Reparatie industriele wasdroger

bprosman

Golden Member

Een industriele wasdroger met muntproever is "Dood".
Primaire zekering ligt er uit en de primaire winding is ook "gaar". Zit ook een scheur in aan de onderkant.

Even de regelbare voeding er op en functioneert gewoon prima. Nieuwe print vragen ze dik 200 Euro voor.

Ben even aan het kijken maar het trafo nummer kan ik nergens meer vinden alsook een 10V spanning niet. Er zit een klassieke voeding achter met een 7805, en zit nu te twijfelen... 9Volt Trafo of 12Volt.
Bovendien... 10VA (1A) misschien ook wat overkill ?

Volgens mij moet ik met 9Volt 1A nog prima uit de voeten kunnen, of word dat te storingsgevoelig ?? Nu nog iets vinden met ongeveer de zelfde afmetingen en steek.

Zit te denken aan deze. De secundaire windingen kunnen toch gewoon parallel ?
https://www.eoo-bv.nl/print-trafo-vanaf-8w/19436-trafo-8w-2x-9v-450ma.…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Die kan je gewoon parallel zetten.
Beter is om de tweede trafo zijn eigen gelijkrichter geven en de + en - daarvan parallel zetten. Dat zou ik doen.
Dan heb ik nog een attentiepuntje.
De originele trafo kan tegen 5kV.
Hoe zit dat met de eoo-trafo?

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

een 7805 moet om stabiel te zijn ruim 3V meer op zijn input hebben. een nieuwe trafo is voor 230V gemaakt, dus heb je meteen minder marge als met de oude trafo. een grotere elco kan helpen, dat heb je wat meer afgevlakte spanning voor de 7805 en zou een 9V trafo goed werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Oude trafo was ook al voor 230V. Voeding is eigenlijk best wel ruim gedimensioneerd, grote koelvin op de 7805, 3500uF Elco.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 13 november 2017 20:54:36 (60%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 13 november 2017 20:41:52 schreef bprosman:
Deze zou moeten passen even aangenomen dat 9Volt ook genoeg is.

https://www.conrad.nl/nl/printtransformator-1-x-230-v-1-x-9-vac-10-va-…

Wat ik zo zie is de steek tussen de pinnen 25mm, zowel primair als secundair. De trafo van TS heeft aan 1 kant een steek van 15mm (kan ff niet zien welke kant dat is)

Dat betekend dus, als het kan, gaatjes boren en 'm creatief vastzetten.

Als het alleen om 5V gaat is een 9V trafo genoeg lijkt mij. Met een beetje condensator zal de spanning al snel >10V zijn. Onbelast zit je op zo'n 13V en ik gok dat de belasting relatief laag is. Er zit ook een vrij klein koelblokje op dus ik vraag me af of die 1A uberhaupt benut wordt.

Je zou eventueel ook het hele voedingscircuit kunnen slopen en vervangen door een (kleine) geschakelde voeding of een complete printnetvoeding (ook geschakeld).
Scheelt ook weer wat standby stroomverbruik en warmteontwikkeling

In industrie-machines wordt over het algemeen wat robuuster ontworpen: dan is betrouwbaarheid en levensduur wat belangrijker dan energiezuinigheid.

Wat betreft de trafo, ik zal morgen eens op m'n werk kijken welk merk trafo's we daar ook weer hebben, want het lijkt me sterk dat dit type niet meer te krijgen is...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

9V trafo moet gewoon kunnen,maar let op welke spanning de relais werken. Als het 12V relais zijn is het beter om een 12v trafo te plaatsen. 9V relais kan wel met een 9V trafo uit de voeten.ouwetje trouwens! 02-1995!

@ djsmiley: energie zuinigheid?? Dast is bij deze droger niet aan de orde net zoals warmte ontwikkeling is nihil. Trafo is bewezen betrouwbaarder.