Smeltzekering wasdroger gaat steeds stuk ?

Na al enkele dagen op zoek te zijn naar een oplossing en enkele tips gekregen te hebben kom ik hier toch eens informeren voor mijn probleem.
Het gaat dus over een wasdroger AEG Lavatherm 57360.
Het probleem :
Vorig jaar werd plots onze AEG droogkast van 15 jaar oud niet warm meer.
Na nader onderzoek bleek de smeltzekering van de weerstand stuk te zijn.
Deze smeltzekeringen, 2 stuks, vervangen en alles weer terug perfect.
Echter enkele maanden later weer hetzelfde van dat.
Terug open gehaald en nu leek het toch dat de weerstand zijn beste tijd had gehad.
Dus weerstand volledig vervangen.
Nu zijn we weer een half jaar verder tot plots gisteren weer net hetzelfde probleem.
Droogkast werd niet meer warm.
De weerstand volledig uitgemeten en weer leken de beide smeltzekeringen stuk te zijn.
Deze weer vervangen en nu werkt alles weer perfect.
De droogkast is helemaal schoongemaakt en ook wordt de watercondensbak en stoffilter telkens leeggemaakt.
De smeltzekeringen zijn ervan 150° Celsius en wil je een stap hoger gaan zat je aan zekeringen van 180° Celsius, maar dat lijkt me ook geen veilige oplossing om die erin te gaan steken.
Ook hoorde ik al iemand zeggen dat de oorzaak een verlopen condensator kan zijn, maar dat is volgens anderen dan weer onmogelijk.
Nu hoor ik ik weer dat er in dergelijke droogkast twee ventilatoren zitten en dat er daar een probleem zou zijn.
De ventilator die rechtstreeks lucht op de weerstand blaast werkt nog perfect dus daar kan het niet aan liggen, zit er dan nog ergens een tweede ventilator in de kast ??

Wat zou toch de oorzaak kunnen zijn dat de zekeringen steeds stuk blijven gaan?

problemen met de motor die de trommel aandrijft komen idd vaker voor. vaak werkt het dan wel als je met de hand de trommel aanduwt, dan is de aanloopcondensator gaar. echter hier zou ik eerder aan plakkende relais gaan denken op de print. af en toe blijft er 1 hangen, element stookt door, maar de fan is gestopt met lopen, dus geen koelwind meer.

de relais eens allemaal vervangen is wel aan te bevelen bij zo'n oud ding, als de beveiliging het af laat weten wordt het ding zo heet aan de achterzijde dat kan brand geven, zeker met was er nog in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

testman,
Welke relais zou ik dan moeten vervangen ?
Waar zitten deze overal ?

deze zitten op de stuurprint, vaak op het front gemonteerd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

En wat is je netspanning? Ik kan me zo voorstellen als die aan de hoge kant is en het element is een 220V exemplaar, de boel net wat warmer wordt dan bedoeld. Immers, 10% hogere netspanning is ook 10% hogere stroom. Ofwel: 20% meer vermogen.

Dus voordat je gaat zoeken: meet eens en lees wat er op het element staat.

Netspanning is 232V.
Weerstand droogtrommel is 230V-2500W.
Dus dat zou in orde moeten zijn.

De ventilator zelf kunnen we ook uitsluiten veronderstel ik anders zou het geen half jaar duren voor de zekeringen stuk gaan.

Dus de uitleg van de plakkende relais zou inderdaad wel eens de oorzaak kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door benny1 op donderdag 9 november 2017 08:46:44 (27%)

bij drogers gaat die hogere netspanning niet op, onder last van 3kW zakt die netspanning doorgaans sterk in over de bedrading. dat is meer voor oude versterkers en dergelijke waar een trafo inzit.

bij buisdrogers is het ook belangrijk dat de afvoerbuis schoon is en geen knikken heeft. ook wil daar het roostertje buiten weleens gans dicht zitten met pluis. hier is dat niet zo met een condensdroger. evengoed is slechte luchtdoorvoer vaak wel een reden van dit soort problemen, of de verwarming blijft af en toe instaan door een plakkend relais..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

We gaan eens kijken om de relais op de printplaat te vervangen.

testman,
Welke relais zou jij vervangen op de printplaat ?
http://i64.tinypic.com/2wexe93.jpg

http://i67.tinypic.com/14ea1pv.jpg

alle 4 die dingen, vooral die van het element vervangen, wrs die oranje is er 1 van. de bovenkant heeft al zichtbare vlekken waar de contacten zitten..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 9 november 2017 11:58:03 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Misschien nog een tip waar ik deze best kan bestellen ?

EricP

mét CE

Op 9 november 2017 09:35:07 schreef testman:
bij drogers gaat die hogere netspanning niet op, onder last van 3kW zakt die netspanning doorgaans sterk in over de bedrading.

Ja. Nou en? Als je aan het begin hoger begint, zul je aan het einde hoger eindigen. Als men empirisch vastgesteld heeft dat 'dit vermogen het moet zijn', dan gaat dat bij een hogere spanning dan bedoeld (bij het vaststellen) hoe dan ook meer worden. En dus wordt het warmer.

Maar goed, TS zegt een 230V element te hebben, dan zal het probleem daar niet zitten.

Zo op het oog niks exotisch, Met het type nummer wat erop staat, moet je een eind kunnen komen. Als dat niet lukt: specificaties nemen, zoeken bij Farnell tot je iets hebt wat overeen komt en ook qua footprint past. Dan heb je een merk en een type. Daar zelf bestellen of met dat merk en type eens kijken of C..... ofzo het heeft.

OK, deze besturingen hebben nogal problemen met loszittende relais en trafo.alles goed vastsolderen en is weer toppie! Relais nooit defect gehad op deze printen. Probleem zit in motorsturing, stopt en blijft doorverwarmen en dan...veiligheid er uit (wees blij!)

Relais heb ik in deze machines toch wel meer dan eens in verkoolde toestand aangetroffen. Vooral wanneer er Schrack of NAIS gebruikt was. Omron wat minder.

Ik ga eerst de 4 relais vervangen en zou het probleem dan toch terugkeren dan zal de motorsturing het volgende zijn.
In ieder geval iedereen hier alvast enorm bedankt om me hiermee verder te helpen.
P.S : wat moet ik me trouwens voorstellen bij de motorsturing ?

in een machine die 15 jaar oud is nog tijd en geld steken?

Op 9 november 2017 23:05:48 schreef toeter:
in een machine die 15 jaar oud is nog tijd en geld steken?

Ja, voor de rest is de machine nog perfect in orde dus als ik het met enkele nieuwe relais kan oplossen waarom niet hé.

jerome

Golden Member

Controleer ook of er geen overgangsweerstand in de krimpverbinding naar de zekering bestaat. Anders wordt deze nog eens extra verwarmt. Zijn de zekeringen geschikt voor deze grote stroom? zo niet stoken ze ook warm. Zijn alle schoeppen van de fan nog aanwezig? want pvc gaat verouderen en broos worden.

Op 9 november 2017 18:45:32 schreef EricP:
[...]Ja. Nou en? Als je aan het begin hoger begint, zul je aan het einde hoger eindigen. Als men empirisch vastgesteld heeft dat 'dit vermogen het moet zijn', dan gaat dat bij een hogere spanning dan bedoeld (bij het vaststellen) hoe dan ook meer worden. En dus wordt het warmer.

Maar goed, TS zegt een 230V element te hebben, dan zal het probleem daar niet zitten.

Zo op het oog niks exotisch, Met het type nummer wat erop staat, moet je een eind kunnen komen. Als dat niet lukt: specificaties nemen, zoeken bij Farnell tot je iets hebt wat overeen komt en ook qua footprint past. Dan heb je een merk en een type. Daar zelf bestellen of met dat merk en type eens kijken of C..... ofzo het heeft.

kijk maar wat 40 meter vd 2,5mm2 plus automaat doet onder last van 3000W, in de droger heb je nog een 2 meter 1,5 erbij zelfs. daar gaan elementen niet van stuk, spanningsval genoeg. tevens neemt een element langzaam minder stroom op als het warm wordt. clicksons en temp. beveiligingen willen wel hemelen als de aansluitingen sterk opwarmen. evengoed is het element ook al overleden wat op iets anders als alleen beveiliging duidt. die beveiligingen zijn soms niet snel genoeg als er geen luchtstroom is.

dat oranje schrack relais is een standaard ding, typenummer kun je wrs zo gebruiken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

kijk maar wat 40 meter vd 2,5mm2 plus automaat doet onder last van 3000W,

Wil je nou gewoon niet lezen wat er staat? Gezien je post verleden heb je de kennis om het te begrijpen in huis, maar je blijft maar hangen op die kabel. Terwijl dat helemaal niet relevant is in het verhaal... Nou ja, laat ook maar. TS heeft al duidelijk gemaakt dat daar het probleem niet zit...

Waarom een nieuwe droger kopen als met een kleine ingreep alles weer werkt?? Iemand die ook de afvalhoop klein houd. Maagoed, als we alles maar wegpleuren dan heb je deze site ook niet meer nodig Toeter...

Op 10 november 2017 07:38:56 schreef EricP:
[...]Wil je nou gewoon niet lezen wat er staat? Gezien je post verleden heb je de kennis om het te begrijpen in huis, maar je blijft maar hangen op die kabel. Terwijl dat helemaal niet relevant is in het verhaal... Nou ja, laat ook maar. TS heeft al duidelijk gemaakt dat daar het probleem niet zit...

helemaal niet relevent was de verhoogde netspanning van het element waar je zelf over begon, ik doelde erop dat de netspanning op het element nooit zo hoog zou worden door de spanningsval over de bedrading bij dat vermogen.

dat verhoogde netspanning probleem is bij oude versterkers en dergelijke met een trafo aan boord!!

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waren het nu serieuze kosten geweest had ik wel uitgekeken naar een nieuw model met warmtepomp maar als ik dan even "Google" krijg ik dergelijke zaken weer te lezen :

Let op met warmptepomp-modellen, sommige mensen zijn wél tevreden maar velen klagen over de langere tijd om te drogen of niet droog genoeg. Afhankelijk van het model is de condenser niet of moeilijk te reinigen (zelfreinigende zijn ook niet altijd ideaal) met problemen na een tijd gebruik. Financieel hoeft het ook niet: duurdere aanschaf, vlugger defect, duurdere reparatie (enkel een technieker met qualificatie voor toestellen met koelgas mag er aan werken), .. Fabrikanten slaan je rond de oren met A+++++++++ normen maar de praktijk is wel iets anders, te vergelijken met de uitstoot van auto's (sjoemelsoftware).

Tegenwoordig lijkt me zoveelste ouder het toestel zoveelste betrouwbaarder.Dat merk ik ook bij ouders/schoonouders met hun droogkasten en wasmachines van 30 jaar en ouder die het maar blijven doen.

Je kunt beter de oude machine repareren tegenwoordig.
Als een nieuwe machine tegenwoordig 6 jaar meegaat heb je geluk als ik alle verhalen zo hoor hier op dit forum, en om me heen...
Helaas begint dit ook al voor de betere en duurdere (>800euro) merken te gelden.

Er was hier eens een monteur op dit forum die uit ervaring kon zeggen dat een wasmachine 100 euro per jaar kost. Kostte de machine 500 euro, dan ging die 5 jaar mee.

Er ist wieder da...