Siemens No-Frost, alarm gaat af (deur dicht)

het ding eens goed ontdooien voor een dag wil ook weleens helpen.

BSH heeft last van problemen met koelgaslekkage, men gebruikt ijzeren leidingwerk aan de binnenzijde, die rotten weg door het vocht wat je krijgt met koelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Spullen er uit halen.
De deur open zetten en de kast uit zetten,2 dagen.
Dan weer opstarten en na 1 dag kijken wat die doet voordat je begint
om van alles te vervangen.

Ok, spullen zijn eruit en toch maar eens gekeken of er ergens ijs is te vinden.
En ja hoor en hoeveel ook wel niet!!!

https://www.imgdumper.nl/uploads9/59f7671456cac/59f7671425166-IMG_20171030_184520.thumb.jpg

Nu zaak om dit ijs te laten smelten (versneld door bak met heet water eronder)

Waar loopt dit smeltwater naartoe?

Andere vraag: hoe kan dit en hoe is dit te voorkomen?
Of is er wel degelijk iets defect?

die witte plaat tussen display en koelruimte? dat is grotendeels tempex zo te zien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt maar ook ijs!
Kan ik dat deel er ook gemakkelijk uit halen?
Of wil dat niet en zit ik met allerlei kabels e.d.?
Ondertussen wel een tekening e.d. gevonden: http://www.siemens-home.bsh-group.com/nl/sparepart/finder/detail/GS24N…

[Bericht gewijzigd door lampje25 op maandag 30 oktober 2017 19:21:36 (86%)

Ijs is er nu weer helemaal uit, dus nu maar weer aangezet.
Ventilator in achterwand draait en ook de compressor draait.
Ingesteld op -18 en zonder superfrost.

Benieuwd of het nu goed is.

Vraag blijft: wat is er nu defect zodat we dit defecte onderdeel kunnen vervangen.
Dit willen we natuurlijk over paar maand niet weer meemaken....

jerome

Golden Member

Probeer wel te timen hoe lang de compressor erover doet om een lege ijskast naar -18 te krijgen. Voor een lege kast mag dat geen uren duren. Zo lang de motor draait moet het achterste koelrooster toch enigszins warm aanvoelen. Zo niet toch een koelmiddel tekort.

Bij een lege kast zal de compressor vaker aanslaan, wegens een gebrek aan "massa".

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

No frost kasten zijn (naar mijn mening) rampzalig. Als de deur niet goed dicht gezeten heeft, vriest de verdamper dicht. Langdurig ontdooien (liefst 24 uur) is de enigste oplossing. Fohnen ICM butaangas lijkt me geen goede oplossing en je helpt ook isolatie om zeep.

Kast werkt gewoon weer hoor.

Klopt, kast vriest inderdaad weer.
om 19:30 kast weer aangezet en om 21:00 was temperatuur al -18
vanmorgen nog weer gekeken en was toen -22
Dit was wel met alle laden er nog uit.

Zeker weten dat er niets defect is?

jerome

Golden Member

Als deze ook -32 kan halen en de compressor blijft niet continue draaien is er niets aan de hand.

Nee hoor, er is geen defect. Dit komt zoooow vaak voor met dit type systeem. Deur heeft een keer op een kiertje gestaan that's all.

De mogelijkheid bestaat ook dat de verwarming defect is.

IDD is ook mogelijk, maar dan komt probleem elke 2 weken opnieuw terug ongeveer.

Ok, ga ik hem nu nog even op -32 zetten en kijken of dat nu goed gaat.
Aanvulling: dit gaat perfect.

Deur heeft niet op een kier gestaan, als de deur gesloten wordt dan hoor je dat ook doordat hij dan bepaald geluid produceert.

Ook ga ik in de gaten houden of er bovenin ook ijs gaat ontstaan, indien ja dan zou dat ook betekenen dat verwarmingselement defect is.

Verwarmingselement kan ik toch ook wel doormeten of deze nog een bepaalde weerstand heeft?
Deze bedrading loopt toch naar het bedieningspaneel bovenin?
Als iemand aan kan geven welke draden ik zou moeten hebben dan meet ik dat gewoon even door.

En volgens mij zitten er ook 2st. in (waarom eigenlijk???).

Verwarming kan je idd meten,2 kan maar staan vaak in serie dan. Het zijn vaak rubberachtige kabels, makkelijk terug te vinden. Je hoeft het niet gezien te hebben,maar een klein kiertje is al voldoende

Hallo
Mag ik daar een kleine reactie op geven,het namelijk zo en van die beredenering ga ik altijd voort
Als het een toestel is die achteraan koelribben heeft,moet een koeler of vriezer bij mij als het ware warmen
en wat bedoel ik de compressor steekt zijn gas en pompt dit naar boven
ga gelijkmatig de ribben af en deze gaan op hun beurt warm worden.
Blijkt dit niet zo te zijn dan is er een verstopping of een lekkage
Dank U

Is niet aan de orde in dit geval, was te grote ijsafzetting in verdamper Pat16

Siemens no frost GS24NV0102 defect na stroomstoring
CV ketel defect, waardoor aardlek is uitgeschakeld. Als gevolg hiervan is opeens ook de Siemens diepvries defect. Vermoedelijk de regel electronica.
Iemand hier ervaring mee? Module 00666391 is via Siemens wel te koop, maar ruim EUR 100 voor een klein printje vind ik best veel. Nog geen schema kunnen vinden van de print 032634286755

X2 condensator en zenerdiode vervangen...

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Probleem is nog steeds aanwezig.

Gaat paar maand goed en dan weer laag ijs om de verdamper.

is nou de elektronica defect of de verwarming?

een no frost kast heeft elke zoveel tijd een 36 uurse ontdooi cycle nodig. heb je 1 nacht de deur op een kier gelaten dan is die cycle meteen nodig, er komt rijp van de luchtvochtigheid op de verdamper die dan constant draait. wrs dus een keer ontdooien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

1 maand is geen verwarmingsprobleem, maar vermoed eerder een lucht lekkage. Als je de deur opgehad heb voor een halve minuut of langer, zuigt de deur goed vacuum?? Vacuum effect duurt ongeveer 1 minuut, dus 1 minuut moeilijk de deur kunnen openen.

Ja deur zuigt goed vacuüm!
Is ook goed te horen trouwens.
Hierdoor weten we ook dat de deur goed dicht is.

Ik ben nu de opgenomen vermogen aan het meten, wellicht dat dit wat licht op de zaak kan brengen.

die ontdooicyclus moet ik dan ook terug zien in het vermogen (neem ik aan?)

Klopt, moet je terugvinden in stroomverbruik. om de 1,5- 2 dagen is stroomverbruik hoger. Daarom is No Frost niet efficienter in mijn ogen.