probleem met Unigor A43 meter

Anoniem

Misschien is er iemand die me op weg kan helpen. Van mijn A43 meter van Unigor (kreeg ik uit nalatenschap van vriend)werkt alles naar behoren , alleen op de standen kOhm x 100, kOhm x 10 en kOhm x 1 werkt de meter niet. De wijzer slaat niet uit naar de rechterhoek dus dat moet iets met de batterij te doen hebben. Maar het schema is nogal onduidelijk, mijn kopie is bijna onleesbaar.
Graag een tip .. of meerdere.
Met dank , Stef.

pietplof

Golden Member

Naar ik meen wil deze unigor een speciale batterij. Zit die erin? Wellicht bijna leeg?

festina lente
Thevel

Golden Member

Maar het schema is nogal onduidelijk, mijn kopie is bijna onleesbaar.

Deze is wel duidelijk leesbaar:

Unigor A43.pdf

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heeft deze niet een aparte zekering en batterij voor de weerstandsmeting?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Op 14 november 2017 22:40:17 schreef pietplof:
Naar ik meen wil deze unigor een speciale batterij. Zit die erin? Wellicht bijna leeg?

met dank voor reactie , maar ik heb wel de Bedienungsanleitung ofwel de gebruikers handleiding en daar staat dat er een 1,5 V batterij in moet.

Anoniem

Op 14 november 2017 22:53:29 schreef Thevel:
[...]
Deze is wel duidelijk leesbaar:[bijlage]

Idd is deze handleiding beter leesbaar en ik zie dat voor de 3 bereiken kOhm x 100, 10 en 1 een apart schakelcontact van de drukschakelaar wordt gebruikt, terwijl de 3 lagere bereiken samen op een ander contact zitten aangesloten. wat nu zo vervelend is ... wat de staat bij dat schakelaarcontact is net niet goed leesbaar. Maar ik ga weer in het schema snuffelen. bedankt voor je genomen moeite en dat geldt voor allen die me willen helpen.

Anoniem

Op 15 november 2017 18:45:58 schreef Toeternietoe:
Heeft deze niet een aparte zekering en batterij voor de weerstandsmeting?

Nou , geen aparte zekering en in de handleiding vind ik maar één batterij genoemd. Helaas mis ik de achterplaat van de meter ... daar zou ook misschien iets over een extra spanning kunnen staan. Wel vreemd is dat deze 3 standen apart bij elkaar zijn aangegeven. Dus .. misschien zit het daar in.

Anoniem

Op 15 november 2017 18:43:16 schreef Lupus:
Kijk ook eens naar: http://drkfs.net/UNIGOR.htm
Meer info.

heer Lupus .. mooie site , misschien kan ik daar ergens contact opnemen. bedankt !

Anoniem

misschien is er iemand die een fotootje kan maken van de achterplaat of .... er toevallig een over heeft. In dat geval graag contact(Stef)

RAAF12

Golden Member

Op 15 november 2017 19:08:02 schreef pa0sjm:
wat nu zo vervelend is ... wat de staat bij dat schakelaarcontact is net niet goed leesbaar.

De pdf is tot bijkans grote formaten op te blazen, helpt dit? Plaatje is te vergroten, toggle size heet dat in Google Chrome.

Tidak Ada

Golden Member

In het algemeen is de batterij voor het weerstandbereik in een UNIGOR een ½ 3V (= 1,5V) staafbatterij. Daarvan moet je één cel uit de koker halen en de andere koel en droog bewaren (of beter nog: Aan een collega overdoen V&A?).

Niet makkelijk te vinden, maar naar mijn ervaring verkoopt Conrad zo'n 3V staaf....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hugo Welther

Moderator

De achterzijde.

Er past maar een betterij in van 1.5V

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Anoniem

Op 15 november 2017 19:20:32 schreef buzzy:
Hier staan onbeschadigde documenten.
http://bama.edebris.com/manuals/unigor/a43

beste Buzzy , inmiddels had ik daar ook aan gedacht en zo ja , daar was een keurig schema. Jammer is dat ik de schakelaars weergave niet snap. Ook denk ik dat er voor die 3 kOmh x bereiken een oscillator wordt gebruikt ... misschien T5?T4 .

Anoniem

Op 15 november 2017 19:20:52 schreef RAAF12:
[...]

De pdf is tot bijkans grote formaten op te blazen, helpt dit? Plaatje is te vergroten, toggle size heet dat in Google Chrome.

Heb nu een net schema gevonden, helaas zijn de schakelaars me totaal onduidelijk. Bedankt voor meedenken.

Arco

Special Member

Daar hoort een halve 2R10 batterij in... (daar zitten er twee in)

http://public.beuth-hochschule.de/hamann/calc/half-bat.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Nu komt het erop neer dat ik denk dat de spanning voor de 3 aparte kOhm x bereiken een hogere waarde heeft en dat die wordt gemaakt door een soort oscillator waarna deze spanning wordt gelijk gericht.
Dat zou dan gaan om T5 ( en misschien T4). Zou mooi zijn als er ergens tekeningen van de printen te vinden waren en een beschrijving van de schakeling zou het helemaal goed maken. Ik ben een beetje huiverig om alles uit elkaar te nemen.
Misschien is er iemand die deze meter wel eens uiteen heeft genomen.

Anoniem

Op 16 november 2017 15:01:48 schreef Arco:
Daar hoort een halve 2R10 batterij in... (daar zitten er twee in)

[afbeelding]

Arco, dit is me bekend. De lage ohm beriken werken goed , gaat hier om de hoge (kOhm x ) bereiken en daar zie ik de kOhm schakelaar (3 standen) in schema rechts van trafo Tr.
Daar gaat een diode (D16) naar een schakelaar deel, waar kOhm bij staat. Dus ... dat moet er wat mee te maken hebben.

Anoniem

heb toch maar de stoute schoenen aangedaan en de meter uit elkaar gehaald. Dat gaat redelijk eenvoudig , paar draadjes los solderen, schakelaar wafels gemerkt t.o.v. de printen en zowaar..op de onderste print trof ik een potkerntje aan bij transistor T5. Heb 1,5 Volt direct aan de schakeling toegevoerd, kon mooi op de elco C17. En zowaar ... heb ongeveer 20 volt gemeten aan de anode van D16. Ik heb de -klem van de batterijhouder doorverbonden met de emitter van T5. Nu maar hopen dat alles na samenbouwen werkt.

Tidak Ada

Golden Member

Op 16 november 2017 15:01:48 schreef Arco:
Daar hoort een halve 2R10 batterij in... (daar zitten er twee in)

[afbeelding]

Dat is precies de batterij, waaraan ik refereerde :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@pa0sjm:
En anders staat hier ook wat over deze meter
https://www.circuitsonline.net/forum/view/132954
En je heb mail.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.