RJ45 galvanische isolator

High met Henk

Special Member

dat heeft dan waarsch te maken met de conversie van mp3/wav/of ander audio formaat naar het netwerk. Daar kun je natuurlijk van alles op los laten

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

naar een voeding met zo laag mogelijke ripple&noise

Accu's. Dat soort ombouw heb ik wel vaker bij high-end audio gedaan, alles op accu's laten draaien, kun je dan s'nachts weer opladen. Compleet stoppen met net gevoede apparatuur dus, komt zoveel troep mee naar binnen tegenwoordig. Daarnaast een aparte luister ruimte inrichten met kooi van Faraday tegen allerlei stoorsignalen zoals WiFi en Mobiele telefonie.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 6 december 2017 15:42:11 schreef Triumph:

De streamers sluit ik aan met een optische toslink daarbij was jitter het grootste probleem.
Nu ben ik bezig met het noise probleem van de streamer. Het meeste komt van de schakelende voeding waardoor ik op zoek ben naar een voeding met zo laag mogelijke ripple&noise (waarschijnlijk een Meanwell 5V, maar als iemand een betere weet?).

Hier heb ik toch wat moeite mee.....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
EricP

mét CE

Bende uit een switcher... Daar kan ik wel wat mee. Dat de ene op een DAC anders klinkt dan de andere... Software verhaal. Je zult inderdaad het streaming format moeten converteren naar wat de DAC lust. mp3 is een loosy format, dus een deel zal geïnterpoleerd moeten worden. Dat de ene implementatie daar wat 'mooiers' van maakt dan de andere verbaast me niet.

Volgens mij gebruikt zo'n streamer niet zoveel stroom (heb je een spec?) Alhoewel ook niet zalig makend... Maar gewoon een LM723 gestuurde lineaire 5V voeding? Je bent in elk geval al je rommel kwijt, al is het ook niet perfect.

De mogelijkheid dat het via ethernet binnen komt? Neu. Dan heb je een veel en veel groter probleem op een ander vlak. Of je gebruikt STP. Dan zou het kunnen...

Op 6 december 2017 22:00:41 schreef EricP:
mp3 is een loosy format, dus een deel zal geïnterpoleerd moeten worden.

Dat erbij bedenken is toch vervorming van het "originele" mp3 bestand.

Op 6 december 2017 22:00:41 schreef EricP:
Bende uit een switcher... Daar kan ik wel wat mee.

Via fiber ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Arco

Special Member

Met onzinnige uitspraken als dat het klankbeeld zou veranderen met een geisoleerde netwerkkabel kan ik ook wel wat: hard lachen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Ik lach met je mee en ik denk dat er nog wel meer mee lachen. :) :)

Als jullie uitgelachen zijn kan dan wel iemand een antwoord geven op mijn vraag, hoe maak ik zelf een isolator. Ik heb geprobeerd de TX en RX op elkaar aangesloten maar helaas geen resultaat. Golden Member misschien?

KGE

Golden Member

Op 7 december 2017 05:37:34 schreef Triumph:
Als jullie uitgelachen zijn kan dan wel iemand een antwoord geven op mijn vraag, hoe maak ik zelf een isolator. Ik heb geprobeerd de TX en RX op elkaar aangesloten maar helaas geen resultaat. Golden Member misschien?

Meet nu eerst eens of je een galvanische verbinding hebt in je huidige situatie, dus is er een weerstand te meten tussen de pinnen van je RJ45 connector en bijvoorbeeld de ground van je streamer ? Is die niet meetbaar dan zit daar je noise probleem dus niet.

Alles wat je passief tussen de ethernetkabel in zet kan het signaal alleen maar slechter maken: je zet extra capaciteit, weerstand en inductie in je signaalweg...

EricP

mét CE

Op 7 december 2017 05:37:34 schreef Triumph:
Als jullie uitgelachen zijn kan dan wel iemand een antwoord geven op mijn vraag, hoe maak ik zelf een isolator. Ik heb geprobeerd de TX en RX op elkaar aangesloten maar helaas geen resultaat. Golden Member misschien?

JOEHOE!!! Wakker worden!!! Je bent volkomen belachelijk bezig. Los je probleem op en begeef je niet op het gebied van audiofoole voodoo. Ja, dan wordt je hier uitgelachen.

Het isdee van een isolator heeft rew je al aan de hand gedaan. En nee, het gaat niks toevoegen. Je geheel is al galvanisch gescheiden.

JOEHOE!!! Wakker worden!

Op 6 december 2017 22:34:03 schreef Gadget_inc:
[...]

Via fiber ?

Voeden via fiber? Dat is knap!

Op 7 december 2017 06:22:02 schreef Peter112:
https://www.reichelt.com/dk/nl/Netwerk-accessoires/EMO-EN-70E/3/index.…

115 euro

Grappig spul. Wat ze feitelijk doen... is de shield onderbreken. De magnetics hebben een mooie spec tot 4kV AC wat de 'standaard' magnetics vast niet (officieel) halen.

Op 7 december 2017 05:37:34 schreef Triumph:
Als jullie uitgelachen zijn .....

Ik lach helemaal niet. Vind het eigenlijk dieptreurig dat je je zo vastbijt in iets wat volkomen overbodig is en zelfs kwaliteitsverlies oplevert in plaats van winst.

Arco

Special Member

Probleem is dat veel mensen tegenwoordig geen onderscheid meer kunnen maken tussen 'echte' content en kwats op internet...
Velen nemen aan dat (bijna) alles wat je leest ook waar is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

Ik heb even gekeken wat de IEEE 802.3 spec zegt over galvanische scheiding, maar zover ik dat in zo'n 600 pagina's document kan terugvinden is dat niet verplicht gesteld.
Sterker nog, ik zag ergens dat er RPI's gemaakt zijn zonder "magnetics" aan boord (per ongeluk verkeerde type RJ45 connector geleverd).

Pas met de komst van PoE is galvanische isolatie echt nodig geworden.

Nou zal het lastig zijn om een ethernet poort te vinden zonder trafo's - maar het zou kunnen bestaan.. :)

edit: link toegevoegd

KGE

Golden Member

Op 7 december 2017 12:12:50 schreef joopv:
Ik heb even gekeken wat de IEEE 802.3 spec zegt over galvanische scheiding, maar zover ik dat in zo'n 600 pagina's document kan terugvinden is dat niet verplicht gesteld.
Sterker nog, ik zag ergens dat er RPI's gemaakt zijn zonder "magnetics" aan boord (per ongeluk verkeerde type RJ45 connector geleverd).

Die zijn dus inderdaad niet uitgeleverd, alleen een aantal van geproduceerd en tijdens het testen bleek dat de netwerk aansluiting niet werkte: https://www.raspberrypi.org/blog/manufacturing-hiccup/

Pas met de komst van PoE is galvanische isolatie echt nodig geworden.

Zolang de ene of de andere kant een trafo heeft is er al een galvanische scheiding maar niemand wil het risico lopen op directe verbindingen/lussen/statische spanningen op je fijngevoelige electronica dus wordt het aan beide kanten toegepast.
POE benut op slimme wijze het feit dat de bekabeling tussen de trafo's in feite zwevend is.

Nou zal het lastig zijn om een ethernet poort te vinden zonder trafo's - maar het zou kunnen bestaan.. :)

Er zijn genoeg RJ45 aansluitingen te vinden zonder 'magnetics' aangezien deze connector ook vaak voor niet ethernet toepassingen gebruikt worden. Dus een vergissing is dan snel gemaakt.

In routers/switches zie je ook vaak passieve 'multi' RJ45 blocks gebruikt samen met 'multi' magnetic blocks, in de produktie is dat vaak goedkoper.

Shiptronic

Overleden

Op 7 december 2017 05:37:34 schreef Triumph:
Als jullie uitgelachen zijn kan dan wel iemand een antwoord geven op mijn vraag, hoe maak ik zelf een isolator.

Met Wi-Fi , betere isolator is er niet! Maar nogmaals, je netwerk verbinding voegt aan je audio signaal niets toe en haalt er niets af. Al zou er een berg storing op de kabel staan, zal dit nergens te horen zijn. Als het data pakketje bij aankomst beschadigt is word die gewoon weggegooid en een nieuw data pakketje op gevraagd. Pas als er zoveel beschadigt word dat het buffer niet meer gevuld kan worden ga je dat horen, en wat je dan hoort is simpel weg
........ NIETS! , geen geluid meer, tot het eerst volgend data pakketje weer binnen komt en je geluid weer verder gaat.

Maar waarschijnlijk is dat niet het antwoord wat je wil lezen :( (zie verder onder schrift :) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 7 december 2017 06:57:36 schreef EricP:

[...]Voeden via fiber? Dat is knap![...]

Lees je eigen post nog eens terug.
Jij kon wel iets met bende uit de voeding !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

ach .. als hij wil experimenteren met galvanische scheiding waarom niet .
hij komt er van zelf achter met zijn onderzoek of het wel of niet werkt .
er zijn bekende uitvinders bekend geworden omdat ze dingen deden waarvan anderen zeiden dat het niet ging werken .....

Nee het erge is dat dit soort mensen werkelijk geloven dat ze horen dat iets beter is geworden als ze hun audio kabels op houten blokken zetten of dat ze een speciale voor audio gemaakte folie condensator van 500 euro nemen of een extra RJ45 isolator in hun netwerk opnemen.

Als hij echt beter geluid wilt, kan hij beter eerst eens luisteren wat mensen hem proberen duidelijk te maken.
En de oorzaak van zijn ruis opsporen en verhelpen.
I.p.v. aannemen dat het door je netwerk komt omdat iemand anders op een audiofiel / audiofool forum hem dat heeft verteld.

Thevel

Golden Member

Op 7 december 2017 23:38:50 schreef Dratsabylgu:
Nee het erge is dat dit soort mensen werkelijk geloven dat ze horen dat iets beter is geworden als ze hun audio kabels op houten blokken zetten

Er zijn zelfs audiofielen die beweren dat bij het streamen bepaalde merken harddisks beter klinken dan andere merken! :)

Daarom heb ik een SSD genomen die hoor ik tenminste niet meer. :P

Thevel

Golden Member

Haha.
Maar zelfs tussen ssd's onderling horen ze verschil...

mel

Golden Member

Toch vind ik het knap,dat er mensen zijn die dat verschil kunnen horen... :S
Ik ben al blij dat ik gewoon naar de radio kan luisteren... :+
Ik heb gewoon in mn hobbyhok een autoradio staan, met een gewone huis tuin en keuken voeding,en voor mij werkt het prima. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..