RJ45 galvanische isolator

Hoi forum,

Ik heb een paar HR961160c isolatoren besteld met de bedoeling een RJ45 galvanische isolator te maken. Helaas na heel wat experimenteren met de verbindingen krijg ik het niet werkend.

Iemand een idee hoe aan te sluiten?

Gr. Paul

http://www.icpdf.com/icpdf_datasheet_9_datasheet/HR961160C_pdf_8321313…

Begin eens met je bedrading te fantsoeneren en inkorten.
Weinig twistjes meer over zo.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Arco

Special Member

Da's geen speciale isolator, maar een gewone 10base-T RJ45 connector met magnetics erin... ;)
(alle RJ45 aansluitingen zijn geisoleerd)

Ik weet ook niet wat je aan het doen bent. Je kunt hem niet gewoon tussen een kabel zetten, daar hoort een ethernet tranceiver aan.
Het is ook zinloos, want ethernet is default al geisoleerd zoals gezegd.

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 5 december 2017 21:07:31 (43%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De bedoeling was om deze

http://www.pinkfaun.com/index.php/products/streaming-audio/pink-faun-l…

Na te maken. Die Pinkfaun kost bijna €200,-

Maar ik begrijp dat het niet zo eenvoudig is?

Op 5 december 2017 20:36:34 schreef Triumph:
Ik heb een paar HR961160c isolatoren besteld met de bedoeling een RJ45 galvanische isolator te maken.

zo bijvoorbeeld . (meestal wordt de HR911105 gebruikt.)

Ah... Triumph post tussendoor. Ehh. Jawel het is heel eenvoudig. Alle Ethernetkaarten horen zoals in de HR9x11xx connectoren galvanisch geisoleerd te zijn. Dus zo'n 200 euro ding kan gewoon een doorverbinding zijn. Dat werkt net zo goed.

Als je het ECHT nodig vind om zelf nog extra te gaan prutsen:
Ik heb pas een project gedaan waarbij ik NIET die HR connector met ingebouwde magnetics mocht gebruiken. Dus ik heb een trafo bij Farnell uitgezocht zoals deze en dan kan ik een kale RJ45 connector gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oeps, ingewikkeld. Ik kan mij niet voorstellen dat dat allemaal in die Pinkfaun zit of in deze:

https://www.acoustic-revive.com/english/pcaudio/lan_isolator.html

Heel naief maar ik dacht eigenlijk het zijn simpelweg een aantal 1:1 trafo's. Galvanische scheiding maar wel digitale signaal overdracht.

Overigens het is de bedoeling noise te blokkeren van mijn naar mijn mediaplayer.

Is erg actueel onder audiofielen.

High met Henk

Special Member

Zucht. We hadden het kunnen weten... Audiofoole idioterie. Achter vrijwel elke rj45 zit / zat een trafo tussen de transceiver..

Dus je gaat iets plaatsen wat er al is..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 5 december 2017 22:07:58 schreef High met Henk:
Dus je gaat iets plaatsen wat er al is..

Maar deze heeft 4 aparte trafo's waardoor elke lijn zijn eigen trafo heeft. ;-)
En dan moet je de reviews een lezen,
LAN-isolator doet wonderen... het is of er een gordijn of misschien wel een deken weggehaald is...
En de vele lagen die nog in de onderste frequenties verstopt zaten kwamen allemaal los. Totale beeld komt nu volledig los van de speakers, holografisch.

Soms denk ik wel eens waarom ik nou niet zoiets kan bedenken, 10 euro onderdelen op een pcb verkopen voor 200. Verdient (bijna) nog beter dan bitcoins.

Arco

Special Member

Weer zo'n droeftoeterige uitvinding om audiofielen geld uit hun zak te kloppen... :)
Als je al iets wilt doen, kan dat beter door je UTP netwerkkabels door FTP of STP te vervangen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Een blik op de prijslijst van Pinkfaun zegt mij genoeg. ;-)

Valt onder deze categorie :https://www.circuitsonline.net/forum/view/135031

Ja audiofiele onzin (of niet?). Ik wilde daarom ook geen €200,- betalen maar €2,80 voor een HR961160c.

Galvanische isolatoren worden ook veel in de medische wereld gebruikt. Er zijn tig verschillende in de handel maar ook allemaal rond de €200,-
http://www.noratel.com/products/voltage/lan-isolator/
Dan moeten ze toch een functie hebben?

Dus de uitdaging is om hem voor €2,80 zelf te maken.

Overigens gebruik ik een via optische S/PDIF aangesloten €35,-Chromecast Audio als streamer met een ethernet adapter en een reclocker. Dat is wat anders dan de (tien)duizenden euro's kostende audio streamers van merken zoals Naim, Moon of Linn.

Dus is het mogelijk zo'n 'audiofiel stekkertje' zelf te maken van een HR961160c? Welk aansluitingen?

Shiptronic

Overleden

Welke Noise? Als je het kan horen, zit je het op de verkeerde plek te zoeken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
KGE

Golden Member

Bij een afgeschermde netwerkkabel (gigabit e.d.) kun je een aardlus maken via de buitenmantel, daar zou een galvanische isolatie in de medische wereld een voorwaarde kunnen zijn voor de veiligheid.

Wanneer je nu een gewone ethernetkabel gebruikt zonder afscherming loop je ook geen kans op zo'n aardlus.

De datalijnen worden per definitie bij ethernet al galvanisch gescheiden en dus helpen extra trafo's ertussen helemaal niets.

De frequenties die hierop gebruikt worden liggen (ver) boven het hoorbare gebied en het is dus onwaarschijnlijk dat je daar iets van hoort op je audiosignaal.

Wanneer je nu bijgeluiden hebt komen die ergens anders vandaan..

[Bericht gewijzigd door KGE op woensdag 6 december 2017 06:07:28 (10%)

Als je zo graag galvanisch gescheiden wilt zijn neem dan een glasverbinding.
https://www02.cp-static.com/objects/medium_pic/9/9f4/1347794413_network-media-converters-tp-link-gigabit-multi-mode-media-converter-mc200cm.jpg

2 x https://www.centralpoint.nl/kopen/network-media-converters/

+ een glasvzezelpatchcord ~ 20 euro

ben je voor 150 euro helemaal elektrisch gescheiden.

Maar de covertors zijn voor audiofielen waarschijnlijk veel te goedkoop. Glas zal wel te smerig zijn voor audio....

[Bericht gewijzigd door Peter112 op woensdag 6 december 2017 06:34:34 (18%)

Het wordt nu wel erg offtopic. En raakt wederom in een discussie waarbij audiofielen als lachwekkend worden neergezet.

Ik ben een audio hobbyist die grotendeels alles zelf maakt of modificeert van luidsprekers, draaitafels etc. en nu een audio streamer. De sport voor mij is om een goed geluid te krijgen met een beperkt budget. Ik ben nu bezig met een audio streamer op basis van een Chromecast Audio (in plaats van de meer gekozen raspberry pi). Ik heb alleen niet veel ervaring met digitale elektronica.

Dus forum, heeft iemand ideeen om zelf een galvanische isolator te maken voor een budget prijs? Ik denk dat in zo'n Pinkfaun van €200,- nog geen €10,- aan onderdelen zit. En wel trafo's zoals in de HR961160C en een extra ferrietkern.

Kortom hoe sluit ik de HR961160C aan, of zijn er andere suggesties zoals de Farnel trafo?

Ps de TP-link wordt door audiofielen ook toegepast maar ik wil het diy.

Het wordt nu wel erg offtopic. En raakt wederom in een discussie waarbij audiofielen als lachwekkend worden neergezet.

Ik ben een audio hobbyist die grotendeels alles zelf maakt of modificeert zoals luidsprekers, draaitafels etc. en nu een audio streamer. De sport voor mij is om een goed geluid te krijgen met een beperkt budget. Ik ben nu bezig met een audio streamer op basis van een Chromecast Audio (in plaats van de meer gekozen raspberry pi). Ik heb alleen niet veel ervaring met digitale elektronica.

Dus forum, heeft iemand ideeen om zelf een galvanische isolator te maken voor een budget prijs? Ik denk dat in zo'n Pinkfaun van €200,- nog geen €10,- aan onderdelen zit. En wel trafo's zoals in de HR961160C en een extra ferrietkern.

Kortom hoe sluit ik de HR961160C aan, of zijn er andere suggesties zoals de Farnel trafo?

Ps de TP-link wordt door audiofielen ook toegepast maar ik wil het diy.

Arco

Special Member

Het is geen kwestie van audiofielen lachwekkend neerzetten, maar van gezond verstand... ;)
Als een netwerkverbinding al aan beide zijden galvanisch is gescheiden, wat voor nut heeft nog meer galvanische scheiding dan nog???
Hooguit wordt het signaal juist slechter door de extra trafo's ertussen. En zoals gezegd heb je dan 2 sets back-to-back nodig met de bijbehorende driver ic's.

En die onzinnige kreten bij dat product leiden natuurlijk ook wel tot schampere opmerkingen. ("en de vele lagen die nog in de onderste frequenties verstopt zaten kwamen allemaal los")
Van dat soort kul wordt iedereen wat moedeloos. Wat je ook aan een LAN verbinding doet, het geluidsbeeld verandert niet, het is digitale data.
(daar zitten geen frequenties 'verstopt', er is geen ruis, en er hangen geen gordijnen... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dus forum, heeft iemand ideeen om zelf een galvanische isolator te maken voor een budget prijs? Ik denk dat in zo'n Pinkfaun van €200,- nog geen €10,- aan onderdelen zit. En wel trafo's zoals in de HR961160C en een extra ferrietkern.

Ik heb een link gegeven waar je de scheidingstrafos gewoon los kan kopen. Twee kale RJ45 connectors er aan en klaar is kees.

Maar het ontwerpen van een schema wat "niets moet doen" is tricky. Het KAN gewoon geen effect hebben (omdat die scheidingstrafos die jij wil toevoegen er al in MOETEN zitten). Dus JIJ moet bepalen wat je wilt. Vind je 1 onnnodig onderdeel van 2 euro genoeg, of wil je een profi in mekaar gezet onnodig onderdeel van 200 euro (kennelijk niet).

Volgens mij, als je netjes de TX+ en TX- van de HR9xxx connector op de TX draadjes aansluit, en RX+ en RX- op hun draadjes, zou ie het ook gewoon moeten doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Misschien maakt een vergelijk e.e.a. wat duidelijker:

Maakt het voor de smaak van je eten in een restaurant uit op welke papierdikte de menukaart is afgedrukt?

Het stadium van moedeloosheid is bij al lang overgegaan in onverschilligheid. Uiteindelijk ben ik maar een gast die geniet van plaatjes draaien op zijn zelf ontworpen en gebouwde installatie.

Ik dacht ook dat digitaal 1/0 is. Met het zelf maken van een goede streamer heb ik ervaren dat er meer is.

Ik knutsel wel verder. Techniek is voor mij veel uitproberen, vallen en opstaan maar ook out of de box denken. Mocht er iemand ideeen hebben voor een diy LAN-isolator dan verneem ik dat graag. Nogmaals dat moet kunnen voor een paar euro en dan luister ik zelf wel of het zin of onzin is.

Bijgaand foto van de ethernet aansluiting die ik nu gebruik. In dat zwarte kastje zit dus al een isolator in?

Volgens mij, als je netjes de TX+ en TX- van de HR9xxx connector op de TX draadjes aansluit, en RX+ en RX- op hun draadjes, zou ie het ook gewoon moeten doen.

Dankje hier heb ik wat aan! Dat ga ik uitproberen.

EricP

mét CE

Het stadium van moedeloosheid is bij al lang overgegaan in onverschilligheid. Uiteindelijk ben ik maar een gast die geniet van plaatjes draaien op zijn zelf ontworpen en gebouwde installatie.

Wat ook erg leuk kan zijn, zolang je niet in de idioterie vervalt

Ik dacht ook dat digitaal 1/0 is. Met het zelf maken van een goede streamer heb ik ervaren dat er meer is.

Wat dan? Ik kan me voorstellen dat er met de conversie heel wat te doen is - dat is tenslotte weer analoog. Ik kan me voorstellen dat als het digitale stuk brak in elkaar zit. er het en der wat data verloren gaat en dat je dat hoort. Echter, zolang je geen 5BaseT of 10BaseT (RG58 coax met BNC connectoren) maar 'gewoon' RJ45 met UTP gebruikt, ga je met de beste wil van de wereld geen ground loop creëren. Waardoor een galvanische scheiding geen effect sorteert.

Hier is wel iets op af te dingen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je op de een of andere manier een enorme (50Hz?) brom op 'het signaal' van de ene kant hebt staan, er een (capacitieve) koppeling naar 'de andere kant' is. Je digitale deel heeft daar geen last van, maar ik kan me goed voorstellen dat het analoge deel dat wel heeft - immers zul je digitaal en analoog ergens aan elkaar moeten knopen. Ik kan me bijgevolg ook wel voorstellen dat zo'n isolator in DEZE context wat doet. Immers, ipv. 2x isoleren (beide 'magnetics' in of bij de connector) doe je het nu 4x - waardoor de overspraak minder zal worden.
Echter, je hebt dan al een ernstig (ander) probleem. En je bent met het onderdrukken daarvan bezig, en niet met het oplossen van het probleem.

Ik knutsel wel verder. Techniek is voor mij veel uitproberen, vallen en opstaan maar ook out of de box denken. Mocht er iemand ideeen hebben voor een diy LAN-isolator dan verneem ik dat graag.

Afgezien van dat het onzin is zolang je geen STP gebruikt: rew heeft je die gegeven: optisch!

Nogmaals dat moet kunnen voor een paar euro en dan luister ik zelf wel of het zin of onzin is.

Waarop baseer jij dat het moet kunnen voor een paar euro? Normaal gesproken heb je een set magnetics die past bij de PHY. En bij de connector. Niet zelden worden de magnetics in de connector geintergreerd. Daarmee moet de connector dus bij de PHY passen.

Bijgaand foto van de ethernet aansluiting die ik nu gebruik. In dat zwarte kastje zit dus al een isolator in?

De spec zegt dat ethernet in 'UTP' vorm die isolatie moet hebben. Aangenomen dat het spul aan de spec voldoet: Ja, het is geisoleerd. Ik wil het geen isolator noemen, het is niks anders dan een trafootje met specifieke eigenschappen om het signaal zo heel mogelijk te laten bij de gebruikte frequenties. En een trafootje isoleert doorgaans (daarom zit het er). Als jij dat een 'isolator' wilt noemen... Tsja... Dat is aan jou.

Om daar gewoon een paar losse trafootjes tussen te zetten... Hmz... Ik weet niet wat je van je signaal over houdt. Het zal wel werken - 100BaseT is niet zo kritisch. Maar of het binnen zpec zit??

Arco

Special Member

Ik dacht ook dat digitaal 1/0 is.

Dat is het ook...

Nogmaals dat moet kunnen voor een paar euro en dan luister ik zelf wel of het zin of onzin is.

Dat staat je vrij natuurlijk maar is wat onzinnig; het staat vooraf al vast dat het geen nut heeft.
Digitaal blijft een 0 een 0 en een 1 een 1. Met extra onnodige trafo's kun je het alleen maar slechter maken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor al jullie opmerkingen. Ik kan ze alleen niet allemaal beantwoorden, ik ben meer van lassen, freezen en solderen dan van achter de pc.

Ik heb meerdere streamers aangesloten op mijn dac en heb daar duidelijke verschillen tussen gehoord. Vanuit een streamer gaan alleen maar 1/0 naar de dac dus er moet iets anders zijn.

De streamers sluit ik aan met een optische toslink daarbij was jitter het grootste probleem.
Nu ben ik bezig met het noise probleem van de streamer. Het meeste komt van de schakelende voeding waardoor ik op zoek ben naar een voeding met zo laag mogelijke ripple&noise (waarschijnlijk een Meanwell 5V, maar als iemand een betere weet?).
Daarnaast is er ook de mogelijkheid dat er noise via de ethernet binnen komt. Ik ben hier ook sceptisch over maar ik wil dit voor paar € uitproberen en ervaren door luisteren. Er is een mogelijkheid dat de standaard isolatoren niet in staat zijn om alle noise te blokkeren, een extra isolator zou kunnen helpen.

Dus vandaar. Nogmaals ik ben geen expert op gebied van digitale techniek ik probeer ook maar wat uit.