Kan deze motor ook op 380 V

Beste, ik heb een Myford draaibank en bij de opstart wil zo nu en dan de stop er nog wel eens uitgaan. de oplossing zou denk ik zijn de motor op 380v aansluiten, dat heb ik ook beschikbaar, zou iemand me kunnen vertellen of het mogelijk de motor op 380v aan te sluiten? zie bijgaande foto's. mvgr,

Nee, het is een enkelfasige motor.

Ofwel een 380/220v transformator kopen, 500w is nu niet zo heel veel.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 12 november 2017 15:44:50 (52%)

LDmicro user.

Beste, ik heb nog wel een frequentieregelaar liggen. zou die er tussen kunnen om rustig op te starten op 230v. is het overigings wel normaal dat zo nu en dan de stop er uitvliegt bij het inschakelen. Groet,

Lijkt mij gezien het geringe vermogen, een ander probleem te zijn.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dus het is eigenlijk niet normaal dat de stop er uit vliegt. ik meen me te herinneren dat ik er ooit al een keer een trage automaat in hebt gedaan voor een 220v laskar. maar wat zou het probleem dan nu kunnen zijn. De elektromotor toch ergens niet goed misschien. wel raar want als die draaid, draaid die als een zonnetje.

deze motor loopt aan met een centrifugaal schakelaar en aanloopcondensator heb ik het idee. kan betekenen dat de centrifugaal schakelaar blijft plakken en zo de zekering eruit tikt. eenmaal opgestart en weer uitgevallen werkt het dan weer wel. ook de condensator kan gaar zijn, ding wil te vlot aanlopen wat de zekering tript..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik bedenk me nu wel opeens dat de stop er uit vliegt met een al draaiende motor, maar op het moment dat ik de koppeling van de draaibank bedien en er dus opeens vermogen wordt gevraagd. en trafo wat je al eerder aangaf zou misschien de oplossing kunnen zijn.

je kunt geen FO op een motor zetten met maar 2 wikkelingen, daar heb je er 3 voor nodig.

wat zit er nog meer op die groep overigens? niet dat je de werkplaats verlicht met 500W aan tlbakken en verwarmt met een 2500W kachel want dan gaat de zekering er een stuk sneller uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik dacht op de tweede foto een rode beveiligingsknop te zien. Hij zou aan het motorvermogen aangepast moeten zijn. Waarom tript die niet eerst?

Er zit inderdaad een rode knop op. wat is een FO?. er niet veel meer op deze groep. hooguit op het betreffende moment een paar TL-buizen en een vriezer. aan de andere kant heb je dan bij elkaar opgeteld ook alweer een Watt of 400 a 500.

Shiptronic

Overleden

FO= frequentie regelaar, ik zou eerst iets doen aan de bedrading + aansluitingen :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Deze motor is voor 1fase, daar kun je met 3 fase hoogstwaarschijnlijk niets mee.
De motor neemt nog geen 4 Amp op, die zou op een 16 A beveilliging probleemloos moeten kunnen werken. Ik zou eerst maar eens uitzoeken of er niet ergens een bedrading of zoiets beschadigd is, waardoor er kortsluiting ontstaat.
Of de desbetreffende zekering zou al behoorlijk belast moeten zijn.
Zit er nog een condensator op de motor? Op de foto niet te zien. Deze kan ook nog slecht zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik zal deze week de bedrading een grondig nalopen en vernieuwen. zou er in theorie ook nog iets in de schakelaar kunnen zitten (zie vorige foto). met deze schakelaar wordt recht- en linksom geschakeld. voor de condensator zal ik denk ik de motor voorzichtig open moeten maken.

En heeft iemand enige idee waar de condensator zou moeten zitten en waar ik dus de motor moet openmaken.

de condensator zit niet in de motor, maar erbuiten, is best een grote pot van alu, maar kan zijn geschilderd in de kleur van het apparaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een condensator kan ik niet vinden,zal er dan niet opzitten denk ik. er komen wel een stuk of 6 draden uit de motor. ook nog een foto bijgaande van de schakelaar voor het omkeren van de draairichting.

dit is een geval apart, het lijkt er op dat de schakelaar de motor start, zitten daar meer standen op als alleen aan en uit?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

3 standen.
- uit
- links om
- rechts om

ah, je hebt dus vooruit en achteruit, dat is dus wat ik zie. evengoed zou er dan een aanloopcondensator moeten zijn. heb je dit ding al lang? want het heeft het wel ooit goed gewerkt?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de bank nog maar sinds kort, probleem doet zich ook niet altijd voor. wanneer ik de motor start en met de koppeling de bank niet al te snel inschakel is er niets aan de hand. zou het toch niet een 3-fase motor zijn omdat er 6 draden uit komen, of zeg ik nu iets raars.

@stuk:
Controleer de bedrading een, of ze ergens beschadigd is/zijn.
Desnoods een megger t.o.v. het gestel en de schakelaar- en motor aansluitingen.
Want het ziet zowel bij de schakelaar als motorklemmen klemmend uit.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Dat ga ik begin van komende week eens even doen. volgens een manual van deze machine zou het toch ook een 3-fase zijn of zie ik dat verkeerd.

mvdk

Golden Member

Al contact gezocht met de mensen van deze site:
http://tx-6867-tb.shopfactory.com/contents/nl/d87.html
Die waarschuwt al voor de moeilijkheden van het elektrische gedeelte. In het lijstje motoren wat op die machines zou zitten, komt dit exemplaar niet voor. Het zou dus kunnen dat de motor niet "origineel" is.

Edit: dit was de google link hoe ik bij die site terecht kwam:
http://tx-6867-tb.shopfactory.com/contents/nl/d29_Sprookjes.html

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 12 november 2017 20:43:07 (17%)

Op 12 november 2017 20:36:02 schreef stuk:
Dat ga ik begin van komende week eens even doen. volgens een manual van deze machine zou het toch ook een 3-fase zijn of zie ik dat verkeerd.

Het wat in die manual staat, is als voorbeeld dat het zowel een 1f of een 3f motor op deze draaibank gemonteerd kan worden.
Dus rest de vraag, wat voor een motor zit er nu erop.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.