Gasfornuis 127/220 volt 60 Hz

Mijn zoon heeft uit Brazilie (waar hij woonde) een gasfornuis meegenomen. Dit gasfornuis kan je omschakelen (met een schakelaar achterop) van 127 naar 220 volt. Dus dat is geen probleem. Het fornuis is echter 60 Hz. Ik vraag mij af of dat een probleem is in Nederland waar we 50 Hz hebben. Zover ik weet (denk) gebruikt alleen de ontsteking en een lampje stroom.
Kan iemand mij zeggen of ik dit fornuis in Nederland kan gebruiken of niet?

Meer info op : http://www.electrolux.com.ar/products/cocina/cocinas/56dtx/

Gebruiksaanwijzing : http://img.americanas.com.br/produtos/01/02/manual/7393374.pdf

Heb je zelf die handleiding ook gelezen? Want in dat geval heb je iets over het hoofd gezien.

Het toestel kan op 50 en 60 Hz net werken.

Denk wel om de gassoort die je gaat gebruiken, het toestel lijkt te zijn ingericht voor LP.
Dus aansluiten op aardgas kan niet zonder ombouw.

Fryslân

Handleiding is duidelijk, en zegt idd gewoon 50 en 60hz

in de handleiding zie je ook een schema, samen met de schakeling voor 110/220V.

Het grillelement zit ook op de voeding. 2x parallel bij 120V gebruik en met 220V staan de beide elementen in serie.

Verder idd alleen ontsteking en lampje.

Mijn portugees is niet-bestaand, dus de hele handleiding lezen lukt me niet, maar ik gok dat je, naast het omzetten tbv het element, ook de lampjes moet vervangen voor de juiste.

En belangrijker, idd goed het gassoort/druk checken.

Ik vraag me alleen af waarom je een dergelijk ding eerst gaat meeslepen en daarna pas gaat kijken of dat zinnig was...

ik heb dat van 50 en 60 hz in de handleiding niet gevonden. op welke blz. staat dat?
Achter op het fornuis bij de gasslag en op de gasslang zitten stikkers dat hij voor "Natural Gas"is. Ik ben er daarom vanuit gegaan dat aardgas ook goed is.

De verkoper heeft toen mijn zoon het fornuis kocht gezegt dat hij ook in Nederland bruikbaar zou zijn.

Begrijp ik goed dat ik om van 60 naar 50 hz te gaan geen schakelaartje of iets dergelijks om moet zetten. Ik kan volstaan om er een ander lampje (geschikt voor 220 volt) in te zetten.

Heb jij enig idee waar ik terecht (een forum ofzo) kan om te checken hoe het met het gas zit?

Pagina 6: 8. Especificações Técnicas

Frequência (Hz): 50/60

mel

Golden Member

Op 50 Hz zal alleen eventueel de grillmotor iets langzamer lopen,
Verder maakt het niets uit.
En wat het gas betreft, gewoon Enexis,of hoe ze allemaal heten, even vragen.En Natural Gas is gewoon aardgas.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Natural gas is dan wel aardgas, maar dat heb je ook in soorten. Ik denk dat de operatie die nodig is om het ding geschikt te maken voor het gas wat in de meeste nederlandse plaatsen uit de kraan komt, wat uitgebreider zal zijn.
Maar gewoon maar proberen.

Je hebt hoog en laag calorisch aardgas, met een beetje Google werk, is vrij makkelijk te achterhalen welke soort werd gebruikt op de vorige locatie.

Tipje van de sluier, Gronings Gas is laagcalorisch.

Check ook de werkdruk, Amerikaanse apparatuur bijvoorbeeld komt niet overeen met de gasdruk die wij normaliter verwachten...

Fryslân
mel

Golden Member

Ik dacht dat hoog en laag calorisch gas gemengd word,
Want als je alleen hoog calorisch gas zou hebben, dan branden de pitten van je fornuis af :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

IDD gas calorische waardes worden gemengd. Hoog calorisch gas word alleen in de industrie gebruikt.

Op 13 november 2017 18:47:55 schreef mel:
Ik dacht dat hoog en laag calorisch gas gemengd word,
Want als je alleen hoog calorisch gas zou hebben, dan branden de pitten van je fornuis af :)

In NL zijn twee gasnetten G-Gas (of L-Gas) en H-Gas.
De term G-Gas van Groningen kwaliteit is de gas wereld bekend. Slochteren gas is laag calorisch en komt bij de klein verbruiker thuis.

Hoog calorisch gas komt uit Rusland Noorwegen en van de noordelijke gasvelden op de noordzee. Hiervoor ligt een apart leiding net. Om dit in het klein verbruiker net te stoppen wordt het meestal met stikstof opgemengd naar Groningen kwaliteit.

Een parachutist valt naar beneden en zijn parachute gaat niet open.
Ergens halverwege ontmoet hij Willempy123 die omhoog 'valt'.
Hij vraagt aan Willempy123: "Heeft U verstand van parachutes?"
"Nee" zegt Willempy123, "maar heeft U verstand van gasfornuizen?"

mvdk

Golden Member

Nou moet ik toch weer denken aan hééél lang geleden, mijn oude werkplaats. Daar hadden we wat gevelkachels, en daar zat nog niet zo'n heel goede beveiliging op. Je moest een waakvlammetje aansteken, dan ging er een afschermplaatje gloeien. Aan de andere zijde van het gloeiende plaatje ontstak dan na enkele seconden een tweede waakvlam. Ik kreeg 't voor elkaar om dat ding aan te steken terwijl er al gas voor de hoofdbrander in stroomde. Dat gaf dan wel een doffe klap, en een steekvlam door het lucht en rookkanaal naar buiten. Een keer liep er toevallig een opzichter die ik niet zo erg mocht, langs.
Een paar dagen later kwam er een gasmonteur het ding nakijken.