(Sluip)verbruik onderzoeken

Iemand ervaring met Wh meters voor dinrails (bv. eentje per zekeringautomaat)? En dan met name goedkope (bv uit China)? Waar staat "10(30) A" op mijn Ferrarismeter en "5(10) A" op die DINrails-meters voor? Is dat nominale en maximale stroom?
Of is dat modernere spul (ik vermoed met pluggen in het stopcontact zoals TOON en andere merken) interessanter en moet ik dat eens uitzoeken?

Het was me al eens eerder opgevallen dat mijn oude zonnepanelen (~600W) met wat bewolking nauwelijks de Ferrarismeter tot staan konden brengen. Destijds had ik het continu-verbruik in huis op 100W geschat. En dat is dan alle klokjes, trafo's, standby standen, modem/router, etc. maar zonder dat de motoren van koelkasten e.d. aan staan.

Nu, na plaatsen van nog wat panelen en in de hoop dat ik op nul uit kan komen, wil ik dit nog eens wat beter uitzoeken. Ik heb me nu puur op één stekkerblok geconcentreerd waar modem, NAS, TV, mediaspeler e.d. op zitten. Dus ook wat apparaten die strikt gesproken niet onder sluipverbruik vallen maar wel 24/7 aan staan. Dit gaf rond de 50W aan.

De meeste (meestal schakelende) voedingen zitten onder de meetgrens (0,1W) van de stekker-watt-meter, dus da's netjes. Mijn plan om een klein computervoedingkje te gebruiken om alle 5V en 12V te leveren voor die ~10 apparaten, heeft dus weinig haast en beperkt zin.

Uitzondering is de Cisco modem (EPC3212) van UPC: 0,5W voor de voeding (15V 1A geloof ik) en 7,2W voor voeding+modem.
Dat is ruim meer dan bv. de wifirouter (0,2 en 5,0W, ICIDU).

Een ander onding is de UPC digitale video box (Pace DCR711 oid). Dit is een notoire grootverbruiker en deze heb ik op een laagvermogens-standbystand gezet, want af-fabriek verbruikt hij in standby net zoveel als tijdens gebruik. (Menigeen moet regelmatig zijn kat eraf gooien omdat die lekker warme plekjes opzoekt).
Verbruik standby: 0W, verbruik trafo: 0W, na inpluggen beide: 6W (minuten lang). Dus ondanks dat hij nog steeds op standby staat, was het verbruik 6W na inpluggen. 6W!!! Mijn ruim 10 jaar oudere televisie verbruikt nog geen 10% daarvan.

Ook een heel interessante is een Teakwang (ja echt) surroundversterker die een echte AAN-UIT knop heeft maar desondanks 6,5W verbruikt in de UIT-stand (hij is dan ook niet via de AB aan te zetten). Stekker eruit en er weer in en het verbruik is 0W. Dit vraagt om nog eens een keer wat extra onderzoek (of het bv geen ander apparaat was dat gelijktijdig iets deed, maar meting 2x gedaan en identieke resultaten).

De D-link switch (denk DGS-1008D) zou zeer zuinig moeten zijn. 0,6W is inderdaad niet gek gezien de kerstboom aan ledjes die knippert. Maar als ik de WIFI-router uitzet raakt ie in paniek en is het af en toe een seconde 6W.

Conclusie: deze hele stekker moet eruit als we de deur uit gaan, misschien zelfs 's nachts. De grootverbruikers op dit stopcontact zijn de UPC rommeldingen die stroom verbruiken alsof we nog in de 80'er jaren zitten. Nu betalen we sowieso volgens mij te veel, dus tijd om dit uit te zoeken en meteen bv een nieuwe modem-wifi-router te krijgen via hen.
Verder is de NAS (Seagate Central 4TB) met 15,6W een behoorlijke verbruiker waar bovendien net internettoegang-ondersteuning van gestopt is (nooit gebruikt, zelfs niet toen we 9 weken in Aus en NZ zaten: we hadden >20 euro kunnen besparen door alleen maar even het stekkerblok van al deze apparaten eruit te trekken...)

Nog wat info: ik heb alles gemeten op een stekker-stopcontact kWh meter. Ik heb er twee en die van Silvercrest (Lidl? Aldi?) heeft een gigantische afwijking (25W terwijl er 1W verbruikt wordt). Dit is de andere die goed overeenkomt met mijn zelfgebouwde 40W 0,22ohm shunt.
Manier van meten:
- Ik heb het totale verbruik genoteerd en
- voor het verbruik van een apparaat gekeken hoe dit totale verbruik terugloopt als ik de voedingsstekker uit het apparaat haal, het verschil is het verbruik
- daarna iedere keer de bijbehorende 'trafo' uit het stopcontact gehaald en dit verschil is het verbruik van de voeding.

Je hebt al veel gemeten aan je verbruik, kun je niet beter eerst kijken wat de zonnepanelen leveren?
Volgens mij kun je dat direct op de converter wel aflezen, misschien zit er ook wel een usb aan waar je wat mee uit kunt lezen.

Overdag (dagstroom) lukt redelijk (+/-10kWh sinds start vorige maand). Maar nacht/weekend lang niet (+150kWh). We wassen veel in het weekend ;)

Een Wattje hier of daar is te overzien, maar juist deze groep van apparaten kost gewoon meer dan een kWh per dag. En eigenlijk heb ik geen inzicht of er elders nog wat gekke dingen gebeuren.

Inzicht is kennis. Recent zag ik dat de Ferraris stil stond terwijl de panelen 400W aan het leveren waren. Toen ben ik naar de koelkasten gelopen of die liepen en zag ik dat mijn zoontje met het pakken van een ijsje (15 uur daarvoor...) niet had doorgehad dat er een dingetje tussen de deur en de vriezer was gekomen.
Vreemd genoeg was het waarschuwingslampje niet aan, dus hij vond zichzelf nog koud genoeg en het had nog makkelijk een dag kunnen duren voordat we dit anders hadden opgemerkt.

En mochten de panelen ooit 'te veel' opleveren, dan gaat het gaskooktoestel eruit voor inductie en ga ik werk maken van een elektrische auto. Ik weet al welke, een Model X. Nu alleen nog even 130.000 euro besparen op mijn elektriciteitsrekening...

Die auto,s zijn er ook wel goedkoper, maar ja wie het breed heeft....
Je verbruik aanpassen naar je opbrengs lijkt mij de meeste winst op te leveren ,voor je goedkopere auto, op dit moment.
Dus overdag wassen als de zon schijnt en kijken naar de boiler voor het warme water of dat ook op zonnestroom kan enz..

Op 23 oktober 2017 22:10:10 schreef r-p:
Waar staat "10(30) A" op mijn Ferrarismeter en "5(10) A" op die DINrails-meters voor? Is dat nominale en maximale stroom?

Het eerste getal staat voor de nominale stroom, het tweede getal (tussen haakjes) staat voor de maximale stroom waarbij de meter nog binnen zijn nauwkeurigheid blijft.
Of die China meters zo nauwkeurig zijn als ze opgeven weet ik niet. Ik weet zelfs niet of ze wel een nauwkeurigheid opgeven.

dat de meter op een bewolkte dag niet op 0 uitkomt maakt niet uit, als hij op zonnige dagen maar zat teruglevert om kiet te spelen met de winter en bewolkte dagen kom je ook al goed uit. echter hebben panelen van 600W niet veel leven meer als deze zelfs overdag midzomer de meter niet kunnen stoppen..

je zou het ict spul achter een klok kunnen zetten, na 1.00 uur gaat het spul uit en pas om 7 uur weer aan oid. modem en router nog apart is antiek, ziggo heeft al jaren wifi en routerfuncties in die modems zitten.

cv ketel, wasmachine, droger, pc, hdd recorder, vaatwas, oven, het staat allemaal constant stby tegenwoordig. cvketel doet vlot 10+ watt, evenals een centrale afzuigunit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

je zou het ict spul achter een klok kunnen zetten, na 1.00 uur gaat het spul uit en pas om 7 uur weer aan oid. modem en router nog apart is antiek, ziggo heeft al jaren wifi en routerfuncties in die modems zitten.

Ziggo heeft inderdaad modem en routerfuncties in een apparaat gestopt. Helaas hebben ze de originele firmware van dat apparaat vervangen door een eigen geprutst broddelwerkje dat alleen maar de door ziggo gewenste instellingen accepteerd. Een al bestaand eigen netwerk met eigen dhcp servers, printers enz. werkte dus niet. D.w.z. dat het gewoon niet in te stellen was toen dat modem nieuw arriveerde. Na een belletje van mijn kant naar ziggo en wat overtuigend gepraat heeft ziggo in hun modem de router uit gezet en verandert in een ouderwets dom modem. Dit was een voorstel van de ziggo medewerker zelf die ook toegaf dat het modem niet de originele firmware meer bevatte maar een ziggo knutseltje die alle leuke instel dingen van de originele Ubee modem ontbeerde. Reden: Dan kunnen de mensen minder knoeien en verkeerd instellen en kunnen ze de mensen(klanten) in de gaten houden.

Dus na het uitschakelen van de router mijn gouwe ouwe linksys er weer aan geknoopt en toen werkte alles. Nu al weer een kleine duizend jaar ofzo.

Of te wel de echte Big Brother (ziggo) is watching you. Uit 1984 van George Orwell.

https://www.youtube.com/watch?v=fCZBnUt6rZ0

Mijn din rail S0 meters zijn best betrouwbaar : al mijn verbruik/opbrengst gaat via 3 S0-meters, en het verschil met de Ferraris is max. 2%. Ik gebruik meters van hier : http://bg-etech.de/os/product_info.php?products_id=173
Deze meters worden dan gelogd met een Raspberry : http://wiki.robotmc.be/index.php/Loggen_pi
Mijn sluipverbruik valt best mee (ca 60 Watt), hier is de koelkast/diepvriezer mee inbegrepen. Grootverbruikers zijn wasmachine, afwasmachine, kookvuur, verwarmingsketel (continu 60 Watt). De zonnepanelen dekken ongeveer mijn jaarverbruik, daarmede is de motivatie om minder el. te verbruiken fel gedaald (saldering in Belgie).

Er zit een rekenfoutje in je post, als je sluipverbruik 60W is incl koeling kan niet je verwarming continu 60W zijn.
Die 60W van de verwarming is waarschijnlijk de pomp, daar zijn wel schakelaartjes voor die hem uitschakelen wanneer de ketel niet brand.
Mooier is het om een paar panelen erbij te leggen en een warmtepomp te installeren, als je boiler dan ook elektrisch is kun je de hele gasmeter de deur uit gooien.

Op 24 oktober 2017 10:23:44 schreef rwk:
Die 60W van de verwarming is waarschijnlijk de pomp,

Zijn er nog CV ketels in bedrijf waarvan de pomp continu draait? Ik dacht dat die zo zoetjesaan wel uitgestorven zijn. Bovendien vind ik een CV pomp niet behoren tot het sluipverbruik.

Begrijp ik nu goed dat je tientjes aan sluipverbruik zoekt maar wel duizenden aan panelen op het dak legt?

Een tripje AU van weken lang zal ook niet gratis zijn (ook qua CO2) en dan maal je om het verbruik van je upc box?

Die consumentenverbruiksmeters zijn inderdaad niet allemaal even goed. Verbruiksmeters voor consumenten die het goed doen bij een lage powerfactor én bij (zeer) laag vermogen zijn zeldzaam.

Je zou een aardige meter kopen die je daarna modificeert, grotere shunt erin. Dan moet je wel even een deelsommetje oplossen bij het uitlezen van de energiemeter, maar dat gaat vast lukken.

Ik weet niet of het haalbaar is om een testopstelling te maken, maar ik zit te denken aan een gelijkrichter, afvlakking en een weerstand. Je zou dan mogelijk uit kunnen rekenen wat het werkelijke gebruik is en dat afzetten tegen het door de energiemeter gemeten verbruik. Ik zit alleen nog met één ding, de diodeverliezen kunnen de berekening welleens onmogelijk maken. Misschien een mosfet gelijkrichter gebruiken, die dingen hebben een verwaarloosbaar verlies. Ik ben benieuwd wat anderen hier van denken.

Op 24 oktober 2017 16:02:52 schreef KlaasZ:
[...]Zijn er nog CV ketels in bedrijf waarvan de pomp continu draait? Ik dacht dat die zo zoetjesaan wel uitgestorven zijn. Bovendien vind ik een CV pomp niet behoren tot het sluipverbruik.

Ik moet dit inderdaad nuanceren : het betreft hier een moderne modulerende condensatieketel. Juist omdat deze moduleert, kan hij op laag vermogen langer blijven werken. Maar, zolang deze "werkt", draait de pomp op 100%. Het is wel een drie standen pomp, maar omdat dit een combiketel is, wordt deze stand aanbevolen (bij warm water tappen moet er wel 100% pompdebiet zijn). Dus, als de ketel brandt op gelijk welk vermogen, draait de pomp op ca 45 Watt. De eigen sturing van de ketel heeft ook nog eens 15 watt nodig.
Deze 15 Watt is voor mij wel sluipverbruik. Nog zo een sluipverbruiker is de telenet modem (12 Watt)!
Alleszins kan ik iedereen aan te bevelen om zijn eigen verbruik te loggen, het geeft inzicht en het voorkomt verrassingen.

Jinny

Golden Member

Sorry hoor, maar mag ik lachen?
Sluipverbruik, denken mensen soms dat de spullen op lucht draaien?
Ik heb in huis een versterker voor de TV en de sat...
Ding kost geld, basta.
Stekker eruit als de groenidioten willen doe ik niet aan mee, kan ik iedere dag de instellingen opnieuw inkloppen.
Zelfde met de keukenradio, draait op een 12V voeding, zal wel...
Ik hele dagen achter de stekers aanhollen om twee tientjes per jaar te besparen.
Vind het wel goed...
Gewoon zaken die je niet dagelijks gebruik niet in de wcd.
Heb je ook geen sluipverbruik.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Mee eens met Jinny.
In mijn hobbyhok staat een autoradio voor een beetje muziek, 12 volt staat altijd aan.
Mijn server staat ook altijd aan.Koelkast, cv, tv op standby,en dan nog diverse andere dingen, brandmelding, bewegingssensors, en ik zal best nog wel wat vergeten.
Oja, DCF klokken beneden en in de hobbyruimte.Beltrafo, en zo,
Niet alles hangt af van bezuinigen, Comfort is ook wel lekker :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik snap de hele term sluipverbruik niet zo goed.
Je koopt en plaatst apparatuur en dan verbruik je stroom dat noem ik geen sluipverbruik dat is een gevolg van de aanschaf en dus normaal stroomverbruik.

Ik verbruik 11.000 kWh per jaar moet ik me dan druk gaan maken over een paar kWh op minder jaarbasis door apparaten die aan horen te staan maar iedere keer als ik ze even niet nodig heb uit te zetten.

Bij aanschaf letten op het verbruik is wel verstandig.
Ik heb een jaar geleden een vriezer vervangen, niet omdat hij kapot was maar omdat hij erg oud was en een nieuwe veel zuiniger is.

cai versterkers heb ik meerdere gehad, van 1 van 15W tot 1 die 6W doet, maar zit niet meer ingestoken, het tvbeeld en radio is prima zonder dat ding met maar 2 gebruikte aansluitingen. rest aan aansluitingen in huis is losgekoppeld en andere tv splitter geplaatst, scheelt weer een verbruiker.

cv ketel is idd een ding wat aan blijft, ook al draait de cv 6 maanden per jaar, heb ik er ook tapwater van nodig en dat is niet te doen anders, wel in ecomode gezet.

verlichting is alles led, 75% van de lampen gaan vanzelf aan en uit. de WTW staat in de zomer met uitgeschakelde intakefan, scheelt ook weer 9W. met de computer schakelt alle randapparatuur mee.

desondanks kom ik nog aan 100W aan sluipverbruik. druppellader van 12V systeem, gsm, 24V van verlichting, voeding 12V systeem ( die smps voedingen zijn uitgezocht op laag stby verbruik, of aangepast zodat ze dat hadden ) ups, wekker, router, cvketel, wtw en nog wat adapters van diversen.

het hobbyhoekje kost niets aan stbystroom, dat staat pas aan als de werkschakelaar aanstaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 oktober 2017 17:12:53 schreef K7Jz:
Begrijp ik nu goed dat je tientjes aan sluipverbruik zoekt maar wel duizenden aan panelen op het dak legt?

Een tripje AU van weken lang zal ook niet gratis zijn (ook qua CO2) en dan maal je om het verbruik van je upc box?

Ja klopt.

Zonnepanelen zijn een investering (en een hobby). Die meer oplevert dan een spaarrekening nadat ze de oorspronkelijke investering hebben terugverdient. Het 600W systeem heeft 500 gulden gekost en zo'n 700 euro opgeleverd (ondanks de slechte positionering de laatste 10 jaar). Da's ruim 200% winst in 15 jaar en voorlopig gaan ze vrolijk door met geld besparen. Het nieuwe 4700W systeem zal wat langer duren omdat de helft noordgericht is.

En door zuinig te zijn, KUNNEN we naar AU. Ik zal niet zeggen dat de CO2 uitstoot me niets interesseert, maar dit is m.i. iets dat geregeld moet worden door het produceren van CO2, wereldwijd gelijkwaardig te belasten. Ik ga geen tien bomen planten om dit te compenseren. Zo'n geitenwollen sokken type ben ik niet.
En ja, ik ben op vele fronten zuinig: van vroeger op de afronding van de supermarkt te letten (ook uit irritatie dat ze de eurocent meteen af schaften). En op euro's per maand bij telefoonabonnementen en tientjes per jaar bij verzekeringen en duizenden euro's door geen nieuwe auto's te kopen.

Ik heb een 60" plasma gevonden langs de weg en weer aan de gang gekregen (inmiddels weer stuk...). Op dat moment interesseert het me ook niet wat die verbruikt: je krijgt iets nuttigs terug voor de verbruikte stroom en er is geen andere optie (behalve 2000euro uitgeven voor een nieuwe zuinigere 60"...). Maar allerlei spul waar ik geen direct nut van heb of wat absurd veel verbruikt, al is het maar 10W voor iets dat m.i. ook op 3W zou moeten werken, ja dat stoort me en daar ga ik achteraan.
Uiteraard staat het eenieder vrij daar heel anders over te denken.

mel

Golden Member

Ik heb in mn hobbyhok minimaal 2 verbruikers altijd aanstaan.
De DCF klok, en de frequentiereferentie .En dan ook het brandalarm..Maar dat is het complete systeem, zit niet alleen in mn hobbyhok.
(soms staat de soldeerbout ook nog aan, maar dat is gewoon seniliteit van mijn kant :+ )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik snap de hele term sluipverbruik niet zo goed.
Je koopt en plaatst apparatuur en dan verbruik je stroom dat noem ik geen sluipverbruik dat is een gevolg van de aanschaf en dus normaal stroomverbruik.

... moet ik me dan druk gaan maken over een paar kWh op minder jaarbasis door apparaten die aan horen te staan maar iedere keer als ik ze even niet nodig heb uit te zetten.

Het gaat dus ook om apparaten die als ze zogenaamd uit staan nog stroom verbruiken, tegenwoordig heb je steeds vaker zo'n tiptoetsje in plaats van een echte schakelaar. Het komt zelfs voor dat met een echte schakelaar de boel niet helemaal uit staat.

Apparaten waarvan je verwacht dat ze niet veel stroom verbruiken, maar dat toch doen vanwege slecht ontwerp zou je ook onder sluipverbruikers kunnen rekenen. Ik denk nu speciaal aan wekkerradio's, routers, etc. Het is niet altijd mogelijk om voor aankoop het sluipverbruik te weten te komen en bedenk dat het niet redelijk is om te verwachten dat iedereen dit soort dingen uitzoekt.

De nieuwe wet omtrend sluipverbruik houd overigens rekening met apparaten die een nevenfunctie hebben, denk aan een klok in een magnetron.

Op 24 oktober 2017 19:33:26 schreef r-p:
[...]

Ja klopt.

Zonnepanelen zijn een investering (en een hobby). Die meer oplevert dan een spaarrekening nadat ze de oorspronkelijke investering hebben terugverdient. Het 600W systeem heeft 500 gulden gekost en zo'n 700 euro opgeleverd (ondanks de slechte positionering de laatste 10 jaar). Da's ruim 200% winst in 15 jaar en voorlopig gaan ze vrolijk door met geld besparen. Het nieuwe 4700W systeem zal wat langer duren omdat de helft noordgericht is.

...

Een wezenlijk verschil is dat een spaarrekening liquide is. Daar koop je morgen nog alles wat je hart begeert voor. En als je een deposito neemt rendeert het nog aardig ook. Met PV panelen van 5 jaar oud doe je niet zoveel meer behalve terugverdienen. Bijvoorbeeld als je moet verhuizen wordt dat lastig, of als salderen ooit stopt.

Over CO2 maak ik me overigens geen zorgen hoor ;) Bomen bijplanten is ook niets meer dan flinke voorschotten op lagere uitstoot nemen. (Net als extreem veel duurzame zaken zoals Tesla's en windmolens)

Gaat te ver om dit hier helemaal uit te leggen, maar de huidige panelen besparen naar verwachting 1000 euro per jaar voor ons gezin.

Door mijn onzekere gezondheidstoestand vind ik dit een veel prettiger idee dan gewoon een zelfde kwak geld op de bank: de vaste kosten voor het huishouden zijn lager en dus makkelijker vol te houden als ik (en mijn inkomen) weg zou vallen.

AFbetalen huis doen we met mate, want dat werkt daar natuurlijk ook prima voor (behalve als je nog ooit wilt verhuizen, dan snij je jezelf flink in de vingers met een afbetaald huis), maar ook dat (net als salderen) is vandaag een goed idee en morgen weer niet met al die malloten compromissen in Den Haag.

Anoniem

Dit keer ben ik het met jinny roerend eens.
In de meeste gevallen moet je stand-by niet zien als sluipverbruik, maar als een functie met toegevoegde waarde. In veel gevallen is het extra gebruiksgemak de kleine meerkost van het verbruik waard.

Ik heb net even mijn tvsettopbox gemeten met
een Metrawatt Wattmeter (Het nauwkeurige neefje van de plug-in wattmetertjes.)
In bedrijf verbruikt die 18W. In stand-by 11W.
Ik heb de gewoonte bij het uitschakelen van de tv tevens ook de box in stand-by te zetten. Gewoon kwestie van twee keer drukken op de afstandsbediening ipv één keer.Nauwelijks moeite voor 7W besparing.
Maar als ik de box met de hand volledig zou uitschakelen moet ik tot bij de tv komen en achteraan in het duister tasten naar de schakelaar. Bij het opstarten duurt het dan tot 2-5 minuten vooraleer het ding terug volledig operationeel is.
De box kost me in stand-by 11x 20x 365=80 kWh x 0.20Eu= 16Eu/jaar. Dat is 1.3 Eu/maand of 4 cent per dag. Het gemak van niet elke keer te moeten naar de schakelaar tasten en minutenlang op beeld te wachten is me dat zeker waard.

Het is ongetwijfeld nuttig om af en toe eens je verbruik te controleren maar het mag geen obsessie worden.

Een zeer nuttige meting die haast niemand doet is het verbruik van je koelkast of diepvries meten gedurende één dag van als hij nieuw is. Vervolgens elke drie of zes maand herhalen en noteren.
Zo kun je perfect in de gaten houden wanneer er sleet op je apparaat komt.
Oude of versleten koelkasten zijn één van de grootste bronnen van onnodig verbruik. Je zou achterovervallen van wat een koelkast met kapotte rubber dichting of koelgasverlies je kost. Daar valt het sluipverbruik van je ganse huishouden bij in het niet.
(Voor diegenen die voor volgende reden geen koelkast hebben:Je kunt zelfs heel goed vaststellen als het lampje niet uitgaat als je het deurtje dicht doet. :-) :-))

Voor dat soort toepassingen zijn die goedkope plug-in metertjes verrassend accuraat.
Om het verbruik beneden de 20W te meten zijn ze meestal volkomen waardeloos. Zeker wanneer je de nullast van diverse adaptortjes wil meten ga je volledig de mist in.

Sine

Moderator

Sommige plug in meters doen dat anders verbazend goed, ik heb er hier twee liggen, eentje die ik van mijn energie leverancier gekregen heb en een oude conrad energy check.

Van die energy check heb ik nog een tweede waarvan ik de shunt 10x groter gemaakt heb zodat een digit extra heb voor kleine belastingen.

Beide typen meters laten zich niet voor de gek houden door niet ohmse en kleine belastingen.

bprosman

Golden Member

Dit keer ben ik het met jinny roerend eens.
In de meeste gevallen moet je stand-by niet zien als sluipverbruik, maar als een functie met toegevoegde waarde. In veel gevallen is het extra gebruiksgemak de kleine meerkost van het verbruik waard.

Ik ook wel en gebruiksgemaak gaat ook wel boven kosten maar inmiddels zit ik op de 700...1000Watt in de nacht.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.