Philips PE-1527-00 voeding

fred101

Golden Member

Ik heb defecte 0-150V 3A PE1527 voeding gekregen en ben hem nu aan het repareren. Alle onderdelen van beide PCB's zijn getest. Defecte vervangewn (3 torren, 2 weerstanden) Het probleem is dat er maar 10V uit komt. Er zit een forse BTX94-3400 triac in welke in sper staat. Dus dat helpt niet mee ;-) Als ik die overbrug staat er meer dan 240Vdc op de uitgang.

Ik heb helaas geen manual en nu te weinig tijd alles uit te tekenen. Ik dacht het even snel te doen, analoge voeding met trafo, hoe moeilijk kan het zijn, dacht ik....:-(

Heeft iemand ervaring met deze voedingen of een schema ?

De trafo heeft naast de hoofdwikkeling erg veel wikkelingen en alles loopt door dikke strak vastgeknoopte draadbomen.

Ik denk dat de triac een voor-regeling is. Er zitten 3x ASZ16 parallel, germanium pnp in. (en 1 op het PCB's)
Die op het PCB is "goed" (op curve tracer getest) Hij heeft een Vbe van 0,15V en is redelijk lek. Ik vond alleen geen data over max toegestane lekstroom en Vbe. Waarschijnlijk zijn de drie op de koelblokken het zelfde. Vbe is gelijk, ze zijn niet short.

De triac meet 40 ohm tussen gate en anodes. Meer kan ik in situ niet testen. Het is qua torren en diodes niet echt sleutel vriendelijk gebouwd. Anders had ik gewoon de torren en triac los getest.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hewlett

Honourable Member

Ha, die Fred. Ik heb een drietal van deze voedingen en als ik het me goed herinner met een origineel service manual. Kan pas komende zaterdag thuis in het archief kijken, beetje druk met werk en de hele week niet thuis.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
benleentje

Golden Member

Die voeding heeft zeker een voorregeling.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
miedema

Golden Member

Ha Fred,

Al gegoogeld? :-)
http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philips/PE…
Het is een user manual, maar wel met schema.

Die thyristor is inderdaad een voorregeling. En er staat een 500µF elco over de uitgangsklemmen. Dat kan een lekkere klap geven bij 150V uit :-).

groet & succes, Gertjan.

RAAF12

Golden Member

De handleiding incl. schema staat hier http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philips/PE…
Type A PE1527 is de dl link. Het manual is in het Duits, Frans én Nederlands.
edit: iets te sloom geweest...

fred101

Golden Member

Die had ik zelf ook al gevonden maar het lukt me niet daar iets te downloaden, behalve dat ik er bijna een of andere ongewenste zoek plugin in chromium erbij had.

Toch maar torren en triac eruit gehaald. Torren doen het op de CT en tortesters goed. Triac doet het op de CT ook goed maar dat heb ik meer gezien bij een paar oliebaden (en daar is een topic over geweest. Maar die deden hun werk, alleen niet goed genoeg. Deze doet niets in de voeding zelf)

GJ, zijn die elco's zo hoog in waarde ? Dan zal ik ze eens eruit halen. Als die short zijn triggert dat misschien iets wat de triac uithoud.
Edit, kan niet want dan kan de output zonder triac geen 250V worden

En anders wordt het lastig zonder manual. Mogelijk is er iets mis met een van de tig hulpwikkelingen maar zonder manual heb ik geen idee van de spanningen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

Fred,

Ik heb dat manual voor je op m'n servertje voor je klaar gezet:
http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/Philips_PE1527_power_supply-manu…

groet, Gertjan,

Hoi fred,

10V op de uitgang lijkt wel of er ergens iets aan het Ge spul kapot is? Ik heb een vergelijkbare PE4817 staan (0-35V 0-10A) daar zijn ook een aantal van de ASZ15 gesneuveld.

Enfin als vermogenstorren staan twee ASZ16 parallel aangestuurd door een andere ASZ16? Als deze om een of andere manier volledig open gestuurd worden daalt de spanning over de torren onder de spanning waarop de voorregeling probeert aan te sturen. De CC/CV regelkring kan dan wel proberen de basisstroom te beperken door de basisstroom aan T33 af te knijpen, maar dat lukt dan niet.

De thyristor voorregeling zal dan proberen de spanning tussen de positieve uitgangsklem en de collector van de twee vermogenstorren op 10V te houden..

Ik zou TS33 TS34 verdenken evenals de sperdiode en elco over de uitgang en de sperdiode over TS1/2

De vermogenstorren kan je volgens mij gewoon door silicum vervangen, TS1-2 en TS34 maakt samen een PNP darlington. Als je alledrie door Si vervangt zou ik R44 R45 wat groter maken.

De ASZ16 is tamelijk traag, (FT=250Khz) Silicum vervangers zou ik niet boven de 1Mhz Ft kiezen.

De CC en CV comparator tijdsconstante wordt ingesteld door R60/C44 en R50/C43

De 0R666 en 500uF uitgangs C' vormt samen een andere tijdsconstante.

expert in percussive maintenance
RAAF12

Golden Member

Op 13 november 2017 19:45:03 schreef fred101:
Die had ik zelf ook al gevonden maar het lukt me niet daar iets te downloaden, behalve dat ik er bijna een of andere ongewenste zoek plugin in chromium erbij had.

Zet AdblockPlus en Ghostery in je Chrome? Dan zijn er geen dl problemen. De nettrafo heeft ook een 235V aftakking.

c/p florick hierboven: "Enfin als vermogenstorren staan twee ASZ16 parallel aangestuurd door een andere ASZ16?"
Er zijn er twee getekend maar er staan er 3 parallel gezien de nummering. Leuke voeding en ook leuk foutzoeken. Allemaal lekker analoog en overzichtelijk.

Een toevoeging op mijn vorige bericht:

Mocht je ze nodig hebben dan heb ik nog wel een handvol ASZ15 voor je, dat is de universele vervanger voor de ASZ reeks met de hoogste VCE spec.

expert in percussive maintenance
fred101

Golden Member

Bedankt GJ.
Mijn voeding is helaas echt heel anders.

Het manual laat twee gescheiden hoofdwikkelingen met elk hun eigen brugcel in serie. Daarna een Thyristor in serie met de + uitgang. Dat lijkt me eerder een soort afschakeling van de output te zijn dan een voor-regeling.

De mijne heeft een aantal wikkelingen parallel of 1 of 2 wikkelingen met aftakkingen.
Elke aftakking zit aan de anodes van 2 diodes. 1 naar gnd en 1 naar de plus van wat elco's. Dat resulteert in 2 aparte rails met zo te zien een gezamelijke gnd. De rails bestaan elk weer uit een paar parallel gezette rails.

De Triac (BTX94-700, dus geen thyristor) zit in serie met een forse filtertrafo en min of over de trafo, of een deel ervan. Het kreng is loeizwaar dus draden volgen is wat lastig. Als hij spert, wat hij nu doet, staat er geen spanning op de uitgang (over de 3x1700 uF jampot-maat afvlak elco's staat dan minder dan 1V. De 10V komt waarschijnlijk van een van de vele andere wikkelingen maar hoort daar niet te komen. De elco's staan parallel. Over de output terminals zitten 2 dikke blauwe elco's waarvan ik de opdruk niet kan lezen. Ze zijn met rubber banden vast gezet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

heb een tijdje terug nog een oude philips PE gehad die een triac gebruikte om de elco's op de uitgang snel te ontladen, dat was wel nodig met 10.000uf op de uitgang. als je de uitgang terug regelde met de V knop ging die triac de opgeslagen stroom in die elco's verstoken, ding had een koelblok en nodig ook..

het systeem met de spoel in serie met de thyristor is normaal de voorregeling, omdat de asz15 veel te weinig kunnen verstoken. de spoel staat in serie met de thyristor en zorgt voor een spanningsverschil van 10V tussen uitgang en de voeding voor de asz torren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Waarom worden de AZS16 (pnp) torren "spiegelbeeld" gebruikt ? De emitter zit aan de meest negatieve kant. Het enige wat ik kan bedenken is om de hFE te beperken maar geen idee waarom.

Testman, bij mij zit een triac in serie met de spoel (formaat flinke trafo) In het schema zit wel een thyristor maar zonder die spoel.

Als ik de triac kortsluit staat er meer dan 200V op de uitgang dus hij werkt net als in het schema als een schakelaar om de output af te schakelen maar dan in het AC pad ipv in het DC pad zoals in het schema.
Als het een protectie is dan klopt dat want blijkbaar regelt de mijne niet gezien de spanning.
Maar als er 250Vdc is en de triac niks regelt (als "dimmer" of dmv het afkoppelen van een wikkeling) dan worden die torren niet blij als de voeding op bv 25V staat. Er valt dan 225V over de 30Vceo torren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

dat was toen standaard met die asz torren, de vermogens regeling in de negatieve lijn. meen dat pnp torren ook meer werden gebruikt als npn indertijd, men kon betere pnp maken met germanium.

als de asz al vaag meten, dan zou ik iets anders proberen. ik heb lang geleden eens een pe1512 voorzien van silicium torren en dat werkte goed, voeding ging tot 0V en stroomregeling werkte ook goed. had er ook maar 2 nodig ipv 3 want de 30W dissipatie per tor is voor silucium geen punt..

overigens hoort je GSD 1 een bty91 te zijn, wat wel een thyristor is. een triac gaat op die plek niet werken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Dat zou bij een andere revisie van de voeding kunnen horen. Afhankelijk van het bouwjaar wordt dit achter het typenummer of vóór het serienummer aangegeven.

PNP is inderdaad gebruikt omdat NPN geraniumtorren veel minder kunnen hebben. Kennelijk was men nog huiverig om op die plek silicium in te zetten of gewend om het zo te ontwerpen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 14 november 2017 11:32:10 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Op 14 november 2017 09:51:02 schreef testman:
dat was toen standaard met die asz torren, de vermogens regeling in de negatieve lijn. .

Dat bedoel ik niet. De regeling zit idd aan de lage kant. Maar de pnp zit aangesloten als een npn, dus de collector naar de hoge, de emitter naar de lage kant. Tegen de stroom in dus.

overigens hoort je GSD 1 een bty91 te zijn, wat wel een thyristor is. een triac gaat op die plek niet werken.

Dat klopt, maar een BTY91 gaat niet werken op de plek waarbij mij de
BTX94-700 zit ;-) Ofwel, ik heb een andere versie van de voeding

Maarten; type is PE1527-00
NC 9416 015 27001
N WB 760

Op de spoel staat WB 1570

Ik heb net alle torren op de pijnbank gehad en een van de 3 die parallel zitten is brak. Hij deed het prima op curvie (mijn koosnaampje voor mijn CT :-) tot ik hem op mijn fraaie ex blackdog Metrix tortester legde om de lekstroom te meten. Deze zakte ineens terug naar 0 uA. Ai meten lukte ineens ook niet meer. Ding weer op curvie en hij deed niks. Ik duw hem aan in de fixture die ik op beide gebruik) en hij werkt weer. Na het nodige testen incl tikken op de behuizing blijkt de tor 3 modes te hebben. Goed, half en niks. Er zit blijkbaar iets los in de tor zelf.

Maar dat verklaard niet het probleem. De twee andere krijgen het zwaarder onder belasting, maar er hangt nog geen load aan de voeding.

Mijn triac zit met de gate aan zo'n zelfde potkern trafo als in het schemas. Maar alle onderdelen icl potkern zijn uitgesoldeerd getest. De kapotte onderdelen zaten op het grote pcb. Jammer genoeg zit er geen componenten plaats tekening in en staat er niets op het pcb.

Ik denk dat de thyristor uit het schema toch een voorregeling is. Hij zit tussen gelijkrichter en de elco's. Die zijn veel groter dan in de mijne. De thyristor wordt met pulsen bedstuurd, net als de triac. Als de thyristor spert worden de elco's leeg getrokken door de load. Door de thyristor steedsv te schakelen kunnen ze de spanning over de elco's zo laag mogelijk houden om de torren te ontlasten. De grootvader van pwm ?

De triac doet net zo iets maar dan aan de AC kant.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ah, dat klinkt meer als de voorregeling die delta gebruikte, halve brug met dioden, en halve brug met thyristor.

evengoed nog steeds met een thyristor, dus anders. je voeding klinkt als uit 1970.

voeding draait ook wel op 2 parallele asz torren, alleen niet teveel stroom afnemen in testmode..

let wel dat je torren maar 60V mogen hebben, een kapotte voor regeling is funest..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 14 november 2017 13:17:37 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Typeummer, 12NC en serienummer lijken allemaal te verwijzen naar een eerste ontwerp. Raar, want de servicemanual (196969) is iets ouder dan het apparaat (>197015). Mogelijk hielden ze in Waver de revisies alleen maar bij aan het serienummer, door door te tellen en te noteren vanaf welk nummer er een verandering was.

In het schema van de oorspronkelijke uitvoering zitten de regeltorren toch niet tegen de stroom in? Maar ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt, jij zou verwachten dat een PNP in de + zat met de emitter richting de gelijkrichter en een NPN in de - met de emitter richting gelijkrichter.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 14 november 2017 16:55:08 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Qua pnp, daar zit ik fout zie ik nu. Ik ben blijkbaar zo geprogrammeerd om van links naar rechts te denken met de plus boven dat ik bij dit soort spiegelbeeld schemas in de fout ga.

Heb me nu op de triac sturing gericht. Uiteindelijk ook nog alle torren daar vervangen door silicium maar er gebeurd niks.

Op de basis van TS103 tov de anode van GR104 staan 0,6V pulsjes. Op de collector een flinke zaagtand. Op de basis van TS104 nog steeds. Op de collector van TS104 staat een DC spanning.
Tussen pin 16 en 21 en 16 en 22 staat 10Vrms.
Over C40 staat 20Vdc

Ergens is iets uit balans.

Ik bedenk me net dat ik de condensators op doorslag heb getest maar niet op capaciteit. Misschien is er 1 open.

pff, ik ga eens wat rekenen aan het schema en als dat geen aha-erlebnis geeft dan schroef ik hem dicht want er staan een paar scopen te wachten die na reparatie weer terug naar hun baasje moeten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Hij doet het weer. Heeft net een kwartier lang 2A bij 35V staan leveren als eerste test.

Ik zag in het manual dat je achterop een spanning kunt aansluiten voor remote control. Toen ik dat deed kon ik nul tot 16V instellen. Ik zag nu ook de pulsen op de gate. Toen in het schema gekeken wat ik dan deed. Uitgerekend wat ik wat en waar kon verwachten. Ik kwam er achter dat de verbrandde weerstand niet hoger in waarde was geworden maar het paarse bandje zwart. Condensators bleken ook goed. Nog extra de torren gecontroleerd. Alles werkte. Ik zet hem weer aan, 80V. Ik draai aan de potmeter en weg is de spanning.
Nu had ik het wel gehad en gefrustreerd geef ik het ding een mep....daar schrok hij zo van dat hij weer aanging.

Er zat dus iets los. Na lang zoeken en zo'n beetje alles wat nog niet opnieuw gesoldeerd was alsnog doen Bleek de verbinding tussen pcb en loper van de volt potmeter de schuldige.

In het manual zit geen component layout. Die heb ik van het grote pcb gemaakt en hier bijgevoegd mocht iemand dat handig vinden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ik heb bewondering voor je volharding: "de aanhouder wint".

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
RAAF12

Golden Member

Zeker, dat geeft voldoening als de strijd gestreden is. De moeilijke fouten zijn degenen die ook vaak het langst in de memorie blijven hangen. Chapeau, Fred!