Sony - NS400D

Ik heb een Sony - NS400D CD/DVD speler. Die krijgt steeds meer moeite om een DVD of CD te herkennen. Dat duurt vaak lang en het lijkt er op dat de laser een aantal pogingen doet om te herkennen en dan stopt. En soms gaat het in 1 keer goed, zowel DVD als CD.

Lens lijkt me schoon. In andere topics lees ik dat er stelschroeven zouden zijn om de hoogte van de lens t.o.v. de schijf in te stellen. Welke zouden dat zijn bij deze speler? En valt er nog iets anders in te stellen bij dit apparaat?

Hoogte van lens TOV CD/DVD is niet in te stellen. Enigste wat je bedoelt is de intensiteit van de laserbundels vergroten of verlagen en dat doe je met die twee miniatuur potmetertjes op de oranje folie onder de laser. 1voor DVDs en 1 voor CDs zeg maar. Markeer potmetertjes en verstel ze zodat alles weer normaal gaat werken.

Ja, ik zie die potmetertjes zitten. Zal ze markeren en het verstellen uitproberen.

Ik neem aan dat ik hele kleine slagen moet maken bij het verstellen. Is een kwart slag per keer redelijk? of is dat al een te grote slag?

die potmeters veranderen doet meestal niks. het kan ook de cd tafelmotor zijn welke niet wil aanlopen door slechte lagers of borstels die slecht contact maken, de sensor welke de signalen van de cd leest kan ook gammel zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

1/4 de slag is al te veel, doe kleine stukjes of 1/8 slag per keer. @ Testman: Genoeg mee kunnen redden hoor, ja, ok als de laser echt af is dan niet te redden uiteraard...

met beide potmetertjes uitgeprobeerd maar zowel cd's als ook dvd's starten meestal nog steeds niet goed.

een nieuwe laserunit kost bij Onderdelen-Land.nl zo'n € 150,- en dat is me te veel voor dit apparaat.

naar de sloop dan maar

een ieder veel dank voor de input

maartenbakker

Golden Member

Nou dat is wel erg snel opgegeven. Als je met je favoriete zoekmachine de term KHM-240AAA ingeeft dan krijg je talloze goedkopere opties. Soms zal daar een vervalsing uit China bij zitten waardoor je misschien 2 of 3 goedkope units verder bent voor je een goede treft, maar bijvoorbeeld https://www.ebay.co.uk/i/152423412530?rt=nc lijkt betrouwbaar.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die € 150,- is voor een complete laserunit met motortjes en al. uit de reactie van testman maak ik op dat de oorzaak van de problemen die ik heb met het apparaat ook kan liggen aan andere onderdelen. alleen de laserunit vervangen is dus een risiko, waarbij ik toch € 40,- kan verliezen. ik heb onvoldoende kennis om de oorzaak van de problemen precies vast te stellen.

ik heb de speler weer in elkaar gezet. het is iets beter geworden, dwz cd's pakt ie nu altijd, zei het na enige aarzeling. zowel opgenomen als originele cd's.

dvd soms wel, meestal niet. uit eerdere reacties maak ik op dat de laser dan wellicht niet goed meer is, of de geleidingen?

maartenbakker

Golden Member

Als de geleidingen niet goed zijn kun je ze gewoon schoonmaken en smeren. Vervangen van het gehele loopwerk (150 is scherp voor dit model voor nederlandse begrippen, maar internationaal is er vast nog wel wat te vinden), is meestal alleen nodig als er iets gebroken is of de spindelmotor stuk.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor dat ik 'm weer demonteer: mag ik concluderen dat de motortjes en geleidingen nog goed zijn omdat cd's wel goed afspelen?

Een CD doet 700MB opslag en een DVD 4.7GB, de laser heeft het minder moeilijk om een CD goed te lezen. Als die er langer over doet om de inhoudsopgave te lezen (TOC) is toch meestal een zwakke laser de oorzaak. De output is te meten, König had daar testijds een leuk apparaatje voor. Maar domweg vervangen kan ook.

misschien dan toch vervangen voor deze: https://www.ebay.co.uk/i/152423412530?rt=nc

is de laserunit demonteren en monteren te doen zonder ervaring?

Laserunit is gemakkelijk te de- en monteren. Let wel: er zit vaak een kortsluit plaatje in of een soldeer punt voor bescherming van de laser. Verkrijgbaarheid zegt al genoeg over mogelijk defect!!

Right... eerst monteren en aansluiten en dan met een geaarde* tip de klodder weghalen.

* Indien er een 230V boutje wordt gebruikt ipv een ESD safe omgeving...