Anker vervangen

Ik zou willen bekijken of het mogelijk is om een anker van een elektromotor te vervangen, weet er iemand een site waar ik veel informatie hierover kan vinden en eventueel ook een site die onderdelen hiervoor verkoopt ?

anker van een stofzuiger zo te zien, wat is het merk en type? want vaak kun je die niet los kopen, moet de hele motor vervangen worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 oktober 2017 18:47:56 schreef testman:
anker van een stofzuiger zo te zien, wat is het merk en type? want vaak kun je die niet los kopen, moet de hele motor vervangen worden..

Dat wordt en kansloze missie. Als de motor dan weer goed draait, moeten de schoepen opnieuw gemonteerd worden. Die laatste waren in de fabriek op de motor gebalanceerd. Dat krijg je nooit meer 100%

jerome

Golden Member

Stel dan toch dat je deze gaat vinden, voeg daar een set koolstaven en 2 nieuwe lagers aan toe en je bent ver boven de prijs van een complete universeel motor. Sites genoeg waar die motoren verkocht worden.

Ok bedankt voor de uitleg, dit wordt dan vuilbak
Wel jammer want deze motor is van een zeer dure labo afzuiging en we hebben ondertussen een nieuwe gekocht maar dacht misschien deze in orde maken als reserve.
Ik zat ook al met de vraag hoe ik die schoepen moest verplaatsen.
Bedankt

is dat anker wel kapot? wat doet die dan? vonken als een bezetene, of helmaal niks, of knetteren de borstels?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Men kan ook bij stofzuigerverkopers een "refurbished" motor aanschaffen, eventueel de oude inleveren.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
jerome

Golden Member

universeel motoren zijn te selecteren volgens lengte, diameter en vermogen. De aansluitrubbers zijn wel merk gebonden en moeten her gebruikt worden, in tegenstelling tot wanneer je bij het merk op type gaat bestellen. Zo is een Festo stofzuiger vrij duur, maar zijn wisselstukken goed betaalbaar, wat van Miele niet vaak gezegd mag worden. Zo deze week ook nog een reeks koolstaven gekregen voor Fein machines. Dure toestellen, maar de prijs voor een originele set koolstaven is maar de helft dan deze online voor namaak kool.

Op 20 oktober 2017 21:34:39 schreef testman:
is dat anker wel kapot? wat doet die dan? vonken als een bezetene, of helmaal niks, of knetteren de borstels?

Ja vonken, ik ben ermee naar een bedrijf geweest die zelfs motoren opnieuw wikkeld en die zei meteen dat het het anker was en het zou zeker 500 euro kosten om te herstellen

Op 21 oktober 2017 12:32:36 schreef jerome:
universeel motoren zijn te selecteren volgens lengte, diameter en vermogen. De aansluitrubbers zijn wel merk gebonden en moeten her gebruikt worden, in tegenstelling tot wanneer je bij het merk op type gaat bestellen. Zo is een Festo stofzuiger vrij duur, maar zijn wisselstukken goed betaalbaar, wat van Miele niet vaak gezegd mag worden. Zo deze week ook nog een reeks koolstaven gekregen voor Fein machines. Dure toestellen, maar de prijs voor een originele set koolstaven is maar de helft dan deze online voor namaak kool.

Het betreft een kavo afzuiging speciaal voor tandechnische labo's, wisselstukken zijn heel duur, motor zit ook in een speciale behuizing en van de schoep die er achter op zit heb ik geen idee hoe ze dit er op bevastigd hebben

als het anker gaar is, heb je doorgaans een bepaalde plek waar de lamellen flink vonken omdat daar een wikkeling fijnsluiting heeft. als het anker in het algeheel vonkt dan zijn vaak de koolborstels op, of zit de veer klem door opgehoopt koolstof.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 oktober 2017 22:12:11 schreef Shiptronic:
merk en type afzuiging ?

Kavo afzuiging, op de motor is niet echt een type te zien

Sine

Moderator

Ding ding heeft of al heel veel gelopen, of staan knetteren.

Kijk eens hoe diep de commutator uitgesleten is.

ding is ook al op leeftijd, 20 a 25 jaar haalt dat ding wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 oktober 2017 12:58:31 schreef testman:
als het anker gaar is, heb je doorgaans een bepaalde plek waar de lamellen flink vonken omdat daar een wikkeling fijnsluiting heeft. als het anker in het algeheel vonkt dan zijn vaak de koolborstels op, of zit de veer klem door opgehoopt koolstof.

De firma die de motor heeft bekeken zei dat het anker versleten is

Shiptronic

Overleden

Als er nog wat vlees opzit is dit prima af te draaien op een draaibank, dan gelijk nieuwe kooltjes en zou weer een tijd mee moeten gaan, je moet alleen eerder koolborstels vervangen ivm langere afstand tussen houder en commutator.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 21 oktober 2017 13:41:41 schreef testman:
ding is ook al op leeftijd, 20 a 25 jaar haalt dat ding wel..

is zelfs ouder en reeds vervangen, maar mocht ik hem nog kunnen orde krijgen zou het een mooie backup kunnen zijn

Op 21 oktober 2017 13:51:39 schreef Shiptronic:
Als er nog wat vlees opzit is dit prima af te draaien op een draaibank, dan gelijk nieuwe kooltjes en zou weer een tijd mee moeten gaan, je moet alleen eerder koolborstels vervangen ivm langere afstand tussen houder en commutator.

is nog een goede tip, nu alleen nog iemand vinden met een draaibank.
en dan nog nieuwe kooltjes

Op 21 oktober 2017 13:00:30 schreef Sine:
Ding ding heeft of al heel veel gelopen, of staan knetteren.

Kijk eens hoe diep de commutator uitgesleten is.

ik zou eens moeten meten maar dit kan toch wel 2 mm zijn

vergeten

Golden Member

Op 21 oktober 2017 14:07:33 schreef jan1964:
[...]

ik zou eens moeten meten maar dit kan toch wel 2 mm zijn

Bij het inzoomen zag ik dat de collector wel vreemd ongelijk is afgesleten.
Dat heb ik zo nog nooit gezien.
Het lijkt wel of de koolborstels in de breedte varieerden tijdens het draaien, maar dat kan natuurlijk niet!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Ik denk dat de collector niet goed gecentreerd is geweest...
Als de koolborstels dan bijna op zijn (of door vuil vastzitten in de houder) worden ze alleen op de 'hoge' plaatsen nog goed op de lamellen gedrukt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

borstels op lijkt me wel waarschijnlijk voor een toestel van deze leeftijd. echter kan het ook vuil zijn wat met in en uitbouwen erin is gekomen, ding veel in handen gehad maar niet meer gedraaid sindsdien.

borstels kun je soms nog wat uitrekken door het punt waar de litze vastzit wat te verbuigen. loopt de motor dan wel goed, zet je er nieuwe koolborstels in.

ik heb al vaker gehad dat de borstels wel normaal op leken, maar toch was het anker gaar, meteen na inbouwen blijft dat al of soms pas na warm lopen, fijnsluiting in een ankerwikkeling.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 21 oktober 2017 15:52:36 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is natuurlijk een motor die reeds 30 jaar draait waarvan ikzelf 1 maal de kooltjes heb vervangen, het anker heeft dus al veel meemaakt.
Het kan zijn dat de laatste kooltjes die ik er heb ingestoken niet optimaal waren en voor een abnormale slijtage hebben gezorgd.

vergeten

Golden Member

Ik bedoel juist die gladde en doffe plekken die in breedte varieeren.
Dat ziet er heel onmogelijk uit, is het vuil?
Wat is de diameter van het lager? voor een idee van de grootte.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.