Toerental elektromotor

Dit topic is gesloten

Hallo,

Voor school ben ik bezig met het maken van een kunststof shredder. Hiervoor hebben wij goedkoop een elektromotor kunnen aanschaffen. Het probleem met deze motor is dat deze veel te snel draait, namelijk met 3000 toeren per minuut.

Het is een 3-fasemotorvan 4 kW met 3000 rpm.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om het toerental van de motor te verminderen zonder het gebruik van een frequentieregelaar, deze zijn namelijk een beetje boven ons budget.

Groet,

Roald

GJ_

Moderator

Motortoerental verlagen zal niet gaan zonder FO.
Je begint ook lekker natuurlijk met een tweepolige motor. Had je bv een achtpolige genomen zat je met 750RPM al gelijk een stuk lager en begon je met 50Nm in plaats van 13Nm.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 4 december 2017 13:14:36 (65%)

De snelheid van deze motor is afhankelijk van de netfrequentie en die kan je niet veranderen. Een optie is om zelf een frequentieregelaar te bouwen. Maar het lijkt me makkelijker om een vertraging met tandwielen of riemen te bouwen.

Ja wij zijn nu ook bezig met een grote poelie. Maar van anderen op school had ik gehoord dat het ook mogelijk is om de snelheid van de motor zelf te regelen. Omdat ik niet zeker weet of dat met deze motor mogelijk is, dacht ik het hier te vragen.

Ja, je kan de snelheid van de motor regelen met een frequentieomvormer. Maar die valt blijkbaar buiten jullie budget, dus zal je iets anders moeten verzinnen.
En je zou ook aan de "anderen op school" kunnen vragen wat zij dan in gedachten hadden. Ze hebben misschien een slimme oplossing die ik over het hoofd zie.

Dit zal een precious plastics-achtige machine zijn. Daarin gebruikt men een motor met een worm overbrenging van iets van 1:50, ik denk eigenlijk niet dat daar veel praktische alternatieven voor zijn. Misschien een snaar en dan nog een tandwieloverbrenging.. Het leidt naar mijn idee echter al snel te veel af van de rest van het project.
Het vinden van een gepaste, goedkope motor is bij ons ook een probleem.

Op 4 december 2017 13:59:17 schreef Aart:
Dit zal een precious plastics-achtige machine zijn. Daarin gebruikt men een motor met een worm overbrenging van iets van 1:50, ik denk eigenlijk niet dat daar veel praktische alternatieven voor zijn. Misschien een snaar en dan nog een tandwieloverbrenging.. Het leidt naar mijn idee echter al snel te veel af van de rest van het project.
Het vinden van een gepaste, goedkope motor is bij ons ook een probleem.

Klopt, dit project is inderdaad afgeleid van Precious Plastic. Via iemand van onze werkplaats hebben wij goedkoop deze motor gekocht, verder konden wij ook geen goede motor vinden die binnen ons budget valt.

Ik heb wel interesse in de motor die is afgebeeld, was juist naar dit type op zoek. Wil je de motor verkopen?

Op 14 november 2019 16:39:47 schreef Grastukker:
Ik heb wel interesse in de motor die is afgebeeld, was juist naar dit type op zoek. Wil je de motor verkopen?

Deze knaap is al 2 jaar niet meer op het forum geweest.
Vrees dat die ook niet meer langskomt.

Dat kump er noe van....

Nouja, best-case heeft ie "berichtje bij nieuwe postings" aanstaan en krijgt ie nu een mailtje....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Jullie eerste probleem gaat zijn : Welk toerental en welk koppel heb ik nodig om de plastic te shredderen ?

Eenmaal je dat weet kan je een aandrijving kiezen.

Omgekeerd werken heeft alleen impact op de kostprijs.

Probeer ergens een planetaire reduktiekast of beter nog een cycloidale overbrenging op de kop te tikken, die dingen kunnen goed tegen schok belastingen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cycloidal_drive

maartenbakker

Golden Member

Tegenwoordig zou je een goedkope frequentieregelaar op aliexpress of ebay kopen. Dat was in 2017 ook al een optie misschien. Maar het project zal wel afgerond zijn. Het zou leuk zijn als de TS notificaties aan heeft staan, hij hier nog even komt melden hoe het opgelost is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 14 november 2019 22:31:41 (69%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik denk, hoop, dat dit schoolprojectje reeds afgewerkt is. :+

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Dit topic is gesloten