Nieuwe meterkast + indeling enkele vragen!

https://i.imgur.com/NOfJnzD.jpg

De huidige groepenkast!

geen hoofdschakelaar 2 van de 4 groepen geen ALS en een soort van kookgroep waarvan de ALS defect is.

https://i.imgur.com/R2KfKhV.jpg

https://i.imgur.com/0mc9MbG.jpg (binnenkant)

Kookgroep welke rechtsreeks op de hoofdaansluiting zit. Deze blijft voorlopig zitten! We willen gaan verbouwen en dan wordt dit vernieuwd. Of als er eerder wat budget vrij komt.

https://i.imgur.com/x9ahLRa.jpg (slimme meter ed)

https://i.imgur.com/nQgfL2A.jpg
https://i.imgur.com/nQgfL2A.jpg

waar ik aan twijfel is de 2e kook groep. Dit is een groep die in de keuken uitkomen maar daar zit de koelkast en de magnetron op afgewerkt maar volgens mij mag dat niet ? Want je mag toch maar 1 apparaat afwerken op zo'n groep ? Dit is zo door de vorige bewoners zo aangelegd.

https://i.imgur.com/zNWkNOW.png
(groene groepen zijn gr 5/6 staat verkeerd in de afbeelding)

Nu komt er een nieuwe ABB HAF kast van 24 modules en de 6 module ABB HAF kast komen de 2 PV installaties. (eerste installatie reeds aanwezig).

Zoals ik het nu ingedeeld heb mag dit toch ? Wat ik begreep mag je een kookgroep combineren met andere groepen op 1 als ? Er vanuit gaande dat dit mag zoals de vorige bewoner het heeft (laten) aansluiten ?

De loze ruimte komt op den duur nog de kookplaat groep is de bedoeling.

mel

Golden Member

Waarom zet je niet alles in 1 kast? Dat is netter,en je mag 4 groepen op een aardlek zetten.En als je ruimte te kort komt, haal je die beltrafo eruit, en zet m ergens anders neer. Dan heb je ruimte zat.

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 26 november 2017 15:02:11 (38%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Omdat er nog een koopgroep bij moet later en dan kom ik zoiezo ruimte te kort zonder de reeds aanwezige 6 module kast.

mel

Golden Member

Ik zie rechts onderin 4 witte vlakken,naast de hoofdschakelaar. Dit is zeker reserve?Dan kan daar een mooie kookgroep in. Ik neem aan 3 fase , dat past goed.En ik zie trouwens bovenin op jouw tekening 2 groepen staan waarbij "kookgroep " staat?

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 26 november 2017 15:19:39 (23%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Waarom gebruik je niet overal aardlekautomaten?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Omdat ik nog meerdere als en meerdere automaten nog heb liggen dus even 300+ extra uitgeven voor aardelekautomaten vind ik dan zonde :).

[Bericht gewijzigd door Gerwinh op zondag 26 november 2017 15:34:58 (11%)

Die 'kookgroep' met 3 smeltveiligheden is geen goede kookgroep. Zo te zien heb je maar een enkelfasige aansluiting. Als de kookgroep daadwerkelijk vanuit 3 zekeringen gevoed wordt (dus bedraad is als 3 fasig) dan is de nuldraad overbelast. Dit is belangrijk om even te controleren!

edit:

Die andere 'kookgroep' met automaten klopt ook niet. Zo te zien zijn dit 2 losse automaten, dus feitelijk 2 losse groepen de door dezelfde kabel gaan. Daarnaast is de kleurcodering onjuist (zwart gebruikt al nul) en is de kabel zo te zien ook geen 2.5mm². Ofwel, vervangen die hap!

[Bericht gewijzigd door meander op zondag 26 november 2017 17:11:08 (34%)

Spanning staat en stroom gaat!

Is de 'kookgroep' met 3 smeltveiligheden is wel een kookgroep, want ik zie een zegel zitten aan het boutje. Daarnaast zie ik maar drie draden die kant opgaan.

De ABB automaten (naast de aardlekschakelaar) zijn deze mechanisch aan elkaar gekoppeld?

Abb automaten zijn niet gekoppeld nee. Heb zo het idee dat bruin/blauw de koelkast en zwart /zwartwit de magnetron zoals ik het nu zie. Zal later eens testen.

*edit: blauw/bruin is koelkast+magnetron zwart/zwart-wit is de vaatwasser.

Moet dus ook vervangen worden. Zijn overigens wel meer beunhaas dingen gebeurd in dit huis door de vorige eigenaren helaas.

De smelt zekering kookgroep zit er van de bouw erin en zit zo in alle huizen. De zekering zit er overigens niet meer erop deze was afgebroken.

Er gaan 3 fase draden naar de smeltzekeringen en de nul en aarde lopen direct door naar het koppelblok rechts.

Ik heb het niet helemaal helder voor ogen, maar je cyane groepen lijken nagenoeg geen belasting te hebben. Zou je niet bijv. groep 4 en 5 naar de cyane aardlek verplaatsen, om zo per aardlek een min of meer gelijke belasting te hebben?

Meep! Meep!

Heb wat dingen aangepast! Toch alles in 1 kast. Mocht de kookgroep toch aangepakt worden kan hij alsnog in het kleine kastje komen!.

Tevens de belasting iets beter verdeelt. De deurbel kan die gewoon op ALS 3 blijven of beter op als 1/2 zetten ? Kan namelijk nergens vinden of een deurbel als groep telt ?

Bewust de tuin op als 2 gezet is namelijk een groep met max 100 watt aan lampen ed. En groot verbuik zal er nauwelijk zijn. En mochten de lampen kortsluiten dan heeft de rest van het huis er geen last van.

Groep 5&6 wat nu een kookgroep is krijgen elk een eigen kabel i.p.v. door de 5 aderige kabel nu.

Groep 10 is voor een kabel die wel aangesloten is nu maar totaal onbekend is waar hij voor dient. Die moet ik dus nog door de kruipruimte volgen waar die heen gaat.

https://i.imgur.com/jb9VyeQ.png

Groep 1 Zolder
Groep 2 Douche
Groep 3 Schuur
Groep 4 Tuin
Groep 5 Keuken Vaatwasser
Groep 6 Keuken Magnetron + Koelkast
Groep 7 1e verdieping
Groep 8 Woonkamer
Groep 9 Meterkast
Groep 10 Spare / Nu nog onbekende kabel

De beltrafo dien je ergens achter een van de automaten aan te sluiten zodat deze ook beveiligd is tegen kortsluiting. Je mag zelf kiezen welke, aangezien de deurbel nauwelijks iets verbruikt maakt het niet veel uit achter welke je hem zet.

Spanning staat en stroom gaat!
mel

Golden Member

Groep 2 zou je kunnen combineren met b.v. zolder , en zo zijn er wel meer groepen, waar nauwelijks verbruik is.
En wat bedoel je met "meterkast", heeft die een eigen groep?
Even uit mn hoofd , denk ik dat je makkelijk 2 groepen zou kunnen besparen door te combineren.Microgolf en koelkast hebben geen eigen groep nodig.Tuin combineren met schuur,zolder met 1e verdieping.
Een eigen groep hebben in ieder geval wasmachine, wasdroger en vaatwasser.De rest zou je een beetje logisch kunnen combineren.(Past alles toch lekker in 1 kast ,lekker puh :) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

een koelkast op een aparte groep wordt nooit gedaan, als je bang bent voor uitval in de vakantie moet de koelkast niet bij de tuinverlichting zitten op dezelfde aardlek.

zolder als dit geen woongedeelte is ( dus slaapkamer ipv opslag van zooi ) heeft ook geen aparte groep nodig.

tevens zou ik de aparte groepen mixen met algemene groepen op de aardlekken zodat je nog iets overhoud met een aardstoring mbt verlichting in huis.

beltrafo in de kast is ook niet nodig, dingen zijn sluipverbruikers zeker als je daar ook een 20 jaar oud model voor gaat gebruiken. kun je net zo goed op een oude smps adapter zetten in het wcd van de meterkast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 november 2017 09:42:37 schreef testman:
beltrafo in de kast is ook niet nodig, dingen zijn sluipverbruikers zeker als je daar ook een 20 jaar oud model voor gaat gebruiken. kun je net zo goed op een oude smps adapter zetten in het wcd van de meterkast.

Dat gaat niet altijd werken. Veel bellen hebben wisselspanning nodig, een smps adapter geeft doorgaans gelijkspanning.

Spanning staat en stroom gaat!

veel bellen hebben geen problemen met DC, evt kun je ook een halogeentrafo gebruiken ervoor, maar die hebben ook een hoger sluipverbruik. dat doet men op t werk, die zijn goedkoper als een dinrail beltrafo, tevens gaat de bel dan hard genoeg, geen klachten over bellen die niet te horen zijn op zolder :P

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 28 november 2017 13:09:07 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Doe mij maar lekker een beltrafo ipv een switcher.
Lekker kortsluitvast.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

een beltrafo van 1A kan nog geen dingdong en tringbel samen aan, een echte trafo van 1A wel, gezien de kortstondige belasting ook geen probleem om 1,5A eruit te trekken. er kan altijd nog een zekering achter die trafo gezet worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even stil geweest maar dan kon ik alles op een rijtje zetten en eens goed meten. En kijken wat er aan bekabeling mogelijk is.

We zijn nu naar 7 groepen gegaan ipv 10 en dat verdeeld over 2 x als ipv 3 stuks.

Tevens de Beltrafo weg en de bel wordt volledig vervangen door een draadloze variant. Hebben nu en en.

Als 1:

Gr 1 Keuken licht (100 w) + cv (160 w) + computer hok (300 w) + voorraadkast (60 w). + enkele stopcontacten.

Gr 2 wc (40 w) + woonkamer (ca 500w) + Meterkast (100 w) + enkele stopcontacten.

Gr 3 Vaatwasser

Gr 4 Koelkast + Magnetron

Als 2:

Gr 5 slaapkamers (300 w) + zolder (300 w) + tuin voor (30 w) + enkele stopcontacten

Gr 6 Schuur (200 w) + Trapkast 40 w) + tuin achter (50 w) + enkele stopcontacten voor zwaarder klus apparatuur.

Gr 7 Wasmachine (2000 w)

2 x alamats voor pv met kWh meters.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..