De kelders van de de TU Delft

mel

Golden Member

Op 20 oktober 2017 21:44:09 schreef testman:
delta is er iig goed vertegenwoordigd.

bij de tu/e was deze afdeling in het E hoog gebouw waar de zendclub het oude lesmateriaal verkocht om de hobby in leven te houden. helaas is die hele afdeling weg bij mijn weten, het E hoog gebouw kreeg een nieuwe bestemming en veel andere gebouwen gingen en gaan nog plat voor nieuwbouw.

Ik wilde zeggen, ik heb ook eens op de TU gezeten.. letterlijk, op dak, (voor de antennes) :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik ook, er draait het eea op mijn werk op meerdere universiteiten zelfs :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het hoofdgebouw is ergens anders. Maar goed.

Leuk om te zien dat Rompelman zich hier nu mee bemoeit. Wissenburg heb ik ook les van gehad denk ik. Iets van 1e jaar electronica. En ik haal mensen door mekaar. Dat vander Poel anders dan op archiefbeelden op TV kon verchijnen had ik niet gedacht.

Als er een excursie wordt georganiseerd ga ik mee (tenzij wo/do/vr avond).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

De kelders van het hoofdgebouw waren ook spannend, toen TWI (dat is een T, geen E) daar nog zat stond er ook wel 'afval' en gewoon de catacombenervaring natuurlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als ik tijd heb wil ik ook meegaan, ik kom uit Limburg (BE)

Leuk! Zo'n 35 jaar geleden heb ik daar nog gewerkt! Nou ja, het was een vakantiebaantje waar je als scholier de collegezalen en gangen mocht aanvegen. Eenmaal moest ik de kelder aanvegen en daar stond toen ook al zo veel moois. Als kleine vent vond ik het geweldig om te zien.

Ik heb me later altijd afgevraagd waarom de TU geen fatsoenlijk technisch museum kon vullen, het huidige Science Center is een kinder knutselclub. Nu blijkt dat de kelders nog steeds vol staan met mooie dingen snap ik het helemaal niet meer.

Dus als er een CO-uitje komt, dan hou ik me warm aanbevolen!

maartenbakker

Golden Member

Op 21 oktober 2017 14:17:47 schreef 6502:
Ik heb me later altijd afgevraagd waarom de TU geen fatsoenlijk technisch museum kon vullen, het huidige Science Center is een kinder knutselclub. Nu blijkt dat de kelders nog steeds vol staan met mooie dingen snap ik het helemaal niet meer.

Zo werkt het nou eenmaal op de TU. De kelder waar het om gaat is niet van de TU maar van de faculteit electrotechniek. De centrale diensten vinden al die faculteiten een last, ze huren ze liever niet in als interne kennisbron als er iets aan de campus, logistiek of netwerken moet gebeuren en de dienstverlening moet vooral ook centraal. Lokale mannetjes zijn maar lastig, helemaal als ze weten wat ze doen.

Aanvulling: De stroming binnen de museumwereld, zelfs Teylers heeft er last van, is dat musea hip moeten zijn en zo min mogelijk moeten tonen. Historie mag dan nog net (in Delft kennelijk dan weer niet) maar dwarsverbanden, interessante apparaten die niet laagdrempelig genoeg worden geacht, zalen waar je iets kunt raken als je je armen uitsteekt en om je as draait, etc. zijn tegenwoordig taboe. Vandaar dat een centraal techniekmuseum zijn oren daar naar laat hangen en je voor het interessante spul in individuele kelders moet zijn, if any.

@hieronder: en civiele techniek ook. Er wordt wat afgeprutst, maar zelfs binnen de universiteit dus. Ik vind jouw rant nog maar mild, de situatie is erg genoeg.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat zal net zoiets zijn als de nieuwe brug in Delft. Er wordt een vermogen uitgegeven aan buitenlandse architecten terwijl de faculteit bouwkunde van de TU op een paar honderd meter afstand zit. Je zou denken dat Delft Kennisstad wat slimmer zou zijn. </rant>

mvdk

Golden Member

Ik ben een jaar of wat geleden in m'n werkzame leven ook nog eens door die kelders gestrompelt. Op een 10kV schakelinstallatie brandde een signaalampje, en het was niet duidelijk wat het nu precies signaleerde. Ook uit de oude Hazemeyer tekeningen werd niet duidelijk wat het nu precies betekende, de plek van het contact en de daarbijhorende tekst had iemand ooit z'n koffie over gemorst. Het werd een zoektocht naar klemmenkasten, van de ene naar de volgende. Zodoende kwam ik in nogal wat catacomben onder het electrogebouw. Het lampje bleek uiteindelijk een buchholz signaal te zijn.
Ik vond 't toen wel een interessante excursie.

mel

Golden Member

Is de trafo (net) niet uitgefikt? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Is de trafo (net) niet uitgefikt?

Nee. De destijdse installatie verantwoordelijke heeft er toen bij de bouw voor gekozen om de gasrelais op de trafo's als een lekkagesignalering te gebruiken. Weinig zinvol, de bak gaat nooit lekken, het is de pakking tussen bak en afdekplaat die wel eens een beetje gaat lekken. Als het reservoir leeg is stopt het lekken vanzelf en zit er nog genoeg olie in de trafo om deze veilig in bedrijf te houden. Maar bij de TUD zijn alle trafo's netjes droog, dat af en toe een gasrelais aanspreekt heeft een andere oorzaak. Ze schakelen daar regelmatig trafo's uit en andere weer in. Door het opwarmen en/of afkoelen beweegt de oliestroom, en krijg je af en toe vals alarm.
Daar is een gasrelais niet voor.

Edit: aan dat elektrogebouw zit ook nog een uitbouw, bekend als de hoogspanningshal. Daar staan ook leuke dingen.

eSe

Honourable Member

Edit: aan dat elektrogebouw zit ook nog een uitbouw, bekend als de hoogspanningshal. Daar staan ook leuke dingen.

Enkele jaren geleden in het hoogspanningslab van de TU Eindhoven rondgelopen, coooool :-) Een Tesla coil die daar gigantische bliksemschichten door de lucht stuurt met oorverdovend lawaai, wat een computergestuurde melodie was. Ook al die HS scheiders, zekeringen en nog een hoop van dat HS spul. Machtig om te zien.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Aha dat zijn de mannen van Histechnica. Die zijn dagelijks druk bezig, is bijna een baan voor ze :)

mvdk

Golden Member

Mijn antivirus krijgt de hik van dat histechnica linkje. Is 't wel safe?

Op 21 oktober 2017 18:58:54 schreef mvdk:
Mijn antivirus krijgt de hik van dat histechnica linkje. Is 't wel safe?

niks mis mee bbij mij win10 + MSE

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

vorig jaar stond die tesla buiten op het tu terrein in de vijver tijdens glow..

https://www.youtube.com/watch?v=Qyh7Y8ZxKbc

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Op 20 oktober 2017 20:48:50 schreef Peter112:
oh, als ik daar 1 minuut gratis mocht choppen....

Nou,met een bijl die kelders in te gaan en alles aan mootjes hakken? ;-) lijkt mij ook niet ok.
Shoppen gaat ook niet lukken denk ik,er zal wel niets verkocht worden.

mel

Golden Member

TH lui zijn nog erger dan amateurs/hobbyisten..Ze verzamelen ECHT Alles :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Bij instanties is het vaak dat niemand kan of durft te beslissen of iets kan worden weggegooid.
En zolang het niet in de weg staat blijft het op een rommelzolder achter.

Of het slaat 180 graden de andere kant op en álles wordt weggegooid, ook museumwaardige spullen, omdat niemand daar oog voor heeft.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 21 oktober 2017 18:48:50 schreef Da_Vinci:
Aha dat zijn de mannen van Histechnica. Die zijn dagelijks druk bezig, is bijna een baan voor ze :)

Op de site van histechnica is geen sprake van collecties, of mis ik iets?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Het gaat om die lezing over "Kunst in de Philips reclame".

Oh, daar had ik je in een PM op gewzen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 22 oktober 2017 12:10:34 (32%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 21 oktober 2017 18:31:40 schreef eSe:
[...]
Enkele jaren geleden in het hoogspanningslab van de TU Eindhoven rondgelopen, coooool :-) Groetjes,
eSe

Ik heb op het hoogspanningslab in Delft colleges mogen volgen en practica mogen doen eind jaren 80, bij Prof. Kreuger en een aantal AIO's. Nog in de Faraday-kooi gezeten toen er een ontlading van een paar meter lang op losgelaten werd.....Happy Days!
VZIW doet TU/D nog steeds onderzoek op het gebied van AC en DC hoogspanning tbv. energietransport en -voorziening.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
pa3gws

Golden Member

Helaas is het mij vandaag niet gelukt om er langs te gaan.
Maar volgende week weer een kans en het zal niet zo een twee drie weglopen. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Ik ben er twee jaar gelden wel geweest. Veel oud rekentuig en meetapparatuur, maar ik heb zelf véél meer buizen in de verzameling. Het meeste spul ligt opgeslagen in niet openbare ruimten.
Toch is een bezoekje de moeite waard.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Zojuist zag ik op het TVwest weekoverzicht (vanaf 6:24) dat hier ook nog een item aan is geweid.
Dit komt uit de nieuwsuitzending van maandag 6-11-2017 (vanaf 6:18).