Iemand ervaring met Wh meters voor dinrails (bv. eentje per zekeringautomaat)? En dan met name goedkope (bv uit China)? Waar staat "10(30) A" op mijn Ferrarismeter en "5(10) A" op die DINrails-meters voor? Is dat nominale en maximale stroom?
Of is dat modernere spul (ik vermoed met pluggen in het stopcontact zoals TOON en andere merken) interessanter en moet ik dat eens uitzoeken?
Het was me al eens eerder opgevallen dat mijn oude zonnepanelen (~600W) met wat bewolking nauwelijks de Ferrarismeter tot staan konden brengen. Destijds had ik het continu-verbruik in huis op 100W geschat. En dat is dan alle klokjes, trafo's, standby standen, modem/router, etc. maar zonder dat de motoren van koelkasten e.d. aan staan.
Nu, na plaatsen van nog wat panelen en in de hoop dat ik op nul uit kan komen, wil ik dit nog eens wat beter uitzoeken. Ik heb me nu puur op één stekkerblok geconcentreerd waar modem, NAS, TV, mediaspeler e.d. op zitten. Dus ook wat apparaten die strikt gesproken niet onder sluipverbruik vallen maar wel 24/7 aan staan. Dit gaf rond de 50W aan.
De meeste (meestal schakelende) voedingen zitten onder de meetgrens (0,1W) van de stekker-watt-meter, dus da's netjes. Mijn plan om een klein computervoedingkje te gebruiken om alle 5V en 12V te leveren voor die ~10 apparaten, heeft dus weinig haast en beperkt zin.
Uitzondering is de Cisco modem (EPC3212) van UPC: 0,5W voor de voeding (15V 1A geloof ik) en 7,2W voor voeding+modem.
Dat is ruim meer dan bv. de wifirouter (0,2 en 5,0W, ICIDU).
Een ander onding is de UPC digitale video box (Pace DCR711 oid). Dit is een notoire grootverbruiker en deze heb ik op een laagvermogens-standbystand gezet, want af-fabriek verbruikt hij in standby net zoveel als tijdens gebruik. (Menigeen moet regelmatig zijn kat eraf gooien omdat die lekker warme plekjes opzoekt).
Verbruik standby: 0W, verbruik trafo: 0W, na inpluggen beide: 6W (minuten lang). Dus ondanks dat hij nog steeds op standby staat, was het verbruik 6W na inpluggen. 6W!!! Mijn ruim 10 jaar oudere televisie verbruikt nog geen 10% daarvan.
Ook een heel interessante is een Teakwang (ja echt) surroundversterker die een echte AAN-UIT knop heeft maar desondanks 6,5W verbruikt in de UIT-stand (hij is dan ook niet via de AB aan te zetten). Stekker eruit en er weer in en het verbruik is 0W. Dit vraagt om nog eens een keer wat extra onderzoek (of het bv geen ander apparaat was dat gelijktijdig iets deed, maar meting 2x gedaan en identieke resultaten).
De D-link switch (denk DGS-1008D) zou zeer zuinig moeten zijn. 0,6W is inderdaad niet gek gezien de kerstboom aan ledjes die knippert. Maar als ik de WIFI-router uitzet raakt ie in paniek en is het af en toe een seconde 6W.
Conclusie: deze hele stekker moet eruit als we de deur uit gaan, misschien zelfs 's nachts. De grootverbruikers op dit stopcontact zijn de UPC rommeldingen die stroom verbruiken alsof we nog in de 80'er jaren zitten. Nu betalen we sowieso volgens mij te veel, dus tijd om dit uit te zoeken en meteen bv een nieuwe modem-wifi-router te krijgen via hen.
Verder is de NAS (Seagate Central 4TB) met 15,6W een behoorlijke verbruiker waar bovendien net internettoegang-ondersteuning van gestopt is (nooit gebruikt, zelfs niet toen we 9 weken in Aus en NZ zaten: we hadden >20 euro kunnen besparen door alleen maar even het stekkerblok van al deze apparaten eruit te trekken...)
Nog wat info: ik heb alles gemeten op een stekker-stopcontact kWh meter. Ik heb er twee en die van Silvercrest (Lidl? Aldi?) heeft een gigantische afwijking (25W terwijl er 1W verbruikt wordt). Dit is de andere die goed overeenkomt met mijn zelfgebouwde 40W 0,22ohm shunt.
Manier van meten:
- Ik heb het totale verbruik genoteerd en
- voor het verbruik van een apparaat gekeken hoe dit totale verbruik terugloopt als ik de voedingsstekker uit het apparaat haal, het verschil is het verbruik
- daarna iedere keer de bijbehorende 'trafo' uit het stopcontact gehaald en dit verschil is het verbruik van de voeding.