Bliksemdraad?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat raar. Ik weet uit ervaring dat op de gewone, ouderwetse (jaren 1980) 3cm scheepsradar hoogspanningsleidingen op tientallen kilometers afstand heel erg prima te zien zijn. Vanaf zee dus, kun je nagaan.

Als het waar is van die 'onzichtbaarheid', dan moet het beeld van die leidingen dus ergens in de moderne beeldverwerking verdonkeremaand worden.
Moeten ze het knopje 'ik wil alleen snel bewegende dingen zien' even op 'uit' zetten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EricP

mét CE

Het geheel geeft wel weer aan hoe afhankelijk we onszelf maken. Moord en brand schreeuwen omdat je ff 2 dagen geen stroom hebt... Man, man, man, de wereld vergaat want we kunnen niet op veesboek.

Voor bedrijven is het beroerd. Als 2 dagen geen stroom levensbedreigend is, dan heb je zelf een generatorset staan.

Te makkelijke voor sabotage: paar explosieven op wat uitgezochte mastjes en Open Inrichting Nederland ligt plat.

Piloot, tsja... Als hij zijn werk had voorbereid, dan had hij het kunnen weten. Geen idee wat zijn oefening inhield. Wellicht moest hij het doen met een absoluut minimum aan informatie. Gewoon omdat dat deel van de oefening was. Ja, hij had die kabel waarschijnlijk kunnen zien. Nee, hij is niet geslaagd.

Bericht in de krant van vandaag: bij het vorige incident waarbij een hoogspanningsleiding werd geraakt bleek uit onderzoek dat de piloten de vlucht slecht hadden voorbereid. Bovendien waren er eerdere incidenten met Apaches geweest die ook zijn onderzocht. Met de aanbevelingen uit de rapporten is toen niets gedaan. Typisch gedrag van defensie, je veroorzaakt een boel ellende, maar je doet niks om de situatie te verbeteren. Stel je voor dat de buitenwereld jou gaat voorschrijven wat je anders moet doen.

bprosman

Golden Member

Als ze zo nodig willen oefenen met helicopter-libdo-dansen, laat ze dan zelf een stuk touw ophangen, in plaats van onze belangrijke infrastructuur daarvoor te misbruiken.

Op die momenten test je EN de cable cutter EN voorkom je dat de netbeheerders in slaap sukkelen en hun backup plannen op orde houden. Ik zeg Win-Win :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Op 14 november 2017 22:03:23 schreef SparkyGSX:
Helemaal geen radar of alleen die specifieke targeting radar niet?

Echte high tech mogen wij niet hebben van de VS. Onze F35's worden bijvoorbeeld ook niet echt stealth (met name voor antieke VHF radarsystemen zijn ze nul stealth). Alle defensiematerialen die we in de VS kopen zijn versobert.

Op 14 november 2017 15:45:10 schreef SparkyGSX:
Ik geloof dat ze dat ook wel geprobeerd hebben, en nog wel...Mijn punt is dat dit soort dingen niet nodig zijn, als die cowboys gewoon niet zulke idiote dingen doen...

Helemaal mee eens. Gestunt in de bewoonde wereld geeft mij ook geen veiliger gevoel. Voor hetzelfde geld stort zo'n ding op bewoonde bebouwing.

Op 14 november 2017 10:54:43 schreef Hubie: Als je een terrorist niet van een stuk draad weet te onderscheiden met alle elektronica aan boord dan is het eind zoek. ;-)

Er bestaat geen elektronica waar je terroristen mee kunt onderscheiden.

Terroristen dat zijn die met bivakmutsen op en gymschoenen aan, moet met vision toch te herkennen zijn:)
edit: rebellen zijn moeilijker, die hebben soms slippers aan als ze op de foto moeten:)

Op 15 november 2017 07:47:07 schreef DK:
Met 200 km/h+? Dan wijk je in 100m nogal uit ja

Ik weet niet waar je die 200km/h vandaan haalt, maar ik had het daar niet over. Het ging over zichtbaarheid en dat gaat ook prima met die snelheid. Ja, het is handiger als je het op 1km al ziet, en dat kan dus ook best.

@FET

Wat raar. Ik weet uit ervaring dat op de gewone, ouderwetse (jaren 1980) 3cm scheepsradar hoogspanningsleidingen op tientallen kilometers afstand heel erg prima te zien zijn..

Hoezo raar? Ze hebben het niet gezien omdat ze (waarschijnlijk) geen radar hadden. Met hadden ze de draden echt wel gezien.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

die 200km/h is de standaard kruissnelheid van zo'n heli, dus rond die koers komen ze voorbij

verder de resultaten van de onderzoeksraad voor veiligheid van de vorige keer:

De aanvaring kwam voor beide piloten dan ook totaal onverwacht. Vanuit een snel vliegende helikopter zijn, zeker bij duisternis, hoogspanningsdraden niet zichtbaar. Ook met de door de bemanning gebruikte visuele hulpmiddelen zijn deze niet waar te nemen.

ik neem toch aan dat ze zoiets niet in een onafhankelijk onderzoek zetten als die dingen vanaf kilometers zichtbaar zijn
maar ach, als een stel forumgasten betrouwbaarder zijn dan dit soort onderzoeken dan heeft discussiëren ook totaal geen toegevoegde waarde meer

heeft iemand hier trouwens een bron van zo'n radar? ik kan duizenden dingen vinden van de radar om doelen te zoeken/raketgeleiding, of als verdedigingsmiddel, maar nergens dat dit gebruikt wordt als primair zichthulpmiddel.
oh en ook die hellfire radar zit niet op de nederlandse modellen

we hebben het over dit:
https://www.hoogspanningsnet.com/wp-content/gallery/drie-evenmasten/dscn0104-zwarte-giraf-hans.jpg
en dit is bij daglicht is en een paar honderd meter, ik zie zo zo maar net hangen

verder zal iedereen hier opgelucht zijn dat onder Rutte 3 weer wat extra geld naar defensie gaat, misschien gaat er wat geld naar betere heli's

edit hieronder:
enkele dagen geleden, savonds, weet niet precies waar en wanneer, maar ik neem aan dat het toch aardig donker was.
en "totaal onverwacht" klinkt mij niet alsof we zagen hem op de radar al kilometers aankomen?

maartenbakker

Golden Member

Dat laatste is een veelgebruikte drogreden, een beroep op autoriteit heet die geloof ik. Vereisten om ondanks de formulering als drogreden toch gelijk te hebben, zijn een juiste toepassing en citaatkeuze en dat de autoriteit ook daadwerkelijk gelijk heeft. Dat laatste geloof ik opzich nog wel in dit geval, maar ik denk dat jullie hier een beetje langselkaar heen praten; Het citaat van de onderzoeksraad gaat over visuele waarneming bij duister, maar dan heb je altijd nog radar als het goed is. Was het trouwens donker bij deze aanvlieging?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

"totaal onverwacht" klinkt ook alsof je als piloot je huiswerk niet gedaan hebt!

Maar hebben we nu serieus Apache's zonder enige vorm van radar? Dat is wel echt een monkey model dan!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 15 november 2017 21:06:16 schreef SparkyGSX:
klinkt ook alsof je als piloot je huiswerk niet gedaan hebt!

Ja helaas stond dat ook in hetzelfde onderzoek.

en ach voor die paar missies waar Nederland nog aan meedoet heb je toch ook niet het meest luxe nodig?
maar heel defensie afschaffen was ook niet bepaald voordelig dacht ik met al die VN en navo verdragen.
Weet ik het fijne ook niet van, het was in ieder geval niet alleen een beetje werkgelegenheid en een hoop kosten. want dan waren we er al 50 jaar vanaf.

dergelijke problemen zijn pas een ellende als de voeding van een gebied niet redundant is aangelegd, van 2 zijden dus te voedden. er zijn best wat stukken in NL die dat zo hebben. heli's zijn niet eens het grootste probleem, bevroren kabels met ijspegels eraan, of valwinden, of gewoon wind en vorst kan een verbinding ook om zeep helpen zoals het verleden leert.

dit was een 50KV lijn, die kan lokaal uitval geven, maar er zijn ook zat plekken waar de 110-150-220KV uit kan vallen en een groter gebied geen spanning meer krijgt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@DK verder zal iedereen hier opgelucht zijn dat onder Rutte 3 weer wat extra geld naar defensie gaat.

Nee ik niet, ik heb nog wat van de sixties en vietnam overgehouden.

Op 15 november 2017 20:33:37 schreef DK:
die 200km/h is de standaard kruissnelheid van zo'n heli, dus rond die koers komen ze voorbij

Ook als ze laagvliegen in een gebied met "bedrading"? Ik weet niet wat voor middelen ze hebben om 's-nachts te zien, maar bij zo'n snelheid lijkt het me op z'n zachts een uitdaging.

[Bericht gewijzigd door flipflop op woensdag 15 november 2017 21:52:54 (21%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op die snelheid komen ze wel langs
Ik ken het gebied daar niet,
Maar hier over de weilanden hoef je >15m eigenlijk nog maar een hand vol dingen te ontwijken.
Het is knap als ze op die hoogte zelfs met 0 zicht nog wat kunnen raken
Dus 15 of 1500m maakt voor die mannen weinig verschil
"Laagvliegen" betekent nou ook weer niet dat je moet bukken op het fietspad

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Hubie

Special Member

Op 15 november 2017 11:30:04 schreef rwk:
Terroristen dat zijn die met bivakmutsen op en gymschoenen aan, moet met vision toch te herkennen zijn:)
edit: rebellen zijn moeilijker, die hebben soms slippers aan als ze op de foto moeten:)

En een baard en een Kalashnikov ;-)

Hensz

Golden Member

Op 15 november 2017 20:41:15 schreef maartenbakker:
Was het trouwens donker bij deze aanvlieging?

Zon onder om ong. 16:45, dan is het om 19:00 wel gewoon echt donker idd. Rivierengebied is dan ook donker, weinig industrie en geen grote steden.

Don't Panic!

Op 15 november 2017 21:51:25 schreef flipflop:
[...]Ook als ze laagvliegen in een gebied met "bedrading"? Ik weet niet wat voor middelen ze hebben om 's-nachts te zien, maar bij zo'n snelheid lijkt het me op z'n zachts een uitdaging.

Visueel zicht of radarzicht is niet eens nodig. Ze hebben een digitale kaart aan boord waarop ze kunnen zien waar ze zelf zijn, en waar de obstakels zijn. En als het goed is hebben ze die vantevoren bestudeerd.

Hubie schreef: En een baard en een Kalashnikov ;-)

Ja die AK-47 zijn er genoeg van gemaakt, maar toch denk ik dat wij ons mannetje wel staan met onze super moderne oplaadbare baardtrimmers in de strijd voor de vrede.
Maar het meeste schrik heb ik nog van die zelfrijdende auto's, nu kunnen er nog domm..minder bedeelden de strijd ingej.stuurd worden (geen rijbewijs nodig), of helikopterpiloot worden:)

zie bijlage: geen schauffeur achter het stuur.

RAAF12

Golden Member

Op 15 november 2017 21:26:09 schreef rwk:
[...]
Nee ik niet, ik heb nog wat van de sixties en vietnam overgehouden.

Origineel staat hier https://www.youtube.com/watch?v=UC9pc4U40sI

edit hieronder

OK. Ik kende alleen de engelstalige Donovan versie.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 16 november 2017 00:14:38 (13%)

Hubie

Special Member

Offtopic.
Dat is ook niet de originele versie die is namelijk van Buffy St.marie die het schreef.
https://www.youtube.com/watch?v=DbKa2gapq_M

Edit:Dat is een Indiaan(se) komen we toch weer OT (Apache) ;-)

https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/vliegtuigen-en-helikopte…

Defensie heeft er 28 van,dat valt dan weer mee aangezien ze al een 10-tal jaren de kaasschaaf hanteren op Defensie.

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 16 november 2017 02:29:49 (50%)

Mooie uitvoering, nog sixies sound.

een 10-tal jaren de kaasschaaf

Nooit bij stil gestaan maar denk toch dat een plakje radar op je brood bijna hetzelfde smaakt als de volgende boterham met geklutst bliksumdraad.

Een liedje over het eeuwige soldatenleven dan maar?
De hele schepping is uiteindelijk maar een enkel-lied (uni-versum).

Marlene Dietrich verteld hoe dat "eeuwige soldaat" werkt, hier een engelse uitvoering.
https://www.youtube.com/watch?v=1y2SIIeqy34

Maar je kunt het ook romantiseren natuurlijk.
https://www.youtube.com/watch?v=PX4Flhw0HSA

GJ_

Moderator

Op 15 november 2017 20:33:37 schreef DK:...dan heeft discussiëren ook totaal geen toegevoegde waarde meer

verder zal iedereen hier opgelucht zijn dat onder Rutte 3 weer wat extra geld naar defensie gaat

Discussiëren heeft ook weinig zin als je een omstreden standpunt als volkomen logisch naar voren schuift, of het moet sarcastisch bedoeld zijn.

Dat was volkomen sarcasme, de meerderheid hier lijkt de geldkraan naar defensie liever totaal gesloten te zien als ik de reacties zo lees

Al vind ik het ook jammer dat veel mensen alleen nadenken over de nederlandse kosten, en nooit over europese/wereldweide verplichtingen. Veel omstreden onderwerpen is gewoon stoppen helemaal geen optie, defensie klimaat ontwikkelingshulp handel noem er maar een paar. Het laatste wat nederland wil als exportland is de halve wereld over de zeik helpen over dit soort thema's, de meeloper van de klas zijn heeft zijn voordelen