uln2003a aan pcf8574 brand door

Ik heb dit schema nagebouwd zonder dat de steppers eraan hangen.
Zonder de pull-up weerstanden gaat het goed, maar met de pull-up weerstanden brand de uln2003a door.
Heel vreemd, weet iemand hoe dit kan ?

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/uln2003a_pcf8574.jpg

Doorbranden betekent "te veel stroom".

Debuggen is: kijken wat er niet reageert zoals je verwacht.

Zolang de steppers er niet aanhangen, hangt de ULN eigenlijk alleen aan ground. Dan KAN er geen stroom gaan lopen. Zodra je dan de pullups aansluit, kan er maximaal 5V / 3.3k = 1.5mA gaan lopen. Ook niet genoeg om de boel op te blazen.

De ULN gaat volgens mij AAN door een hoog signaal op de ingang. Dan lijkt het me niet handig om de boel met weerstanden (totdat je de boel configureert) "alles aan" te zetten.

Zelfs al zou je een chinese fake 2003 hebben, dan nog verwacht ik dat het niet op deze manier fout gaat. Ik denk dat je een implementatie fout maakt. Dus maak eens een foto van je brouwsel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

De ULN heeft ingebouwde vrijloopdioden, staat de "com" aangesloten?
En ik dacht dat juist deze ULN geinverteerd is, dus de aansturing zou goed zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Beter geen pullups gebruiken.
De PCF heeft pushpull uitgangen en die ULN heeft een 2K7 weerstand aan de ingang.

edit: maar of dat de oorzaak is weet ik niet, volgens mij doe je iets verkeerd.

LDmicro user.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Je schema is maar een klein stukje. Geeft niet het gehele beeld. Waar gaat 'COM' naartoe?

Een ULN gaat zelden stuk. Alleen als je ze gaat kortsluiten of effectief te zwaar belasten. Reken op 0,5A per uitgang en 1A voor het ganse IC om veilig te zitten. Als je uitgangen over hebt kan je ze probleemloos paren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

ULN heeft een interne pull-down, dus een pull-up is zinloos.
Doorbranden kan eigenlijk alleen als je COM en GND hebt omgewisseld, of COM aan iets anders als VCC hebt gehangen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb alleen 1 uitgang gebruikt met een buzzer die gebruikt 23mA.
Pin 9 COM gebruik ik niet, ik neem aan dat dat alleen nodig is voor inductieve belasting ?

Als een pull-up zinloos is dan is mijn probleem opgelost, want zonder pull-ups werkt het goed, alleen toen ik diverse schema's zag waarin pull-ups werden gebruikt heb ik dat ook gedaan omwille de stabiliteit.
Ik heb de uln2003a gekocht in Nederland, ik neem aan dat het geen nepper is.

Ik ga de pull-up's verwijderen en dan is de zaak opgelost, bedankt allemaal voor de hulp.

Op 28 oktober 2017 14:28:03 schreef ireric:
Ik ga de pull-up's verwijderen en dan is de zaak opgelost...

Dat betwijfel ik sterk, ik kan mij geen enkele oorzaak inbeelden waarom de ULN defect gaat door die pullups.
Die ingangen zijn zo goed beschermd dat je al moeite zult moeten doen om die kapot te krijgen, op voorwaarde dat geen fake exemplaren hebt.

LDmicro user.

De COM kun je los laten hangen, ja...
Het blijft vreemd wel, als de boel met pull-ups doorbrandt zit er toch wel iets 'goed fout'; dat is normaal niet mogelijk.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zei doorgebrand, maar misschien heb ik het mis,
de uitgang van de ULN2003A blijft LOW, ook na uitschakelen/inschakkelen van de spanning, kan het zijn dat in de PCF8574 of ULN2003A de vorige status blijft behouden ? nee toch ?

Ik zei doorgebrand, maar misschien heb ik het mis, de uitgang van de ULN2003A blijft LOW...

Weer lekker duidelijk allemaal... ;)
Volgens mij zijn de i/o pinnen hoog bij opstarten, dus dat klopt dan wel dat de ULN uitgang laag blijft... (zijn quasi-bidirectionele poorten)
Je moet ze zelf laag maken.

Op 28 oktober 2017 15:37:14 schreef ireric:
..de uitgang van de ULN2003A blijft LOW

Uitgangen waar niets op aangesloten zit (dus geen load naar V+) zullen altijd laag zijn. Het zijn open collector uitgangen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 28 oktober 2017 15:37:14 schreef ireric:
Ik zei doorgebrand, maar misschien heb ik het mis,
de uitgang van de ULN2003A blijft LOW, ook na uitschakelen/inschakkelen van de spanning, kan het zijn dat in de PCF8574 of ULN2003A de vorige status blijft behouden ? nee toch ?

De pcf moet wel geinitialiseerd worden na de voeding inschakelen !!