Merlin Gerin Multi 9 aardlekschakelaar of aardlekautomaat?

Ik ben in het bezit van een Merlin Gerin Multi 9 DPN vigi aardlek. Nu vraag ik mezelf af of dit een aardelekautomaat of een aardlekschakelaar is. Ik heb al op Google gezocht naar het nummer 21983 dat op de aardlek staat maar krijg er niet het gewenste resultaat van. Indien dit een aardlekautomaat is heeft deze dan een capaciteit van 16A zoals deze staat aangegeven? En zo ja, welke uitschakelkarakteristiek hoort hier dan bij?

Alvast bedankt

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/merlin%20gerin%20multi%209-min.jpg

mel

Golden Member

Dit is een aardlekschakelaar die met 30 mA tript.
Het is ZEKER GEEN automaat!
Die 16 A, betekent dat er 16 A door kan lopen zonder dat hij kapot gaat :)

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 8 november 2017 11:00:04 (33%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 8 november 2017 10:57:49 schreef mel:
Het is ZEKER GEEN automaat!

Volgens mij is het wel een aardlekautomaat. Het symbool voor overstroom en thermisch staat er zelfs op:

Oké de onduidelijkheid is dus niet alleen bij mij ;p

Ik heb zojuist even in de catalogus gekeken die in de link te vinden is van Arco. Hierin staat het volgende op pagina 45 van het document:

"
DPN Vigi aardlekautomaten
De DPN Vigi aardlekautomaat combineert de overbelastings-, kortsluit-
en aardlekbeveiliging in één component. Zoals bij de DPN installatie-automaat bestaat deze serie uit twee types, de DPNa Vigi en de DPN N Vigi. De DPN Vigi aardlekautomaat is verkrijgbaar in de klasse A-uitvoering
en de SI type. Deze uitvoeringen zijn niet al leen gevoelig voor sinusvormige stromen maar ook voor pulserende gelijkstromen.

"

Bovenstaande tekst geeft aan dat het om een aardlekautomaat zou moeten gaan. Echter kan ik hierbij weer geen uitschakelkarakteristiek herleiden. Tevens wordt er gesproken bij deze serie over twee types, de DPNa Vigi en DPN N Vigi, terwijl het element wat ik bezit enkel de DPN Vigi erop heeft staan. Voor mij blijft het op dit moment een vreemde ervaring dat het niet duidelijk te herleiden is wat dit component nu daadwerkelijk doet.

GJ_

Moderator

Op 8 november 2017 12:27:21 schreef Stefanb:
Oké de onduidelijkheid is dus niet alleen bij mij ;p

Het is niet onduidelijk: het staat er gewoon op. Mel heeft dat gewoon even over het hoofd gezien denk ik.
De karakteristiek is wel even onduidelijk: het is nogal een oude en het lijkt of er een U op staat. Dat zou een C karakteristiek betekenen.

mel

Golden Member

Op 8 november 2017 13:03:58 schreef GJ_:
[...]Het is niet onduidelijk: het staat er gewoon op. Mel heeft dat gewoon even over het hoofd gezien denk ik.
De karakteristiek is wel even onduidelijk: het is nogal een oude en het lijkt of er een U op staat. Dat zou een C karakteristiek betekenen.

Mijn excuses,ik heb het idd niet gezien, G-J :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als ik het zo zie dan heeft iemand met een viltstift oid het symbooltje zelf aangepast.
Het is zeer zeker niet zoals de fabrikant het erop gezet heeft.
Zie vooral naar de vergroting van GJ- daar zie toch duidelijk op dat het gen scherp symbool is.
Bij een aardelkschakelaar staat er (minimaal) de ontwerpstroom en de verschilstroom op.
Een aardlekautomaat heeft ook nog de uitschakelstroom, de karakakterestiek en de max kortsluitstroom op de voorkant staan.
Omdat deze zaken erop staan, U karakterestiek, 16A nominaal 3000 A max korsluitstroom en een verschilstroom van 30 mA ga ik er vanuit dat het een aardlekautomaat is.

Wat wil je er mee?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 8 november 2017 15:53:25 schreef Toeternietoe: Het is zeer zeker niet zoals de fabrikant het erop gezet heeft.

Dat denk ik wel. Het is een gruwelijk oud taartje en in die dagen stonden die hele kleine symbooltjes wel vaker niet echt scherp er op.

Op 8 november 2017 15:53:25 schreef Toeternietoe: Wat wil je er mee?

Zoals ik al zei: oud taartje. Ik zou 'm weggooien. Zo duur is een nieuwe nou ook weer niet.

dit is idd een alamatje, geen aardlek, die zijn er niet in 16A uitvoering, minimaal is 25A voor railmodellen.

idd een oud ding, eind 90's zaten er al kruiskop schroeven in, deze is van begin 90's nog met platkop schroeven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb een klein schakelkastje gedemonteerd en kwam deze tegen in deze kast. Verders heb ik er geen concrete plannen mee maar vond het wel raar dat er naar mijn inziens niet te herleiden was of dit nu een schakelaar of automaat is. Nu is het dus duidelijk dat dit een aardlekautomaat is. Bedankt voor de informatie allemaal!

het beruchte probleem bij 2e hands merlin gerlin is de dinrail lock aan de onderkant. deze worden erg snel broos en breken af. men heeft die van verkeerd kunstof gemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer