"Disco effect" programmeren met logo 0ba5

Goedemorgen,

Ik loop tegen een probleem aan bij het schrijven van een siemens logo programma en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik heb een programma geschreven en aan het eind van het programma moeten er 3 lampen kortstondig aan gaan in een bepaalde volgorde. eerst 1, dan 2 en dan 3. vervolgens weer van 3 naar 1.

De cyclus zou er als volgt uit moeten zien:

Start signaal -> Lamp 1, 1 seconden aan -> lamp 2, 1 seconden aan -> lamp 3, 1 seconden aan - lamp 2, 1 seconden aan -> lamp 1, 1 seconden aan.

Ik hoop dat jullie een oplossing hebben.

Groeten,

Remco

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zoiets?
Maar het kan op meerdere manieren, dit is er 1

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 22 oktober 2017 12:50:20 (77%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Super bedankt. Hier kan ik verder mee.
Hoorde ook van iemand dat het met schuifregisters kon, dus daar was ik ook al even mee aan het stoeien, maar kwam ik ook niet uit.
Maar dit begin is super, hier kan ik wel verder mee.

GJ_

Moderator

Op 23 oktober 2017 10:32:16 schreef remco-rodenburg:
Hoorde ook van iemand dat het met schuifregisters kon, dus daar was ik ook al even mee aan het stoeien, maar kwam ik ook niet uit.

Er zit ook geen schuifregister in je Logo, dus daar ben je snel mee klaar :-)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er zit ook geen schuifregister in je Logo, dus daar ben je snel mee klaar :-)

Vanaf de 0BA4 heeft de LOGO een tot 4 (vanaf 0BA7) schuifregisters.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Ow. Ik dacht vanaf de 6

----
edit,
net even getest (eigenwijs :-)) en je hebt volkomen gelijk. Ik was er redelijk zeker van dat die schuifregisters pas heel laat werden opgenomen in de Logo's. Niet dus.

Is dit niet te doen met 6 timers, waarbij de uitgang van elke timer de volgende start ?

Alternatief is een digitale teller bouwen met SR-flipflops en een decoder er achter of een 'next state' encoder er voor.

Andere oplossingen zou ik niet weten, maar ik heb niet veel ervaring met logo.