[NL] Aarding kranen en andere metalen delen buiten de badkamer

Ik ben bezig met een verbouwing. In een bestaande ruimte wordt een keuken gerealiseerd. het hele huis krijgt een nieuwe elektrische installatie. Er wordt ook een nieuwe aardpen geslagen.

Nu weet ik dat de NEN 1010 van toepassing is voor de aardingseisen van natte ruimten zoals de badkamer.
Maar gelden deze eisen ook voor bijvoorbeeld keukenkraan, buitenkraan radiatoren, vloerverwarming (metalen net waar deze opgeknoopt zit) enz?

Kortom moeten deze (afzonderlijk) geaard worden?

Ter info alle waterleidingen gasleidingen en cv leidingen zijn nieuw en van kunststof maar bevatten wel aluminium.

EDIT: betreft hier nederlandse situatie!

Met vriendelijke groet, Rob
buckfast_beekeeper

Golden Member

Niet 100% zeker maar in BE is alles te aarden volgens mij. Omdat je NEN 1010 vermeld vermoed ik Nederland.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

als je leidingwerk 500Kohm of meer per meter doormeet hoef je die niet te aarden. in de keuken hoef je geen aardnet of CAP te hebben. wel alles randaarde wcd's gebruiken en achter aardlek 30ma zetten. binnenkomende water en gasleidingen zitten in de meterkast aan de aarde, zo niet dat ook nog doen..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 7 november 2017 19:50:56 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 november 2017 19:39:20 schreef Robvansuilen:
Ter info alle waterleidingen gasleidingen en cv leidingen zijn nieuw en van kunststof maar bevatten wel aluminium.

Dat aluminium heeft geen elektrische functie. Het dient alleen om de leiding gasdicht te maken. Bij aansluitingen wordt die metalen mantel onderbroken en niet bewust elektrisch doorverbonden.

Op 7 november 2017 19:48:40 schreef testman:
binnenkomende water en gasleidingen zitten in de meterkast aan de aarde, zo niet dat ook nog doen..

Die zijn tegenwoordig ook vaak van kunststof, dus dan valt er niks te aarden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 10 november 2017 01:34:07 (25%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Gaat het om een bedrijfskeuken (instelling etc) of een woonhuiskeuken?

Het is niet gebruikelijk om een aanvullende potentiaalvereffening toe te passen in ruimten anders dan de badkamer.
Denk hierbij dat de badkamer de meest onveilige ruimte is in huis, je staan in je bloodje, ook geen schoenen of sokken, en dan ook nog nat en (meestal) op een redlijk geleidende vloer.
Daar is in een keuken geen sprake van.

Als je een kraan wilt aarden dan MOET je alle zaken van geleidend materiaal in de keuken aarden, dus ook wastafen/aanrecht, CV, afzuigkap, etc. Ook MOET je aanvullend alle elektrische apparaten aarden, dus ook een aarddraad naar de afwasmachine, boiler, magnetron, oven etc. Bij een geleidende vloer zul je ook een aardmatje in de vloer moeten hebben. Deze zaken moet je gezamelijk aarden en dit aardpunt verbinden met de hoofdaardrail (aardblokje onderin de meterkast), en niet ergens aan je aarde van de elektra installatie Als je maar 1 ding vergeet te aarden dan maak je het onveiliger dan helemaal niet te aarden!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het betreft een keuken in een woonhuis.

Met vriendelijke groet, Rob

aardmat in een bedrijfskeuken? dat komt nooit voor. kranen in dergelijke keukens zijn al geaard, koper leidingwerk wat via de aarding in de meterkast al aan de aarde hangt. rvs werkbladen mogen niet geaard zijn bij mijn weten. de toestellen wel, randaarde van de voeding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Alleen in de badkamer dient alles potentieel vereffend te zijn.
Nergens anders in huis.
Wel WCD's met randaarde.
Het word anders bij een behandelruimte aan huis(tandarts, fysio), dan dient deze ruimte comform ,minimaal, klasse 1 te worden geaard.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 7 november 2017 22:44:52 schreef testman:
rvs werkbladen mogen niet geaard zijn bij mijn weten.

Geen idee wat de voorschriften op dat punt nu zijn, maar binnen Zeeland had je vroeger een merkwaardige tweedeling. Bij de PZEM moesten metalen aanrechtbladen zichtbaar geaard zijn. In de praktijk betekende dat dat ergens in de hoek van het aanrecht een blanke 6 kwadraat uit de tegels kwam waar een oogje aan gebogen was dat met een parker in het blad was geschroefd.
De gemeente Middelburg had toen nog een eigen energiebedrijf en binnen dat gebied was het verboden om een metalen aanrecht te aarden. Dus precies tegengestelde voorschriften.

Dank je maar zoals al gezegd betreft het een situatie in Nederland.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 10 november 2017 01:34:24 (70%)

Met vriendelijke groet, Rob
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 10 november 2017 00:22:38 schreef Robvansuilen:
Dank je maar zoals al gezegd betreft het een situatie in Nederland.

Zoals je al uit mijn verhaal had kunnen lezen:

NIET aarden.
Je aard alleen maar metalen gestellen (omhullingen behuizingen) van elektische apparaten en toestellen die bij een defekt onder spanning kan komen te staan.
Simpel: Je wasmachine is aan de buitekant van metaal, als daar een isolatiefout ontstaat dan kan de buitenkant onders spanning komen te staan, dus aarden.
Je aanrecht is geen elektrisch apparaat, dus niet aarden.

Hoe kan een aanrechtblad nu onder spanning komen te staan?

Dat kan alleen via een elektrisch apparaat ontstaan met minimaal 2 fouten!
Dan moet je je fiets ook aarden!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Maar wat is er tegen potentiaal vereffening? Al hoeft het niet, kan het doen voor extra bescherming. (Als een kinderzitje niet verplicht zou zijn in de auto, gooi je dan de kinderen ook weer los op de achterbank? )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 november 2017 07:50:18 schreef Shiptronic:
Maar wat is er tegen potentiaal vereffening? Al hoeft het niet, kan het doen voor extra bescherming. (Als een kinderzitje niet verplicht zou zijn in de auto, gooi je dan de kinderen ook weer los op de achterbank? )

Dat ligt eraan, als je mij de opdracht verstrekt de e-installatie in je woonhuis te maken krijg je een offerte volgens eisen nen1010. Als je aanvullende eisen hebt betreffende potentiaal vereffening ed krijg je daar een meerprijs voor.
Zoals al eerder gezegd is een badkamer een uitzondering, overige niet elektrische onderdelen hoef je niet te vereffenen.
RVS gasfornuis, aanrechtblad, metalen stoelen, alu kozijnen, metalen drempels

Jinny

Golden Member

Je RVS gasfornuis is vaak wel geaard via de wel elektrische oven...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Op 10 november 2017 10:01:44 schreef Jinny:
Je RVS gasfornuis is vaak wel geaard via de wel elektrische oven...

Een GASfornuis :)
(ff niet de elektrische ontsteking meetellen ) :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..