Dubbelzijdige printplaat ontwikkelen en wegvallen van contrast

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Op 16 november 2017 23:51:47 schreef giovani:

Vraag 2:
Mijn proefopstelling heeft op dit moment nog 1 probleem. Ik stuur 7 LCD schermen aan en zodra ik meerdere ledjes tegelijk aanzet valt het contrast weg. Er zullen per scherm maximaal 2 ledjes branden. Dus in totaal niet meer dan 14. Alle ledjes zijn voorzien van een weerstand en de LCD schermpjes zijn aangesloten zoals op de Arduino site staat gemeld. Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Proefopstelling op chinese breadboard?
Dat zijn meestal slechte kontakten waardoor Vee van de LCD verandert, de contrastregeling op pin 3.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Proefopstelling op chinese breadboard?
Dat zijn meestal slechte kontakten waardoor Vee van de LCD verandert, de contrastregeling op pin 3.

Het zijn idd wel Chinese breadboards die allemaal aan elkaar zijn verbonden en zie idd ook wel hoe meer contacten er tussen zitten hoe slechter de kwaliteit wordt. Maar zelfs bij het eerste schermpje die op de zelfde baan aangesloten is als adapter valt het contrast weg.

Die 10uF aan Vcc is wel erg kras. Hoort 100nF te zijn. (mag ook 10uF en 100nF parallel)

Thanks, ik zal nieuwe aanschaffen!

Voor enkele € laat je een perfecte doorgemetalliseerde print maken. Loont het nog zelf te klooien?

Als ik het idd zo lees ga ik mijzelf met onnodig veel werk opzadelen. Het zelf maken is natuurlijk wel altijd leuker(vooral als hij dan ook nog eens werk :)). Ik ga kijken naar een alternatief.

C1 staat verkeerd getekend. Die moet tussen VCC en GND, niet in serie met VCC, anders krijg je hele rare dingen, zoals wegvallend contrast ;-)

En normaal gebruik je daar 100 nF, en bij elk IC moet een 100 nF. Per breadboard strooi je ook nog eens een paar 10 uF-jes er tussen door.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com