Halogeen naar LED

Situatie: 8 spots 50w-250V met dimmer(druk toetsen)ombouwen naar 8 ledspots 6w-250V. De 8 zijn opgedeeld in 2 kringen.
Als ik de oude spots aanstak gewoon 1x drukken. Dimmen was blijven drukken.
Als ik nu druk gaan de LED-spots aan en na een paar seconden weer uit. Om te dimmen moet ik nu dus drukken en inhouden maar dan werkt hij omgekeerd start van 0 en als ik druk gaat hij naar ca. 25% blijven drukken dan naar meer %.

Wat zou er nu voor kunnen zorgen dat ten 1e Led niet blijft branden en ten 2e de werking van dimmen andersom werkt?

zet 1 halogeenlamp terug, dan werkt het weer goed. puur belasting en soort last op de dimmer, daar kunnen deze oude modellen niet mee overweg.

om leds te dimmen heb je een dimmer nodig die met capacitieve lasten kan werken, en op een pulsdrukker werkt.

iets als dit: https://www.elektroshop.nl/eltako-eud12npn-uc-universele-led-dimmer-nl…

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 18 november 2017 15:48:14 (42%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok dus als ik die oude dimmer wissel voor een nieuwe soort dan zou dit weer moeten normaal werken.

Daar gaan mijn eurotjes die ik ging uitsparen ... :-(

je gaat van 400W aan lampen naar 48W, zeg 350W voor zeg 6 uur per dag is een 766kWh winst per jaar. dat is met 16 cent/kWh 122€ per jaar besparing.

je kunt ook een aantal teleruptoren de leds laten schakelen, is goedkoper maar dan niet dimbaar. of maak ipv 4 groepen 3 groepen met leds.

het beste zou je 1 groep proberen met een nieuwe dimmer, als dat goed werkt voor een week doe je de rest. led dimmen is een vak apart, niet zeldzaam loop je tegen dingen als knipperen, zoem, of janken aan of vallen leds uit na een tijdje oid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 18 november 2017 16:34:20 schreef yvesverschuere:
Ok dus als ik die oude dimmer wissel voor een nieuwe soort dan zou dit weer moeten normaal werken.

Daar gaan mijn eurotjes die ik ging uitsparen ... :-(

Dat valt wel mee. Kijk eens of het goed werkt als je op elke dimmer 1 halogeenlamp laat zitten. Dus zo te zien krijg je dan 4 halogeen en 4 LED. Dan bespaar je alsnog en hoef je geen grote uitgaven te doen.

Kun je wel direct uitgaven doen, dan bespaar je alsnog als je de dimmers vervangt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 18 november 2017 17:02:07 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 november 2017 16:34:20 schreef yvesverschuere:
Daar gaan mijn eurotjes die ik ging uitsparen ... :-(

Ach, je kan er ook een schakelaar tussen zetten. Als je licht nodig heb zet je hem aan, niet meer nodig, dan uit.
Ik heb helemaal niks met dimmers.

Er is ook deze welke zeer goed werkt en gewoon de LED in serie met de dimmer ( GEEN nul nodig )

Shuttle_LED_Dimmers_max_load_01_February_2017.pdf

en twee draden naar de tip-drukker.
Verkrijgbaar bij: https://www.sandervunderink.nl/shuttle-dimmodule-voor-halogeen-en-led-…
( Afbeeldingen zijn klikbaar op de site. ) En wel betaalbaar.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.