Willekeurig dimmende LED's

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Anoniem

Hoi allemaal,

Ik ben compleet nieuw in de wereld van elektronica dus de kans is groot dat ik in de vraag hieronder heel wat beginnersfouten maak. Wellicht handig om gelijk even wat achtergrond te vermelden. Zoals gezegd heb ik geen ervaring met elektronica op het moment. Mijn zus is sinds kort zwanger en voor haar en mijn toekomstige neefje/nichtje zou ik graag iets leuks willen maken. Vandaar dat ik me aan het verdiepen ben in deze wereld.

Het idee is als volgt: een lamp waarbij langzaam aan en uit dimmende LEDjes zijn verbonden aan glasvezelkabels om een effect te krijgen van een sterrenhemel. Al met al denk ik 5 of 6 verschillende LEDs te willen gebruiken waarbij de één wat sneller aan en uit gaat maar wat zachter brandt en de ander juist heel langzaam aan en uit gaat maar op zijn hoogtepunt wat feller is. En alles daartussen.

Ik heb op een breadboard en op de pc al wat zitten knutselen een daarbij kwam ik tot het onderstaande circuit (zie foto).

Mijn vraag is echter of er een efficiëntere manier is om dit circuit in te richten en of er in het bestaande circuit beginnersfouten zitten. Het circuit in de bijlage heeft twee LEDjes als voorbeeld, maar als ik het zou opschalen naar 5 of 6 worden er dus heel veel extra componenten gebruikt.

Kan ik dit op een simpelere manier doen?

https://i.imgur.com/AmaZVSg.png
(Klik voor de grotere versie)