12 appartementen op 3 x 25A?

We zijn eigenaar van een klein appartement dat we gebruiken als tweede woning. In het gebouw bevinden zich 12 appartementen (voormalig hotel) die geen van allen eigen nutsvoorzieningen hebben. Electriciteit wordt doorgeleverd aan de appartementen en afgerekend op basis van een tussenmeter. De hoofdaansluiting (feitelijk: de enige aansluiting) is krachtstroom 3 x 25 A. Meterkast in de appartementen varieert: sommige hebben vijf groepen @ 16A, andere 3. Geen enkel appartement heeft krachtstroom (behalve het onze): wij hebben 2 x 16A enkelfase + een driefasen-aansluiting 3 x 16A.

Op de hoofdsluiting van 3 x 25 A draaien dus de 12 appartementen + wat gemeenschappelijk gebruik: verlichting, pompen CV + drie wasmachines en drie drogers die zich in een gemeenschappelijk washok bevinden.

Het voorstel is nu gedaan om dit washok af te stoten, waarna bewoners zelf gaan zorgen voor hun eigen wasser/droger. Daarnaast is er tenminste één eigenaar die heeft aangegeven zijn appartement te willen gaan verwarmen met infraroodpanelen (SCOP-factor 1.0).

Nu lijkt het mij eerlijk gezegd niet heel goed mogelijk dat een dergelijke kerstboom (12 wasmachines, 12 drogers, elektrische verwaming) kan gaan draaien op 3 x 25A. Het zal niet allemaal tegelijk aanstaan, maar ik verwacht toch dat het niet lang duurt voor er een hoofdzekering uitgaat.

De uitwijk wordt dan verzwaren naar 3 x 35 (extra vastrecht: 700 euro per jaar) of nog hoger = nog duurder = waarschijnlijk ook nieuwe bekabeling.

Ben ik te pessimistisch en kan het toch allemaal best?

buckfast_beekeeper

Golden Member

4 appartementen per fase. Dan heb je nauwelijks 6A. Daar gaat niet veel op draaien vermoed ik. Al zeker niet met elektrische verwarming. De meest eerlijke en meest transparante oplossing, ieder zijn eigen aansluiting.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
evelo

Golden Member

En momenteel werkt het allemaal goed? (wat mij persoonlijk al verbaast)

Heeft er dan geen enkel appartement een kookplaat op elektriciteit? Of staan er nergens elektrische kacheltjes?

Dank voor de snelle reacties. Iedereen kookt op gas (behalve wij, vandaar de krachtstroom) en er is blokverwarming.

Nou, het is wel duidelijk dat mijn pessimisme terecht was. Wat zou je nodig hebben om dit betrouwbaar te laten draaien? En, voor zover daar iets over valt te zeggen op afstand, wat is een kostenindicatie voor het maken van eigen aansluitingen?

Op 3 december 2017 21:41:09 schreef buckfast_beekeeper:
De meest eerlijke en meest transparante oplossing, ieder zijn eigen aansluiting.

Lijkt mij ook, maar dan moet wel elk appartement een eigen adres krijgen. Gezien de voorgeschiedenis van het gebouw denk ik dat nu alles op 1 huisnummer zit.

Gebouw is kadastraal gesplitst en appartementen hebben eigen adres. Huidige aansluiting staat op de VVE.

[Bericht gewijzigd door Staalstrater op zondag 3 december 2017 21:52:52 (22%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

@TS: ga al uit van worstcase dat de droger en wasmachine (vaatwas?) in elk appartement gelijktijdig aan staat. Deze 2 toestellen zullen vaak te samen werken en er zal een dag komen dat ze in elk appartement aan staan. Je kan niet verlangen dat ze gaan overleggen wie wanneer de was doet. + verlichting, computer, wifi, ... allemaal niet zo veel maar als je alles optelt, ...

Je zal ook altijd nog een 13de meter nodig hebben voor de gezamenlijke accommodatie zoals buitenverlichting, (trap)hal, verwarming.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mvdk

Golden Member

In het laatste jaar van m'n werkzame leven heb ik een aansluiting in bedrijf gesteld in een appartementencomplex in Delft. Voorheen was daar een zeepfabriek in gevestigd. Iets van 10 of 12 appartementen, een hoofdaansluiting van 3x63A. Vond 't eigenlijk nog aan de krappe kant. Ik onthou 't nog zo goed, omdat ik de aarding helemaal gecheckt heb, iets waarvoor ik overigens geen opdracht had. Moest alleen kijken of alles afgesloten was.
Een verzwaring naar 3x35A is in dit geval aan de krappe kant. In de bestaande/oude situatie, met een overzichtelijk aantal wasmachines en drogers, zal het nog goed gaan.
Een kostenindicatie geven over allen een eigen aansluiting is ondoenlijk. Op de websites van de netbeheerders zullen wel indicaties zijn te vinden, maar onbekend zijn de extra meters die gelegd moeten worden. Die prijzen zijn bovendien alleen voor het kabelwerk. Gaten boren, mantelbuizen invoeren en het daarbijbehorende graafwerk komen ook nog daarbij.
Ik betwijfel of de vastrechtkosten van 10 of 12 nieuwe aansluitingen minder zijn dan de vastrechtkosten van een 3x63A aansluiting.
Hoe groot was de aansluitwaarde van dat hotel eigenlijk oorspronkelijk? Is het een kast met schroefpatronen of een mespatronenkast? Wat voor kabeldikte is de aansluiting?

3x 25A voor 12 appartementen? ik heb 3x 25A alleen voor mijn huis en hobbyschuur

voordat ik krachtstroom kreeg, had ik 1x 35A en dat is voldoende

dus 3x 35A is ruim genoeg voor 3 appartementen, misschien 4 of 5

dan de vraag: wat is goedkoper

12 x 1 fase 35A
4 x 3 fase 25A
1 x 3 fase heel veel ampere

evelo

Golden Member

Waarom moet het waskot weg? Het lijkt mij ook wel redelijk wat voordelen te hebben om gemeenschappelijke machines te hebben op een centrale plaats?

12 appartementen op 3x25A, goedkoper kan bijna niet..

En het is tegenwoordig ook hip: Cohousing

Tja, mbt die laatste vragen: een lang verhaal. Komt erop neer dat sommige eigenaren een tekort aan geld hebben, alle kanten op springen om kosten te sparen, geen inzicht hebben in de materie, maar wel heel sterke meningen. Logica is dan het eerste slachtoffer.

Arco

Special Member

Is dan voor electra zeker anders als voor water.
Ons complex heeft een centrale wateraansluiting (VVE), maar alle bewoners moeten toch vaste kosten lappen t.b.v. het waterleidingbedrijf.
(het maakt niet uit of je een eigen meter hebt, je betaalt altijd. Handig bedacht. Staat ook in de voorwaarden van het waterleidingbedrijf)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dag Straalstrater,

- 3x25A lijkt inderdaad heel laag. Standaard voor appartementen is (per appartement) 40A (éénfasig)

- doorfactureren mag (in Belgie toch) wettelijk alleen als de juiste vermogenmeters gebruikt worden. Mag niet met elk soort vermogenmeter, en vermoedelijk zal het wel de goedkoopste zijn die jullie gebruiken. (of je daar een probleem van maakt beslis je zelf)

- Zonder eigen meter kan je niet zelf op zoek naar een goedkope energieleverancier. Een (groot) voordeel is wel dat de vaste kosten nu door 12 mensen gedeeld worden.

Kosten verzwaring:

- evt. aanpassen verdeelkast (zwaardere zekeringen)
- evt. aanpassen bekabeling (welke doorsnede is nu gebruikt?)
- hogere vaste kosten (maar die worden door 12 gedeeld)
- kost uitvoering verzwaring door netbeheerder

Ten slotte:
Ik denk ook dat er bij een verzwaring een nieuwe keuring zal gevraagd worden. Als daar vanalles boven water komt dat niet pluis is gaat het ook snel veel geld kosten.(maar dat is daarom nog niet zo slecht, het draait ook om veiligheid)

Of je erin verder gaat kan jij alleen zelf beslissen. Hoe is je band met de huurbaas? (of is het een huisjesmelker).

Je hebt zeker een poot om op te staan als je om een verzwaring gaat vragen. Ik begrijp dat de zekeringkast nu nog nooit is afgesprongen? Als dat wel gebeurt sta je dubbel in je recht om naar de huurbaas te stappen.
Langs de andere kant kan je ook denken: tot nu toe zijn er nog geen problemen geweest, en je gaat bij de huurbaas geen vrienden maken als je dit aanbrengt.

Als je er verder in wilt gaan kunnen we je hier zeker helpen de huidige situatie eerst onder de loep te nemen, en een schatting van de kosten te maken.

edit: als je ook je huisgenoten moet overtuigen kan dat altijd met het veiligheidsargument. Als je echt een slecht karakter hebt kan je de zaak ook op de spits drijven door af en toe de stroom te laten uitvallen.

Op 3 december 2017 22:38:29 schreef Arco:
Is dan voor electra zeker anders als voor water.
Ons complex heeft een centrale wateraansluiting (VVE), maar alle bewoners moeten toch vaste kosten lappen t.b.v. het waterleidingbedrijf.
(het maakt niet uit of je een eigen meter hebt, je betaalt altijd. Handig bedacht. Staat ook in de voorwaarden van het waterleidingbedrijf)

Domme vraag misschien maar hoe weet jou waterleverancier hoeveel mensen er wonen? En hoeveel appartementen er bezet zijn? (ik neem aan dat er voor lege appartementen geen kosten betaald worden)

mvdk

Golden Member

Op 3 december 2017 22:38:29 schreef Arco:
Is dan voor electra zeker anders als voor water.

Denk 't niet. Kon wel eens een probleempje zijn als je wilt verzwaren. Dat kadastraal opsplitsen naar aparte adressen kon wel eens nadelig zijn.
Zolang het blijft zoals het is, gaat een netbeheerder geen problemen maken. Zodra je wat wil, kan het zijn dat er iemand wakker word, en denkt: hee, dat gaat ten koste van ons bedrijf.

Dit zijn geen huurwoningen, maar koopappartementen. Er is dus geen huisbaas, dat zijn we zelf.

Als ik even snel reken, kom je voor 12 appartementen bij 1 x 35, of 3 x 25 op een kleine 15.000 euro eenmalig. Daarnaast per jaar zo'n 12 x 250 = 3000 euro vaste kosten. Over tien jaar wordt dat dus 45.000 euro.

Huidige situatie over tien jaar kost 2500 euro.

Het lijkt me niet dat deze richting geld gaat sparen.

Op 3 december 2017 22:56:14 schreef mvdk:
[...]
Denk 't niet. Kon wel eens een probleempje zijn als je wilt verzwaren. Dat kadastraal opsplitsen naar aparte adressen kon wel eens nadelig zijn.
Zolang het blijft zoals het is, gaat een netbeheerder geen problemen maken. Zodra je wat wil, kan het zijn dat er iemand wakker word, en denkt: hee, dat gaat ten koste van ons bedrijf.

Ja, dat is nog eens een puntje. Ik vroeg het me al eens eerder af, maar nu de vraag zo naar boven komt: mag de huidige situatie sowieso? We hebben het dus over één aansluiting die op naam staat van de VVE, VVE betaalt de rekeningen. Via tussenmeters wordt dit vervolgens doorbelast aan de individuele verbruikers. Hoe zou een netbeheerder hier tegenover staan?

als men allen een eigen droger en wasmachine krijgt kun je 3x 35A ook wel vergeten.

is dit hetzelfde pand waarin je van centraal gasgestookt naar airco verwarmd wilde gaan? want dan kun je 3x 63A ook vergeten. ieder een eigen aansluiting is dan verstandiger, de voedingen zullen naar 3x 25A of 1x 40A per app moeten gaan in dat geval. het gas koken scheelt nog iets in het piekverbruik, maar elektrisch verwarmen en wassen/drogen vergt wel het eea.

de originele aansluiting behouden, want er komt ook algemene verlichting ed. er valt nog iets te besparen door 1 adres die bestaande aansluiting te laten behouden en daar ook de algemene voeding op te zetten, meter voor algemene stroom ertussen en verrekenen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Wat je kan doen, is aanvragen verzwaring met één stapje. Heel misschien/mogelijk laat de kabeldikte dit toe. Zodra een verzwaring gepaard gaat met werkzaamheden anders dan patronen wisselen, word het duur, én kan het zijn dat de netbeheerder bezwaar maakt.
En dan moet je de anderen, ook die zonder geld, natuurlijk nog overtuigen van de noodzaak.

Hulde dat het jullie al jaren lukt om met 12 appartementen op 3x25A te draaien.

1 woonhuis op 1 x 25A is al wat kritisch, en jullie gaan daar nog een factor 4 overheen.

Met het opdoeken van het gezamenlijke washok voorzie ik voornamelijk narigheid. Veel narigheid.

Arco

Special Member

Domme vraag misschien maar hoe weet jou waterleverancier hoeveel mensen er wonen?

Ze kijken gewoon hoeveel woningen er in het complex zijn en berekenen daarop de kosten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De overtuiging zal wel snel komen als de elektriciteit een paar maal eruit gaat. En dan is het probleem dat er geen geld is.

Het tragische is dat deze route nu wordt geopperd door mensen die geen geld hebben als een manier om geld te sparen, terwijl het gevolg van dit voorstel juist is dat de kosten enorm zullen stijgen.

@testman: gaat inderdaad om hetzelfde pand. Dezelfde personen die individuele aansluitingen willen om te sparen, willen ook een werkende blokverwarming vervangen door individuele stookinstallaties op gas. Dat is ook veel goedkoper...Klein probleempje: het is gestapelde bouw en alles moet open. Mensen krijgen ook de rookgasafvoer van hun benedenbuurman door hun appartement als we dit doen. Het zou ergens tussen de halve en de hele ton moeten kosten, maar er is nog geen installateur gevonden die genoeg fiducie heeft in dit plan om een offerte te maken.

Op 3 december 2017 22:38:29 schreef Arco:
Ons complex heeft een centrale wateraansluiting (VVE), maar alle bewoners moeten toch vaste kosten lappen t.b.v. het waterleidingbedrijf.
(het maakt niet uit of je een eigen meter hebt, je betaalt altijd. Handig bedacht. Staat ook in de voorwaarden van het waterleidingbedrijf)

Daar klopt iets niet. Als ze elke bewoner als een aparte klant zien moet iedereen ook een eigen verrekeningsmeter hebben.

Arco

Special Member

Is toch echt zo. Waterbedrijven willen elke mogelijke cent uit hun klanten persen... :)

Van vastrecht wordt onder meer het beheer en onderhoud van de drinkwaterproductielocaties en het distributienet betaald.
Het is niet zo dat een klant betaalt voor het aanwezig zijn van een individuele watermeter.
De drinkwaterinstallatie hoort immers bij het pand en is dus bij de bouw al betaald. Vastrecht is meer dan alleen de kosten van de aansluiting.
De aard van het waterverbruik van een huishouden in een appartementencomplex met een gemeenschappelijke watermeter is heel
vergelijkbaar met het waterverbruik van een huishouden met een eigen meter.
Ze doen evenveel beroep op het beschikbaar zijn van de drinkwaterproductiemiddelen en het leidingnet.
Het is dus wel zo eerlijk als daar evenveel voor wordt betaald.
Overigens maakt het bij het opleggen van waterbelasting ook geen onderscheid tussen bemeterde en onbemeterde verbruikadressen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Op 3 december 2017 23:35:04 schreef KlaasZ:
[...]Daar klopt iets niet. Als ze elke bewoner als een aparte klant zien moet iedereen ook een eigen verrekeningsmeter hebben.

Dat is in mijn situatie hetzelfde zoals Arco stelde (VVE appartement)
Ik heb alleen een KWh meter en een gasmeter.

Voor de blokverwarming en voor het waterverbruik heb ik geen meters,iedereen betaald het zelfde bedrag per maand.
Dus mijn buurman ,die bijna nooit thuis is, betaald het zelfde bedrag per maand als ik voor verwarming en waterverbruik.

Edit\Een gezin met 4 kinderen wat onder mij woont betaald ook het zelfde bedrag.