ontvangststerkte mobiele telefoon

Ik zeil veel in Scandinavie. Gebruik voor internet ontvangst op de laptop een dongle en koop ter plaatse een prepaid simcard. Die zijn sinds dit jaar daar nog maar moeilijk te verkrijgen. Qua kosten kan ik net zo goed een telefoon aanschaffen met een goedkoop abonnement.

Ik anker veel langs de kusten. Met de dongel had ik meestal wel een redelijke verbinding. Maar ik lees her en der dat telefoons niet allemaal een even goede antenne hebben. Welke telefoons dan een betere antenne hebben kan ik vervolgens niet vinden. in de specificaties vind ik ook geen aanwijzingen.

Ik vraag me af of ik, in geval van tegenvallende ontvangst, bv een autoantenne kan gebruiken en of die op bv een samsung telefoon aangesloten kan worden. Of dat er een andere manier is om een beter signaal te krijgen (anders dan de telefoon hoger in de mast te hijsen).

Telefoons hebben allemaal een slechte antenne. Hoe krijg je ze anders in zo'n minuscule behuizing? Auto-antennes kun je niet aansluiten op de huidige smartphones.
Wat misschien een optie is: er zijn kastjes die via 3G/4G/5G/etc verbinden met internet en vervolgens die verbinding delen via wifi. Ik weet zo niet hoe zo'n ding genoemd wordt. Stel je zet dat kastje wat hoger op de boot, dan is de verbinding met het land al beter.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fripster

Golden Member

Dat heet een MiFi kastje. kijk maar hier:

https://en.wikipedia.org/wiki/MiFi

zomaar een voorbeeld:

https://www.aliexpress.com/item/Original-Huawei-E5577Cs-321-Wireless-M…

Je zou zo'n ding in een kunststof kastje (+droogmiddel: silicagel) kunnen stoppen en dan in de mast hijsen...

Just my two cents...

Fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
mel

Golden Member

Een telefoon heeft geen bereik op het water..Er staan nog steeds geen telefoonpalen op zee.. :+
Het is beter om een marifoon aan te schaffen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

een ontvanger van 2,3 en 4G signalen in de mast hangen die weer wifi uitzend waar je gsm en laptop op aangesloten kunnen worden. je hebt om te kunnen bellen immers geen GSM net meer nodig tegenwoordig. hoewel dat beter beschikbaar is doorgaans..

je kunt met een NL abo in de hele eu bellen en internetten voor het thuis tarief,

https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/kpn-prive-nl/attachment/a8edbaa1-d449-45fa-b4f4-f9fd3920ba2c.png

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 december 2017 11:27:07 schreef mel:
Een telefoon heeft geen bereik op het water..Er staan nog steeds geen telefoonpalen op zee.. :+
Het is beter om een marifoon aan te schaffen.

Voor de kust kun je gemakkelijk nog binnen de dekking van de masten op land zitten, en er is wel een maritiem netwerk in sommige gebieden, maar dat kost je (schrik niet) 10 euro per MB...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 2 december 2017 11:27:07 schreef mel:
Een telefoon heeft geen bereik op het water..Er staan nog steeds geen telefoonpalen op zee.. :+
Het is beter om een marifoon aan te schaffen.

die marifoon heb ik aan boord: hoe maak je met een marifoon verbinding met internet om weerberichten van bv Windfinder.com te zien?

GJ_

Moderator

Op 2 december 2017 10:56:43 schreef flipflop:
Telefoons hebben allemaal een slechte antenne. Hoe krijg je ze anders in zo'n minuscule behuizing?

Daar kan wat in zitten. Als wij van de kust weg zeilen heb ik altijd veel langer bereik op m'n Sonim dan op m'n Samsung.

Voor het weer op zee gebruik je weather fax. Windfinder is werkelijk onbetrouwbaar gepruts. Leuk voor een surfer, maar niet gebruiken als je serieus gaat varen!

Je telefoon én abonnement én aanbieder én locatie moeten wel geschikt zijn voor 3G of 4G. De Die laatste is sneller en reikt verder, soms is er echter geen 4G mast op de betreffende locatie.

Een 4G Mifi lijkt me het handigst. Misschien zijn die er met losse antenne of waterdicht in je mast hijsen of op het dak zetten.

Een Sonim telefoon lijkt behoorlijk aan de prijs, daarnaast lijkt ie ook niet meer verkrijgbaar.

Weatherfax gebruik ik alleen op oversteken naar bv Schotland. In kustgebieden gebruik ik o.a. Windfinder in combinatie met lokale weerberichten, zijn veel gedetailleerder dan Weatherfax.

Het gaat mij om verbindingen op ankerplaatsen, dicht bij de kust dus, maar veelal in dunbevolkte gebieden. Met de dongel ging dat redelijk. zeker in Zweden en Finland. In Denemarken wat minder, maar regelmatig toch wel een bruikbare verbinding.

Mag ik verwachten dat een smartphone antenne minder is dan die van de dongel?

Ik zou de telefoon ook in de mast kunnen hijsen, zolang de wifi het maar doet (verticale verbinding).

Als ik de Mifi zou gebruiken, dan heb ik alleen een simcard nodig in de Mifi en niet in de telefoon?

GJ_

Moderator

Op 2 december 2017 14:33:47 schreef anneguus:
Een Sonim telefoon lijkt behoorlijk aan de prijs, daarnaast lijkt ie ook niet meer verkrijgbaar.?

Sonim's zijn nog in alle soorten verkrijgbaar. Degelijk en echt IP68. Bij winderig weer even met een klant bellen terwijl de golven over de buiskap slaan is geen enkel probleem dus. En bij normaal gebruik gaan de batterijen 4 weken mee.

Lokale weekberichten vind ik OK, windfinder lijkt meestal nergens op is mijn ervaring.

RAAF12

Golden Member

Op 2 december 2017 11:27:07 schreef mel:
Een telefoon heeft geen bereik op het water..Er staan nog steeds geen telefoonpalen op zee.. :+

En wat is dan? De Waddenzee met maar liefst 3 KPN paaltjes op zee. Microcell met allemaal een eigen ID.

Ik zou de telefoon ook in de mast kunnen hijsen, zolang de wifi het maar doet (verticale verbinding).
Als ik de Mifi zou gebruiken, dan heb ik alleen een simcard nodig in de Mifi en niet in de telefoon?

Yep hoog hijsen scheelt enorm in bereik. De simcard gaat in de MIfi router. Neem een 4G LTE model ze zijn er ook op 12V DC Heb je geen 230V adapter nodig.

GJ_

Moderator

Op de Noordzee staan ook 4G masten. En er komen er nog meer bij, op boeien en windmolens. Op de Noordzee heb je nog een flink stuk uit de kust goed bereik.

Op de site van de Mifi uit de link hierboven staat:

Power door 3000 mAh lithium-polymeer batterij.

De TS9 antennes zijn niet inbegrepen.

de batterij scheelt in elk geval weer een kabel. blijkbaar is er een antenne nodig.

Dit jaar in Denemarken gevaren, Kleine Belt en Arhus baai. Verbinding op ankerplaatsen soms niet mogelijk, ook op het eiland Endelave geen verbinding (gelukkig hadden ze daar wel een goede wifi). In die gebieden is niet veel beroepsvaart.

Deze kan je ook opladen. Evt een powerbank erbij, goedverpakken en ophijsen:
http://www.informatique.nl/548108/tp-link-m7350-4g-lte-mobile-router.h…
(bij een NL topwinkel)

Ik heb de mogelijkheden en specificaties van verschillende Mifi apparaten bekeken en nergens iets kunnen vinden over de kwaliteit van de antenne, noch dat er een externe antenne aangesloten kan worden. Zo te zien zijn het apparaatjes om verbindingen te kunnen delen.

Ik zou dan net zo goed de telefoon zelf op kunnen hijsen en middels tethering op de laptop kunnen internetten.

Of mis ik iets?

RAAF12

Golden Member

Meestal wordt dat gedaan om met meerdere apparaten de 4G verbinding te delen. Maar met Wifi of Bluetooth thetering op de smartfone werkt ook. Alleen mis je dan wellicht een telefoontje op het moment dat ie net hoog in de mast hangt....

Shiptronic

Overleden

Ik zou de dongel open maken , en er een fatsoenlijk antenne aanhangen, en die boven in de mast hangen, of de dongel zelf boven in de mast knopen (wel een geschikte behuizing er omheen)

Dan krijg je dus zoiets : https://www.routershop.nl/alfa-network-tube-u4g-high-power-outdoor-usb…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 2 december 2017 20:50:03 (25%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 december 2017 19:44:31 schreef anneguus:
...
Ik zou dan net zo goed de telefoon zelf op kunnen hijsen en middels tethering op de laptop kunnen internetten.
..

Dat kan zeker, maar je telefoon veilig, warm en met volle accu houden heeft zn voordelen lijkt me én je hebt een alternatief wanneer laptop of mifi router kapot gaat.

Op 2 december 2017 14:33:47 schreef anneguus:
Als ik de Mifi zou gebruiken, dan heb ik alleen een simcard nodig in de Mifi en niet in de telefoon?

Je telefoon maakt in dat geval alleen connectie via wifi. Je hebt dus alleen internet toegang, maar geen telefoonfunctie. Uiteraard kun je wel "bellen" via WhatsApp of zo, maar echt bellen gaat niet want je telefoon hangt niet aan een mobiel net.
Telefoon in de mast hijsen kan en zal beter werken, maar super onpraktisch natuurlijk. Prutsoplossing :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 2 december 2017 20:46:01 schreef Shiptronic:
Ik zou de dongel open maken , en er een fatsoenlijk antenne aanhangen, en die boven in de mast hangen, of de dongel zelf boven in de mast knopen (wel een geschikte behuizing er omheen)

Dan krijg je dus zoiets : https://www.routershop.nl/alfa-network-tube-u4g-high-power-outdoor-usb…

Ik heb 2 dongels liggen, dus ik kan er best 1 "ombouwen". waar haal ik zo'n antenne vandaan, wat voor soort antennen is dat?