Philips 26PFL5403 probleem (LCD TV)

Deze TV heeft een storing in de beeldhoogte. Als de TV koud is varieert de beeldhoogte snel en onregelmatig. De beeldhoogte is in het begin veel te groot, zodat de ondertiteling van films buiten het beeld valt. Na 15 minuten opwarmen springt het beeld op normale hoogte, daarna doet de TV het de hele dag goed.

Mogelijk een elco, die capaciteit aan het verkiezen is, maar welke?

Ik heb al 3 bolle elco's vervangen, maar het probleem is niet opgelost.

Welk gedeelte van de TV en welk IC is verantwoordelijk voor de beeldhoogte?

Kleurweergave en geluid zijn goed. Beeldbreedte is stabiel.

Wie weet het?

Test met haardroger en freeze al gedaan.tcon of mainbord beeldhoogte.

maartenbakker

Golden Member

Doet hij dit op alle bronnen?

In tegenstelling tot bij traditionele televisietoestellen is dit geen erg voordehandliggende storing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja, op alle bronnen. Ook als de bron niet is aangesloten is de storing zichtbaar op de display tekst, deze (bv. HDMI 1) wordt verticaal veel te groot weergegeven. De breedte van de displaytekst (horizontaal) is en blijft normaal. Na 15 minuten opwarmen verdwijnt de fout.

Ik heb de storing op Youtube gezet. Kijk naar het filmpje. Wie weet waar ik de fout moet zoeken?

https://www.youtube.com/watch?v=4ezVdab4UI4

maartenbakker

Golden Member

Mogelijk een paneelfout, reageert het toestel op torderen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 oktober 2017 13:33:27 schreef maartenbakker:
Mogelijk een paneelfout, reageert het toestel op torderen?

Ik vermoed een COF die op temperatuur moet komen, ik ga ook voor een paneelfout. Eventueel te achterhalen met koude spray.

maartenbakker

Golden Member

Hèt paneel, er zit er maar 1 in. In de volksmond ook wel beeldscherm waarmee bedoeld wordt de gehele optische en optoelectronische samenstelling. De andere dingen zijn boards, printplaten, modules.

De COF's zijn chips die onder de zijrand aan tabs flexprint hangen. Een andere meer voorkomende mogelijkheid is dat er een aanhechting langs de bovenrand losgekomen is van waar de flexprint aan de langwerpige printplaatjes zit.

De makkelijkste test is het toestel torderen. Als dat invloed heeft op de storing is het vrijwel 100% zeker dat er een aanhechting van een flexprint los is gekomen ergens. Reageert hij niet op torderen, kan het alsnog een paneelstoring zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, heb je het Youtube filmpje gezien van de storing? En heb je dit soort storing vaker gezien?

De beeldhoogte varieert dus snel, het beeld wordt in delen opgesplitst, en sommige delen freezen soms even. Na 15 minuten opwarmen is de storing voorbij.

De beeldhoogte varieert dus snel, het beeld wordt in delen opgesplitst, en sommige delen freezen soms even. Na 15 minuten opwarmen is de storing voorbij.

maartenbakker

Golden Member

Ik ken de storing vooral van 40" Sony / Samsung toestellen, daar ligt het aan een aanhechting linksboven meestal. Stroperigheid en donker beeld kunnen daar ook bij horen maar dit is natuurlijk een ander paneeltype dus de symptomen kunnen ook subtiel verschillen.

Wedervraag: heb je al getordeerd? Dat eerst even doen is efficiënter dan op 2 fora tegelijk nog maar eens informeren of mensen wel echt het filmpje en de storing vaker gezien hebben en goedkoper dan met broeikasgas op het ding spuiten om hem af te koelen voor een diagnose (wat misschien zelfs averechts werkt, ik heb geen idee of het glas daar echt op zit te wachten dus alleen op de eventueel verdachte COF zelf spuiten of elders als het vermoeden ontstaat dat de fout niet in het paneel zit).

Gewoon het toestel bovenaan links en rechts met twee handen beetpakken als de storing erin zit en dan wringen. Als daar iets uitkomt heb je een zeer snelle diagnose te pakken (1 minuut investeren voor een kans om uren foutzoeken te vermijden). Komt er niets uit dan kun je alsnog verder gaan zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Planning is dat ik er volgende week woensdag of donderdag weer mee verder ga. Tot dan zijn eventuele andere suggesties ook welkom. Ik zal de suggesties die ik tot nu toe gekregen heb zeker meenemen. Heb al een spuitbus met koudespray klaar staan. Wordt vervolgd.

maartenbakker

Golden Member

Lekker handig om vragen cross-forum te stellen en niet daar waar de vraag opkomt. Door het toestel, dus niet het scherm, met enig beleid te torderen maak je niets stuk. Tenzij je dagelijks armtraining doet op de sportschool en een duidelijk sterkere grip hebt dan de gemiddelde monteur, dan breekt het hele toestel door midden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha, Die maarten!! IDD moet je van knappe huize komen op een toestel te "kraken" op die manier. Nou ja, laatst moest ik zoiets uitvoeren met een Alu lijst TV, was niet te torderen, toestel woog ook genoeg!