honeywell gas sensor ( laser scattering) + kachelgeur

In de buurt waar ik woon zijn heel veel "hout"kachels, die de laatste tijd nogal stinken. In mijn huis heb ik een balansventilatie toestel dat al deze vieze geur naar binnen zuigt. Bij gebrek aan betere oplossing schakel ik nu de ventilatie uit tussen 18:00 en 24:00. ( schakelklok)

Daar deze "oplossing" niet ideaal is dacht ik eraan een Honeywell deeltjes sensor(HPMA115S0-XXX) te kopen, en hiermee via een Arduino/Raspberry pi mijn ventilatie aan/ uit te schakelen.

https://sensing.honeywell.com/honeywell-sensing-hpm-series-particle-se…

Heeft iemand ervaring met dit soort gas detectoren ?
Weet iemand of de gevoeligheid (0=>1000ugr/m³ ) voldoende is om geur te detecteren?
Heeft iemand ooit al zoiets gebouwd?
mvg
jan

PE9SMS

Special Member

Bij ons exact hetzelfde probleem, houtvuur stank via balansventilatie. Wij schakelen ook regelmatig het ventilatiesysteem uit in verband hiermee. Ik vraag me al een poosje af of goedkope "air quality" sensors (TGS2600 of MQ135) bruikbaar zijn voor dit doel. Ben er zelf helaas nog niet aan toe gekomen hiermee te experimenteren. Maar ben wel zeer benieuwd naar verdere input op dit topic.

e: @TS, de sensor die jij noemt is een fijnstof sensor. Die moet je dan wel voor je WTW inlaatfilter plaatsen. Wel een interessante sensor, de prijs valt me alles mee met 24 euro ex bij farnell.

This signature is intentionally left blank.

Andere mogelijke oplossing: een actief-koolfilter bij het inlaatfilter plaatsen.
Voor houtkachels zijn katalysators te koop, dat scheelt een hoop. Op de juiste manier stoken is ook al een hele verbetering. Misschien tijd voor wat onderricht onder de houkachelstokers?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Om de draad af te sluiten : de actieve koolfilter was idd de juiste oplossing .

Ondertussen heb ik ook een zelfbouw fijn stof meter geplaatst (https://luftdaten.info/nl/startpagina/) , de resultaten zijn te bekijken op http://deutschland.maps.luftdaten.info/#13/51.2024/3.2596

Deze werkt niet met de honeywell sensor ,wel met de sds011 sensor.

mvg
Jan

Sine

Moderator

Gewoon afschaffen die kachel terroristen, nu in de zomer met een wat koelere avond komt de inmiddels toch wel erg populaire "vuurkorf" er ook nog bij (lees: alles wat we kwijt moeten kan er wel in)

mel

Golden Member

Op 30 mei 2018 13:20:32 schreef Sine:
Gewoon afschaffen die kachel terroristen, nu in de zomer met een wat koelere avond komt de inmiddels toch wel erg populaire "vuurkorf" er ook nog bij (lees: alles wat we kwijt moeten kan er wel in)

Mee eens, en dan gelijk de BBQ ook maar afschaffen ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

op een WTW zit vaak een knop om de intake fan uit te zetten, dit is in de zomer geen probleem als de ramen open zijn.

overigens heerst dat probleem hier ook, waait of zo het raam binnen of de toevoer lucht neemt het mee. zon bejaarde die alle gevallen takjes opstookt van de tig bomen in zn tuin want de groenbak aan straat zetten is zo veel werk..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 31 mei 2018 09:59:39 (50%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wel raar dat mijn stof sensor niet altijd overeen komt met mijn neus.

Meer info over het Nederlands sensor netwerk :

https://maps.luftdaten.info/#10/52.1187/4.9974

De paasvuren van een tijdje geleden waren heel duidelijk zichtbaar.

[Bericht gewijzigd door fablab op donderdag 31 mei 2018 12:34:20 (18%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Huh, mijn vader stookte een kachel en diens vader stookte een kachel en diens vader en diens vader. En al die generaties door is de wereldbol blijven ronddraaien. Zou men niet beter als terroristen afschieten diegenen die nieuwe vormen van veel zwaardere vervuiling hebben ingevoerd? Ik vind het toch wat spijtig dat er hier zo'n toogpraat wordt gepresenteerd, nog wel door een moderator. Trouwens, T/S had erg netjes aangegeven dat het draadje rond was ; waarom dan blijven zeuren en kankeren?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 31 mei 2018 12:39:30 (12%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

dat de oermens al stookte is bekend, maar hoeveel doden levert fijnstof ook weer op? jazeker, 428.000 doden per jaar in de EU. dat iets "kan" wil niet zeggen dat het ook goed is, dat werd van asbest immers ook decennia gedacht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar hoeveel van die doden komen door fijnstof uit houtkachels?
En hoeveel door de andere veroorzakers van fijnstof(verkeer, industrie etc.) ?
Ik denk dat nu de overheid geforceerd van het gas af wil houtkachels en pelletkachels juist steeds meer gebruikt gaan worden, of denkt iedereen dat een warmtepomp van 25.000,- voor iedereen rendabel is...

PE9SMS

Special Member

Op 31 mei 2018 12:37:26 schreef big_fat_mama:
... k*******?

Kan het wat minder? Dank u.

Ik kan uit ervaring zeggen dat een balansventilatiesysteem over het algemeen voor een erg prettig klimaat in huis zorgt. Een nadeel is dat dankzij het actief inblazen van buitenlucht de vieze geur van de vuurkorf van verderop in de wijk je huis binnenkomt. En dat is niet fijn.

This signature is intentionally left blank.

het gas is er nog niet af, fossiele brandstoffen gaan eruit, dus ook houtkachels. het is zowel fijnstof als CO2 waar het juist om gaat met die afspraken om het terugdringen daarvan.

overigens niet alleen stoken, maar ook op de bouw levert fijnstof meerdere doden per jaar op, steensel met kwarts erin is erg slecht om in je luchtwegen te krijgen. op de bouw krijg je een vette boete van de arbo voor werken met boormachines die geen afzuiging erop hebben zitten. zelfs in een gebouw wat open is als een parkeergarage.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En als we dan alles heet netjes geregeld hebben zodat er niemand meer ergens ziek van wordt breekt de pleuris wel op een andere manier uit. De mens wikt, God beschikt, om maar even op het gebied van moderatoren te blijven ;-)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

de mens heeft geen natuurlijke vijanden meer, dus zorgen de eigenschappen jaloezie, wraak nemen en t gras bij t buurland is groener wel dat er niet teveel worden. en zo niet, zijn er ziekten.

teveel konijnen, worden er meer vossen geboren en er is weer balans. bij de mens zit enige zelfregulering al in t dna..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 31 mei 2018 12:57:58 schreef Jorn:
Ik denk dat nu de overheid geforceerd van het gas af wil houtkachels en pelletkachels juist steeds meer gebruikt gaan worden, of denkt iedereen dat een warmtepomp van 25.000,- voor iedereen rendabel is...

Dat is juist de ellende, de verkoop van pelletkachels wordt nu gestimuleerd terwijl juist die kachels enorm veel fijnstof uitstoten en erg vaak bij brand als oorzaak worden aangewezen. Voor de prijs van een warmtepomp kun je rustig een nul weg laten. Echter moet een huis wel heel goed geïsoleerd worden om met een warmtepomp verwarmd te kunnen worden. Leuk detail is wel dat als we met zijn allen overgaan op elektrische verwarming er een groot aantal gascentrales bij gebouwd moeten worden om aan de vraag te voldoen. Hoezo van het gas af??

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De hele energiediscussie is bijzonder hypocriet, inderdaad. We verbruiken nu eenmaal zoveel TWh per jaar en daar kun je niet op korte termijn 10% (pakweg) vanaf halen, en al helemaal niet jaar na jaar. 1% elk jaar zou al heel wat zijn.

Het hele gedoe met pellets en de bijhorende kachels is pas echt wraakroepend, daar verkoopt men de brave burger een zuiver geweten en tegelijkertijd vliegt het fijnstof in het rond. Op het randje af is vermeden dat er hier in BE een electriciteitscentrale ging gebouwd worden (of omgebouwd? Langerlo?) om op die vuiligheid te werken.

Niemand vraagt zich af hoe de verdeling van energieverbruik (en ook de uitstoot van fijn stof en diverse broeikasgassen) verdeeld is tussen burgers, industrie en overheid. Geen haan kraait naar de uitstoot van methaan, veel schadelijker dan die van CO2. Men zoekt enkele gemakkelijke "cases", praat de burger terzake een stevig schuldcomplex aan, en de burger begint braafjes te investeren in zonnepanelen en warmtepompen en wat nog al niet. Waarop de politici enkele fraaie statistieken publiceren en zichzelf op de borst kloppen dat ze toch zo goed bezig zijn. Intussen gaan overheid en grootindustrie vrolijk hun gang, en het methaan blijft volop het zwerk in vliegen. Smoelentrekkerij! Maar de burger die af en toe een kachel aansteekt, zoals we hier nochtans al generaties lang doen, en altijd even zuinig, die moet plots "afgevoerd" worden. Endlösung, jemand? Wat de burger ook doet (of laat) zal nooit meer dan een klein deeltje oplossen van een eventuele problematiek.

Misschien tijd voor wat onderricht onder de houtkachelstokers?

Erg welkom! Maar haast je wat want ik riskeer blijkbaar te worden afgeschaft.
Ik heb al wel geleerd om kort en hevig te stoken, eerder dan continu een smeulend vuurtje te onderhouden; voor beter rendement én voor minder vuilafzetting in de schoorsteen. Vermoedelijk ook vollediger verbranding dus minder ongewenste zooi in de uitlaat.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 31 mei 2018 19:17:59 (12%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Misschien gaan we weer bontjassen dragen tegen de kou (Voer voor Marianne Thieme >:) )

Hét grote probleem is dat we te veel nkn. De overbevolking is op alle fronten de grote boosdoener. Er zitten gewoon te veel mensen op deze aardkloot (of is het 'Ruimteschip Aarde?').

Anderzijds is de geur van houtrook juist ook vaak erg aangenaam. Of wil je geen rookworst, gerookte paling of zalm e.d. meer eten? Diesel rook is daarentegen zeer onaangenaam en ongezond en toch rijden velen onder ons lekker met dat dieseltje rond.

OT
Inderdaad als de geur van een ander komt is het altijd stank. Ik krijg wel eens de geur van verbrand vlees in mijn werkhok, omdat de uitlaat van hun afzuigkap vlak bij de ventilatieopening bij mij zit. Ik zou niet graag bij ze komen eten :r
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hét grote probleem is dat we te veel nkn. De overbevolking is op alle fronten de grote boosdoener.

Op het risico af van wel heel ver off-topic te gaan (maar over het oorspronkelijke onderwerp lijkt het meeste wel gezegd te zijn, en bovendien worden we gedekt door het voorbeeld van een moderator):

Welnee we bedrijven helemaal niet teveel s__s, waren er maar meer mensen daarmee bezig ipv met carriere te maken en de wereld te verbeteren zogezegd. Jawel we produceren teveel kroost, maar terecht is gesteld dat de natuur daarvoor wel mechanismes heeft. De roofdieren zijn terug in opmars (wolven, lynxen, ..., en de vossen waren nooit helemaal weg) in de lage landen.

Er bestaan trouwens prima mechanismes om vruchtbaarheid los te koppelen van s__s, alleen zijn er lieden die dat weigeren, veelal op religieuze gronden. Wie zegde daar dat godsdienst neerkomt op "opium for the masses"?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Blij dat jen de achtergrond hebt onderkend, maar jammer dat je het bericht niet hebt/wilt begre(ij)pen. Wat heeft het achterhaalde Marxisme er mee te maken?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat heeft het achterhaalde Marxisme er mee te maken?

Over het Marxisme wilde ik volstrekt niets zeggen, dat is inderdaad door de tijden ingehaald. De ene opmerking van meneer Karl die ik citeerde is nmbm slechts een voetnoot in zijn totale betoog, maar wel een erg terechte. Niemand hoort zich te beroepen op gelijk welke religie/wereldbeschouwing om de samenleving vorm te geven.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Is mij bekend!

sinds 1894.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

okee, en wat is dan het bericht dat ik zogezegd niet kan/wil begrijpen? (nogmaals: op het gevaar af al te ver off-topic te gaan, waarde @mods grijp gerust in!)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 3 juni 2018 19:14:59 schreef Tidak Ada:
... Wat heeft het achterhaalde Marxisme er mee te maken?

Ik vraag me af of het Marxisme achterhaald is.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ga dat maar in Cuba vragen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord