Status pcb maken.

Thevel

Golden Member

Je kunt die in/uit-gang "kortsluiten" met een laagohmige weerstand van enkele kOhm (ing is nul) en met het contactje van die sensor zet je er dan weer de volle voedingsspanning op (ing is 1), dan kun je parallel aan die laagohmige weerstand een weerstandje met led zetten.
In de software moet je hem dan alleen andersom afvragen.
Hoop dat ik het begrijpelijk heb beschreven.

Als die sensor een contact is kun je misschien iets doen met een externe spanning een gewone led en en een al of niet pullup weerstandje. Andere mogelijkheid is de sensor een kleine relais laten schakelen waarvan je dan met een potentiaal vrijcontact de ingang schakeld en een een andfer relais een led.

Een led in serie met een opto door de sensor laten schakelen en de secundaire kant van de opto de regelcomputer laten sturen.

E.e.a. staat of valt met de stroom die de sensor kan schakelen. Is de sensor een reedcontact of misschien een hall sensor of wat is het? Afhankelijk van wat het voor een ding is kunnen bovengenoemde oplossingen desastreuze gevolgen hebben voor de zowel de sensor als de regel computer.

Processoren die maar <1mA kunnen sourcen, zijn meestal met quasi-bidirectionele poorten uitgerust. (zoals de 8051 en afstammelingen)

@Arco

Mijn gedachten gingen idd ook de kant op van 8051, HC11 of 6800 achtige dingen op. Beetje de oertijd zeg maar. Waren wel heel erg leuke dingen trouwens. Veel leuker dan die stomme pic cpu's met hun 14 bits cores. Het was dat die als eerste een flash geheugen hadden en een gratis verkrijgbare IDE hadden maar ik heb die microcore van microchip altijd bagger gevonden.

EricP

mét CE

OK, ik begin het te snappen. Je hebt dus een input en als je die met een sensor (vlotter) laag trekt, dan wil je dat er een LED gaat branden, correct?

De 'lompe' manier zou zijn om te kijken of je ook nog ergens de '+' van de voeding van dat ding naar buiten krijgt - aangenomen dat het dezelfde + is als waar je controller op loopt. Als je die hebt, is het een kwestie van een LED met voorschakelweerstand tussen die plus en een ingang. De vlotter schakelt dan beiden.

Heb je die niet, dan heb je een externe voeding nodig. Hoeren-NPN-torretje met de E aan GND, met de B aan een weerstand van 50kΩ oid., collector met een voorschakelweerstand aan de B van een PNP hoerentorretje, E van het PNP hoerentorretje aan de + van je externe voeding, C van het hoerentorretje via een weerstandje aan een LED. Andere kant van de LED aan GND (iemand die het ff tekent? :) ).

Wellicht netter: externe voeding, vlotter aan GND, andere kant vlotter via 10kΩ oid. aan de +. 2x NPN-hoerentorretje, beiden met E aan GND, B via 10kΩ oid. naar knooppunt vlotter - weerstand, de ene E naar je computer, de andere E naar een weerstand - LED - +.

Op 1 december 2017 07:20:19 schreef EricP:
OK, ik begin het te snappen. Je hebt dus een input en als je die met een sensor (vlotter) laag trekt, dan wil je dat er een LED gaat branden, correct?

De 'lompe' manier zou zijn om te kijken of je ook nog ergens de '+' van de voeding van dat ding naar buiten krijgt - aangenomen dat het dezelfde + is als waar je controller op loopt. Als je die hebt, is het een kwestie van een LED met voorschakelweerstand tussen die plus en een ingang. De vlotter schakelt dan beiden.

Heb je die niet, dan heb je een externe voeding nodig. Hoeren-NPN-torretje met de E aan GND, met de B aan een weerstand van 50kΩ oid., collector met een voorschakelweerstand aan de B van een PNP hoerentorretje, E van het PNP hoerentorretje aan de + van je externe voeding, C van het hoerentorretje via een weerstandje aan een LED. Andere kant van de LED aan GND (iemand die het ff tekent? :) ).

Wellicht netter: externe voeding, vlotter aan GND, andere kant vlotter via 10kΩ oid. aan de +. 2x NPN-hoerentorretje, beiden met E aan GND, B via 10kΩ oid. naar knooppunt vlotter - weerstand, de ene E naar je computer, de andere E naar een weerstand - LED - +.

Aha, bedankt. Inderdaad als iemand dit voor me wilt tekenen graag!

fatbeard

Honourable Member

Je hebt nog veel minder onderdelen nodig:

Op deze manier is de controller ook beveiligd tegen bedradingsfouten en storingen in de adapter.

Vrijwel elke optocoupler zal werken: de minimaal benodigde CTR is 60% bij gebruik van een 5V adapter (en nog veel minder bij 12V).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 2 december 2017 09:07:12 schreef fatbeard:
Je hebt nog veel minder onderdelen nodig:
[bijlage]
Op deze manier is de controller ook beveiligd tegen bedradingsfouten en storingen in de adapter.

Vrijwel elke optocoupler zal werken: de minimaal benodigde CTR is 60% bij gebruik van een 5V adapter (en nog veel minder bij 12V).

Bedankt voor je tek. fatbeard.

Hoe je het getekend hebt is niet te bedoeling.
Op de controller zit de vlotter. Dit is gewoon een open/close verbinding.

Ik wil dus al de verbinding gesloten is dat er één led gaat branden.

Die plus draad voor je ingang zit waarschijnlijk gewoon in die 8 polige mini din, 6 input en de plus en de min denk ik.
Dat is voor zowel mijn oplossing als voor met een opto voldoende, niet als er uit de sensor een spanning komt dan is alles anders.

Op 2 december 2017 14:38:15 schreef rwk:
Die plus draad voor je ingang zit waarschijnlijk gewoon in die 8 polige mini din, 6 input en de plus en de min denk ik.
Dat is voor zowel mijn oplossing als voor met een opto voldoende, niet als er uit de sensor een spanning komt dan is alles anders.

Klopt, Je hebt 6 plussen en één min. Alleen ik zal dan één Opto moeten vinden die minder dan <1mA werk. Dit om de er dus maar 0.8mA opstaat.

Ik denk dat er ook een vaste plus uit komt (meer dan 0,8mA) en dan zou onderstaande schma werken, afhankeijk of er 3,3 of 5V uit komt kun je de weerstand waardes nog wat aanpassen.

[Bericht gewijzigd door rwk op zaterdag 2 december 2017 15:09:42 (11%)

Op 2 december 2017 15:01:07 schreef rwk:
Ik denk dat er ook een plus in zit en dan zou onderstaande schma werken, afhankeijk of 3,3 of 5 V uit komt kun je de weerstand waardes nog wat aanpassen.

En ja er komt +3.2 uit bedankt!