Hoogspanningsbron

Op 29 oktober 2017 13:30:46 schreef SparkyGSX:
[...]

Onzin, ik heb wel eens iets gemaakt dat 50kV kon opwekken,

Heb je daar soms een foto van, altijd heel leerrijk ;)

LDmicro user.
Sine

Moderator

Hier staat er ook nog een 70kV bij 143uA.

Maar 50kV bij 1A ... dat is een spannend wetenschappelijk projectje

Maakt me nieuwsgierig naar waar je dat soort vermogens voor nodig hebt.

GJ_

Moderator

Overigens is het wellicht van belang om ook de gewenste inschakelduur te vermelden. Als het enkele microseconden is dat wat anders dan continue natuurlijk.

benleentje

Golden Member

Onzin, ik heb wel eens iets gemaakt dat 50kV kon opwekken, en ik heb voedingen gemaakt die veel meer dan 1A konden leveren, dus als je die 2 combineert ben je er toch? ;-)

En als je nu een puntlas transformator van 50kA 1V omgedraaid aansluit?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Om ts een idee te geven.

https://m.ebay.com/itm/500-KVA-High-Voltage-DC-Power-Supply-Adjustable…

Deze is 500 kva, dus factor 10 meer vermogen, maar stroom is echter makkelijker te beteugelen als overslaande spanningen (hoewel 1200 A ook geen kinderspel is!!)

Het geeft wel enig idee van afmetingen en prijs

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 29 oktober 2017 13:32:37 schreef MGP:
[...]
Heb je daar soms een foto van, altijd heel leerrijk ;)

Nee, helaas, maar het was weinig spannend hoor; een grote flyback transformator met de alom bekende ZVS driver met een Villard cascade erachter. Het ding heeft overigens ook niet heel lang geleefd; de cascade is meermaals overleden, en uiteindelijk sloeg de flyback transformator intern door.

Overigens kun je met een Van de Graaff generator ook 100kV en meer maken; spanning is niet zo moeilijk, zolang de stroom zo goed als 0 is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Op 29 oktober 2017 13:33:13 schreef Sine:
Hier staat er ook nog een 70kV bij 143uA.

Maar 50kV bij 1A ... dat is een spannend wetenschappelijk projectje

Maakt me nieuwsgierig naar waar je dat soort vermogens voor nodig hebt.

Dit lijkt me weer een studentje met een praktijkopdracht die zitten zoeken heeft naar het meest spectaculaire onderwerp.
Als het echt ±50kV 1A moet worden, dan zijn er twee mogelijkheden:

1)Hij wordt vermeld bij de overlijdensberichten:"Student verkoold tijdens practicum"
2) een journalist vindt hem wanhopend wenend in zijn tuinhuisje tussen de rollen wikkeldraad bij een niet werkend project en schrijft een artikel getiteld: "The lightning boyscout."
Olievier wordt dan net zo beroemd als David hahn en mag bij de koningin op de thee.. :-)
Maar of hij zijn diploma haalt....

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het onderzoek waar dit voor nodig is. Een schaalmodel voor een HVDC systeem? Plasma onderzoek? Wellicht nog iets heel anders?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

De enige die je misschien kan helpen is Photonicinduction, Photon voor vrienden.

https://www.youtube.com/watch?v=Jzy_bPnt1_A

Tja wat moet je hier nu weer mee?

Rhetorische vraag: Olievier, weet je waar je mee bezig bent?

Rhetorisch, want ik weet het antwoord al: nee.

Je hebt een "voedingapparaat" getekend, Met moderne technieken past daar ongeveer een 1kW aan voeding in. Wat je vraagt is 100kW.

Naast dat 50kV levensgevaarlijk is, ook al snel bij lage stromen en 1A levensgevaarlijk is vanaf zeg 500V moet je als je zo'n apparaat bezit heel goed weten waar je mee bezig bent.

Tussen de regels lezend, denk ik dat je denkt een leuk fenomeen gevonden te hebben waar je ontzettend rijk van kan worden als het blijkt te werken. Ik zal het maar verklappen: Het werkt niet. (statistisch heb ik in > 99% van de gevallen gelijk. :-) )

Iedereen hierboven kan zomaar meer informatie verschaffen, maar weigert dat omdat de kans te groot is dat jij daardoor het loodje gaat leggen. De enige manier om iets voor mekaar te krijgen is door meer uit te leggen wat je van plan bent. Dan kunnen we meedenken naar een oplossing. Misschien heb je helemaal geen 50kV nodig. Misschien geen 1A. Het is die combinatie die het vermogen hoog maakt en er voor zorgt dat er "zoals gevraagd" geen oplossing is. Maar misschien kunnen we ook meedenken over je experiment. Mogelijk kunnen we helpen om het op een kleinere schaal te proberen. Dat soort dingen.

Maar totdat jij begint met meer informatie te geven blijf ik (en vele anderen) weigeren aan jou zelfmoord mee te werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gezien het feit dat 50kV 1A onrealistisch is denk ik dat TS een voeding wil van 50kV, 1mA. Waarvoor is mij nog onduidelijk. Je komt dan in een gebied waar ook hoogspanningsvoedingen van een CRT zitten.

maartenbakker

Golden Member

Behalve dat geen enkel CRT-gerelateerd onderdeel ruimschoots 50kV isolatiesterkte heeft. De gebruikte spanningen waren eigenlijk altijd wel benden 35kV i.v.m. Roentgenstraling (iets waar de TS ook voor moet uitkijken - zelfs of juist als het zijn bedoeling is om die op te wekken).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat zijn inderdaad 'kleine puntjes van aandacht' wat je opnoemt. Maar met een beetje goede wil, de nodige kennis en aandacht net haalbaar. 50kV, 1A is echt een 'no go'. Dat overleef je niet.

Tenzij die 1A maar een hele korte puls hoeft te zijn, dan zou je het op kunnen lossen met een lading condensators. Alsnog niet echt triviaal, maar zeker haalbaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Vooralsnog niets meer vernomen van TS. Wat is het toepassingsgebied en welke voorwaarden stelt hij daar nu aan. Moet de spanning er continue aanwezig zijn of moet het een korte puls zijn?
Waaruit blijkt dat er een stroom van 1 Amperé nodig zal zijn?

Telefunken Sender Systeme Berlin
joopv

Golden Member

Een gigantische electrostatische luidspreker? (vanwege de gewenste geruisloosheid)

Op 29 oktober 2017 20:38:37 schreef maartenbakker:
Behalve dat geen enkel CRT-gerelateerd onderdeel ruimschoots 50kV isolatiesterkte heeft. De gebruikte spanningen waren eigenlijk altijd wel benden 35kV ....

Ik herinner me "kwajongens" experimentjes met een TV HSP trafo en een relais met onderbrekekingcontact. Dat produceerde lekkere spetters van - in mijn herinnering toch wel 5 - centimeters lang. De HSP trafo overleefde dat inderdaad niet zo vreselijk lang :)

Anoniem

Ik weet het, je mag niet veralgemenen, maar stereotypes ontstaan niet vanzelf.
Herfstvakantie, studentje verveelt zich, heeft een onzalig plannetje en omdat hij begot niet weet hoe het aan te pakken gaat hij vissen. Bijt de vis niet meteen, dan zoekt ie een gewoon ander plekje.
Het zou me sterk verwonderen als hij hier nog wat van zich laat horen.

Maar ik ben zo akelig benieuwd waar het nou voor zou zijn...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
benleentje

Golden Member

Of is het weer op water te splitsen in waterstof en goud?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ja, juist in de 'vakantie' moet je studeren voor de tentamens de week daarna...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 31 oktober 2017 12:04:42 schreef GJ_:
[...]Fout.

en wederom kan GJ wel zien welke domein naam in het email adres van de TS staat, en blijkbaar is die zodanig dat hij kan afleiden dat het wel om een bedrijf gaat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Beroepsmatig houd ik me o.a. bezig met het (laten) ontwerpen van voedingen tot 100 kV DC en 4 kW (max 150 mA) voor industriele Rontgentoepassingen. Via een PM kan ik TS wellicht wat verder helpen.
Die passen overigens gewoon in een 19" rek van een paar HU hoog.

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op woensdag 1 november 2017 16:11:32 (14%)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Anoniem

Sparky, dat zegt niks.
Iedereen kan e-mailen via school of bedrijf waar hij stagiair is.
De erg onbeholpen aanpak ruikt toch sterk naar een 14-15 jarige puber of een trolletje.
Alleen al het ontwerp van dat frontpaneeltje. Verder is ie blijkbaar nog niet geraakt. Een 100 kV voeding van dergelijk vermogen ga je toch niet maken zoals een jaren 80 Elektuur 12V voeding?
Frontpaneeltje (in alu? :-)) met daarop twee metertjes en drie bananenbusjes. Belachelijk en levensgevaarlijk.
Geloof me vrij, De "lightning boyscout" zal niet meer van zich laten horen.
Ofwel staat er al een pot Chrysanten voor zijn steentje. ;-)