Terug voeding Plafondventilator

Thevel

Golden Member

Of zie ik iets over het hoofd?

Ik neem aan dat je het verhaal van de stofzuiger bedoeld.
De condensator stond waarschijnlijk parallel over de schakelaar, deze wordt dus niet ontladen als de schakelaar uit staat.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zoiets moet het zijn. Ik had ook zo'n ding. Au!
Maar nog pijnlijker was het door de onwillekeurige schrikbeweging stoten van je elleboogbotje tegen het deurkozijn van de opbergkast. :(

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

Tja wie zet daar nu ook zijn kast neer >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

ts moet gewoon blij zijn dat zijn bedrijf geen arbo/veiligheid/KAM medewerker/officer heeft. Bij ons bedrijf hadden ze daar een hele afdeling voor. Die zouden vast wel iets gevonden hebben wattie niet goed deed, (niets te maken met wel of geen spanning op de stekker, gewoon iets anders)
Het herinnert me weer aan een gebeurtenis die een collega van me meemaakte, LS kabelstoring, kabel uitgeschakeld en gezaagd, overal liggen hopen zand naast de sleuf en stapels tegels. Het was een hardnekkige storing, gelukkig droge grond en mooi weer, maar het word laat, de straatverlichting schakelt al in. De monteur in de sleuf stoot op een gegeven moment tegen de uiteinden van de hulpaders, ook wel tariefdraden genoemd, en daar staat nu spanning op. Hij schrikt, valt met z'n hoofd tegen een stapel tegels, en verwond zich. Een oplettende bewoner ziet dat van een afstandje, die ziet dat bloed, en belt 112. Ambulance, politie, de hele prinsemarij verschijnt ten tonele. Wat een gezeik je daarna allemaal hebt met die lui van die veiligheidsafdeling.
TS heeft dat alles niet hoeven beleven.

Sorry voor dit opa vertelt.

Op 4 december 2017 20:56:27 schreef mvdk:
Een oplettende bewoner ziet dat van een afstandje, die ziet dat bloed, en belt 112.

Die oplettende bewoner had de man ook even binnen kunnen vragen om een pleistertje te plakken. Maar nee, 112 bellen is makkelijker, stel je voor dat er bloedvlekken in je vloerbedekking komen.

mel

Golden Member

@ mvdh:
Dan heeft die monteur toch niet veilig gewerkt. kabel doorzagen zonder veilig te stellen..:+
Ik weet het, je kan niet altijd de spanning eraf halen, Maar dat is dus wat de arbo en die piefen zouden zeggen..
Ik heb het regelmatig gehad, meter weghalen of plaatsen , en de tariefdraden vergeten..
Doet ook best auw.. :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als het inderdaad een wisselspanning was en de ventilator stilstaat dan is er maar 1 verklaring mogelijk: De behuizing van de ventilator staat onder spanning door een andere bron. Door een leiding heen geschroefd wellicht? Waarom moest de ventilator überhaupt uitgeschakeld worden? Waren er meer problemen mee?

[Bericht gewijzigd door meander op dinsdag 5 december 2017 10:12:41 (17%)

Spanning staat en stroom gaat!
Lambiek

Special Member

Op 26 november 2017 11:33:43 schreef wouter445:
ja ik ben monteur......

Zou je niet zeggen.....

voor zelfde geval was ik van mijn trap gevallen door de schrik.

Wat een gezever man, hoe vaak ik niet een optater gehad heb, ook van 400VAC drie fase. Ik ben er ook nog, en mankeer niets. Ik denk dat je beter een ander beroep kunt gaan uitvoeren, misschien is manager iets voor je, lekker veilig achter een bureau de hele dag.

Op 26 november 2017 11:08:47 schreef Willie W:
Als iedereen een hartfilmpje moet laten maken die een mep uit het net krijgt dan zou er elke dag een rij van een kilometer voor elke EHBO staan.

Ik denk dat ik zo'n kliniek ga beginnen, wel allemaal komen dan hé. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Op 5 december 2017 06:58:02 schreef mel:
@ mvdh:
Dan heeft die monteur toch niet veilig gewerkt.

Natuurlijk hadden de tariefdraadpatronen eruit gehaald moeten worden. Maar het ging om de schrikreaktie, misschien was de man ook wel geschrokken als de draden spanningsloos waren geweest. In het onderzoek wat die arbo afdeling (laat ik 't maar zo noemen) daarna deed, speelde het niet uitschakelen van die tariefdraden nauwelijks een rol. Ze kijken dan naar heel andere zaken. En dat is dan dat gez*** waar ik op doelde. Dat komt omdat ze geen inzicht in de techniek hebben, en dus naar algemeenheden gaan zoeken. TS zou misschien erop zijn gewezen dattie z'n werkplek niet voldoende had afgeschermd (ik weet niet hoor, misschien had ie dat juist wel goed gedaan, maar als voorbeeld) Ze gaan zoeken.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 4 december 2017 20:56:27 schreef mvdk:
.. Hij schrikt, valt met z'n hoofd tegen een stapel tegels, en verwond zich..

Eigen schuld, dikke bult! Voor aanvang van werkzaamheden had hij die tegels maar moeten vervangen door rubbertegels en niet vergeten om na werkzaamheden de rubber tegels weer om te wisselen voor de originele tegels.

Shiptronic

Overleden

Waarom is alles tegenwoordig zo duur? Als ik een lampje vervang duurt dat 5 min, de administratieve rompslomp erom heen, + voorbereidingen om aan de werkzaamheden te beginnen, en de boel daarna weer bij te zetten, reken maar op min. een uur :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Vergeet je werkvergunning niet >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Thevel

Golden Member

De TS laat al een tijd niets van zich horen, Hij zal toch niet weer aan die ventilator gehangen hebben? :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
evelo

Golden Member

Ik jaag er mij niet meer in op, uren lopen gewoon door en de meeste bedrijven waar ik kom hebben geld genoeg.

Ik ben nu ongeveer 15 jaar aan het werk. De evolutie op gebied van aandacht voor veiligheid is in die 15 jaar toch wel opmerkelijk vind ik.

In bedrijven waar ik vroeger bij manier van spreken in korte broek en slippers zou kunnen binnenwandelen daar moet je nu je vingerafdrukken afgeven.
Als technieker heb je dan natuurlijk van die half verweerde afdrukken, tegen dat de portier een redelijke scan kon bekomen met zijn apparaatje waren we weer een tijdje bezig. En ze houden ze ook maar een bepaalde tijd bij, gelukkig maar..

Maar wat ik wou zeggen: zelfs met die sterke aandacht voor veiligheid( met bijhorend kostenplaatje), dan nog hoor ik ieder jaar wel over een ongeval met zwaar gewonden of erger.
Een chauffeur die van zijn tankwagen valt, een operator die geklemd raakt in zijn machine, iemand die geklemd geraakt tussen bulldozer en muur, iemand die zijn arm kwijtraakt tijdens het smeren van een lopende band,...

Je moet maar beter opletten is te gemakkelijk zeggen. Het is meestal een samenloop van omstandigheden.

maartenbakker

Golden Member

Procedures kunnen nooit gezond verstand en vakkennis vervangen, al probeert men dat soms wel (te vaak). Je zal ze allebei nodig hebben om als bedrijf optimaal te presteren (een beetje meer gezond verstand en vakkennis en een beetje minder procedures).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

je wordt vooral gek van die regels bij bedrijven welke een amerikaanse eigenaar hebben. daar is het normaal om voor elk apart soort werk een aparte vergunning te moeten hebben. en niet voor 3 weken aaneen of zolang die klus duurt maar elke dag weer een nieuwe halen wat je al dik een uur kost, dat betaalt zo'n bedrijf dan wel in geval van een storing of regieklus, maar bij een aangenomen klus was de aanneemsom niet inclusief die weggegooide uren.

op een hoogwerker moet je een werkvergunning hebben, alsmede een certificaat bij dergelijke bedrijven. dat heeft ook lang niet iedereen, steeds controle van zo'n ss figuur, durf je iets te verzetten om erbij te kunnen klimmen krijg je meteen een aantekening, of bellen ze meteen op naar hogerhand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer