Scheidingstransfo zelf bouwen

Bij een dimmer heb ik de massa van mijn scoop op een verkeerd punt op de print gezet en .. KABOEM ! Dimmer kapot, scoop doet het gelukkig nog !

Ahja, je kent het wel; "bij mij gebeurt dat nooit !"
Nu dus wél...tijd voor een scheidingstransfo.

Ik wil een 'low-buget' scheidingstransfo gaan maken.
Stekker - zekering - Transfo - Zekering - Stopcontact. Meer is het eigenlijk niet, toch ?!

Welke transfo kan ik best gebruiken ? Ik heb hier al verhalen gelezen van 2 transfo's aan elkaar koppelen, maar ik kan toch gewoon bij Conrad een transformator bestellen met pri en sec 230V ?

Iemand ervaring mee ? Welke kan ik best nemen ?

Ik zou die gebruiken in niet al te grote toepassingen. Enkel waar ik in een schakelende voeding een primaire spanning wil zien op de scoop. Of een dimmertje onderzoeken ;-)
De Transfo moet dus niet te 'zwaar' zijn.

Groeten,
Frederic.

pa3gws

Golden Member

Dat kan niet zo heel moeilijk zijn.
Koop een scheidings trafo 230-230 met het vermogen en het budget wat jou het beste uit komt.
Mooi kastje er omheen en klaar is Frederic. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
vergeten

Golden Member

2 gelijke trafo's waarvan de secundaire wikkelingen met elkaar gekoppeld worden, die kunnen zo prima functioneren als scheiding.

Bijvoorbeeld 230->48 gekoppeld met 48->230.
Het is zo ook "dubbel geisoleerd" van het lichtnet. :)

Dit wordt meestal toegepast als je zulke trafo's heb liggen in je voorraad.
Als je ze nog moet kopen is dat vrijwel altijd duurder dan een scheidingstrafo.
Dus aan jou de keus!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

En let erop dat bij twee rug-aan-rug geschakelde trafo's de uitgangsspanning lager is dan de netspanning.

Zal eerder iets zijn als 230->48 48->210 ofzo. Geen garantie op exacte getallen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 19 oktober 2017 20:53:59 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Interessante topic voor mij. Ik heb nog 2 dezelfde 230v-12v adapters liggen van oude modems. (Geen smp maar met klassieke trafo's) Kan ik daar een scheidingstransformator van maken? Ik zou die willen gebruiken voor testen van kleine schakelende voedingen v.b. USB laders.
Het zou dan niet erg zijn dat de uitgangsspanning wat lager is. De meeste nieuwe schakelende voedingen werken toch tussen 110 en 240 volt.

Arco

Special Member

Als er AC uit komt is dat geen probleem. Stroom primair is grofweg iets minder als (Vsec * Isec) / 230
Voor wat zwaarder vermogen is dit een vrij goedkope oplossing: https://www.elektro-opruiming.nl/webshop/industrie/belpa/scheidingstra…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In een ander draadje had ik ook al gelezen over het koppelen van 2 gelijke transfo's. Maar dat daar dus wel een verlies van spanning zou optreden.
Ik ga eens zoeken op zolder wat ik nog kan vinden. Als ik toevallig 2 gelijke vind, dan probeer ik het eens uit.
Als het me niet bevalt kan ik nog steeds een 'enkele' bestellen.

Het is dan ook leuk om een bevestiging te lezen van @pa3gws ; zo eenvoudig als ik had gedacht ;-)

De reden om twee gelijke transformatoren te gebruiken is omdat je die hebt liggen of omdat je er goedkoop aan kunt komen.

Als dat niet zo is dan kun je inderdaad beter een 230-230v trafo gebruiken, dan heb je een oplossing die de helft kleiner en lichter is.

Let wel op de uitgangsweerstand, die kan best hoog worden met twee trafo's achter elkaar.

Sine

Moderator

Een differential probe is mi een stuk nuttiger dan een scheidingstrafo. Dan kun je ongestoord aan het net meten.

Maar niet echt veilig. Je werkstukje hangt dan direct aan het lichtnet.

mel

Golden Member

Tuurlijk niet, het werkstuk moet aan de trafo, de scoop direct aan het net.
(sorry, je refereerde aan sine, excuus, ohm pi ) :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Kijk eens bij TME, daar heb ik een 230 -> 0-115 - 0-115V trafo gekocht. Ze zijn er in verschillende groottes te koop. Hangt er van af wat je er aan wilt hangen....
Die 0-115 - 0-115V secundaire geeft dan ook nog eens de mogelijkheid om 115V apparaten te voeden. Je schakelt dan beide secundairs parallel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Ik heb hier nog wel een loodzware scheidingstrafo over, 600 VA.220-220.
Als je interesse hebt, meel dan maar.
Mag weg voor een kratje bier :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 20 oktober 2017 21:53:07 schreef ohm pi:
Maar niet echt veilig. Je werkstukje hangt dan direct aan het lichtnet.

Achter een scheidingstrafo wordt het niet ECHT veel veiliger, in sommige veel situaties zelfs onveiliger.

(hier is al uitgebreid over gediscussieerd .. scheidingstrafo secundair aan de massa van de scope, en dus aan aarde ( al dan niet via de schakeling ) maakt dat het hele spul niet aanraakveiling is en dat maakt ook dat iets als een aardlekschakelaar niet meer werkt)

jerome

Golden Member

Een magnetron trafo is gemakkelijk uit elkaar te halen, en wanneer de secundaire hv wikkeling er wordt af geschoven kan op die plaats een primaire van een identieke trafo worden gezet. De filamentwikkeling maakt plaats voor isolatiemateriaal. De autonomie zal niet 100% bedragen bij hogere belasting, maar voor een testtrafo zal dat ook niet nodig zijn.

Sine

Moderator

Magnetron trafo's zijn extreem ongeschikt hiervoor, die verzadigen zonder belasting de kern waardoor ze flink vermogen gaan verstoken in de trafo zelf.

Zie hier : https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/577721#577721

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 21 oktober 2017 12:54:43 (21%)

Ha FredericVB,

Als je geen dubbele isolatie nodig heb is een scheidingstrafo prima voor je service werkzaamheden.
Alleen als je onder alle omstandigheden een hoge isolatie nodig heb dus ook met een hele kleine stroom of zelfs zonder belasting dan moet je twee keer een trafo gebruiken.
Door de veel kleinere capacitieve en magnetische koppeling is ook met een kleine belasting de lek-spanning heel klein.
Maar... je kunt de trafo's niet zomaar aan elkaar knopen (er zit niets tussen) het zijn twee inducties die je koppelt je zult dit moeten compenseren dit is met een RC netwerk geen probleem.
Verder dien je er rekening mee te houden dat de capaciteit per trafo voldoende moet zijn of gelijkwaardig.
Het geen @maartenbakker aangeef is wel een puntje ik heb hier geen last van dat wil zeggen in mijn situatie 230V---50V----50V----230V 10A is er met een belasting van 5A geen verlies maar bij vollast gaat dit wel spelen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
jerome

Golden Member

Idd Sine, nooit bij stil gestaan. De keren dat ik die dingen heb misbruikt was voor een piepschuim snijder, en dus steeds onder belasting. Sec. werd vervangen door een aantal windingen van soepele 16mm² en een stuk 1mm rvs lasdraad ging flink gloeien.
Als test er ene onbelast aan de energiemeter gehangen. Zeer raar, verschrikkelijk veel blindstroom, +5A, power factor 0.09 en een opgenomen vermogen bij 232V van 101Watt. Zijn dus rare wezens die trafo's.

maartenbakker

Golden Member

Zit een magnetische shunt in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat heeft eigenlijk de voorkeur voor een scheidingstrafo: ringkern of E/I?

Op 21 oktober 2017 17:55:31 schreef electron920:
Maar... je kunt de trafo's niet zomaar aan elkaar knopen (er zit niets tussen) het zijn twee inducties die je koppelt je zult dit moeten compenseren.

Waarom? En wat moet gecompenseerd worden?

Tidak Ada

Golden Member

Op 21 oktober 2017 22:42:22 schreef markce:
Wat heeft eigenlijk de voorkeur voor een scheidingstrafo: ringkern of E/I?

Ik denk dat het gemakkelijker is om twee gescheiden kamers met een EI-kern te verwezenlijken dan met een ringkern. Hetzelfde geldt, denk ik, ook voor een statisch scherm....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 21 oktober 2017 22:42:22 schreef markce:
Wat heeft eigenlijk de voorkeur voor een scheidingstrafo: ringkern of E/I?

Ik heb nog nooit een ringkern gezien die officiëel het stickertje scheidingstrafo mag dragen. Scheidingstrafo bezitten namelijk gescheiden kamers om de isolatiewaarde te verhogen. Dat is met een ringkern knap moeilijk.

Op m'n werk heb ik met enige regelmaat scheidingstrafo's voor me en ik heb nog nooit een ringkern gezien, ook niet als dat gezien het formaat en montagegemak (tot 1000VA) voordelen zou bieden. Boven de 1000VA zijn het vrijwel altijd 3-fase exemplaren, dus dan wordt een ringkern echt een beetje moeilijk ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
maartenbakker

Golden Member

Je hebt scheidingstrafo's en scheidingstrafo's. Een beetje fatsoenlijke zou toch wel dubbelgeïsoleerd moeten wezen en dat kan gewoon op een ringkern met een extra laagje wikkelfolie tussen de wikkelingen. Een veiligheidstrafo moet compartimenten hebben en dan zit je op zijn minst aan een C-kern lijkt me.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."