Waar zit droogsensor AEG droogkast ?

We hebben momenteel een probleem dat onze droogkast AEG lavatherm 57360 te vroeg stopt, dus dat de was nog nat is.
Nu vraag ik me af waar de droogsensor zit zodat ik deze eens kan controleren op defect ?

pola

Golden Member

Die droogsensor is de trommel versus de 'schoepen' die de was rond doen gaan.
Gebruikt u was verzachter? Dat niet meer doen en voornoemde schoepen schoonmaken met IPA of spiritus of zo.
De wasverzachter isoleert de schoepen.

Al mijn voedingen worden geschakeld. Dubbelpolig

of je hebt last van gare relais op de print als reinigen niet helpt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dat ging over de weerstand die steeds stuk ging.
Dit is weer een ander verhaal.

Ik kan lezen hoor :)
Maar het word er niet overzichtelijker op...helaas!

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Er rust 1 koperlborsteltje op de trommel en die maakt slecht contact mogelijk. Meet tussen loopbaan waar borsteltje op zit en de schoep aan binnenzijde. Maar de ergste bij dit model is aan de achterzijde op de as van de trommel. Deze zit met een veertje in de as en probleem is dat het ashuis van aluminium is en trommel van RVS. Deze maakte slecht contact door corrosie. Meet eens tussen chassis van droger en de trommel, deze moet beneden de 10 Ohm zijn ongeacht hoe de trommelstaat. Meet even en laat het weten.

De koolstift in de as van de trommel en de koperen houder die op de lager bevestigingsplaat is gemonteerd gaven wel vaker rare problemen waar je 1 2 3 niet aan denkt. AEG had er een kit voor die uit een plaat met een soort van koperen kwast bestond en met twee schroeven aan de bovenzijde van de kast werd geplaatst en de droger weer deed wat die moest doen.

Klopt ronny, daar (waren) die kits voor, maar zijn al lange tijd niet meer leverbaar!. Oplossing is een donor droger met zo'n borsteltje er in. Overzetten en klaar.

In een ander topic, had hij daar al problemen mee.

What a surprise !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
jerome

Golden Member

Met een koolstaaf uit een dump seriemotor kan dat even goed als deze op een verende strip kan worden gezet. Zelfs een staaf uit een zink-cool batterij zal niet zo snel slijten op een gladde inox trommel.

Schoepen zijn schoongemaakt met IPA.
Tussen chassis van droger en trommel meet ik 4000.
Tussen loopbaan van borsteltje en de schoep meet ik 10.000.

Bovenaan zit tegen de trommel aan een koolstift.
Deze lijkt echter nog contact te maken met de trommel.
Misschien toch een oorzaak ?
http://i68.tinypic.com/2lj6hli.jpg

Intussen ook vooraan nog een temperatuurbegrenzer tegengekomen die onder het stof zat.
Ook proper gemaakt.
https://europart.ssl-shop.online/bilder/big/647160380.jpg

jerome

Golden Member

Op 25 november 2017 22:14:53 schreef benny1:
Tussen chassis van droger en trommel meet ik 4000.
Bovenaan zit tegen de trommel aan een koolstift.
Deze lijkt echter nog contact te maken met de trommel.

Dat is tegenstrijdig. Ruw de borstel wat op en poets het raakvlak van de trommel op met bv een versleten schuursponsje, zodat je geen krasjes maakt. Meet daarna opnieuw terwijl je traag aan de trommel draait. De weerstandswaarde mag niet noemenswaardig variëren.
Ps: 4000 Volt is dodelijk, maar waarschijnlijk zal het Ω zijn. Laat dus niets aan de verbeelding over en wees duidelijk :-).

Jerome,
Ben jij 100% zeker dat die temperatuurbegrenzer er voor niets tussen zit?

jerome

Golden Member

De vochtmeting heeft niets met de temperatuur beveiliging te maken. Die klixon zal gewoon doorverbinden als de temp lager is dan aangegeven. Zo niet is deze stuk.
Stel dat je als korte test de draad van het borsteltje gaat lussen aan deze van de massa koolstaaf, dan zou de machine theoretisch wel moeten blijven doordraaien en warmen. Krijg je foutcode dan kan je in de lus een weerstand van (ik schat) 1 a 2 kΩ toevoegen. Werkt het dan wel kan je de connectie tussen de sleepring en de schoeppen na zien. Kan je een programma kiezen waarbij je manueel de tijd instelt, zou het ook moeten werken.

De Ohmse waardes zijn buitensporig hoog. Mag totaal niet meer zijn dan 100 Ohm dit is al het 140 voudige

Ik heb ook eens zo'n geintje meegemaakt met een andere droger.
De koolborstel (liever gezegd koper borstel) precies zoals boven op dat fototje maakte mechanisch wel contact maar electrisch helemaal NIET dus. (bij jou dus ook niet omdat je 10k meet?)

Er was op het oog helemaal niets aan te zien en leek brandschoon te zijn. Nou dan kom je toch bedrogen uit.

Ik heb behoorlijk moeten poetsen om de rand van de trommel helemaal schoon te krijgen om weer contact te maken. En het contactvlak van het borsteltje wat af moeten schuren (was ook een van de boosdoeners).

Toen deed de machine nog steeds hetzelfde: Te kort drogen. Na een software reset deed die het weer als een zonnetje. Misschien is iets soortgelijks ook bij jouw droger aan de hand (behalve dat slechte contact natuurlijk).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik zal de zaak nog eens deftig oppoetsen.
Ik heb die temperatuurbegrenzer eens opengedaan en deze staat in koude toestand open en geeft dus niet door.
Is dat ook de bedoeling of moet deze in koude toestand juist wel doorgeven ?

Oppoetsen zalhet beter maken maar een temperatuur begrenzer openmaken?? Dan is tie zeker stuk...

Op 27 november 2017 19:50:46 schreef smd:
Oppoetsen zalhet beter maken maar een temperatuur begrenzer openmaken?? Dan is tie zeker stuk...

Nee, het is zo een type waarbij je de achterkant kan openklikken en weer dichtklikken.

De koperen stift die op de foto staat is niet de koolstift die bedoeld wordt. In de as van de trommel zit een koolstift die met een koperen beugel aan de kast gemonteerd is en daarmee de trommel aan aarde legt. Aan die koolstift zit een veer en die kan vast zijn gaan zitten of de stift is versleten. In de trommel zijn sensoren opgenomen die de vochtigheid meten en die door getoonde koperen stift de elektronica aansturen. U kunt oorzaken blijven zoeken maar als de trommel geen goed contact met de kast maakt werken de sensoren niet naar behoren en zal de was nooit droog uit de droger komen. De vervanger waar ik het over had is hier te koop. https://www.fiyo.nl/aardstrip-set-kompleet-wasdroger-8996474081016?dev…die vervangt de koolstift.

Die vervanger die jij daar opgeeft zit nu al bovenop mijn trommel. Deze zit er standaard op.

Klopt Benny,is nieuwer type IDD. Maar alles goed reinigen totdat het goed contact maakt.