Nieuwe wasdroger wordt behoorlijk heet aan de buitenkant

Beste Forumleden,

Sids zaterdag j.l. hebben we een nieuwe wasdroger in huis. De vorige machine was nu toch echt op.

Het is de Siemens WT46G490NL geworden, een vrij nieuw type.

Deze staat op de plek waar de vorige droger stond.

In een open ruimte naast een kast waar onder de wasmachine staat , daarboven een stevig oppervlak waarop de droger staat en daarboven zit weer een kast.

De ruimte is dus links en van boven omgeven door 2 kasten, rechts zit een stenen muur.

Zie de drie foto's.

In die ruimte heeft ruim 10 jaar de oude droger probleemloos gedroogd en gedraaid.

Deze nieuwe machine heeft gisteren 5 keer goed en probleemloos gedroogd, alles ging / gaat perfect.

Nu kan het zijn omdat ik de nieuwe machine nu even wat meer aandacht geef en extra bekijk dat het me meer op valt maar de buitenwanden worden tijdens het drogen vrij heet.

Ik kan er m'n handen op houden maar dat gaat niet van harte.

De machine heeft (net als de vorige) links en rechts 6 cm ruimte, van boven ruim 3 cm ruimte van achter schat ik ook zo'n 6-8 cm ruimte.

De ruimte van de beide machines is open van voren en als de machines draaien is de deur van de badkamer altijd dicht dus kan de droger volop z'n warmte kwijt en lucht aanzuigen.

Daarbij staat er altijd een raam in de badkamer open, vaak helemaal en alleen als het slecht weer is maar half.

De 2 mannen die de machine bezorgden hebben de ruimte gezien en hebben de machine er zelf ook in gezet en even getest.

In de gebruiksaanwijzing staat niks over ruimte naast of boven, alleen maar dat de machine aan de voorkant vrij moet zijn, en dat is deze 100%.

Kan het kloppen dat deze nieuwe machine inderdaad warmer wordt van buiten dan de oudere generaties of kan het zijn dat het me nu pas opvalt omdat ik nu meer op de machine let / heb gelet?

Tips en advies zijn van harte welkom, alvast mijn dank!

een droger wordt altijd warm aan de buitenkanten, je jaagt hete lucht door een enkellaags trommel, de buitenzijde warmt dan natuurlijk ook op.

in t verleden kwam ik vaker voor de wasmachine te fixen bij mensen, droger stond te draaien. ding kon je niet in een shirt van de wasmachine pakken, ding was te heet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 oktober 2017 22:18:28 schreef testman:
een droger wordt altijd warm aan de buitenkanten, je jaagt hete lucht door een enkellaags trommel, de buitenzijde warmt dan natuurlijk ook op.

in t verleden kwam ik vaker voor de wasmachine te fixen bij mensen, droger stond te draaien. ding kon je niet in een shirt van de wasmachine pakken, ding was te heet.

Dank voor de reactie.

Ik hou het er maar op dat het komt omdat ik er nu op heb gelet en ga er vanuit dat de oude machine net zo heet was. ;-)

Wat me ook opviel is dat de machine voordat deze had gedraaid een hele rare geur afgaf, die is nu naar een aantal keren draaien niet meer aanwezig.

Dat verhaal van die geur kom ik vaker tegen op het internet, bij mensen waar de nieuwe machine dagen en soms wekenlang een geur afgeeft.

En ook dat er nog wat water van het test draaien in de fabriek in zit en bij het op z'n kant draaien er uit kan lopen.

Die geur zal wellicht daar mee te maken hebben?

Zouden ze misschien in de handleiding kunnen vermelden.

Voor nu hoop ik weer op heel wat jaren droogplezier met deze machine.

De ruimte moet je goed ventileren met dit type droger. Oververhitting heb je zo en de buitenzijde zal rond de 50 Graden max mogen zijn.

Op 16 oktober 2017 22:03:00 schreef Max1966:
Beste Forumleden,

Sids zaterdag j.l. hebben we een nieuwe wasdroger in huis. De vorige machine was nu toch echt op.

Het is de Siemens WT46G490NL geworden, een vrij nieuw type.

Deze staat op de plek waar de vorige droger stond.

In een open ruimte naast een kast waar onder de wasmachine staat , daarboven een stevig oppervlak waarop de droger staat en daarboven zit weer een kast.

De ruimte is dus links en van boven omgeven door 2 kasten, rechts zit een stenen muur.

Zie de drie foto's.

In die ruimte heeft ruim 10 jaar de oude droger probleemloos gedroogd en gedraaid.

Deze nieuwe machine heeft gisteren 5 keer goed en probleemloos gedroogd, alles ging / gaat perfect.

Nu kan het zijn omdat ik de nieuwe machine nu even wat meer aandacht geef en extra bekijk dat het me meer op valt maar de buitenwanden worden tijdens het drogen vrij heet.

Ik kan er m'n handen op houden maar dat gaat niet van harte.

De machine heeft (net als de vorige) links en rechts 6 cm ruimte, van boven ruim 3 cm ruimte van achter schat ik ook zo'n 6-8 cm ruimte.

De ruimte van de beide machines is open van voren en als de machines draaien is de deur van de badkamer altijd dicht dus kan de droger volop z'n warmte kwijt en lucht aanzuigen.

Daarbij staat er altijd een raam in de badkamer open, vaak helemaal en alleen als het slecht weer is maar half.

De 2 mannen die de machine bezorgden hebben de ruimte gezien en hebben de machine er zelf ook in gezet en even getest.

In de gebruiksaanwijzing staat niks over ruimte naast of boven, alleen maar dat de machine aan de voorkant vrij moet zijn, en dat is deze 100%.

Kan het kloppen dat deze nieuwe machine inderdaad warmer wordt van buiten dan de oudere generaties of kan het zijn dat het me nu pas opvalt omdat ik nu meer op de machine let / heb gelet?

Tips en advies zijn van harte welkom, alvast mijn dank!

[bijlage]

[bijlage]

[bijlage]

Die aflevermannen zeggen niks. Het levert alleen maar vragen op waarop ze wat moeten verzinnen , dus dat doen ze niet. Het zijn geen deskundigen hoor, die hebben de discounters van tegenwoordig helemaal niet. Een rijbewijs is voldoende.

Op 17 oktober 2017 18:53:06 schreef smd:
De ruimte moet je goed ventileren met dit type droger. Oververhitting heb je zo en de buitenzijde zal rond de 50 Graden max mogen zijn.

Dank voor de reactie.

Ik heb zover ik me kan herinneren nooit de zijkanten gevoelt bij de eerdere machine tijdens het draaien maar in ieder geval heeft deze ruim 10 jaar probleemloos gedraaid in de ruimte waar de nieuwe nu staat.

Het is passieve ventilatie, de warmte gaat langs de machine naar voren toe de badkamer in (en het raam uit), dat is altijd zo geweest.

Zit er toch een verschil qua warmteontwikkeling in deze condensdroger en de condensdroger ik eerder had denk je?

Op 17 oktober 2017 19:21:07 schreef buzzy:
[...]Die aflevermannen zeggen niks. Het levert alleen maar vragen op waarop ze wat moeten verzinnen , dus dat doen ze niet. Het zijn geen deskundigen hoor, die hebben de discounters van tegenwoordig helemaal niet. Een rijbewijs is voldoende.

Ik heb de machine bij een klein maar goed familiebedrijf gekocht bij mij in de buurt waar de service tot nu toe perfect is.

Ook al is hun prijs hoger ze leveren gewoon (bij navraag) voor de lage (Media Markt) prijzen. ;-)

Als ik zie wat voor kasten / mogelijkheden er worden aangeboden voor het plaatsen van wasmachine en droger is mijn situatie niet anders, sterker, er is volgens mij meer ruimte rondom in mijn situatie....

Op 16 oktober 2017 22:18:28 schreef testman:
een droger wordt altijd warm aan de buitenkanten, je jaagt hete lucht door een enkellaags trommel, de buitenzijde warmt dan natuurlijk ook op.

Dat is niet waar. Er zijn wasdrogers die werken door de lucht DROOG (niet warm) te maken door de lucht sterk af te koelen en het condenserende water af te voeren.

Dan kan je zeggen: De koelinstallatie om de lucht te drogen produceert dan toch ook warmte, maar mijn apparaat koelt de lucht aan stromend koud water.

m.i. werkt dit maar matig, maar het wordt gedaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 oktober 2017 11:13:39 schreef rew:
[...]Dat is niet waar. Er zijn wasdrogers die werken door de lucht DROOG (niet warm) te maken door de lucht sterk af te koelen en het condenserende water af te voeren.

Dan kan je zeggen: De koelinstallatie om de lucht te drogen produceert dan toch ook warmte, maar mijn apparaat koelt de lucht aan stromend koud water.

m.i. werkt dit maar matig, maar het wordt gedaan.

Volgens mij probeer je de werking van een warmtepompdroger uit te leggen:

Een warmtepompdroger heeft een speciale compressor die koelmiddel omzet van gas naar vloeibare vorm. Tijdens dit proces komt er warmte vrij die gebruikt wordt om een kledingstuk te drogen. De warme lucht die de droger verlaat wordt opnieuw gebruikt in de droogtrommel. Dit zorgt voor een hoger rendement.

evdweele

Overleden

Op 18 oktober 2017 10:33:09 schreef Max1966:
Als ik zie wat voor kasten / mogelijkheden er worden aangeboden voor het plaatsen van wasmachine en droger

Een fabrikant van kasten zal het een zorg zijn of die wasmachine of -droger zijn warmte kwijt kan.
Hij wil alleen maar kasten verkopen. Dat de afnemers van die kasten niet nadenken over de geproduceerde hoeveelheid warmte is niet het probleem van die kastenfabrikant.

Vergelijk het met auto's. Tientallen soorten auto's kunnen snelheden tot 200 km/h behalen.
Maar waar kan en mag je die snelheid rijden?

Enig logisch nadenken over absurde claims en verkeerde voorstelling van zaken mag je bij een gemiddelde consument toch wel verwachten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Het is aan de foto's niet duidelijk te zien maar het lijkt wel of de droger zonder voetjes op de plank is geplaatst. Als dat zo is wordt er geen koude lucht onder de droger aangevoerd maar moet langs de zijkanten aan gevoerd worden dus worden de zijkanten warmer dan normaal want warme lucht is lichter dan koude lucht en heeft de warme lucht de neiging om op de koude lucht te gaan drijven dus wordt die warme lucht vanaf de bovenzijde afgevoerd. Als de koude lucht niet voldoende aangevoerd kan worden en zeker in deze opstelling de warme lucht niet direct weg kan vanwege de kleine bovenruimte gaat de aanwezige lucht de temperatuur van de droger aannemen en wordt de gehele omkasting inclusief de droger te heet wat in het ergste geval brandgevaar op kan leveren.

at TS

heb ik ook meegemaakt.

bleek van de nieuwe droger de warme lucht er van achteren uit te komen, en de koude lucht er van voren in te gaan; waar dat bij de oude droger precies andersom was, dus nu stroomt de warme lucht langs de zijkanten (die daar dus warm van worden) naar voren.

joopv

Golden Member

Op 16 oktober 2017 22:03:00 schreef Max1966:
......worden tijdens het drogen vrij heet.

Ik kan er m'n handen op houden maar dat gaat niet van harte.
......

Dat zal zo'n 45 - 50 graden zijn.

Je handen zijn een erg slechte thermometer.

Op 18 oktober 2017 19:15:33 schreef ronny530:
Het is aan de foto's niet duidelijk te zien maar het lijkt wel of de droger zonder voetjes op de plank is geplaatst. Als dat zo is wordt er geen koude lucht onder de droger aangevoerd maar moet langs de zijkanten aan gevoerd worden dus worden de zijkanten warmer dan normaal want warme lucht is lichter dan koude lucht en heeft de warme lucht de neiging om op de koude lucht te gaan drijven dus wordt die warme lucht vanaf de bovenzijde afgevoerd. Als de koude lucht niet voldoende aangevoerd kan worden en zeker in deze opstelling de warme lucht niet direct weg kan vanwege de kleine bovenruimte gaat de aanwezige lucht de temperatuur van de droger aannemen en wordt de gehele omkasting inclusief de droger te heet wat in het ergste geval brandgevaar op kan leveren.

Dank voor je reactie en de tip.

De droger staat wel op de voorste voetjes.

Maar na het waterpas stellen / mooi uitlijnen met de kast erboven is daar inderdaad niet veel ruimte onder gebleven.

Ik zal de pootjes aan de voorkant weer wat meer uitdraaien.

Op 18 oktober 2017 18:39:31 schreef evdweele:
[...]Een fabrikant van kasten zal het een zorg zijn of die wasmachine of -droger zijn warmte kwijt kan.
Hij wil alleen maar kasten verkopen. Dat de afnemers van die kasten niet nadenken over de geproduceerde hoeveelheid warmte is niet het probleem van die kastenfabrikant.

Vergelijk het met auto's. Tientallen soorten auto's kunnen snelheden tot 200 km/h behalen.
Maar waar kan en mag je die snelheid rijden?

Enig logisch nadenken over absurde claims en verkeerde voorstelling van zaken mag je bij een gemiddelde consument toch wel verwachten.

Een kast kopen die speciaal ontworpen is voor de wasmachine en droger en dan niet kunnen klagen bij de verkoper / fabriek als daar tijdens het gebruik problemen mee ontstaan.

Dat lijkt me niet helemaal logisch en realistisch.

Op 18 oktober 2017 19:35:27 schreef liontest:
at TS

heb ik ook meegemaakt.

bleek van de nieuwe droger de warme lucht er van achteren uit te komen, en de koude lucht er van voren in te gaan; waar dat bij de oude droger precies andersom was, dus nu stroomt de warme lucht langs de zijkanten (die daar dus warm van worden) naar voren.

Dank voor de tip.

Bij mijn vorige machine kwam de lucht ook van achter naar voren , de situatie was dus toen ook al zo.

Misschien komt er uit deze machine warmere / hetere lucht en / of let ik er omdat de machine nieuw is nu meer op.

Op 19 oktober 2017 07:20:54 schreef joopv:
[...]

Dat zal zo'n 45 - 50 graden zijn.

Je handen zijn een erg slechte thermometer.

Dank voor de tip.

Dat had ik inmiddels ook bedacht, handen onder een kraan met water van die temperatuur houden voelt ook niet prettig aan.

Omdat ik boven de wasmachine nog wel ruimte heb zou ik eventueel de plank waar de droger op staat een stuk kunnen laten zakken.

Dat zal niet makkelijk gaan omdat die plank op balkjes rust die aan de muren geschroefd zitten.

Maar als het moet dan moet het dan maar.

Ik zal eerst de voetjes aan de voorkant wat meer uitdraaien, kijken of dat iets helpt.

Al heb ik die ook maar een klein stuk naar binnen gedraaid, dus de machine heeft vanuit de fabriek onder sowieso maar een kleine spleet / ruimte.

Wat wel raar blijft is dat er niet specifiek in de handleiding iets staat over de ruimte die de machine nodig heeft.

Er staat alleen dat de achterkant heet wordt en dat de voorkant van de inlaat vrij moet blijven.

Dat er maar summier iet over de ventilatie wordt geschreven komt omdat de fabrikant er van uit gaat dat de droger in een vrije omgeving wordt geplaatst en niet in een vrij strakke ombouw. Mocht het toch zo zijn dat het verhogen van de stelvoeten de ventilatie niet verbetert dan kan een ventilatierooster aan de achterzijde van plank een optie zijn maar dat betekent wel dat er in de plank gezaagd moet worden.

Op 18 oktober 2017 16:50:09 schreef T-sec:
Volgens mij probeer je de werking van een warmtepompdroger uit te leggen:

Nee. Voor zover ik begrepen heb, zit er mijn droger (combi met wasmachine) geen warmtepomp. Alleen koeling van de lucht aan koud water. Werkt voor geen meter trouwens.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zondag j.l. meerdere keren de droger gebruikt, ik trek nu voor het gebruik de machine iets naar voren, dat lijkt ook wel te helpen met extra ventilatie.

Ik heb opnieuw mijn handen op de machine gelegd en vastgesteld dat de hitte te doen is. De eerste reactie is "erg heet" maar uiteindelijk kan ik mijn handen er wel op laten liggen.

De kastwand links naast de machine lijkt ook niet erg warm te worden, de muur er achter en ernaast maak ik me geen zorgen over.

Het enige is de nog de "nieuw" geur die ik tijdens het draaien ruik, die zal uiteindelijk wel afnemen na vaker / langer gebruik.

Op het internet kom ik zoveel voorbeelden tegen van (heel) strak ingebouwde drogers dat ik me in mijn situatie geen zorgen meer maak.

Het was waarschijnlijk een kwestie van een nieuwe machine waar ik extra op lette.

En extra opletten en scherp blijven kan geen kwaad mijns inziens.

Dank voor de reacties en tips, stel ik op prijs!

Doordat de droger te heet word, gaat de levensduur zowat kwadratisch achteruit. Kunststoffen drogen uit electronica krijgt een enorme terugslag en lagers droogt het vet erg snel uit. Kortom,je zal er niet veel of lang plezier aan hebben. Het beste in een strak ingebouwde droger is een warmtepompdroger en geen condens droger. temperatuur is veel lager (80 Graden max IPV 110 Graden)

Op 24 oktober 2017 18:30:01 schreef smd:
Doordat de droger te heet word, gaat de levensduur zowat kwadratisch achteruit. Kunststoffen drogen uit electronica krijgt een enorme terugslag en lagers droogt het vet erg snel uit. Kortom,je zal er niet veel of lang plezier aan hebben. Het beste in een strak ingebouwde droger is een warmtepompdroger en geen condens droger. temperatuur is veel lager (80 Graden max IPV 110 Graden)

Onze vorige condensdroger heeft het op dezelfde plek ruim 10 jaar prima gedaan en is vervangen doordat er steeds weer wat water langs de condensor ging lekken. Dat lag aan afgebroken plastic scharnierpuntjes van de klep aan de voorkant.

En vanwege de vele opties en het wat gunstiger energie verbruik van de nieuwe machine.

Strak ingebouwd zou ik de droger niet noemen, zeker niet als ik de vele andere voorbeelden / situaties zie.

We zullen zien.