Welk type mosfet moet ik nemen

Lambiek

Special Member

Is dat niet gewoon een IRF540? Wat je zelf ook al gevonden had.

En klopt het dat je een MOSFET niet te warm kan maken bij het solderen ? Want dan is dat waarschijnlijk de rede dat de gene uit frankrijk gestorven is.

Hoe dat zo?, was je erbij toen ze hem gesoldeerd hebben in Frankrijk? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb het reparatie setje voor 19,95 besteld in frankrijk. Maar zie dat je de mosfet voor 1,14 kan bestellen dus een stuk goedkoper dan 19,95 in frankrijk.

heb hem er zelf ingesoldeerd en werkte voor 2 minuten dus denk dat ik het koelgedeelte niet goed heb gesoldeerd waardoor hij te warm is geworden.

Maar de vraag is eigenlijk dat ik 6 verschillende mosfets zie staan bij mouser en weet niet wat de verschillen zijn.

Dus de vraag is moet ik ergens op letten bij deze 6 of is iedere van de 6 goed als het type maar juist is ?

En verder de vraag of als je te warm soldeerd hij al stuk kan gaan

Dus het originele onderdeel is een IRF540, deze ging stuk.
In de reparatieset zat een IRF3710, deze ging ook stuk?

De IRF3710 is een MOSFET die wat meer kan hebben als een IRF540, als deze ook stuk gaat heb je een probleem, je kan wel MOSFET's blijven vervangen maar zoek eerst maar eens uit waarom deze MOSFET's stuk gaan. Dit zijn geen lullige onderdelen die zomaar kapot gaan.

This is the world we know best, the world of madness

Sorry zie dat de vraag of je hem te warm kan maken bij het solderen al beantwoord is

Klopt de IRF540 was het origineel.

Denk dat de F3710S stuk is gegaan omdat ik hem en te warm heb gesoldeerd en niet goed heb gesoldeerd. De koel plaat zat maar op een klein randje vast. Weet niet of hij zonder koeling in 2 min stuk kan gaan ?

maar zou het dan toch nog graag eens gaan proberen met de F3710S, welke van de 3 die ze bij mouser hebben kan ik dan het beste nemen ?

Het is me niet duidelijk of hij de MOSFET zelf gesoldeerd heeft of niet. Het is zeker mogelijk om een MOSFET stuk te maken door hem te heet te stoken, maar dan moet je wel goed je best doen; het is mij nog nooit gelukt, en ik heb toch wel eens erg lang moeten stoken om een MOSFET aan een groot massavlak te solderen.

MOSFETs gaan niet zomaar stuk, daar is meestal een reden voor, dus het is goed mogelijk dat er iets anders mis is, waardoor de MOSFET stuk gaat; een defecte zenerdiode bij de gate, een defecte vrijloopdiode tegenover de MOSFET, etc. Je kunt hem dan eindeloos blijven vervangen, als je het fundamentele probleem niet oplost, blijven ze stuk gaan.

Wat voor stuk elektronica is het, wat is de functie van deze MOSFET daarin? Hoe weet je eigenlijk dat deze MOSFET stuk is? Kun je wat foto's van de print plaatsen, dan kunnen we waarschijnlijk wel wat meer zeggen over mogelijke oorzaken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het zijn dezelfde mosfets, maar in verschillende verpakking of met verschillende "platings", afwerking van de aansluitpootjes. Voor handsolderen maakt het allemaal niets uit.

Zonder koeling kan zo'n ding beslist te heet worden. Maar om te oververhitten met solderen moet hij echt minutenlang heetgestookt zijn. In de datasheet staat hoe lang en hoe heet gesoldeerd mag worden.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Geweldig, super bedankt.

Laat weten of het gelukt is

Hallo SparkyGSX

Ja heb hem zelf gesoldeerd.

Vermoed dat hij als schakelaar dient om het dashboard aan te schakelen.

Ik weet dat de mosfet stuk is omdat het een standaard probleem schijnt te zijn. En hij een minuut of twee heeft gewerkt voor hij weer stuk ging (maar dat zal met mijn solderen te maken hebben gehad, koelplaat slect vast gezet)

Hij komt uit een dashboard van een renault type 4. Heb twee plaatjes toegevoegd.

Als je tips hebt om nog wat dingen in de buurt van de mosfet door te meten dan graag.

Hij zal wel defect gegaan zijn door te solderen als ik naar uw print kijk.

Als je de TAB van die mosfet soldeert moet je een zware bout gebruiken, zo'n 80 a 100W en veel flux/pasta gebruiken en beide kanten insmeren, dan moet je geen 10min warmen.

LDmicro user.

Verzendkosten bij mouser 20 euro, grappenmakers.

Heb even gekeken bij conrad, daar zijn de verzendkosten 4,95 en kwam deze tegen. Is dat ook een goede?

https://www.conrad.nl/nl/mosfet-infineon-technologies-irf3710-1-n-kana…

Deze heeft 3 poten, kan ik de middelste gewoon knippen ?

En heeft een kleinere koelplaat, zit niets op de achterkant, alleen bovenop zeg maar. Kan dat kwaad ?

Ik zie een forse spoel/transformator, en een hele rij 1 ohm weerstanden die parallel lijken te staan; dat vormt zeer waarschijnlijk een boost converter voor het VFD (Vacuum fluorescent display). Het is dus niet zomaar een MOSFET die iets aan of uit zet, het ding zal op een frequentie van meerdere kHz aan het schakelen zijn.

Zo'n omvormer repareren is geen triviaal klusje, zeker als blijkt dat het soldeerwerk niet het probleem was.

De eerste verdachten bij schakelende omvormers, zeker als ze al ouder zijn, zijn de condensators. Ik zie een paar SMD elco's zitten, maar niet veel, en de rest van de converter is niet echt te zien met het display ervoor.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 12 oktober 2017 13:00:02 (20%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Ik zou inderdaad ook verder kijken wat er aan de hand kan zijn, een fet gaat echt niet zomaar stuk. Maar als hij tijdens zijn werk heet wordt, kan dat zeer snel gaan. Soms is het met een paar seconden al gebeurd.

En als je het probleem niet kan vinden zal het een ander dashboard worden frees ik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Gezien de vrij zware voeding, zal die wel voor meer als alleen het VFD worden gebruikt. (die hebben aan minder als 500mA genoeg normaliter)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 oktober 2017 11:53:49 schreef espace:
Verzendkosten bij mouser 20 euro, grappenmakers.

Mouser is een commercieel bedrijf en het zijn zekers geen grappenmakers. Spullen worden altijd in zeer correcte verpakking geleverd, dat in tegenstelling tot bedrijven als Conrad, zelfs Farnell laat regelmatig een beste steek vallen als het aankomt op verpakking. Die kosten zijn zo hoog omdat de handelingskosten van 1 MOSFET gewoon hoog zijn. Iemand moet uw order picken, inpakken, etiket er op doen, versturen en uiteindelijk afleveren aan uw deur. Als u voor meer dan 50 euro besteld zijn er ineens geen afleverkosten meer. Waren er maar meer zulke topleveranciers als Mouser.

This is the world we know best, the world of madness

Bedankt allen,

Maar kan ik deze nemen?

https://www.conrad.nl/nl/mosfet-infineon-technologies-irf371...62397.h…

Deze heeft 3 poten, kan ik de middelste gewoon knippen ?

En heeft een kleinere koelplaat, zit niets op de achterkant, alleen bovenop zeg maar. Kan dat kwaad ?

Je link werkt niet, maar je moet het SMD exemplaar hebben, niet de TO-220 behuizing. Die andere zit in D2PAK, dat is de juiste behuizing. Maar heeft u ondertussen al een idee waarom de FET eruit gaat? Deze componenten gaan NIET stuk zonder een goede reden.

This is the world we know best, the world of madness
Arco

Special Member

Gezien de ravage op de print is het waarschijnlijk beter de fet door iemand met soldeerervaring erin te laten zetten en het pcb te restaureren... ;)
(uiteraard wel eerst de oorzaak opsporen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is op de foto's moeilijk te zien of de gate en source pads nog wel op de print liggen; het lijkt wel alsof die er bij het desolderen vanaf gerukt zijn.

Als het repareren van de schakelende voeding niet lukt, zou je nog kunnen proberen uit te zoeken welke voedingsspanningen hij moet maken, en die met een externe omvormer aanbieden. Ik heb geen verstand van VFD's en dergelijke; wordt die nog gedimd door de voedingsspanning te moduleren of zo?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb hem bij onze lokale electonica zaak besteld met je juiste achterkant. Heb gevraagd of ze hem er ook voor mij op kunnen solderen.
Dus laat het inderdaad aan de pro's over dan komt het hopelijk in 1 keer goed.
Bedankt voor alle antwoorden

Lambiek

Special Member

Ik hoop voor je dat het solderen het enige probleem is, anders is de fet zo weer stuk. Zoek eerst de oorzaak op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
jerome

Golden Member

volgens mij is de kans op slagen uitermate klein als ik die ravage enigszins uitvergroot ga bekijken. Is er geen mogelijkheid om ergens verder onder het dashboard een dc-dc convertor te plaatsen die de taak van het defecte deel gaat overnemen?
Edit: Een vergelijkbare fet is te vinden op zowat elk beetje desktop moederbord.

[Bericht gewijzigd door jerome op donderdag 12 oktober 2017 21:23:20 (15%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Heb je de AUIRF3710ZS besteld? Dat is namelijk de automotive versie van de IRF3710.

Mouser is een heel net bedrijf. Je besteld in Tennesee Amerika. De douanekosten nemen ze ook voor hun rekening. Normaal betaal je inklaring en BTW boven 22€. Tel de tijd om 1 mosfet op te pikken, verpakking, transport, ... Uiteindelijk komt je pakje op charel de gaulle in parijs aan en moet dan nog eens op transport naar jou. Die verzendingskosten zijn er ook om dit soort orders te minimaliseren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb de ravage wel eens erger gezien van goed bedoelde pogingen.
Als je eerst met desoldeer litze de tin resten weghaalt en dan met IPA reinigd dan ziet het er al een stuk beter uit.
Wel goede flux gebruiken en een flinke soldeerbout om hem weer te solderen.
Zaak is wel de elco's goed na te meten of meteen vervangen, deze ogenschijnlijke behoorlijke kwaliteit kan goed tegenvallen.

Edit: een IRF540 heeft een veel lagere Gate capaciteit, dat kan wel eens een oorzaak zijn dat de 3710 het slechter doet

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 12 oktober 2017 11:12:56 schreef Fuzzbass:
In de datasheet staat hoe lang en hoe heet gesoldeerd mag worden.

Het datasheet is vrijwel altijd behoorlijk streng. Iets van max 260 graden, XX mm vanaf de behuizing voor maximaal 10 seconden.

Zelfs ZONDER lastige massavlakken lukt dat meestal niet.

Maar in de praktijk gaan ze er zelden van kapot.

Edit: In het IRF540 datasheet staat "10s 300 graden 1.6mm van de behuizing" om precies te zijn. Onder die regels KAN je de tab dus niet solderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/