Condensators opladen

Anoniem

Op 17 november 2017 22:10:43 schreef benleentje:
[...]
Een condensator is wezenlijk niets anders dan een weerstand of transistor. Dus waarbij je bij een weerstand kijkt naar de stroom die de weerstand aankan geld dat ook voor een condensator. maar je moet ook kijken naar de bron hoeveel stroom kan deze leveren. Dus nog steeds dezelfde regels (wetten).

Een condensator is net als een weerstand een elektronische component, maar daar houdt elke vergelijking dan ook op.
In het eerste jaar van de HBO opleiding, wordt ruim aandacht besteed aan het opladen van een condensator door een weerstand.En dit theoretisch-wiskundig en praktisch.
In principe is er altijd een serieweerstand, anders was de condensator in nul tijd opgeladen. Deze serieweerstand bestaat uit een serieschakeling van de bronweerstand, een eventueel bewust toegevoegde laadweerstand en in mindere mate de ESR van de elco zelf.

Dus men neme een condensator. Zoekt op in de datasheet hoeveel stroom deze maximaal kan hanteren. Men kijkt naar de bron welke stroom kan en mag deze leveren. Doet wat aanpassing om de belasting veilig op de bron aan te sluiten.

Ligt het echt zo simpel? Ik dacht dat de maximale stroom die door een elco mag vloeien zoals in de datasheets beschreven sloeg op de rimpelstroom en niet op de laadpiek bij de nog ongeladen condensator.

Want hou er rekening mee dat een lege condensator een hele lage impedantie heeft en de stroom enkel beperkt word door de esr.

Die opmerking klopt dan weer wel ,maar zooo snel gaat je gelijkrichter er niet onderdoor. Neem als voorbeeld een simpel 1N4007.
De maximaal gemiddelde gelijkgerichte stroom is I0=1A/
Maar IFSM, de niet repetitieve maximale piekstroom, is 30A gedurende 8 ms. Dus die kan de stroompiek die ontstaat bij het inschakelen van een voeding met lege Elco echt wel aan.

ik snap niet waarom het nodig is om de vraag: "Wat wil je daarmee dan doen?" structureel te ontwijken. Het enige wat ik kan bedenken is dat het hele project onwettig is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 november 2017 20:34:48 schreef joopv:
[...]
- Je gaat niet in op mijn vraag:
Probeer je eens voor te stellen dat je met de topicstarter samen aan tafel zit met een pint bier, pratend over dit onderwerp. Zou je dit dan ook zo zeggen?

Ja, zeker! "Je bent toch ingenieur in de elektrotechniek? Had je dit dan niet moeten weten of triviaal zelfstandig moeten kunnen uitzoeken?"
Wil je blond of donker bier?

Ik geloof echt niet dat de TS zo'n opleiding afgerond heeft, gezien deze en zijn eerdere vragen. Als dat je niet aanstaat, moet je het misschien zelf ook niet op de spits drijven.

Daarbij heb ik bij deze vraag ook grote twijfels over het doel, waar hij structureel niets over wil vertellen.

Er zijn natuurlijk talloze toepassingen voor een dergelijk grote condensatorbank op 325VDC; legitieme zoals een frequentieregelaar of zo, maar dan is het laden van de condensators een triviaal stukje van het hele project, dus dat geloof ik niet. De meest voor de hand liggende andere opties zijn coilguns, railguns, etc.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Ik heb zelf een bank van ik meen 3 mf op 400 v, via delta voeding geladen... Laat ik het zo zeggen dat de mugjes die erin vlogen dat niet als heel prettig hebben ervaren.......
Ik dacht dat mijn elco's klapten, maar bleken muggen te zijn...

Bank was levensgevaarlijk.. En ik had al enig idee wat ik deed.

Even ter vergelijk: ik onlaadde in zout water via een contactor van 1400 A.. En deze plakte af en toe gewoon vast!!!!
Ja, gebruikte alle 3 contacten parrallel!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

hmm om mee te beginnen misschien eerst eens met 12 of 24 V testen, is wat minder dodelijk dan gelijk maar even met de netspanning te testen

Ik stel voor dat we dit topic verder negeren zo lang de TS niet uit zijn hok komt.

maartenbakker

Golden Member

Hoewel ik het met het bashen opzich niet eens ben, ben ik het wel eens met het collectief stoppen met antwoorden totdat de TS openheid geeft over zijn toepassing. Als hij echt Ing. is en het was een gevalletje koudwatervrees, weet hij toch al genoeg om er nu uit te komen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 18 november 2017 12:26:09 (33%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

We kunnen in vraag stellen of een HBOer het antwoord op dergelijke vragen zelf al niet zou moeten weten of kunnen beredeneren.

Het helpt vaak veel als die dan ook meteen erbij vertelt waarvoor het moet dienen, maar dat lijkt me toch niet verplicht.

En in dit geval ook niet echt relevant. DE TS wil gewoon terecht weten, als je dergelijke grote condenstoren wil opladen, is er dan een bijkomend circuit nodig om de initiële stroompiek te beperken en de gelijkrichter te beschermen of zelfs de condensator zelf. Aan de hand daarvan gaan sommigen wilde veronderstellingen maken
en worden prikkelbaar als ze het niet te weet komen en doen dan suggesties die niet op bewezen feiten berusten om de mods het topic te laten sluiten. Dat vind ik dan weer niet netjes.

Ik kan me niet voorstellen als iemand vraagt op een fietsforum hoe ver een elastiek voor het bagagesteuntje kan uitrekken dat men dan meteen roept om het topic te sluiten, want zo veronderstelt men, hij wil een katapult maken. En dat mag niet.

maartenbakker

Golden Member

Precies daarom ook mijn vorige reactie, positiever geformuleerd kun je die lezen als: hij weet nu hoe hij verder kan met het oprekken van een elastiek, en mochten er onduidelijkheden zijn dan kan dat bijvoorbeeld met de toepassing te maken hebben die dan dus relevant is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Als je twijfelt, plaats je een inrush limiter... EEn weerstand in serie die na X tijd overbrugd wordt..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 17 november 2017 00:10:41 schreef grotedikken:
Dit is een puber van 14-15jaar...

Waarom toch iedere keer mensen op de gok zwart maken? Dit is niet de eerste keer dat je maar wat in het wilde weg kletst.

benleentje

Golden Member

Een condensator is net als een weerstand een elektronische component, maar daar houdt elke vergelijking dan ook op.

Ik doelde meer op het feit dat elke component een hoop specifikatie heeft waarmee je rekening moet houden. Max stroom, vermogen, spanning, piekstroom enz.

Het was ook degenererend bedoelt want hij kan dan wel een HBO diploma hebben maar heeft absoluut geen HBO niveau. Op de MTS word je nog verteld hoe alles werk maar op de HBO word maar 25% van de stof uit gelegd en de rest mag je allemaal zelf uitzoeken en onderzoeken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Oeioei, oppassen dat je niemand zwart maakt, zeker met de aanloop naar Sinterklaas ligt dit gevoelig.:-) Ik heb net al een uitbrander gekregen.

Er bekruipt mij een naar voorgevoel dat er iets ergs is gebeurd
T.S reageert niet meer...

evdweele

Overleden

Is er een verplichting om binnen 24 uur op een bericht te reageren?
Ik heb vaak ook wel iets anders te doen dan e-mails of forumberichten te lezen en te beantwoorden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
High met Henk

Special Member

Off topic:
Wat is dat??

Het ziet eruit als een mislukte poging om snel shoarma te maken; ofwel een schaap wat in 1 van je projecten terechtgekomen is

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een geklapte C.
Vroeger kreeg je er ook nog een rookpluim animatie bij :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik ben het met joopv eens, niet op de man spelen dat voegt gewoon niets toe aan dit dit topic. Graag inhoudelijke reactes of die verwant zijn. We zijn er tenslotte om elkaar te helpen en kennis en ervaring uit te wisselen.

This is the world we know best, the world of madness

Niet zo gek dat een topicstarter hier op het forum na een paar post zich niet meer laat zien.
Zelfs al hebben jullie gelijk, vriendelijk zijn jullie meestal niet.
Het forum is er om met zijn allen over elektronica te kunnen praten en om als je iets niet weet dat te kunnen vragen aan anderen.
Daar is niets mis mee.
Het hebben van een opleiding mag toch niet betekenen dat je geen vragen meer mag stellen.

Ook totale beginners die op dit forum iets durven te vragen over iets wat mogelijk gevaarlijk kan zijn kan je beter vriendelijk te woord staan en vertellen over de mogelijke gevaren dan meteen keihard te veroordelen.

Vergeet niet dat we allemaal ergens moesten beginnen en in het begin domme of gevaarlijke dingen deden en daar leerden we dan van.

GJ_

Moderator

Op 18 november 2017 18:18:43 schreef grotedikken:...Ik heb net al een uitbrander gekregen.

Nou, eigenlijk is het omdat ik de hele discussie over TS persoonlijk beu was. Nu was het op jou gericht omdat jij nou eenmaal de lompste bent ;-) maar ook anderen kunnen het ter harte nemen.
TS mist kennis en die probeert ie op een forum bij te spijkeren, op zich niks mis mee. Een waarschuwing is in deze discussie ook best op z'n plaats maar niet een heel topic lang.

De discussie over de opleiding van TS is hier in ieder geval voorbij. En anders gaat de bezem er door.

Op 19 november 2017 12:11:53 schreef GJ_:
[...]Nou, eigenlijk is het omdat ik de hele discussie over TS persoonlijk beu was. Nu was het op jou gericht omdat jij nou eenmaal de lompste bent ;-) maar ook anderen kunnen het ter harte nemen.
TS mist kennis en die probeert ie op een forum bij te spijkeren, op zich niks mis mee. Een waarschuwing is in deze discussie ook best op z'n plaats maar niet een heel topic lang.

De discussie over de opleiding van TS is hier in ieder geval voorbij. En anders gaat de bezem er door.

Is die bezem de enige optie? Ik ga liever mee in de zak naar Spanje, lekker warm daar ;-)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Anoniem

Op 19 november 2017 12:11:53 schreef GJ_:
[...]Nou, eigenlijk is het omdat ik de hele discussie over TS persoonlijk beu was. Nu was het op jou gericht omdat jij nou eenmaal de lompste bent ;-) maar ook anderen kunnen het ter harte nemen.
TS mist kennis en die probeert ie op een forum bij te spijkeren, op zich niks mis mee. Een waarschuwing is in deze discussie ook best op z'n plaats maar niet een heel topic lang.

De discussie over de opleiding van TS is hier in ieder geval voorbij. En anders gaat de bezem er door.

Wel, ik bied dan mijn excuses aan. Ik ben namelijk gewoon vlakaf te zeggen hoe ik ergens over denk en dat wordt vaak niet geapprecieerd.Stroopsmeerders winnen veel sneller iemands vertrouwen, dat weten alle oplichters. :-)
Ik moet dus leren mijn grote mond wat meer dicht te houden.
Maar als je beweert dat ik ongefundeerd en in het wilde weg uit mijn nek klets, dan voel ik me op mijn beurt beledigd, want als ik iets beweer is dat meestal weloverwogen na afweging van meerdere factoren die mijn gedachten ondersteunen. In dit topic is vrijwel de ganse CO-meute dezelfde mening toegedaan.

Maar goed, dit is echt basis-elektrotechniek en elke geschoolde technieker, ongeacht of het een LBO, MBO of HBOer is moet dit kunnen oplossen. Laat ik het dan ook maar doen, dan is de discussie van de baan.

Een 6A brugje lijkt voldoende om die condensatoren op te laden. Gezien die een IFSM hebben van doorgaans rond de 200-250A, is de kans dat je de brug stuk maakt gering. Maar goed , als je liever geen extreme pieken hebt, dan zet je gewoon een 10 Ohm weerstand in serie. De berekeningen zijn verder simpel en aanpasbaar voor andere waardes.

Op het moment van sluiten van de schakelaar, heb je in het ongunstigste geval dat je dat net op de piek van de sinus doet een startstroom van 315V/10Ohm= 31.5A.Als we even de ESR buiten beschouwing laten; Maar die kun je er gewoon bij op tellen.Ver beneden de maximale piekstroom van de brug dus.
De tijdsconstante RC is 3mFx10 Ohm= 30ms.
Dus na 0.03 seconden is de condensator voor 63% geladen.Theoretisch is een condensator die door een weerstand geladen wordt nooit helemaal vol, maar in de praktijk in na 5x RC de lading zo goed als compleet.
Dus de piekstroom is even 31.5A, de condensator is na 0.15sec geheel opgeladen.
Is dat nu zo moeilijk?

Bijna goed. ;-)
Je sommetje geldt alleen als de condensator opgeladen wordt door een schone gelijkspanning. Maar hier zal het niet uitmaken of de condensator in 0,15 of 1,5 sec opgeladen is.

Anoniem

Je bent wel heel erg wakker zeg. Daar heb je me liggen.
Het gaat hier natuurlijk vooral om het beperken van de inrush current/

Maar inderdaad, als je de oplaadtijd wilt berekenen met een dubbel gelijkgerichte niet afgevlakte spanning, ligt het een pak complexer.
Het tijdstip van inschakelen is dan van cruciaal belang, en gezien in mijn voorbeeld de RC tijd 30 mS bedraagt, zal het meerdere halve perioden duren vooraleer de condensator vol is. Er is ook geen eenvoudig verband mer tussen spanning en stroom , want naarmate de condensator voller wordt, neemt de tijd dat de laadstroom per halve periode, vloeit af.
Ik heb even mijn hersens gepijnigd of dat theoretisch te berekenen was,
vast wel, maar ik ben er niet uitgeraakt. Ik zal mijn HBO diploma maar beter in de kachel gooien denk ik. :-)