Waar zit droogsensor AEG droogkast ?

jerome

Golden Member

Er wordt steeds "droogsensor" aangehaald, maar volgens mij ga je daar geen droogsensor of vochtsensor vinden. Als ik het goed heb wordt via de strip in de meenemer de elektrische weerstand van de was gemeten. Zo zal een droogkast er minder lang over doen om een was die gedaan werd met regenwater te drogen, maar de was zal dan ook niet zo droog zijn. Dit heeft te maken met de elektrische weerstand van regenwater, die wat hoger is dan leidingwater.

vergeten

Golden Member

Op 29 november 2017 21:53:24 schreef jerome:
[...]
Ik ook niet, maar je moet goed lezen voor je reageert.

Heb ik gedaan. Ik verwacht niet dat hij kunststof gaat reinigen om een beter sensorcontact te bereiken, daarom.

Het gaat hier over het binnenste van een droogtrommel en daar zit rvs en kunststof.

Ik verwacht ook niet dat hij in het wilde weg gaat rondspuiten met liters aceton, vandaar.
Als er onzin wordt beweerd of gesuggereerd, dat metalen de agressie van aceton niet aankunnen, dan reageer ik.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Aceton is een perfecte ontvetter voor rvs, niet voor plastiek natuurlijk.
Ik ben er ook maar met een doek waar ik een beetje aceton heb aangedaan mee over de ribben gegaan.

Kan het dan ook niet zijn dat bij een slecht droogresultaat de strip in de meenemer(schoep) vervuild is met stof ?
Kan je trouwens zo een meenemer demonteren ?

Zoals jerome zegt: Er is geen sensor! Dat is de trommel zelf.
Er wordt gewoon de weerstand gemeten tussen twee trommelhelften of strips in de schoepen zelf. Super simpel.

Dus een kwestie van meten of beide verbindingen goed contact maken met de twee gescheiden metalen trommel delen.

Dat kan dus de AS verbinding zijn waar ronny530 het over heeft gehad of de kool (koper) borstel die op de trommelrand loopt.
In beide gevallen moet die weerstand ZEER laag zijn (paar tienden ohm).

Alle andere opmerkingen over schoonmaken van de trommel hebben uiteraard te maken met problemen van vuil/film-vorming binnen in de trommel waardoor het wasgoed geen electrische verbinding meer maakt met de metalen trommel zelf of de strips in de schoepen. Zover begrepen zijn er dus meerdere constructie varianten.

Diegene die ik gezien heb was gewoon een trommel die in "dwarsrichting" opgedeeld was, hier ter illustratie een bovenaanzicht:

code:


        AS
         V<----  Contact op as
        ||
        ||
------------------
|                |
|                |
|                |
H                H  <- kunststof "H"-verbinding/ring
|                |
|                |
|                |<--- Koper borstel
\-              -/

 voorzijde trommel

Hier is het voorste en achterste deel de "sensor" dus.

Om even op de laatste vraag terug te komen: Het kan dat vervuiling onder/tussen de schoepen een lekweerstand veroorzaakt. Maar ik zou dan verwachten dat de droger veel te lang doorloopt. Zou gezien moeten worden als "te natte was" dan.

Post anders een een foto hoe de constructie van jouw droger eruit ziet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit schema is hetzelfde als de droogkast hier behalve dat het contact op de as hier bovenaan zit zoals op een vorige foto.
https://static.circuitsonline.net/camo/6f764b59bf4b76e0d63736f960722a5ebab9518a/687474703a2f2f6936382e74696e797069632e636f6d2f326c6a36686c692e6a7067
Ik denk dat het probleem in de aansturing(printplaat) gaat zitten.
Het zoeken heeft lang genoeg geduurd en de kast is ook al 15 jaar oud dus we gaan een nieuwe bestellen.

Ik denk best maar terug een gewone condensatiedroogkast kopen en dan zijn we weer enkele jaren gerust.
Als ik even kijk heb je voor €350 a €400 al een aardig model en dan kijk ik naar Bosh, Beko of Zanussi.
https://www.droogkaststore.be/product/687707/bosch-wtg86400nl.html#pro…
https://www.droogkaststore.be/zoeken/producttype:wasdrogers?query=beko
https://www.droogkaststore.be/product/523834/zanussi-zdp7203p-nl-fr.ht…

heeft de droger wel een goede aarde? er zijn vaker problemen met drogers waar de vochtmeting niet werkte omdat de aarde slecht was. draad los op de klemmenstrook achterop, of wcd was kapot enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 december 2017 18:46:04 schreef smd:
Is dit een warmtepomp droger??

Nee, gewone condensatiedroger die na 15 jaar zijn tijd gehad lijkt te hebben.

jerome

Golden Member

Verwarmt de droogkast goed als de koperen borstel met de koolstaaf verbonden staat met een stukje draad of krokodil knijper? Je blijft je fixeren op die droogsensor, maar na enige diagnose is wel een richting te bepalen dewelke je kan volgen. Klikt de temp. beveiliging, die je hebt open gemaakt, nog wel als je deze warm stookt? Zijn solderingen op de print goed...enz.
Zo moeilijk om begrijpen is de werking van een droogkast niet.

Op 3 december 2017 11:40:37 schreef jerome:
Verwarmt de droogkast goed als de koperen borstel met de koolstaaf verbonden staat met een stukje draad of krokodil knijper? Je blijft je fixeren op die droogsensor, maar na enige diagnose is wel een richting te bepalen dewelke je kan volgen. Klikt de temp. beveiliging, die je hebt open gemaakt, nog wel als je deze warm stookt? Zijn solderingen op de print goed...enz.
Zo moeilijk om begrijpen is de werking van een droogkast niet.

Er is gisteren nog iemand langs geweest om het te bekijken en het verwarmen werkt perfect, ook de temp beveiliging is in orde, weerstand van de trommel is goed.
Er lijkt maar een ding over te blijven en dat is de printplaat maar daar is op het eerste zicht ook niets abnormaals op te zien.
Ik kan nu voor €60 een nieuwe printplaat gaan kopen maar dan is het risico er nog dat het niet is opgelost en op het laatste van de rit heb ik €200 kosten gedaan aan een kast van 15 jaar oud terwijl je een nieuwe middenklasse kan kopen voor €350 a €450.
Mijn vrouw begint het spel ook meer dan beu te worden.

Waar gaat trouwens jouw voorkeur naar uit als je moet kiezen tussen Bosch en Zanussi ?
Heb deze drie modellen in gedachten.
https://www.droogkaststore.be/product/523834/zanussi-zdp7203...nl-fr.h…
https://www.droogkaststore.be/product/687707/bosch-wtg86400n...ificati…
https://www.electromania.be/wasmachines-en-droogkasten/droogkast/bosch…

[Bericht gewijzigd door benny1 op zondag 3 december 2017 13:40:30 (15%)

jerome

Golden Member

Op 3 december 2017 13:30:43 schreef benny1:
[...] nieuwe middenklasse kan kopen voor €350 a €45o.

Als je daar ook 15 jaar wil mee doen met aanvaardbaar energieverbruik mag je op het dubbele rekenen.

Op 3 december 2017 13:42:52 schreef jerome:
[...]
Als je daar ook 15 jaar wil mee doen met aanvaardbaar energieverbruik mag je op het dubbele rekenen.

Op 15 jaar reken ik niet meer, als ik er 5 jaar kan mee doen ben ik al tevreden. Als ze dan stuk gaat is het goedkoop herstellen en anders weggooien.
Ik kan er ook één van €1000 kopen maar als na 5 jaar daarvan de printplaat stuk gaat ben je bijna verplicht van deze te laten vervangen.
Dan ben je in verhouding met een goedkoper model beter af.

Trouwens dat ene model dat ik opgeef is toch de 6 reeks van Bosch, dat is toch een degelijke machine voor dat geld of niet ?
https://www.droogkaststore.be/product/687707/bosch-wtg86400n...ificati…

Bosch Degelijk?? was ja. Goedkopere klasse is meestal meer ellende.

Op 4 december 2017 19:54:24 schreef smd:
Bosch Degelijk?? was ja. Goedkopere klasse is meestal meer ellende.

Wat is dan wel betere klasse buiten Miele ?

Bauknecht+ whirlpool is wel prijs/kwaliteit technisch OK. Maar LG doet het ook niet verkeerd. Miele is uiteraard de topper...

De nieuwe generatie Mieles niet de hemel in prijzen want die gaan ook niet zolang meer mee. Een echte tip kan ik niet geven maar de meest simpele machines die geen futuristische programma's hebben met sensoren voor alles en nog wat gaan in mijn optiek langer mee. Indesit,Ariston en eigenlijk alle Italiaanse merken zijn een no go maar waarom behoeft verder geen uitleg.

Tenzij je een oudere Miele hebt die nog het logo
'er is geen betere' kan waarmaken.

Bauknecht lagering is ook niet je dat

Ervaring met Siemens?

Yep,de huidige generatie heeft 3 phase motoren waarvan de modules nogal stuk gaan.

Gisteren een Bosch condensatiedroogkast gekocht voor €449 met 5jaar garantie inbegrepen.
Het weinige gebruik(1 a 2x week voor witte was) en de capaciteit van onze zonnepanelen hebben de doorslag gegeven.

Intussen droogkast geleverd en heel tevreden mee.
Volle wasmachine lakens op een uurtje droog.

jerome

Golden Member

Hier doet de nieuwe Miele er voor een stel katoenen lakens wel 1.35u over, maar de Whirlpool wasmachine gaat wel maar tot 1200n centrifugeren.

Onze oude AEG lavamat 84740 is dacht ik een 1400 toeren machine.

Hier miele wasmachine 1250 toeren en Miele droger in koelere ruimte ongeveer 55 minuten. ( Volle witte was)