Philips 43PUS6501/12

Arco

Special Member

Ik heb momenteel een Philips 42PFL8404/12, die ik wil gaan vervangen.
Hij doet 't nog goed, maar wordt al wat ouder, en ik kan hem nu hij nog werkt nog verkopen. Ook het stroomverbruik (150W) is een reden om eens wat anders te zoeken...

Als slaapkamer tv heb ik een Samsung UE37EH5000, die prima bevalt. Daarom ook eens naar een grote Samsung voor de woonkamer gekeken.
Helaas blijken de Samsungs nogal energieslurpers te zijn in vergelijking met andere merken...
Mijn oog was na wat zoeken op de Philips 43PUS6501/12 gevallen, die eigenlijk alles kan wat ik wil, maar het is moeilijk om wijs uit de diverse reviews te worden.
(de tests varieren van 'uitstekend' tot 'beroerd'; daar schiet je weinig mee op.)

Het wordt niet eens duidelijk of dit een edge-lit of direct/full-led scherm is. (beide worden genoemd, en de Philips sheet zegt er helemaal niets over.)
Sommige tests kraken het scherm af omdat het een IPS scherm is. (wat volgens hen altijd beroerd werkt)
Andere tests zeggen weer dat het scherm veel bleeding heeft. (wat zou duiden op edge-lit)

Ik begrijp dat de meeste tv's tegenwoordig edge-lit zijn? (niet omdat het beter is, maar omdat men dan een dunnere tv kan maken...)

Heeft iemand ervaring met deze tv? (sinds Philips ook een 'plakmerk' is geworden is dat moeilijk in te schatten... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor zover ik weet heeft de 6501 een direct led IPS scherm.
Upgraden naar de laatste SW kan voor dit model geen kwaad overigens.

Groeten, Ron.

Tsja,geluk hebben is het belangrijkste met zoiets. Philips staat op opeen van de laagste plaatsen bij mij maar er zijn veel problemen met software en moederborden in het algemeen.
Je moet niet alleen naar energieverbruik kijken,maar ook knap beeldkwaliteit.Helaas vind ik alle LED TVs het niet tippen aan een OLED toestel, maar dat is eigen mening.

maartenbakker

Golden Member

Nou is het opzich geen Philipsontwerp meer waarschijnlijk dus misschien ironisch genoeg minder moederbordproblemen? Of het een goed toestel is, is de volgende vraag.

Als je graag IPS kijkt kun je in de budgetklasse misschien beter naar LG kijken en in de duurdere klasse naar Panasonic (alleen uitkijken: goedkope Panasonics komen ook bij TPV vandaan).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

samsung heeft overdreven veel vervelend heldere kleuren in het beeld, zie je meteen als je langs een rij tv's loopt bij een winkel. philips heeft ook mijn voorkeur al lang niet meer. brakke software en de apps werken maar half.

heb er recent 1 geinstalleerd, als je er ziggo mee gaat kijken neem er 1 met ziggo certificatie, scheelt ellende met niet werkende cam modules.

overigens een nieuw toestel, maar gebruik je de browser, meteen de melding dat deze niet meer wordt ondersteund, ondanks een grote systeemupdate :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
PE9SMS

Special Member

Ik heb eerder dit jaar een 43PUS7101 gekocht. Default staan de kleuren naar mijn smaak veel te intens. Voor dit model staat er op youtube een filmpje waarin ze het optimale beeld instellen met behulp van een of ander meetapparaat voor de kleuren. Er zijn wel 15 instellingen ofzo om aan te draaien. Maar als je dat als uitgangspunt neemt en dan een beetje naar smaak finetunen dan is het beeld ronduit mooi. Natuurlijk niet het contrast van een oled. Tweakers heeft deze TV gereviewed en ze vinden het beeld niet zo goed, veel bleeding etc. Dat verhaal vind ik veel te negatief, ik ben erg tevreden met de beeldkwaliteit. Maarja dat blijft iets persoonlijks.

Tja en verder.. het Android gedeelte doe ik niet zo veel mee maar werkt opzich wel aardig. De ingebouwde chromecast functie is handig. Zo vanaf je mobiel naar de TV casten, werkt prima. En ook afspelen van filmpjes vanaf een NAS gaat goed. Ik heb er een CI+ module en kaart inzitten (Ziggo, UPC gebied). Dat werkt goed. Alleen zappen gaat niet heel snel. Het duurt gauw een seconde of 3 a 4 eer je beeld hebt. Gelukkig zie je wel bijna meteen de programma informatie onderin beeld, zodat je op basis daarvan kan beslissen verder te zappen of niet :)

Er had van mij nog wel een echte aan/uit schakelaar op mogen zitten. Echt uit krijg je 'm alleen door de stekker eruit te trekken.

This signature is intentionally left blank.
maartenbakker

Golden Member

Op 10 november 2017 00:14:04 schreef testman:
overigens een nieuw toestel, maar gebruik je de browser, meteen de melding dat deze niet meer wordt ondersteund, ondanks een grote systeemupdate :)

Dat zal wel van de een of andere site zijn? Marktplaats is berucht, en dat weet ik zonder dat ik ooit op een TV gesurft heb.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Tweakers heeft deze TV gereviewed en ze vinden het beeld niet zo goed, veel bleeding etc.

Ik vind die reviews allemaal ook om depri van te worden. Ze hebben weinig positiefs te melden, alleen negatieve dingen.
De 6501 wordt 'net acceptabel' genoemd, bij de 7101 wordt zelfs aangeraden om 'm nooit te kopen... ;)
http://www.trustedreviews.com/reviews/philips-43pus6501
http://www.trustedreviews.com/reviews/philips-55pus7101

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Klopt Arco,zijn er maar weinig die er goed uitkomen. Samsung LED's geven ook een te blauwig beeld.

PE9SMS

Special Member

Op 10 november 2017 13:05:28 schreef Arco:
[...]
bij de 7101 wordt zelfs aangeraden om 'm nooit te kopen... ;)

Ik sta dan ook bekend als eigenwijs ;)

This signature is intentionally left blank.
Arco

Special Member

Als je al die testresultaten ziet, kun je eigenlijk niet een tv meer kopen; ik heb er geeneen gezien waar ze echt positief over waren...
Ik ga eens bij de Makro kijken, daar staat heel wat op een rijtje om te vergelijken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij het uit nieuwsgierigheid lezen van dit topic, kom ik ergens de opmerking tegen "het is geen Philips ontwerp meer".
Wat ik laatst horen zeggen heb van mijn baas, is dat Philips (TP-Vision wellicht) hun software ontwikkeling opnieuw in België zou vestigen. Blijkbaar betere kennis personeel, teneinde van die vreselijke software af te komen.

Nu moet ik zeggen dat bij ons op de zaak wel wat Philips tv's verkocht worden. Tot vorig jaar en de beginperiode van Android 6 op die jongens waren het echt softwarematige drama's. Nog nooit zoveel softwareproblemen moeten oplossen dan vorig jaar.
Nu lijkt me dat de laatste tijd (de laatste versies Android 6 en de eerste Android 7) wel mee te vallen.
Terug eigen Philips ontwikkeling?

Hun OLED 55POS9002 lijkt me een zalig toestel te zijn. Gaat vrij veel buiten en doet het imo prima.

Zijn ze terug op het goede spoor?

maartenbakker

Golden Member

Waarschijnlijk juist geen Philipsontwikkeling. Daar waren ze beter in de hardware (op een paar missers na) maar software had al jaren een slechte reputatie.

De afdeling typenummers heeft kennelijk niet onderzocht hoe namen als POS (in Engelstalige gebieden) of PUS (Engelstalig en Nederlandstalig) vallen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Philips was inderdaad niet scheutig met firmware updates. Voor mijn 42PFL8404 was dat er precies 1, nu al weer in 2011(!)
Vandaag even langs de makro geweest om te vergelijken.
Helaas ook niet meer wat het geweest is. Vroeger stond daar een hele wand met spelende tv's, nu nog een schamel aantal. (en de meeste ook nog uit :( )

Bij apparaatnamen zie je inderdaad soms vreemde namen... (geen klinkers gebruiken in type aanduidingen lost veel op...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij de Makro kun je beter ook geen tv's kopen want je krijgt er maar 1 jaar garantie omdat het een zogenaamde groothandel betreft.

En Makro verkoopt nog eens oudere modellen ook nog..Media markt ff kijken is beter (Kopen misschien niet want je word er legaal opgelicht)

Op 11 november 2017 18:20:16 schreef smd:
En Makro verkoopt nog eens oudere modellen ook nog..Media markt ff kijken is beter (Kopen misschien niet want je word er legaal opgelicht)

Het wordt een beetje off-topic, maar ik wil het er toch nog even over kwijt...
Als ik Makro hoor en tv's doet me dat denken aan de verschillende productielijnen bij Philips Brugge in de jaren '70 en begin '80.
Mijn pa maakte ooit met de elektrozaak waar hij werkzaam was een uitstap naar dat fabriek. Er was duidelijk zichtbaar, en het werd verteld in de rondleiding, dat een bepaalde productieband tv's leverde aan magazijnen zoals Makro. Het gebruikte materiaal zou van mindere kwaliteit geweest zijn dan de lijn die de detailhandel bediende.

Van horen zeggen, maar ik herinner me nog goed dat tv's van kennissen vroeger gekocht bij Makro vaker stuk gingen.

maartenbakker

Golden Member

Interessant om te weten, maar naar mijn idee was rommelen op componentniveau veel te duur. Ik vermoed dat het vooral om cosmetische verschillen ging; er waren net als voor submerken wel afwijkende typenummers. Mindere of andere specificaties zou eventueel wel kunnen, vooral bij modulaire chassis.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."