Electrische auto's

Al die dikke amerikanen op een home-trainer.
2 vliegen in 1 klap :)

Edit: las het niet juist.

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op maandag 13 november 2017 22:52:20 (18%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
joopv

Golden Member

Op 13 november 2017 20:25:06 schreef dencharel:
Kunnen we samen geen milieuvriendelijke mechanische batterij uitvinden...

Energieopslag in een vliegwiel.

Met een groot vliegwiel kunnen we ook de rotatie energie van de aarde zelf aftappen.. :) Is dat milieuvriendelijk of niet?

Shock6805

Golden Member

Op 13 november 2017 22:55:52 schreef joopv:
[...]Is dat milieuvriendelijk of niet?

Ah nee, want als je rotatie engergie van de aarde steelt, vertraagt die. En als ik het goed onthouden heb uit de les, dan wordt het magnetisch veldt dat ons kluitje aarde beschermt, opgewekt door het roteren van de aarde. Geen magnetisch veld wilt zeggen dat we ook niet meer beschermd worden van ruimtestraling. En die is gevaarlijk.

Ik zou durven zeggen dat dat niet milieuvriendelijk is. (al dan niet in een iets ruimere zin van het woord). :p

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
KGE

Golden Member

Op 13 november 2017 22:55:52 schreef joopv:
[...]Energieopslag in een vliegwiel.

Met een groot vliegwiel kunnen we ook de rotatie energie van de aarde zelf aftappen.. :) Is dat milieuvriendelijk of niet?

Wel milieuvriendelijk misschien maar ze hebben al eens geexperimenteerd met zo'n vliegwiel in de auto: Blijkt dat je met zo'n zwaar draaiend ding zo moeilijk de bocht om komt. Misschien vlieg je minder snel over de kop maar het gyroscopisch effect is bij veel toepassingen ongewenst.

Maar stationair wordt het wel gebruikt. Nieuw is het natuurlijk niet: bijna elke verbrandingsmotor heeft zo'n ding nodig om netjes rond te gaan (stoommachines hadden ze ook)...

Hoe zwaarder het vliegwiel hoe meer energie er nodig is om het ding eerst aan het draaien te krijgen, dus met een heel zwaar vliegwiel (om veel energie op te slaan) kun je 'snelladen' wel vergeten..

Op 14 november 2017 00:00:24 schreef Shock6805:
Ah nee, want als je rotatie engergie van de aarde steelt, vertraagt die. .... En die is gevaarlijk.

Ehh, die maan moeten ze dan ook maar verbieden! Kutding! Energie aftappen om zelf hoger op te komen! Bah!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 november 2017 18:43:26 schreef KGE:
4 jarig onderhoudsplan voor een Tesla is zo'n 2500 Euro.

Er hoeft geen olie ververst te worden, geen bougies, geen distributieriem, remblokken ook maar zelden (scheelt ook veel fijnstof). Al deze dingen hoeven dus ook niet geproduceerd te worden... Er kunnen minder tankauto's rijden etc.

*valt-van-stoel*

Dat vind ik erg veel!

BMW Service Inclusive omvat als onderhoudscontract het voorgeschreven onderhoud inclusief de daarbij benodigde originele BMW onderdelen, vloeistoffen en het werkplaatstarief:

Onderhoud volgens BMW richtlijnen
Motorolie verversen
Oliefilter vervangen
Luchtfilter(s) vervangen
Interieurfilter(s)
Brandstoffilter(s)
Bougies
Remvloeistof

BMW 5 serie : 5 jaar 100.000km €799!

Veel merken rijden 2 jaar tussen beurten. Als we even aannemen dat je onder de ton blijft dan heb je het alleen over wat olie. Zeg €200 euro per keer. Bougies gaan een ton mee. Distributieketting hoeft nooit aandacht.

Remmerij, banden, interieurfilters, e.d. heb je bij Tesla ook.

joopv

Golden Member

Zo'n vliegwiel kun je horizontaal en kantelbaar in een voertuig monteren, dan kun je alsnog gewoon de bocht om en verkeerheuveltjes nemen zonder problemen. Magnetische lagering en electromagnetiche energietoe/afvoer. Allemaal zaken die allang uitgewerkt zijn.

Stel dat je met de huidige en toekomstige energiebehoefte 10.000 jaar rotatie-energie zou kunnen aftappen om dan maar 1 minuut per dag te verliezen? Even uitrekenen...

Rotatie energie van de aarde is 2 x 1029J. Dat is 6 x 1022kWh.

Stel dat je daar over een 1000 jaar periode 0,005% = 1025J van zou aftappen, dat merk je echt niet in het magnetisch veld.
* joopv duikt weg.

1025J = 3 x 1018kWh, per jaar dus 3 x 1015kWh, oftewel een energiestroom van 3 x 1011kW

Als mijn berekeningen juist zijn kan je dus theoretisch 300.000 GW volcontinu van de aardrotatie aftappen om over 1000 jaar een 4 seconden kortere dag te hebben. Een EXTRA kortere dag, afgezien van de normale getijdeverliezen, die 200 maal groter zijn.

Nou heb je alleen nog maar hele grote gyro's nodig en iets wat dan de aardrotatie omzet in bruikbare energie...

De wereldproblemen die zijn in dit topic opgelost voor altijd :)

maartenbakker

Golden Member

Op 14 november 2017 09:42:56 schreef K7Jz:
[...]

Distributieketting hoeft nooit aandacht.

Famous last words. Afhankelijk van het type auto staat die of gewoon in het onderhoudsschema of moet hij vervangen worden als hij gaat rammelen.

Remmerij, banden, interieurfilters, e.d. heb je bij Tesla ook.

De remmen van een Tesla gaan aanzienlijk langer mee omdat die automatisch bijremmen inplaats van meteen geactiveerd worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Op 14 november 2017 09:42:56 schreef K7Jz:
[...]

*valt-van-stoel*

Dat vind ik erg veel!

[...]

Ja ik vind het ook niet goedkoop, maar ik vermoed dat iemand die meer dan een ton uitgeeft aan een Tesla daar niet echt wakker van ligt.

Ikzelf heb in drie jaar over 60000 km aan mijn elektrische auto ik denk zo'n 120 Euro totaal uitgegeven aan de door Renault opgegeven beurtjes + 1e keer APK.

Interieurfilter, koelvloeistof is (preventief) een drup bij gekomen en de ruitenwissers + ruitenwisservloeistof zijn vervangen/bijgevuld.
Remmen was niets aan te zien, (zomer)voorbanden beginnen nu wat minder te worden (tsja, veel koppel...)

Op 14 november 2017 09:42:56 schreef K7Jz:
Distributieketting hoeft nooit aandacht.

.

BAM, nog ene die zijn blok aan gort rijd. distributieketting moet je wel degelijk vervangen, alsook de ketting geleiders, ketting spanners, ketting rollen...
bij mijn dodge was het interval van de ketting 60 000mijl (90K km). op 298 000km is de ketting 4tanden versprongen. volgens de garage was het de authentieke fabrieksketting, NOOIT vervangen dus.

meestal gaat zo een ketting 200-250 000km mee en dat is voor velen gewoon een onhaalbaar doel, maar er zijn zeker autos die er vlot over gaan.
die tesla zal ook wel een hoop verborgen onderhoudskosten hebben. dat ding weegt al 2,5ton, dus de remmen zullen een pak meer af zien. ook lagers van die electrische aandrijving zullen kapot gaan, of hebben de lagers bij een wasmachiene ook het eeuwig leven???
en die laatste draait eens even max 1400rpm van 2min per wasbeurtje.
365d/jaar x 5jaar x 2min is een kleine 3600min of 60uur.
zo een tesla zal bij 120km/h wel een hoger toerental hebben aan de aandrijfassen dan 1400rpm en 60uur aan 120km/H is maar een gammele 10 000km

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Voor iemand die zelf electrisch wil gaan rijden, ben je wel zwaar negatief.
Remmen, worden juist ontzien.
Lagers, hoe vaak heb je ze al bij jouw oldtimers moeten vervangen ?
Maar als we toch wasmachines met tesla's gaan vergelijken....

Ik heb hier een schaafbank staan uit 1960.
Het toerental is ca 10.000 rpm.
schaafbreedte is 800mm, heb je enig idee met hoeveel geweld dit gaat ?
ding heeft 5 dagen per week 10 uur per dag (minimaal gedraaid) en nog steeds dezelfde lagers erin.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Trouwens nog een leuk geintje van een hele reeks bouwjaren BMW Dieselmotoren: die gingen op een gegeven moment de schroefjes van de smoorkleppen inademen. Dan heb je ineens een paar jaar onderhoud aan je Tesla terugverdiend zeg maar.

@fcapri: de remmen van de Tesla worden juist heel weinig gebruikt. Tractiepedaal loslaten = remmen op de motor, rempedaal zachtjes indrukken dacht ik ook maar dan iets harder remmen op de motor - om op die manier een beetje hetzelfde bedieningsgevoel te geven als een conventionele auto. Electrisch remmen geeft echt al heel forse vertragingen en er slijt dan nauwelijks iets.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 14 november 2017 21:34:47 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 november 2017 09:42:56 schreef K7Jz:
Onderhoud volgens BMW richtlijnen
...
BMW 5 serie : 5 jaar 100.000km €799!

Stel je nou werkelijk dat je voor deze BWM maar 800,- onderhoud in de 5 jaar hebt? Ik denk dat je daar ernstig in teleurgesteld gaat worden. Dat redt je zelfs met bv een Toyota Aygo nog niet (die bekend staat om z'n zeer lage onderhoudskosten).

@joop hieronder: die intervallen is altijd "wat het eerst optreedt". Het kan dus ook binnen die 5jr zijn als ie eerder aan de ton zit.

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 14 november 2017 22:41:08 (14%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
joopv

Golden Member

Ik neem aan dat dat alleen voor de eerste 5 jaar / 100Mm geldt?
Want die combinatie van 100Mm/5 jaar is ietwat merkwaardig. Die auto's worden grotendeels gebruikt door kilometervretende leaserijders.

KGE

Golden Member

Op 14 november 2017 10:38:36 schreef joopv:
Zo'n vliegwiel kun je horizontaal en kantelbaar in een voertuig monteren, dan kun je alsnog gewoon de bocht om en verkeerheuveltjes nemen zonder problemen. Magnetische lagering en electromagnetiche energietoe/afvoer. Allemaal zaken die allang uitgewerkt zijn.

Hmm, ik ben wel heel benieuwd dat wanneer je een rotonde oprijdt en dan de afslag neemt en een gyroscoop van honderd of tweehonderd kilo zich verplaatst omdat je van links naar rechts stuurt, je die auto nog wel in bedwang kunt houden.

De wereldproblemen die zijn in dit topic opgelost voor altijd :)

:-) volgend jaar klaar ?

High met Henk

Special Member

Even terug naar dat onderhoud:
Ik doe veel te weinig aan onderhoud, bandjes, remmen, wielophanging etc vindt ik belangrijk: die motor: alleen als hij er weer in gaat: verder niet.

Olie wissel doe ik zelden tot niet! filter dus ook niet.

Toch lopen al mijn auto's met een km stand van veel tot heel veel!

Maar als ik kijk hoe lang een auto nu mee gaat: 300.000 met een ford ecoboost is lang: mijn auto's halen dat met gemak
Laatst even de auto van mijn vrouw gestart na 4 jaar stil staan: accu erin, koelwater erin, 10 sec starten en lopen! Ding is wel van 1977!

hoeven vrijwel geen onderdelen voor gemaakt te worden (hooguit wat plaatwerk!) maar de productie is niet nodig. Ik denk serieus dat deze auto van al mijn auto's de meest milieuvriendelijke is.
Bedenk wel: verbruik 1 op 3.5 op LPG. Dus bijna geen CO of C. Wel wat methaan, maar alles CO2. Echter productie en alle andere dingen zijn niet nodig, en de houdbaarheid van 18 jaar van een auto is ook al ruimschoots overschreden...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 november 2017 22:55:52 schreef joopv:
Met een groot vliegwiel kunnen we ook de rotatie energie van de aarde zelf aftappen.. :) Is dat milieuvriendelijk of niet?

Afgezien van de milieuvriendelijkheid, maar hoe zou zoiets werken? Ik zie het 'niet onmiddellijk' voor me (= ik heb geen flauw idee :)).

--
Zou je met twee tegen elkaar in draaiende vliegwielen nog steeds problemen hebben met de bocht door komen? Misschien heffen die reactiekrachten elkaar dan wel op.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Op 15 november 2017 08:23:43 schreef Frederick E. Terman:
[...]Afgezien van de milieuvriendelijkheid, maar hoe zou zoiets werken? Ik zie het 'niet onmiddellijk' voor me (= ik heb geen flauw idee :)).

.

Je steekt gewoon een ijzeren staaf door de aardas, en zet er een beugel op >:)
Net zoals bij een globe.. :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh wacht, hier staat iets zinnigs. In het begin lijkt het nog een beetje la-la-land, maar verderop wordt eraan gerekend (spoiler: zo bruikbare energie aftappen is niet gemakkelijk).
http://www.rilhas.com/Documentos/EarthRotationalEnergy_006.html

disclaimer: ik heb niet de rest van die site bekeken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 15 november 2017 07:23:53 schreef High met Henk:
Even terug naar dat onderhoud:
Ik doe veel te weinig aan onderhoud, bandjes, remmen, wielophanging etc vindt ik belangrijk: die motor: alleen als hij er weer in gaat: verder niet.

Olie wissel doe ik zelden tot niet! filter dus ook niet.

idem hier. remblokjes vervang ik als ze ver op zijn, en de remschijven als ze krom zijn of versleten. ook de banden vervang ik als ze op het minimum zitten. de rest van de ophanging hoor ik wel op de jaarlijkse keuring of ik zou overduidelijk moeten kunnen merken als er iets fout loopt.

naar de rest wordt niet omgekeken, olie bijgieten als het olielampje knippert, water erbij als het waterlampje brand, brandstof erbij vóór de toerenteller 0rpm aanduidt :-)
ik heb de garage eens gebelt met de vraag wanneer het laatste de distributieriem vervangen werd en volgens hen was het ook al heel lang geleden bij de vorige eigenaar. Best toch elke 100k km vervangen zeiden ze. ik had die toen ook al meer dan 100 000km. daar is toen de oliefilter ook vervangen.
dat was rond 420-440 000km en ik sta nu op 510 000. die auto heeft de garage al 3jaar niet meer gezien. dus ook geen onderhoud.

zo een oud hok loopt met gemak 1 000 000km, dus waarom zou ik geld verspelen aan een hoop onderhoud, als ik die motor toch nooit versleten krijg. 75% van mijn oldtimers dat ik heb staan hebben boven de 300 000km.
je mag ook niet vergeten, toen die oude gebakjes gemaakt werden, was de olie veel slechter dan de huidige. mijn auto heeft totaal geen probleem om 100 000km te lopen op die nieuwe long-life olie van tegenwoordig. maar de helft van de chauffeurs gooit die olie er al uit bij 15-20 000km
DAT is pas slecht voor het milieu.

mijn auto gaat met gemak zo een tesla overleven, dat weet ik al zeker. die dingen gaat geen 20jaar rondrijden (na 8jaar accu kapot, na 16jaar nog eens kapot...)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
joopv

Golden Member

Op 15 november 2017 06:03:00 schreef KGE:
[...]Hmm, ik ben wel heel benieuwd dat wanneer je een rotonde oprijdt en dan de afslag neemt en een gyroscoop van honderd of tweehonderd kilo zich verplaatst omdat je van links naar rechts stuurt, je die auto nog wel in bedwang kunt houden.[...]

Een vliegwiel verzet zich alleen tegen kantelen van de draaiingsas. Als je de orientatie van het geheel hetzelfde houdt heb je alleen te maken met de massa.

Op 15 november 2017 06:03:00 schreef KGE:
Hmm, ik ben wel heel benieuwd dat wanneer je een rotonde oprijdt en dan de afslag neemt en een gyroscoop van honderd of tweehonderd kilo zich verplaatst omdat je van links naar rechts stuurt, je die auto nog wel in bedwang kunt houden.

Je moet twee gyroscopen nemen die je strak boven elkaar op dezelfde as monteert. De ene draait linksom en de andere rechtsom.

Shock6805

Golden Member

@joopv:
Dat kan dus maar voor 1 as. Als je goede bochten wilt nemen, dan moet de as van de gyroscoop verticaal staan.
Dat is dan weer vervelend als de helling van je baan veranderd. :p
Langs de zonnige kant, de wagen zal wel minder gaan kantelen in de bochten.

Maar ohm pi geeft de oplossing al. Ik ben weer te traag.

[Bericht gewijzigd door Shock6805 op woensdag 15 november 2017 17:11:58 (10%)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Maar hoe breng je kracht over van en naar een kantelbare gyroscoop?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Dat kan met electromagnetische velden (transformatoren, magneten, electromotoren enz)