Hoogspanningsbron

Ik ben op zoek naar een hoogspanningsbron 50kV / 5mA DC zowel positief als negatief. Dit voor een wetenschappelijk project.
Kan iemand mij daarbij helpen?

GJ_

Moderator

Je zou eens kunnen kijken bij de industriële veiling in Eindhoven, die had er enige tijd geleden enkele staan, volgens mij van Glasman.

50kV en 5mA maakt 250W, dat is niet mis! Moet hij ook nog regelbaar zijn en in constant current mode gaan als hij te zwaar belast wordt?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
jerome

Golden Member

Had hier onlangs ook iets dergelijks uit een Röntgen toestel welke ik had gekregen, maar wat later kwam er meldingsplicht en kon het geheel weer samen om opgehaald te worden :-(

kijk eens bij deze firma:
Heinzinger power supplies.

Er ist wieder da...
benleentje

Golden Member

Voor wat het waard is heb ik wel een 0 - 60kV @ 0.5mA staan. Maar geen ompool mogelijkheid en ook heb ik de HV connector niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

hobby-ist Bedankt! Ik denk daar iets gevonden te hebben.

Kleine aanpassing: +50Kv 1A
-50Kv 1A
met gemeenschappelijke aarding

Iemand een oplossing voor mijn voeding die ik nodig heb?

+50kV 1A en -50kV 1A met gemeenschappelijke aarding.

Mag ik nu eens heel eerlijk zijn, vergeet dat maar, dat kun je niet zelf bouwen.

LDmicro user.

Niet helemaal eerlijk blijft nog steeds: "vergeet dat maar...". .. :-)

Ehh, dat stopcontact, waar het inmoet gaan passen, heb je daar een foto van?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat wordt doortrappen om die 100kVA bij elkaar te krijgen...

GJ_

Moderator

Op 29 oktober 2017 10:32:54 schreef MGP:
Mag ik nu eens heel eerlijk zijn, vergeet dat maar, dat kun je niet zelf bouwen.

Niet eenvoudig misschien, maar ik geloof toch altijd sterk dat als ik iets echt wil bouwen dat het ook lukt.
In dit geval zal het inderdaad een heftig moeilijk verhaal zijn. Die eerste 5mA zou moeten kunnen maar 100kW is een wat lastiger verhaal.
Zeker met de gewenste geruisloze koeling. Het word vooral een mechanisch hoogstandje.
Zou TS niet 1mA bedoeld hebben?

Arco

Special Member

Maak er een 'straatproject' van...
Als alle buren een 1000V/1A voeding bouwen, kun je ze allemaal in serie zetten. Met 100 deelnemers nog maar zo'n 5A per stuk nodig uit het stopkontakt... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 oktober 2017 11:11:07 schreef GJ_:
..
Zou TS niet 1mA bedoeld hebben?

Ik dacht eerder +-50V gezien zijn tekening.

Uit zijn vraag en onwetendheid kan ik afleiden dat hij dat niet kan maken, 100% zeker , sterker nog, ik ken op CO niemand die dit kan bouwen (laat u niet uitdagen :) )

edit: misschien kan hij hiermee beginnen, die kan volgens de tekst 2-3A leveren :) :) :)

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 29 oktober 2017 11:29:33 (28%)

LDmicro user.
Hugo Welther

Moderator

Tweedehandsje kopen? https://www.surplussales.com/PowerSupplies/PowerS-8-2.html

Voor de prijs van een leuke middenklasser kom je een heel eind.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
High met Henk

Special Member

Ik zou eens met tennet gaan praten...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Op 29 oktober 2017 11:45:51 schreef High met Henk:
Ik zou eens met tennet gaan praten...

Die sluiten je gelijk op >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Nou, in een ander post in dit topic stond een linkje naar een bedrijf, dan mag ik ook: https://vandentempel.nl/nl/producten/hoogspanningsbeproeving/hoogspann…
En als je nou eens effe met die lui gaat praten, loop je kans dat ze je op het spoor zetten voor een gebruikt apparaat.
Is er budget voor dit wetenschappelijk project?

Edit: ik heb jaren geleden moeten leuren met een beproevingspanningstrafo, een meer dan manshoog ding, waar je, ik meen, 80kV mee kon maken. Ik vond 't zo zonde om het ding bij een oudmetaalboer terecht te zien komen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 29 oktober 2017 12:11:21 (24%)

In Arnhem zit KEMA met z'n High Power lab.
https://www.dnvgl.com/services/1-high-power-laboratory-arnhem-4872
Het lab is af te huren heb ik begrepen. Jaren tevoren volgeboekt, uniek in zijn soort. Er worden klokje rond tests gedaan en die zijn soms goed te horen. Ik woon er ± een km vandaan, klappen af en toe!

Action expresses priorities LH
mvdk

Golden Member

Daar ben ik een keer op bezoek geweest. In 't kortsluitlab. Maar waar haal je die energie vandaan, om dat, ook maar kortstondig, op een te testen object los te laten? Ze testen daar scheiders en schakelaars, en kijken wat er gebeurt in een werkelijkheidssituatie. Het vermogen om dat spul kapot te laten gaan, werd, (want 't is lang geleden) met een grote draaiende machine opgewekt. Achter in de hal was er een grote opening in de muur, afgesloten met jalouzieën. Door die opening keek je uit op de uiterwaard van de rivier. In die richting zouden eventuele brokstukken mogen wegvliegen. Het heeft zeker nogal wat indruk op me gemaakt dat ik dit onthouden heb. Maar 10mA bij 50kV, dat sist even, en dan is 't over.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat een dubbele 50V 1A voeding volgens de tekening van de TS zonder meer haalbaar is, inclusief geruisloze koeling. Voor iemand die ernaar moet vragen misschien een paar weken meer werk dan voor iemand die al enig idee heeft van hoe je zoiets bouwt, maar gewoon haalbaar.

Een enkele 50kV 5mA voeding is maar 10 keer zo zwaar als wat er vroeger in een televisie zat en is ook nog wel haalbaar als je zelf de trafo's wikkelt. Paar weken extra aan de leercurve toevoegen want je moet wat bijleren over isolatie, koeling, enzo.

50kV 1A valt in de categorie: zeer stijle leercurve, grote investeringen en een aantal jaar zwoegen. Daar het dubbele van is anderhalf keer zoveel werk als een enkele en minstens twee keer de kosten. Dan hangt het van je jaarloon af of je er niet beter een kunt kopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 29 oktober 2017 10:23:03 schreef Olievier Thierry:
hobby-ist Bedankt! Ik denk daar iets gevonden te hebben.

Kleine aanpassing: +50Kv 1A
-50Kv 1A
met gemeenschappelijke aarding

Understatement van het jaar. Van 5mA naar 1A bij 50kV. (eigenlijk 100kV) ;-)

benleentje

Golden Member

Eenvoudige denkmode aan

Neem:
Een zeer zware 3 fase variac. (eventueel motor gestuurd)
Heel grote 3 fase hoogspannings transformator.
Hoogspanningsdiodes
Wat Condensatoren.
Stevige behuizing
250A 3 fase aansluiting of generator.

Koeling niet nodig behalve voor de diodes en dat zal wel op een groot koelblok kunnen zonder ventilator.
Met een noodstop kan je snel de variac naar 0V sturen met de motoren.

Eenvoudige denkmode uit

Understatement van het jaar. Van 5mA naar 1A bij 50kV. (eigenlijk 100kV)

IK weet er wel 1 te staan op rafinaderij van BP in Rotterdam. IK meen dat deze 80KV at 800mA staat ingesteld .

Deze word gebruikt om een grote filter unit statisch te maken om zo fijnstof/stof te vangen. Het zijn wel 2 toren hoge 19 inch kasten naast elkaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Wij hadden er ook een staan, een nat-electrofilter.

Gassen van drooginstallatie die door middel van ladingoverdracht het stof uit het gas verwijderde.
Een honinggraad met een draad of kabel erdoor, zie link

+-10Kv 1A waarvan de spanning geregeld werd door het aantal overslagen te tellen.
Op geregelde tijdsstippen (elke 2 a 3 uren) werd die honinggraad in productie automatisch gespoeld met water nadat de spanning uitgeschakeld werd.
En elke 5 weken werd de volledig installatie gereinigd.
De veiligheidsvoorzieningen waren zeer groot.

Het water werd opgevangen en gefilterd en terug in het systeem gepompt.

Soms moest men, na jaren gebruik, in die honinggraad zo'n kabel vervangen en geloof mij, je voelt u niet op uw gemak al moest ik maar op uitkijk staan terwijl de techniekers in de filter aan het werk waren.

Daarom weet ik waarover ik praat.

LDmicro user.

Op 29 oktober 2017 11:25:09 schreef MGP:
ik ken op CO niemand die dit kan bouwen (laat u niet uitdagen :) )

Onzin, ik heb wel eens iets gemaakt dat 50kV kon opwekken, en ik heb voedingen gemaakt die veel meer dan 1A konden leveren, dus als je die 2 combineert ben je er toch? ;-)

Maar ik denk dat het niet echt moeilijk hoeft het helemaal niet te zijn; er is niet gevraagd om stroomregeling of spanningsstabilisatie. Een monsterlijke transformator/variac met een dito gelijkrichter en condensatorbank zou het kunnen doen. Goedkoop gaat het zeker niet zijn; misschien dat je het voor minder dan een ton kunt bouwen, misschien ook niet.

Eerlijk gezegd komt de TS weinig wetenschappelijk op mij over; hij denkt blijkbaar dat de plaatsing van de knopjes en metertjes op het frontpaneel het grootste probleem is...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken