Hoi,
ik heb deze expres hier geplaatst en niet in voertuigelectronica, omdat ik het weinig met voertuig-specifieke electronica te maken vind hebben en meer met algemene schakelingen. Als dat niet goed ik lees ik het wel...
Verhaal:
De injectiecomputer van mijn auto registreert alleen de vlotterpositie bij het stoppen en weer starten van de motor. Als er daartussen niks gebeurd is (niet getankt) zet de computer als je start de benzinemeter terug waar hij gebleven was toen je hem uit zette. Het teruglopen van de meter regelt de computer aan de hand van de injectortijden, dan weet hij hoeveel er uit de tank gehaald moet zijn. Het voordeel schijnt te zijn dat je meter niet heen en weer zwiept als je scherpe bochten neemt en zo, als de vloeistof heen en weer klotst. Ik vind het nonsense maar het is zo.
Wat is dan het probleem? Nou, ik rijd op LPG. De injectiecomputer denk dat er benzine geïnjecteerd wordt, dat is niet zo, maar na een tijdje rijden zonder benzine getankt te hebben denkt de computer dat de tank leeg is. En dat meldt hij eerst voorzichtig, met een piepje, maar hij (of is het een zij?) wordt wel steeds dringender. En dat is irritant. Ergo, ik wil de computer regelmatig laten denken dat er getankt is. Dat de meter dan weer terugloopt tijdens het rijden is niet belangrijk, ik start en stop de auto vaak genoeg. Nou zijn er speciale tankfoppers te krijgen maar die zijn duur en volgens de verkopers ook niet altijd even betrouwbaar. Handig... Dus wil ik zelf wat gaan proberen.
Er lopen drie draden naar de tank, plus, min en signaal. De plus en min voeden meteen ook de pomp in de tank. Ik heb het volgende bedacht, excuseer mijn tekentalent:
Ik wil gebruik maken van de variërende boordspanning van de auto. Als de motor draait is de boordspanning 14,2V, dan moet het relais in de schakeling ingeschakeld zijn en de weerstand R1 gebypassed. Maar als we de auto dan uitzetten en weer op contact (net voor het starten) is de spanning maar 12,4V, wordt het relais niet geschakeld en loopt het signaal van de tank naar de computer via de (kleine) weerstand R1. Dan denkt de computer dus dat de tank (ietsje) voller is dan toen we de auto uitzette. Dit organiseer ik door de combinaties van R2/R3 en R4/R5 logisch te kiezen.
Wat denken jullie ervan? Ik zou eigenlijk wel van het (ouderwetse, mechanische) relais af willen. En misschien ook wel van de 7805, misschien kan ik de varierende spanning ook constateren met een zener diode en is er een 12V bestendige variant van de TL081? Ik weet het allemaal niet zo goed, ik sta open voor suggesties!
Dank,
Hugo