Frontplaat afdrukken

bprosman

Golden Member

Een vraagje over frontplaat ontwikkeling. Zijn er hier mensen die op glossy fotopapier afdrukken en er dan blanke lak overheen spuiten ter bescherming ?
Boeklon (plakfolie) krijg ik niet "bubbelvrij" op wat grotere oppervlakten.

Overigens ik weet niet of het aan mij ligt maar het aanraken van glossy fotopapier geeft mij de kriebels :? Vandaar de vraag over blanke lak of boeklon.
Dat heb ik ook met sommige merken vaarwastabletten als ik er dan de schone vaat uit pak.

Lamineren heb ik ook wel eens geprobeerd maar ook dat is moeilijk egaal te krijgen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

boeklon net als raamfolie met water en een beetje zeepsop aanbrengen. de bubbels die er niet uit willen, met een speld een gaatje in de bubbel prikken, zie je niks meer van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Die watertruuk ken ik wel maar niet over fotopapier toch ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Probeer eens decalpapier.
http://www.paperspecials.nl/index.php?route=product/product&product_id…

Er zijn ook vellen voor laserprinters en bv met witte achtergrond.

Erg simpel aan te brengen, zoals bv op mijn duikfles.

Op 5 november 2017 09:19:15 schreef bprosman:
..op glossy fotopapier afdrukken en er dan blanke lak overheen spuiten...

De meeste (alle?) inkt voor inkjet printers is niet watervast. Als je daar lak op spuit denk ik dat het gaat uitlopen. Met een laserprinter zou het wel moeten kunnen. Probeer het eens!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

In de modelbouw is het aflakken na het printen echter heel normaal, juist om dat uitlopen te voorkomen.

Het staat ook op de website die Generaal plaatste:

"Belangrijk is dat na het printen het geprinte werk moet worden afgelakt met een acryl/waterbasis blanke lak. "

Wat betreft folie: ik heb dat ooit wel gedaan met gewoon papier en (volgens mij inderdaad) boeklon. Dat ging prima, maar makkelijk is anders.
Sinds ik eenmaal écht frontplaatfolie heb geprobeerd (van dat geanodiseerde aluminiumfolie met plaklaag) ben ik om. Dat komt er zo netjes uit met de laserprinter, daar kan niets anders tegenop. Tel daarbij flink wat gemak op wat betreft het aanbrengen en je stopt acuut met gewoon papier, foto papier en andere 'net-niet' oplossingen.

Ik heb het spul overigens bij Conrad gekocht als ik het me goed herinner.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Lambiek

Special Member

Op 5 november 2017 09:19:15 schreef bprosman:
Een vraagje over frontplaat ontwikkeling. Zijn er hier mensen die op glossy fotopapier afdrukken en er dan blanke lak overheen spuiten ter bescherming ?

Geen blanke lak maar plastic spray. Werkt prima lost ook de inkt niet op.

Boeklon (plakfolie) krijg ik niet "bubbelvrij" op wat grotere oppervlakten.

Dat moet je ook niet doen, werkt voor geen meter.

Lamineren heb ik ook wel eens geprobeerd maar ook dat is moeilijk egaal te krijgen.

Dat doe ik ook vaak, werkt prima. Ik gebruik lamineer folie met een plak laag aan de achter kant, dan krijg je een soort sticker.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

@Lambiek, zo iets (met lamineren) heb ik met mijn pomp schakelaar gedaan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Wat is daar mis mee, je had hooguit een ander type kastje kunnen nemen. Ik zoek altijd naar een kastje waar zo'n verzonken vakje in zit, en daar plak ik dan het frontje in.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mijn duikflessen komen in contact met allerlei soorten water, van zeewater tot slootwater.
De flessen zijn gewoon afgespoten met 5x arkryl blanke lak en alleen gooien of smijten met de fles zou de lak beschadigen.
De afbeeldingen zijn op A4 gemaakt met een Cannon foto inktjetprinter, dus geen laserprinter.