Schakeling slimme deurbel gezocht

Met een ESP8266 developer board (Wemos D1) wil ik mijn huis tuin en keuken deurbel digitaliseren. De deurbel is zo eenvoudig als het kan zijn - buiten hangt een bekabelde belknop en binnen een deurbel (het model een 220V aansluiting, een ingebouwde trafo en een aansluiting voor een belknop).

Wat ik wil doen is dat ik door het kortsluiten van een output van mijn microcontroller een druk op de deurbel detecteer.

De microcontroller heb ik reeds werkend, door het kortsluiten van een input met de 3.3V poort kan ik een druk op de knop detecteren. Het lijkt me echter een slecht idee om mijn bestaande belknop parallel te schakelen aan de deurbel en de microcontroller.

Hoe doe ik dit goed, zodat ik met een knop twee componenten bedien, zonder dat deze elkaar beïnvloeden?

Arco

Special Member

... het kortsluiten van een output van mijn microcontroller...

Ik hoop dat je input bedoelt, anders is het feest snel afgelopen... ;)
Relais over de bel zetten en dat kontakt gebruiken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit is een tricky kwestie: een standaard bel werkt met drie componenten: een trafo van 230V naar 3-5-of-8V. een drukknopje en een bel (herrie-maak-ding).

Bij jou bel hebben ze de trafo en het herrie-maak-ding in 1 gebouwd. Dit heeft als voordeel dat de fabrikant bepaalde dingen ZELF onder controle heeft. Zo kan ie als ie weet dat z'n "herrie-maak-ding" nooit 8W nodig heeft, een goedkopere trafo gebruiken. Maar hij kan dus ook een stroompje van slechts 1mA gebruiken om te detecteren dat de bel ingedrukt wordt of niet.

Dat relais parallel met de bel gaat er van uit dat daar dus een relatief "stevige" 8V (of 5) op staat die ook nog wel een relais er bij kan hebben. Maar dat hoeft hier helemaal niet het geval te zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je kan een dubbelpolige drukker zoeken. Of een dubbelpolig relais schakelen met de (huidige) drukker. Het relais doet dan de oude bel en de mcu. De relaisspoel kan je dan beter via de drukker met een losse 5V/12V aansturen. Zoals rew zegt: je weet niet wat de belunit naar de drukker stuurt, het kan pulldown zijn via 10k en daar schakel je geen relais mee.

Of gewoon eerst meten wat de huidige doet. De kans is aanwezig dat je gewoon een DC 3.3V over de bel hebt staan als er niet gebeld wordt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

idd. als er een spanning over de belknop staat (bv voor een lampje) kun je daar ook een optocouplertje achter zetten.
Die kun je weer netjes aansluiten op je wemos.

Heb je t ook mooi galvanisch gescheiden.

Als ie geen voeding over het contact heeft moet je erin duiken, maar ook dan lijkt t me niet zo ingewikkeld om een voedingslijntje te vinden waar je een optocouplertje op aansluit

buiten de box: een microfoontje?

Lambiek

Special Member

De microcontroller heb ik reeds werkend, door het kortsluiten van een input met de 3.3V poort kan ik een druk op de knop detecteren. Het lijkt me echter een slecht idee om mijn bestaande belknop parallel te schakelen aan de deurbel en de microcontroller.

Gewoon een relais contact parallel aan je beldrukker zetten. Je relais kun je aan sturen met je controller via een transistor, bijv. een BC547. Weerstandje tussen de uitgang van je controller en de basis van je BC547, en vergeet geen diode over je relaisspoel te zetten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat moeilijk te volgen wat je daar post.
Ik denk dat je bedoeld om de beldrukker direct op de microcontroller aan te sluiten en met een uitgang van de microcontroller een relais aan te sturen en met een contact daarvan de bel weer aan te sturen.

@TS die kortsluiting kun je beter doorverbinden noemen, een kortsluiting is een doorverbinding tussen plus en min zodat er een ongelimiteerde stroom gaat lopen tot er iets kapot gaat.
Daarnaast is het vaak handiger om de input met de min te verbinden, omdat er vaak al pullup weerstanden in de microcontroller op de ingangen zitten.

Lambiek

Special Member

Op 25 oktober 2017 10:52:07 schreef rwk:
Wat moeilijk te volgen wat je daar post.

Het wordt ook niet echt duidelijk omschreven wat de TS wil. :)

De TS wil toch met zijn Arduino de bel bedienen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dank allemaal!

Wat ik wil is uiteindelijk vrij simpel: ik wil dat mijn microcontroller (ik heb een hele stapel ESP8266-gebaseerde bordjes liggen, zoals een Wemos D1, een NodeMCU en meer) weet heeft van het feit dat iemand m'n bel indrukt.

Als firmware gebruik ik veelal ESPEasy, omdat deze het aansluiten van sensoren eenvoudig maakt. Zo kun je een "Switch" als sensor configureren, door te detecteren dat een GPIO (input) verbonden wordt met GND of 3.3V, evt. i.c.m. een pull-up (intern).

Ik zal eens beginnen met het meten van een eventuele spanning over mijn belknop. De knop vervangen is overigens geen optie. Iets met een design ding enzo :-)

Inmiddels gemeten, indien de belknop niet is ingedrukt dan staat er geen spanning over de knop. Nog niet kunnen meten, maar het is aannemelijk dat er iets van een stroom door de belknop loopt zodra de knop wordt ingedrukt..? Zo ja, wat zou ik moeten doen om dat stroompje te gebruiken om mijn microcontroller te schakelen? Een relais gebruiken bijv?

Zit er ergens een lampje op de deurbelbinnenunit die oplicht als er aangebeld wordt?

Zo ja, dan kun je daar een lichtsensortje op doen. En anders het idee van rwk: een microfoontje dicht bij de bel. Geluidsnivo is dermate dat daar ook wel een trigger op te maken is.

https://www.aliexpress.com/item/KY-037-High-Sensitivity-Sound-Micropho…

Die kan zo op een input van je Wemos. Threshold ff finetune en dat ding zal een vrij aardige werking geven als je m dichtbij de speaker hangt.

Kans dat ie dan vals getriggerd wordt is erg klein, tenzij je een lawinepijl ofzo afsteekt

Thevel

Golden Member

Op 25 oktober 2017 20:08:27 schreef rajd:
Inmiddels gemeten, indien de belknop niet is ingedrukt dan staat er geen spanning over de knop.

Lijkt mij heel onwaarschijnlijk.
Mogelijk staat er wisselspanning op de beldrukker, heb je zowel AC als DC gemeten?

Lambiek

Special Member

Op 25 oktober 2017 12:48:31 schreef rajd:
Wat ik wil is uiteindelijk vrij simpel: ik wil dat mijn microcontroller weet heeft van het feit dat iemand m'n bel indrukt.

Kijk dat is een stuk duidelijker.

Dan zet je een relais over je bel, en met het contact van je relais schakel je een ingang van je controller. Wel kijken wat voor soort spanning het is AC of DC. En je moet de spanning weten natuurlijk.

Dit kan ook via een optocoupler, als het wisselspanning is even een antiparallel diode over je led zetten. Als het gelijkspanning is hoeft dat niet, en vergeet de voorschakelweerstand voor de interne led niet. Met de transistor die in je optocoupler zit schakel je de ingang van je controller.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gewoon een optocoupler gebruiken zou ik doen.

Telefunken Sender Systeme Berlin