HB4 Led lamp

Blue Sky

Cableguy

Ik wil de dimlichten van mijn auto vervangen door LED lampen. Mijn auto heeft aparte lampen voor dim en grootlicht. Ik zie een boel negativiteit op het internet, vooral op het onderwerp verblinding. Wie heeft hier ervaring mee?

Waar rook is, is stroom

Interessant topic, ik overweeg het ook omdat het vervangen van de koplampen (peertjes) welleens lastig zou kunnen gaan bij mijn automobiel. Ik ben naast de lichtbundel dus ook geïnteresseerd in led-dingen met een lange levensduur - zodat ik ze de rest van mijn leven niet meer hoef te vervangen.

die lampen staan idd vaak zat veel te hoog, verblinden ook zonder dat de kofferbak vol met betontegels ligt..

halogeen dimlicht heeft een ingebouwde spiegel, dat heeft led niet. als die led vervang dingen al een inkijk beveiliging hebben dan moet het ding ook juist gemonteerd worden net als de halogeen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Blue Sky

Cableguy

Een HB4 led schijnt naar de zijkanten, bovendien heeft de dimlicht koplamp van mijn auto zelf ook een spiegel of kap die verblinding recht naar voren tegen gaat.

Waar rook is, is stroom

Ik heb zelf ook H4 LED-verlichting in mijn auto gezet, geeft mooi licht.

Inderdaad moet je je lampen wel netjes afstellen!!!

Ik krijg alleen bij een natte weg (regen) heel af en toe een knipper van de tegenliggers en dan zet ik mijn koplampverstelling op standje 1 waar deze normaal op 0 staat.

Het weerkaatste licht via de natte weg is natuurlijk veel feller en helder wit, dat wil wel eens vervelend zijn.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Net als jaren geleden met de komst van HID Xenon lampen voor de auto, ook in dit geval dezelfde discussie: kan en mag het wel of niet?

In mijn opinie zijn standaard koplampen met reflector waar halogeenlampen in zitten, geschikt voor de afstraling van het licht uit een halogeenlamp. Elke andere lichtbron geeft een andere afstraling van het licht waardoor in veel gevallen scattering ontstaat of licht compleet niet meer gericht is. Dit wordt pas echt goed zichtbaar bij regen en dat is inmiddel ook al bevestigd.

Alleen halogeen koplampen met een lens zijn vaak redelijk geschikt voor HID Xenon lampen maar vaak (ook) niet voor LED lampen. Omdat LED licht uit een H-type halogeenvervanger zich dusdanig anders gedraagt dat er vooral veel licht in dit type koplamp met lens blijft ‘hangen’ en te weinig uit de koplamp naar voren komt.

Persoonlijk zou ik met normale halogeen dimlichten goede halogeenlampen zoeken die prachtig 5000K koel wit licht geven. En die zijn er van bijvoorbeeld GP Thunder.
Hiermee voorkom je ook boetes conform Artikel 4.1 en 4.2 van de regeling voertuigen welke stelt dat Xenon en LED lampen in o.a. H-fitting niet mogen bestaan voor de openbare weg en ook geen ECE keurmerk kunnen krijgen.

High met Henk

Special Member

ik denk dat je beter naar complete LED lampen kunt kijken...
https://nl.aliexpress.com/item/7-Inch-105W-LED-Headlight-Hi-Lo-Beam-DR…

Weet natuurlijk niet of het voor jouw auto bestaat, maar dan heb je een compleet gekeurde lamp met E markering..

of die chinese E markering ook iets zegt... Dat durf ik niet te zeggen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Het blijft de vraag of ze goedgekeurd worden. Ik zoek al lang voor LED vervangers voor mijn achterlichten, RAW en achteruitrijlamp, omdat één van mijn achterlichten zeer moeilijk bereikbaar is, maar heb nog steeds geen RWD goedgekeurde lampen gevonden. :S

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

De lampjes in achterlichten hebben zover mij bekent nooit een rdw keur gehad.
Het gaat om de verlichtings unit zelf met reflectors die heeft een E-keur.
Met koplamapen is het anders omdat een deel van het lichtbeeld door de lamp wordt bepaald.
Maar bij de apk worden die imitatie xenon (verblindende zooi) niet zo snel afgekeurd.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
High met Henk

Special Member

ik weet dar CARSTYLE ze niet meer mag verkopen. Dus de bajonetjes met LED's erin. Tenminste niet als vervanger voor gloeilampjes in auto's

er zit namelijk wel degelijk een E-keur op de achterlampjes.

In praktijk ben ik er niet zo bang voor, zoals paul zegt: achterlichten verblinden niet snel!
Koplampen is echter een heel ander verhaal..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Blue Sky

Cableguy

Ik zag een filmpje op youtube waarin led lampen geplaatst worden in hetzelfde type auto als wat ik heb en dat ziet er goed uit. Alleen lijkt de lamp er in de linker koplamp scheef in te zitten en daardoor ziet het lichtbeeld er wel wat aan de hoge kant uit.

Ik heb precies zo een setje besteld op aliexpress, kost 16 € en zal ook wel niet veel zijn maar als het niet goed werkt dan kost me dat ook niet al te veel ;-)

Waar rook is, is stroom

ik heb zo een vermoeden dat die ledlamp sneller kapot zal gaan dan een ordinaire halogeenlamp.
electronica kan namelijk niet goed tegen een paar dingen:
-vochtigheid
-temperatuurverschillen
-trillingen

en laat die 3 nu eens vollop aanwezig zijn in een auto. op de 7jaar dat ik met mijn golf rijd (150 000km ermee afgelegd) heb ik een 3tal keer een lampje vervangen.
1 koplamp (grootlicht draadje door, normale licht werkte maar afkeur op falend grootlicht)
1 achterlampje (direct alle 2 vervangen omdat ik van 5W naar 10W gegaan ben)
1 nr plaat verlichtingslampje (direct ook alle 2 vervangen want de andere haperde door slecht contact. als ik erop klopte, werkte het weer).

als ik dan zo snel reken zijn er dus 15 lampen(2 koplampen, 2 voorste pinkers, 2 zijpinkers, 2 achterlichten, 2 achterremlichten, 2 achter pinkers, 1 mistlamp, 2 achteruitrijlichten)
ik kan me niet voorstellen dat er bij 15 ledlampen minder dan 3 zouden kapot gaan op 7jaar rijden.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

temperatuur en vochtigheid zie ik nog niet meer problemen in dan bij gloeilampen.

Die trillingen is wel een probleem..
LED? worden gesoldeerd en daar zit een probleem.

maar ECU's zitten ook in auto's en blijven wel heel. Goed mechanisch vastmaken en netjes coaten en je komt en heel eind.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Blue Sky

Cableguy

Ik heb de lampen vandaag binnengekregen maar ze zijn out of the box niet geschikt omdat er teveel strooilicht is. Zonder bracket kan de lamp iets verder in de reflector en dan is het beeld wel stukken beter zonder verblinding. Ik ga proberen de brackets aan te passen en kijken of dat werkt. De lichtopbrengst is wel enorm.

Waar rook is, is stroom

fcapri, bij ons op de zaak rijden veel landbouwmachines. De tractoren zijn allemaal uitgerust met een flink aantal werklichten. De grotere zelfs met 2x H1 per lamp. Veel licht is leuk als je 's nachts moet rijden, op de weg moeten ze natuurlijk uit. Er zitten zowel voor als achter 3x2 werklichten waarvan er 2x2 met dubbele lamp zijn. Alternator is een 250A met waterkoeling. Toch, als je ergens staat te wachten met alle lichten aan loopt de accu langzaam leeg, dat zie je op de boordcomputer (spanning lager dan 12,5V). De dubbele H1 gingen pakweg jaarlijks stuk, altijd wel ergens eentje die het niet meer deed, gaande van een doorgebrande kabelschoen tot kapotte lampjes. We kochten de H1's altijd per 10, jaarlijks was het doosje weer leeg.
Nu, we werken nu met 27 of 48W led stralers, hebben we duidelijk een betere verlichting, na 2j nog geen kapotte lampen en toch alle punten die je opmerkt in veelvoud aanwezig in vgl met een auto. De accuspanning bij stationaire motor blijft rond de 12,8 hangen wat ook beter is. Een aangenaam pluspunt aan led stralers is de wittere kleur en de volledige waterdichte bouw. Ook zijn ze toch wat degelijker bij een aanrijding met een tak ofzo, die lampen die er af fabriek op zaten hebben een plastic achterkant, de led stralers alumuninium (voor de koeling). Wel hebben we van 1 leverancier ooit een setje gehad die storing gaf op de radio (mindere ontvangst bij de lampen aan). Deze waren echt goedkoop (minder dan 10€/stuk) en hebben we dan mogen omruilen mits bijbetaling voor een beter type. De koplampen hebben we voorlopig nog niet omgebouwd maar wanneer er weer eentje stuk gaat is ook dat doosje (H4) leeg en gaat de overstap zeker uitgevoerd worden