Accu als starthulp

Misschien een eenvoudige vraag maar ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden.

Ik heb een kleine accu (15x10x7cm) van 12v 7.5Ah (valve regulated Lead-Acid).

Kan ik deze als starthulp gebruiken voor een (benzine) auto als die een lege accu heeft?
Dus gewoon zonder iets ertussen de startkabels aansluiten op beide accu's?

Thanks.

in een starthulp zit ook een dergelijke accu, wel een 12Ah of 17Ah model. je hebt een goede accu nodig als starthulp, een oude alarmaccu zal niet veel meer bij te zetten hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Geef de lege accu wel de tijd om de lading uit de kleine op te slaan, dus niet direct starten! zeker als de aansluitkabels dun zijn, die zullen anders alleen maar direkt oproken :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

lading opslaan? de startaccu zal niet snel gaan laden met maar 12V laadspanning..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een accu kan kortstondig een hoge startstroom leveren. Dit zal waarschijnlijk bij een 7,5 Ah zeer beperkt zijn.

Op 25 oktober 2017 17:31:09 schreef Ben_Chrstiaens:
Misschien een eenvoudige vraag maar ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden.

Ik heb een kleine accu (15x10x7cm) van 12v 7.5Ah (valve regulated Lead-Acid).

Kan ik deze als starthulp gebruiken voor een (benzine) auto als die een lege accu heeft?
Dus gewoon zonder iets ertussen de startkabels aansluiten op beide accu's?

Thanks.

Ik denk dat aanduwen een betere en snellere optie is. Heb je vaak een lege accu, moet je uitzoeken waarom, dat is nl niet normaal.

@testman: De lege accu staat waarschijnlijk op 12.0V of zelfs nog lager, terwijl die kleine accu, als hij helemaal vol is, op 12.6-12.8V zou moeten staan. Veel stroom zal er inderdaad niet gaan lopen, maar je hebt ook verbazend weinig energie nodig om te starten.

300A bij 12V voor 3 sec. is 10.8kJ, oftewel 3Wh. Als er 3A van de ene accu naar de andere gaat lopen, heb je in minder dan 2 minuten al genoeg lading overgebracht om (theoretisch) te kunnen starten. In de praktijk heb je natuurlijk wat meer nodig, maar dat is echt wel te doen.

Met een kleine boostconverter ertussen, die 14.4V maakt vanuit de kleine accu, gaat het natuurlijk een stuk sneller. Hoe dan ook blijft het idee dat je de kleine accu niet gebruikt om te starten, maar om de grote op te laden zodat die het vermogen kan leveren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dank je SparkyGSX. Duidelijk antwoord.
Mocht het echt een keer nodig zijn dan is 5 of 10 minuten wachten om daarna misschien te kunnen starten geen probleem. (kleine accu levert 12.6v)

Om buzzy te beantwoorden. Ik heb in de afgelopen 10 jaren pas geleden voor de eerste keer een lege accu gehad (lampen aangelaten). Als je ergens alleen staat is dat niet handig.
Zo'n "kleine" accu heb ik nog verschillende van liggen en het zou handig zijn als ik die in de auto kan hebben liggen als noodhulp.
Vandaar de vraag. :)

kan je vertellen dat een 10 jaar oude startaccu die 1x diepontladen is geweest geheid ellende op gaat leveren in de eerst komende winter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In dat geval gaat er een meteen nieuwe in maar dat staat los van de vraag.

Het is goed om te weten dat als het een keer nodig is het mogelijk zou moeten zijn met een kleine accu. Ergens in de polder bijvoorbeeld. Scheelt een hoop ellende.

Ik kwam pas dit tegen op mijn speurtocht op Ali.
Geen idee of het goed werkt voor starten maar je hebt in ieder geval een zaklamp en noodaccu voor je mobiel. :)

https://nl.aliexpress.com/item/12v-multi-function-car-jump-starter-bat…

Als je nou vrijdag als je thuis komt je werk je lampen aan laat staan. Kun je het zaterdag gewoon proberen of het lukt.
:)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ga je moeten zorgen dat de batterij op heel regelmatige tijdstippen wordt bijgeladen. 1 keer vergeten en dan zal je het nodig hebben. Is pechbijstand niet handiger? Komen alleen niet in bossen en velden mocht een vriend van me vaststellen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik zou een kleine boost converter met constant-current mode van Ali halen, als je toch nog accu's hebt die in redelijke staat zijn.

Je kunt zo'n kleine accu ook met een schottky diode en een weerstandje in serie in je auto laten staan; met die diode in serie gaat het laden niet snel, maar hij blijft dan wel gewoon vol totdat je hem nodig hebt.

Of een oude, diepontladen accu meteen problematisch is, ligt een beetje aan het type accu. Een standaard flooded loodzuur accu is gauw stuk, maar mijn vorige auto had een (dure!) calcium-zilver accu (omdat die onder de passagiersstoel stond), die was meer dan 10 jaar oud en heeft een paar keer een week of langer diepontladen gestaan, zonder problemen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mvdk

Golden Member

Als ik m'n buurman weleens starthulp geef, moet ik m'n motor laten draaien. Als mijn motor niet draait, is de spanning te laag om de andere te starten. Heeft ook iets te maken met de hulpkabels, dat zijn niet hetzelfde soort verbindingen die in de vaste installatie van het voertuig zitten. Ik weet niet wat voor ervaringen de anderen hier daarmee hebben.
Zit er in die starthulpsetjes niet een extra cel ofzo?
Anyway, de beste manier om erachter te komen, is het een keer uitproberen. Gewoon, de eigen accu losmaken, en kijken of het werkt.

in een starthulp zit gewoon een loodgel accu. het verschil zit in de startkabel weerstand. ijzeren klemmen en vaak te dunne kabel zorgen dat het niet werkt. als er 150A startstroom loopt, wat onder normale omstandigheden de accu al naar 8V trekt, houd je met 3x de spanningsval over de bekabeling niet zat meer over om de startmotor rond te krijgen, de bendix staat dan alleen te tikken.

start maar eens met een accu die 12V blijft met starten, ( liion bijv ) motor slaat veel sneller aan en de startmotor gaat een stukje sneller rond..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 26 oktober 2017 13:42:28 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 26 oktober 2017 13:04:27 schreef mvdk:
Als ik m'n buurman weleens starthulp geef, moet ik m'n motor laten draaien. Als mijn motor niet draait, is de spanning te laag om de andere te starten. Heeft ook iets te maken met de hulpkabels, dat zijn niet hetzelfde soort verbindingen die in de vaste installatie van het voertuig zitten. Ik weet niet wat voor ervaringen de anderen hier daarmee hebben.
Zit er in die starthulpsetjes niet een extra cel ofzo?
Anyway, de beste manier om erachter te komen, is het een keer uitproberen. Gewoon, de eigen accu losmaken, en kijken of het werkt.

Met een recente wagen iemand verder helpen is niet zo een goed idee. De alternator gaat voluit laden omdat de spanning van de accu zakt er gaat immers een deftige stroom lopen richting lege accu. Zodra de 2 auto's draaien gaan de regelaars tegen elkaar werken. Bij het los nemen van de kabel wordt de boordspanning van het helpende voertuig omhoog geslingerd omdat de alternator nog vol stroom wil leveren. Bij mijn huidige auto 140A. Er zijn er zo al meerdere die de elektronica aan boord gemold hebben. Mijn garagist werkt uitsluitend nog met een booster.

Wil je toch startkabels gebruiken? Uitsluitend koper en minimaal 32mm2. In het verleden zo nog een Mercedes 240D gestart vanuit een Escort 1.6D.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Volgens mij heb je juist met hele dunne kabels de minste last van de problemen die jij beschijft.
Bij starthulp met een 2e auto, moet deze auto juist niet de volledige startstroom gaan leveren. Hij moet alleen zorgen dat de accu van de te starten auto weer wat lading krijgt, waarna die op eigen kracht zelf weer kan starten.
Met dunne kabels gaan er lang niet zulke grote stromen lopen, dus heb je ook veel minder last van die opslingering bij het loskoppelen etc.

Het enige nadeel is, dat je (voordat je kunt starten) wat langer moet wachten totdat er voldoende lading overgedragen is. Maar op die manier kun je zelfs een zware V8 starten vanuit een Fiëstaatje, als je maar genoeg geduld hebt :-)

Misschien is dit een oplossing ook b Ali Babba

https://dutch.alibaba.com/product-detail/maxwell-engine-start-ultracap…

Niet de goedkoopste oplossing maar el een super cap

Hans

tja, als je de auto met een lege accu aan de startkabels hangt, de motor start van de hulpwagen en gas geeft, dan heb je 14,4V waardoor de lege accu wel wil laden natuurlijk. als je dat een paar minuten doet start de andere wagen ook wel zonder de startkabels, er loopt dan genoeg laadstroom om de accu vol genoeg te pompen voor een snelle start.

het scheelt ook als je startkabels niet aan een platte strip klemt, maar aan een dikke bout oid. de veer in de accuklemmen doet weinig als de klem bijna dicht is, 2-3 cm open klemt deze veel beter, lagere weerstand..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 26 oktober 2017 16:41:29 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 oktober 2017 13:04:27 schreef mvdk:
Als ik m'n buurman weleens starthulp geef, moet ik m'n motor laten draaien. Als mijn motor niet draait, is de spanning te laag om de andere te starten. Heeft ook iets te maken met de hulpkabels, dat zijn niet hetzelfde soort verbindingen die in de vaste installatie van het voertuig zitten. Ik weet niet wat voor ervaringen de anderen hier daarmee hebben.
Zit er in die starthulpsetjes niet een extra cel ofzo?
Anyway, de beste manier om erachter te komen, is het een keer uitproberen. Gewoon, de eigen accu losmaken, en kijken of het werkt.

Als het van die mooie dikke kabels zijn uit de supermarkt, dan koop je 95mm2 plastic en 2,5mm koper en soms ook nog CCA, aluminiumdraad dus. Dat gecombineerd met slecht aan geknepen ijzeren klemmen en je houdt geen spanning meer over.
20 jaar geleden twee stukken laskabel voorzien van goede klemmen en dan werkt het wel, zelfs in de winter als een motor nog koud is.

mvdk

Golden Member

Als het van die mooie dikke kabels zijn uit de supermarkt

De dikte van het koper speelt niet zo'n heel grote rol. Deze discussie maakt weer herinneringen los aan getob met installaties in schakelhuisjes. Bij ons bedrijf hadden ze in die tijd een bepaalde netfilosofie (tegenwoordig zit het allemaal anders), waarbij in zo'n 100 schakelhuisjes een 24V installatie aanwezig was. Een behoorlijke nikkelijzer batterij, of nog beter een natte NiCad, werd te duur gevonden. Er werden een soort noodverlichtingbakjes toegepast. Die 24V was voor de uitschakelspoelen in de 10kV schakelaars, immers, bij een sluiting valt de netspanning weg, en heb je een betrouwbare hulpspanning nodig. De schakeltechnici wilden ook graag de schakelaars op afstand, vanuit de bedieningsruimte inschakelen. Is wel zo fijn, iedereen kent wel die filmpjes waarin iets niet goed gaat. Maar een probleem wat zich nogal vaak manifesteerde was een te lage spanning aan de veermotor in de schakelaar. Ik ben toen eens gaan meten. Eerst een stuk 60 meter 1,5qmm, een lengte die representatief was voor wat er in zo/n installatie aanwezig was. Het stuk vanuit de bedieningsruimte naar de schakelaar was meestal 4qmm, maar soit. Bij het draaiende motortje had ik nu iets van 22V. Toen heb ik de 60 meter opgeknipt, en de 23 klemmen die in een standaard station in zo'n motorcircuit zitten, er tussen gezet. Toen hield ik op de aansluitklemmen van het motortje nog iets van 16V over. Het is dus niet de draadweerstand die voor dit soort dramatische effecten zorgt.
Overigens heb ik wel die rare supermarkt draadjes uit mijn starthulpkabels geknipt, en een paar stukken 10qmm tussen de klemmen gesoldeerd. Blijft dan nog over die slechte contactvlakken van die klemmen op de accuaansluitklemmen over. Dat kan moeilijk anders

Op 26 oktober 2017 16:09:29 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Met een recente wagen iemand verder helpen is niet zo een goed idee. De alternator gaat voluit laden omdat de spanning van de accu zakt er gaat immers een deftige stroom lopen richting lege accu. Zodra de 2 auto's draaien gaan de regelaars tegen elkaar werken. Bij het los nemen van de kabel wordt de boordspanning van het helpende voertuig omhoog geslingerd omdat de alternator nog vol stroom wil leveren. Bij mijn huidige auto 140A. Er zijn er zo al meerdere die de elektronica aan boord gemold hebben. Mijn garagist werkt uitsluitend nog met een booster.

Wil je toch startkabels gebruiken? Uitsluitend koper en minimaal 32mm2. In het verleden zo nog een Mercedes 240D gestart vanuit een Escort 1.6D.

Het kan best, maar het is sowieso verstandig om het helpende voertuig stationair te laten draaien, of beter, uit te zetten, voordat je de startkabels los neemt. Een optie die nog veiliger is, is het geholpen voertuig even laten draaien zodat het blok warm is en de accu een beetje geladen, en dan beide voertuigen uit te zetten. Met een warme motor en een accu met een beetje verse lading start het geholpen voertuig meestal direct.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 26 oktober 2017 22:59:15 schreef mvdk:
[...]

Overigens heb ik wel die rare supermarkt draadjes uit mijn starthulpkabels geknipt, en een paar stukken 10qmm tussen de klemmen gesoldeerd. Blijft dan nog over die slechte contactvlakken van die klemmen op de accuaansluitklemmen over. Dat kan moeilijk anders

dat kan wel, stukje litze als waar de startmotor soms mee aan het autoframe zit tussen de bekhelften maken, en een messing of koper binnenbek in de klem zetten waar je die litze onder schroeft. het ijzer van die klemmen is het grootste probleem, hoge weerstand..

als litze werkt een koperen gevlochten mantel van een stukje emc afgeschermde kabel ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Nogmaals tijd is het belangrijkst, die Action setjes zijn geen startkabels maar starthulp. Het enige doel is de lege accu opladen, niet om te starten! aansluiten en weglopen. laat de buurman maar koffie gaan zetten. Eens de koffie genoeg is afgekoeld om op te drinken lekker van je koffie genieten. Als de koffie opgedronken is, dan is het tijd om de gestrande auto te starten, na dat de hulpauto is afgekoppeld. Als mijn buurman daar niet op wil wachten en haast heeft , prima dan gaat de boel er weer af, zoek maar een ander :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.