12 appartementen op 3 x 25A?

Hubie

Special Member

Nope.
Die dingen zijn btw ook zo onbetrouwbaar als de pest.
Dat is al tig keer aangetoond bij onderzoek.

Arco

Special Member

Hier maakten ze het nog veel gekker. Ik had hier een jaar dat de algemene kosten ineens veel hoger waren.
Bij navraag bij de VVE bleek dat dat kwam doordat er 6 van de 41 appartementen langere tijd leeg hadden gestaan.
(men wilde geen inkomsten missen en had daarom de algemene kosten niet door 41, maar door 35 gedeeld... :) )
Na wat harde woorden werd dat toch weer terugbetaald...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

@TS: als je een aantal personen hebt die krap bij kas zitten, zou ik zeker opteren voor elk zijn eigen installatie. Hoe ga je het oplossen als er 2 of 3 appartementen niet meer kunnen of willen betalen?

Heeft elk zijn eigen aansluiting, dan is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen betalingen. Betalen ze niet aan de leverancier is dat hun eigenste probleem. Sluit die de elektriciteit af of vermindert die het vermogen, dan is dat een probleem waar de goede zielen niks moeten van aantrekken.

Nog een voordeel van ieder zijn eigen installatie, iedereen sluit een contract af voor het vermogen dat hij/zij denkt nodig te hebben. Valt dan de groepenkast uit, dan kunnen ze zelf beslissen hoe ze dat oplossen. Zwaardere installatie of apparaten uitschakelen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

je hebt ook de optie om naar 3x 80A te gaan wat nog net zonder eigen trafo gemaakt kan worden, vanuit de hoofdkast dan 3x 25A per app aanleggen.

als men dan een eigen meter krijgt kun je een dikkere stijglijn aanleggen waar alle boven elkaar gelegen apartementen op aangesloten worden, bijv 3x 35A per stijglijn.

geloof me dat de aanleg van dat hele spul door de leverancier meer gaat kosten, en die doen dat ook zo, maar dan heeft iedereen eigen vastrecht.

pas ook een pand mee gemaakt waar 2 kasten naast elkaar hingen met 3x 80A hoofdvoeding, dan was er geen eigen trafo nodig. in woongebouwen levert men wel 3x B 80 automaten aan, geen zekeringen meer waar je pieklasten over de 100A van minuten mee kunt halen..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 4 december 2017 07:48:28 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

je hebt ook de optie om naar 3x 80A te gaan wat nog net zonder eigen trafo gemaakt kan worden, vanuit de hoofdkast dan 3x 25A per app aanleggen.

Dan loop je toch de kans dat de netbeheerder dat niet wil doen. Die willen dan eerder elk een eigen aansluiting maken, met hun eigen meters, en je elk apart vastrecht berekenen, zie het waterbedrijf verhaal.
Een verzwaring met een of twee stapjes, als de dikte van de aansluitkabel dit toelaat, zal er nog wel doorslippen.
Ik weet hoe het werkt. Er zijn maar weinig dingen waar ik iets vanaf weet, maar dit soort dingen weet ik wel iets van.

Komt erop neer dat sommige eigenaren een tekort aan geld hebben, alle kanten op springen om kosten te sparen, geen inzicht hebben in de materie, maar wel heel sterke meningen.

Is er een VVE bestuur ? Veel geld uitgeven om een paar bewoners lijkt me niet raadzaam. Hou er rekening mee dat vanaf januari 2018 het volgende geld:

De overheid wil dat elke VvE een verplichte minimale reservering per jaar doet voor het onderhoud van het gebouw. De hoogte van deze reservering moet in een meerjarig onderhoudsplan staan. Of het is 0,5% van de herbouwwaarde van het gebouw. Dit gaat in per januari 2018

Elke VvE moet een reservefonds (afzonderlijke VvE betaal- of spaarrekening) hebben voor groot onderhoud. Bijvoorbeeld voor onderhoud aan de gevel, het dak of de liften. Duurzaamheidsmaatregelen, zoals vloer- of dakisolatie, vallen ook onder groot onderhoud. De leden van de VvE moeten er samen voor zorgen dat zij in het reservefonds genoeg geld reserveren.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopwoning/verplichte-minimal…

Kortom bekijk wat de impact voor jullie VVE is en houdt het geld voorlopig in de zak.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Gok dat de hele aanpassing ook wel op bezwaar gaat stuiten bij diezelfde mensen als die er nu een probleem van maken.

In plaats van de kosten voor een gezamelijk washok moeten ze dan ineens allemaal hun eigen vastrecht betalen of het verhoogde vastrecht van het complex (+ alle bijbehorende aanpassingen). En dan kijk ik nog even niet naar de kosten van een eigen wasmachine.

Vraag me af of het washok dan niet een stuk goedkoper is.

Op 4 december 2017 07:26:55 schreef buckfast_beekeeper:
@TS: als je een aantal personen hebt die krap bij kas zitten, zou ik zeker opteren voor elk zijn eigen installatie. Hoe ga je het oplossen als er 2 of 3 appartementen niet meer kunnen of willen betalen?

Dan geldt hetzelfde als bij het niet-betalen van servicekosten: incassotraject gevolgd door kantonrechter. Volgens splitsingsakte komen niet-betaalde kosten na zes maanden ten laste van de VVE (dus: van iedereen) terwijl er een procedure loopt om de kosten uiteindelijk te halen bij de wanbetalers.

Punt is: goedkoper dan nu wordt het nooit. De alternatieven zijn veel duurder: eigen aansluitingen, gerekend over 10 jaar, kost je (inclusief aanleg en vastrecht) zo'n 45K. Huidige aansluiting kost 2500, want alleen maar 250 euro vastrecht per jaar. Van het verschil kun je natuurlijk heel gemakkelijk een washok in de lucht houden.

Wie rekent, kiest voor handhaven van de huidige situatie. Het punt is alleen, dat de mensen met de grootste mond niet rekenen.

Op 4 december 2017 04:01:24 schreef Arco:
Hier maakten ze het nog veel gekker. Ik had hier een jaar dat de algemene kosten ineens veel hoger waren.
Bij navraag bij de VVE bleek dat dat kwam doordat er 6 van de 41 appartementen langere tijd leeg hadden gestaan.
(men wilde geen inkomsten missen en had daarom de algemene kosten niet door 41, maar door 35 gedeeld... :) )
Na wat harde woorden werd dat toch weer terugbetaald...

Ook leegstaande appartementen hebben een eigenaar. Die eigenaar is gewoon aansprakelijk voor de kosten. Dus delen door 41, en ten laste brengen van de eigenaren.

buckfast_beekeeper

Golden Member

En procederen kost ook geld en frustraties. Een kei kan je het vel niet afstropen. Is een VVE een bevoorrechte schuldeiser? Of mag deze achteraan in het rijtje aanschuiven bij de andere schuldeisers?

De goedkoopste oplossing is niet altijd de handigste en de meest transparante oplossing.

Ik hoef als buur ook niet te weten dat jij in de financiële shit zit. Ieder zijn eigen boontjes doppen.

Ik zou niet kunnen leven in een systeem van alles delen. Ik wil mijn eigen toestellen en daar ben ik zelf verantwoordelijk voor. Als ik ze goed onderhoud, dan kan ik er jaren mee voort.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De bestaande situatie handhaven is ook niet handig. Er hoeven maar een paar te beslissen elektrisch te gaan verwarmen of koken of watdanook en iedereen heeft er last van. Ik weet ook niet of je het mag verbieden. Enige wat zou kunnen werken is alle automaten in de woningen vervangen door B6A's en naar 3x35A, maar da's een non optie en een slecht lapmiddel... :P

Als de zeurders toch niet rekenen en je zelf ook graag weinig onderbrekingen en eindeloze discussie wil, ga mee met de eigen aansluiting optie zonder je berekeningen te delen. ;)

EDIT: En als je zelf het liefst toch voor goedkoop gaat, dan ontkom je er niet aan afspraken te maken en meer een community te worden. Een mogelijkheid* is dan de hoofdaansluiting te monitoren en in elke woning een statusdisplay op te hangen van de huidige belasting. zo kan iedereen zien of de wasmachine aan kan. Al kan dat nog steeds leiden tot stroomuitval. Verwarmingselementen staan ook niet continu aan wanneer een wasmachine draait.

*) Energiedata zijn privégegevens. Misschien kom je als VVE in de problemen met de AVG als je de data van de hoofdaansluiting deelt. Waarschijnlijk is het wel legaal te doen als je het anonimiseert door wat ruis toe te voegen en de resolutie laag te houden.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
RAAF12

Golden Member

Als praten niet helpt om anderen te overtuigen zou je alles ook duidelijk op schrift kunnen stellen met aan de ene kant de voor en nadelen van plan A en idem dito plan B. Mij lijkt een inpandig schoorsteenkanaal van onderburen zeer onwenselijk. Maar je kan ook een paar democratische stemronde's inlassen in een vergadering.

Ik zit na de huisverkoop in een huurappartement. Geen gasmeter maar wel een aansluiting in de keuken voor een fornuis. De kosten zijn ondoorzichtig. Een of meerpersoonshuishoudens betalen evenveel. Een belletje naar die firma levert per omgaande een lager maandbedrag op.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 4 december 2017 14:05:21 (30%)

mvdk

Golden Member

Je zou kunnen voorstellen dat alle aangeslotenen voortaan niet alleen de verbruikte kWh'tjes afrekenen, maar ook een kleine aansluitvergoeding.
Je start met een campingaansluiting van 6A, dat is het laagste vastrechtbedrag. Diegenen die een "dikke" aansluiting willen, bijvoorbeeld om te koken, of de bewoner die Infraroodpanelen wil installeren, hebben dan een iets grotere aansluiting nodig, en betalen dan meer. Een kwestie van een verdeelsleutel berekenen.

Edit: wat ik in de schaarse info ook nog mis, waar zitten de tussenmeters? Op één centrale plek, nabij de hoofdaansluiting, of in de appartementen zelf?

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 4 december 2017 14:31:50 (14%)

Op 4 december 2017 14:29:37 schreef mvdk:
Je zou kunnen voorstellen dat alle aangeslotenen voortaan niet alleen de verbruikte kWh'tjes afrekenen, maar ook een kleine aansluitvergoeding.
Je start met een campingaansluiting van 6A, dat is het laagste vastrechtbedrag. Diegenen die een "dikke" aansluiting willen, bijvoorbeeld om te koken, of de bewoner die Infraroodpanelen wil installeren, hebben dan een iets grotere aansluiting nodig, en betalen dan meer. Een kwestie van een verdeelsleutel berekenen.

Edit: wat ik in de schaarse info ook nog mis, waar zitten de tussenmeters? Op één centrale plek, nabij de hoofdaansluiting, of in de appartementen zelf?

Vastrecht wordt nu naar breukdeel omgeslagen. Heeft dus geen koppeling met hoeveel je zou kunnen afnemen op grond van aantal groepen en amperage. Het is inderdaad wel een idee om meer aansluitbijdrage te vragen aan degenen die meer willen kunnen afnemen.

Tussenmeters hangen in de appartementen van de bewoners en zijn verzegeld. Eens per jaar stuurt iedereen een foto en maakt de beheerder een afrekening.

Het probleem dat ik zie komen is dat de bewoners die voor het afstoten van het washok zijn (omdat ze niet willen meebetalen, dit zijn overigens ook vaak degenen die het meeste gebruik maken van dat washok - machines op kosten van de VVE, water en elektriciteit op kosten van de VVE) straks gewoon een eigen machine aanschaffen en daarmee het hele gebouw in het donker zetten.Dat het "niet werkt" zal pas worden geloofd als de eerste storingen zich voordoen - en dan is het washok al gesloopt, hebben bewoners machines aangeschaft en is er geen geld voor een verzwaarde aansluiting of eigen aansluitingen.

Patrick de Zeester

Golden Member

Als je voor gezamelijke aansluiting gaat, dan is de "oplossing" elk appartement af te zekeren met 6A (3 x 25A / 12). Als iemand dan zo nodig zelf wil wassen/elektrisch koken/infraroodpanelen gebruiken...etc zit alleen dat appartement in het donker.

Hoe zit het eigenlijk met elektrische ovens, magnetrons, vaatwassers, strijkijzers en haardrogers? Men koopt vaak spul zonder erbij na te denken wat het (piek) verbruik is. Als er straks problemen ontstaan is er niemand die gaat toegeven dat het zijn/haar apparaat uitbreiding is. Beter nu oplossen dan later. Die 6A is ook niks, daar draaien weinig wasmachines op... :P

EDIT: Patrick de Zeester, mooie oplossing! Ik zat te denken aan 5kW aan bouwlampen in serie met elke fase, dan springen de 25A zekeringen ook niet en heeft de infraroodstralerpersoon ook een meevaller! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ach.. wacht ff 3 weken, als iedereen met de kerstdagen de vaatwasser en het gourmetstel aanzet zijn ze snel genoeg erachter dat die 25A een dingetje is :)

Zet op de machines in het washok munten automaten, meer wassen, meer betalen. Bij voormalige kantoorgebouwen waar ze studio's in gerealiseerd hebben doen ze dat ook zo, 1 washok per verdieping met munten automaten op de was- en droogautomaten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
RAAF12

Golden Member

Heel goed idee kan zelfs winst opleveren als de buurt mee gaat wassen en drogen. Dit is normaal in Spanje en er wordt gretig gebruik van gemaakt. FF timer op de telefoon instellen en de machine op tijd uitruimen. Alleen iemand vinden die op tijd het wasmiddel en verzachter bijvult. Wellicht is er ook wat te leasen :-) heb je er geen omkijken naar.

Te vinden bij het parkeerterrein van de Caprabo super in Roses (staat nog niet op Google Maps)

Die heb je ook bij het benzinestation tussen voorburg en leidschendam. :)

https://goo.gl/maps/fswR1khrVUM2

[Bericht gewijzigd door Benadski op maandag 4 december 2017 17:12:32 (20%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

ik weet er ook bij een bouwmarkt onder een afdak te zitten op t platteland. dat liep blijkbaar zo goed dat men er al een set bij heeft gezet. vooral buitenlandse arbeiders bij de boeren welke dit gebruiken.

zag hoe men het aan het aanleggen was, die 5x2,5 was niet de beste keuze voor dat vermogen :P

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 4 december 2017 17:32:25 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

@Benadski Aha dus nix nieuws onder de zon :-) Mooi systeem hoor.

evelo

Golden Member

Laat de voorstanders van afbraak waskot dan maar de nodige offertes opvragen en planning opstellen.

Diegene die verandering wil moet de moeite doen.

Wat niet wil zeggen dat de huidige situatie ideaal is.

Het klinkt wel wat treurig. Boze en schreeuwende mensen zonder geld op de VVE vergadering.

Ik doe even een out-of-the box:

Mensen loggen in met keycard/pincode/sms en de machine in het washok krijgt 3 uur stroom op de gekozen machine. Systeemkosten: wat relais en een plc/raspi. Reken een stevige prijs voor machineafschrijving en stroom.

(Houdt bij of dit rendabel kan)

Mensen die toch een eigen machine willen:

Spreek af dat wassen en drogen op bepaalde tijden is uitgesloten.
Als de hoofdzekering een bedienbare automaat kan worden dan is een enkele storing per jaar geen halszaak en kan vervolgens ingeschat worden of er uitgebreid moet worden.

Je kan met een slimme meter het verbruik in de gaten houden en met wat knipperleds in de gang aangeven dat de boel aan zijn max zit.

Het zijn blijkbaar tweede woningen en het gaat al jaren goed. Een was kan tegenwoordig ook op 30°. Misschien is rond 20:00 wel kritischer (veel TV, koffie en thee) dan die wasdrogers. Wie wast er bijvoorbeeld in zijn tweede huis als er een machine voor gekocht moet worden of met de code voor betaald wordt?

En hoe is het gesteld met de onderverdeling tussen aansluiting en appartementen? Hoe dik is de bekabeling tussen onderverdeler en appartementen? En hoe is de aarding opgebouwd? Zitten de tussenmeters op een gunstige plaats? Zijn de tussenmeters driefasen uitgevoerd? Zijn de drie fasen tot in de appartementen uitgevoerd t.b.v. toekomstige wensen?

Zoals eerder al gemeld; Heb je ook rekening gehouden met bouwkundige werkzaamheden die eventueel uitgevoerd moeten worden voor de verzwaring?

Lukraak verzwaren zonder deze zaken op orde te hebben is misschien mogelijk, misschien ook niet.

Gr.

Erik