Vacuümpompen en frequentiereglaars vraag over vermogen en regeling

Voor een recent aangeschafte CNC freesbank (nog niet geleverd) wil ik de vacuümpompen via een frequentie regelaar gaan regelen.

Op de machine komen twee klauwenpompen te staan om met behulp van vacuüm, materiaal op te spannen. Ik wil in de vacuümleiding een druksensor opnemen. Deze meet continu het vacuüm. Op de drives wil ik de boel dan zo inregelen dat deze op een vacuüm van ~-600mbar regelen.
Kan ik twee drives aansturen met 1 druksensor? Of kan ik beter twee sensoren of eventueel een signaal scheider met twee analoge uitgangen gebruiken?

Onderstaand de gegevens van de vacuümpompen:
- Motorstroom 17,5/10 A
- Motorvermogen 4kW @ 50 Hz

Ik kan twee Danfoss VLT 5006 drives kopen maar ik vermoed dat deze aan de kleine kant zijn. De technische info:
- Ivlt N 15,2A (nominale uitgangstroom vermoed ik)
- Uitgangsvermogen 6,3 KVA
- Typisch as vermogen 3,7kW

Klopt het dat deze drives aan de lichte kant zijn voor deze belasting? Als alternatief kan ik VLT 5011 drives gebruiken, deze zijn echter voor 7,5kW as vermogen geschikt. Gaat dat qua motorbeveiliging en dergelijke goed met een belasting van 4kW?

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
GJ_

Moderator

Als je motoren met een vermogen van 4kW op een 3,7kW drive aansluit lijkt het me logisch dat je vermogen tekort kunt komen.

Op een 7,5kW drive een 4kW motor aansluiten is geen probleem.
Het zou anders zijn met bv een 75kW drive. Die "ziet" geen motor en zal dus een storingsmelding geven. Bovendien kan die de drive niet beschermen en allerlei handige functies werken niet.

Dat vermoeden had ik al, goed dat je het bevestigd. Ik vind het overigens wel een rare waarde voor een drive. Elektromotoren van ~3,7kW ken ik niet.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
GJ_

Moderator

Ik ken ze ook niet. Dat zou een oude 5PK motor zijn.

Ik heb ze in m'n eigen lijst staan. Ik ken ze dus welkuch
In het wild zie je ze zelden.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 26 november 2017 16:47:09 (52%)

Je zou verwachten dat Danfoss een drive maakt voor veel gebruikte motoren. Dan lijkt 4kW of 5,5kW mij logischer dan 3,7kW.

Aangezien het jouw dagelijks werk is, heb jij nog advies over hoe ik de besturing het beste opbouw?
Deze drives hebben een PID regeling dus de druksensor zou er volgens mij direct op aangesloten kunnen worden.

Maar kan ik met één sensor uit de voeten of heb ik er twee nodig?

[Bericht gewijzigd door diode op zondag 26 november 2017 16:55:11 (18%)

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
trix

Golden Member

belangrijk om te weten wat de sensor uitstuurt b.v. 0-10V of 4-20mA.

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

In de meeste gevallen heb je aan 1 sensor genoeg. Met 0..10V parallel, met 4..20mA uiteraard in serie.
De nullen van beide drives natuurlijk wel aan elkaar knopen.

Wat ook kan is natuurlijk de sensor op drive 1 en dan dat signaal van de analoge uitgang van drive 1 naar de analoge ingang van drive 2 sturen.

Onderstaand de gegevens van de vacuümpompen:
- Motorstroom 17,5/10 A
- Motorvermogen 4kW @ 50 Hz

Ik kan twee Danfoss VLT 5006 drives kopen maar ik vermoed dat deze aan de kleine kant zijn. De technische info:
- Ivlt N 15,2A (nominale uitgangstroom vermoed ik)
- Uitgangsvermogen 6,3 KVA
- Typisch as vermogen 3,7kW
[/quote]

Als de motor 10A (bij 400 volt) opneemt en de drive kan 15.2A leveren (bij 400V) lijkt me dat meer dan voldoende. De vermogens zeggen niet zoveel. Selecteer een drive op basis van stroom.

GJ_

Moderator

Een VLT5006 op 3x400Vac is 10A nominaal. Dus inderdaad een 4kW drive. Hij heeft wel maar 50% piekstroom, dus gedurende korte tijd 15A.

Een VLT5006 die nominaal 15,2A levert is voor 3x230V!!! Die moet TS dus niet kopen! Bovendien is die dus wel degelijk te licht voor deze motor.

De ene VLT5006 is de andere niet.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 26 november 2017 20:12:18 (21%)

Er is een minimum toerental van de pompen . Als je daar tegen aan loopt gaat de druk zakken . Eventueel een pomp uitschakelen .

Op 26 november 2017 20:00:25 schreef GJ_:
Een VLT5006 op 3x400Vac is 10A nominaal. Dus inderdaad een 4kW drive. Hij heeft wel maar 50% piekstroom, dus gedurende korte tijd 15A.

Een VLT5006 die nominaal 15,2A levert is voor 3x230V!!! Die moet TS dus niet kopen! Bovendien is die dus wel degelijk te licht voor deze motor.

De ene VLT5006 is de andere niet.

Ik ken de types gelukkig niet uit het hoofd, daarom had ik de spanning er ook bij gezet.

Gisteren niet helemaal wakker. Na de opmerking van GJ gelezen te hebben, heb ik de technische gegevens nogmaals bekeken. Gisteren had ik de tabel voor 200~240V voeding te pakken. In de 400V tabel staat inderdaad 4kW asvermogen voor de 5006. Dat zou dus moeten passen.

De sensor heb ik nog niet dus ik kan zowel 4-20mA of 0-10V bestellen. Qua besturing zal ik eens kijken hoe ik dit het beste kan doen.

Bedankt voor de informatie.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
GJ_

Moderator

Normaal is 0..10V het gemakkelijkste werken.

Waarom is de keuze op deze Danfoss drive's gevallen?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 27 november 2017 12:56:49 (39%)

Die keuze is nog niet definitief. Ik zoek gebruikte regelaars en de Danfoss drives kan ik relatief interessant aankomen. Zijn er betere alternatieven?

[Bericht gewijzigd door diode op maandag 27 november 2017 15:47:09 (11%)

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
GJ_

Moderator

Ik heb een voorkeur voor andere drives, maar dat wil niet zeggen dat dat een beter alternatief is. Als je tweedehands wil is de keuze beperkt, dus als je goedkoop aan die Danfoss kan komen is dat een prima keus.
Voor een nieuwe drive moet je toch al gauw op zo'n 600 euro excl BTW denken.

evelo

Golden Member

Wat is het voordeel van vacuümpomp icm frequentieregelaar?

Energiebesparing?

trix

Golden Member

mischien ook lawaai, die dingen maken een tering herrie.

eigenwijs = ook wijs

Evelo, voor mij is het inderdaad om de energiebesparing te doen. Zolang ik bij het frezen mijn materiaal niet volledig op diepte frees heb ik weinig debiet nodig.
Zodra ik dan de onderdelen echt ga uitsnijden dan neemt het benodigde debiet rap toe. In de praktijk betekend dit ongeveer dat ik 90% van de tijd op een lager vermogen kan draaien.

GJ, nieuw wordt het inderdaad een dure hobby. Om de investering dan terug te verdienen wordt erg lastig.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

@diode,

Even op marktplaats rondsnuffelen, zitten ook een paar verkopers die uit lopers en of restpartijen vekopen.

Ik heb zojuist marktplaats eens bekeken. Ik zie veel onbekend (of te klein) spul. Wat wel lijkt te passen is voornamelijk Danfoss maar dan de FC301 of de FC051.
De FC301 is volgens mij nog in productie en dus redelijk recent. Eens kijken of dat wat is, bedankt voor de tip.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
trix

Golden Member

schiet me nu te binnen, zo'n vacuum pomp werkt toch met platen/schotten die door de middel vliegende kracht naar buiten worden geslingerd ?
als dat zo is lijkt mij dat er een minimale toerental is, i.v.m. de afdichting van die schotten tegen de wand.

eigenwijs = ook wijs
eSe

Honourable Member

@trix 't zijn klauwenpompen, zie start topic. Maar ik denk dat deze ook een minimaal toerental nodig hebben, de klauwen zijn metaal op metaal, zonder extra dichting.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
trix

Golden Member

klauwenpomp inderdaad, staat gewoon in de openingspost |:(
maar is dat metaal op metaal, of raken ze elkaar net niet ?

eigenwijs = ook wijs
eSe

Honourable Member

"Metaal op metaal", maar de klauwen raken elkaar net niet. Meer info kan je o.a. hier vinden https://www.buschvacuum.com/nl/nl/technology/dry-claw-vacuum-pumps
Het bodemsanerings bedrijf waar ik af en toe voor werk gebruikt nogal wat van deze pompen, model Mink.

Groetje,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Beter die pompen bij het bereikte vacuüm niet te laag in frequentie te laten draaien, bv lager dan 15/20 Hz.
De motor word dan te heet en de clixon doet zijn werk.
Dan kan een kleine bypass van lek-lucht een oplossing zijn(met filter), maar dat hangt weer van de toepassing af, zodat de motor weer wat koeling krijgt door de fan die dan net even weer wat sneller draait.

Een goed filter of cycloon is noodzakelijk bij dit type pompen, 1 beschadiging aan de klauw en of coating en het debiet is weg.