Slowcooker op een schakelklok

Een kennis van mij heeft een slowcooker, de Fritel sc 2290, 210 watt.
Deze heeft geen timerfunctie dus je moet hem met de hand uitzetten.
Dat is jammer omdat je er dan altijd moet zijn om dat ding uit te zetten als de kooktijd voorbij is.
Dus dacht ik dat een schakelklok een oplossing zou zijn.
De handleiding verteld echter in vetgedrukte letters om geen aparte timers of afstandbediedingsystemen te gebruiken.
Weet iemand waarom?

Willie W

Golden Member

Wellicht zit er in dat toestel geen temperatuur beveiliging en moet je dat dus visueel in de gaten houden.

kooktoestellen geheel onbeheerd laten werken wordt sowiso afgeraden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 november 2017 15:57:16 schreef Willie W:
Wellicht zit er in dat toestel geen temperatuur beveiliging en moet je dat dus visueel in de gaten houden.

Het idee van een slow cooker is dat je lange tijd een zeer precieze temperatuur creert. Je biefstuk kan je zo op (ik weet de temp niet uit m'n hoofd) goed van bacterien ontdoen met een uurtje of twee op 62 graden, terwijl de "taai worden" chemische reacties pas vanaf 65 graden op gang komen. Even afmaken met 1 minuut door de hete boter halen en smullen maar.

Op 25 november 2017 15:58:22 schreef testman:
kooktoestellen geheel onbeheerd laten werken wordt sowiso afgeraden.

In dit geval is het vermogen zodanig dat grote ongelukken best tricky zijn. Een 2kW waterkoker, als daar wat misgaat heeft voldoende vermogen om in de fik te vliegen. Een 200W slowcooker dus niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik heb gezien bij een kennis wat er gebeurt als je een ei kookt voor 6 uur, stank die na 2 maanden nog niet weg is, en panbodem krom getrokken en bodemlagen van elkaar gekomen. dat dit ding maar 200W is maakt niet uit, timer verkeerd ingesteld en de boel kookt droog. t staat niet voor niets in de handleiding van dat ding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is dan toch alleen maar meer reden om een timer toe te voegen?
Dan kookt hij in iedergeval geen 6 uur. weglopen en vergeten is veel erger dan een timer

Snap ook niet hoe je een timer verkeerd kunt instellen, als je eieren na 6 minuten klaar verwacht, kom je toch na max een kwartier terug? Hoe kun je zoiets 6 uur vergeten? Als je ze een dag later pas nodig hebt maak je ze dan toch even?

Sterker zo'n functie van uitschakelen na x uur zonder veranderingen zit ook in mijn normale vaste kookplaat
Van uitzetten na x tijd zie ik het probleem niet zo, alles wat er met een timer kan gebeuren kan ook door gewoon weg te lopen
aanzetten daarentegen via klokken/afstandbedieningen is wel een absolute no-go

Op 25 november 2017 16:45:50 schreef testman:
ik heb gezien bij een kennis wat er gebeurt als je een ei kookt voor 6 uur, stank die na 2 maanden nog niet weg is, en panbodem krom getrokken en bodemlagen van elkaar gekomen.

Dus... Geen ramp, domme dingen gedaan, pan kapot gemaakt.

Maar er is een groot verschil. Dat ei stond op een kookplaat die ingesteld was om onvoorwaardelijk zo'n 1000W (*) aan de pan toe te voegen. Na verloop van tijd, ruimschoots binnen die 6 uur, heb je voldoende warmte toegevoegd om al het water verdampt te hebben.

Doe je een ei in de slowcooker, dan zet je hem op iets van een uur op 62 graden. Dan nog 10 sec in kokend water en voila! Een salmonella vrij halfgekookt eitje. Zou je hem op 62 graden een 6 (of 24) uur vergeten, dan is het overgrote deel van het water nog aanwezig: het ding doet aan PWM om de temp op 62 graden te houden. Het gemiddelde is veel lager dan die 210W die op de buitenkant staat.

Die gewone kookplaat is veel gevaarlijker dan zo'n slow-cooker. Veel hoger "beschikbaar vermogen", met 1 ding fout (vergeten), loopt de temp behoorlijk op. Met zo'n slow cooker moeten er minstens 2 of 3 dingen misgaan voordat je huis in de fik gaat. 1) vergeten, 2) thermostaat kapot 3) hij krijgt met dat beperkte vermogen toch de temperatuur voldoende hoog om iets tot zelfontbranding te krijgen.

(*) Bij mijn kookplaat moet ik hem op standje drie van max 9 zetten om iets "aan de kook te houden". Of het lineair is weet ik niet. Maar 500-1000W is een aardige schatting denk ik.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dat ei stond op licht koken, maar wel menig uren lang koken, kleine pit van 850W, ei was verkoold erdoor :P

evengoed timer instellen, dat is in geval van de losse timer vragen erom, digitaal ding, stelt het ding in maar je maakt een fout met instellen. de ellende is dan afhankelijk van wanneer je terugkomt, 1 uur na het aflopen van de timer, of een halve dag erna. boel goed verbrand, stank in huis, miss de buren al de brandweer gebeld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit is een ceramische pan dus krom trekken zal wel meevallen.
En een ei gaat stinken ja, maar dat doettie ook als je hem zo lang kookt lijkt me.
Ik dacht dat ze meer bedoelden dat het apparaat er niet tegen zou kunnen als je de stroom plots afschakeld.

Op 25 november 2017 19:23:49 schreef testman:
de ellende is dan afhankelijk

LEZEN!

Een slowcooker zal NIET de pan droogkoken dus ook veel minder schade aanrichten als je hem 10x te lang z'n werk laat doen. Je eten is misschien minder lekker (of juist lekkerder), maar geen stank geen kapotte pan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/