Buizenradio op batterijen

Beste forumleden,

Gewoon omdat het leuk is zou ik graag een oude buizenradio hebben die op batterijen werkt maar ik heb daarvan te weinig kennis.
Ik zoek een radio die op 3 batterijen werkt:
De A batterij voor de anodespanning (dit kan ik gemakkelijk maken met een stapel 9V batterijtjes
De B batterij of accu voor de gloeistroom 4V of 6V (kan ik ook nog in orde krijgen
De C batterij voor de grid bias meestal rond de 15V (Dat moet ook nog lukken.
Maar waar vind ik zo'n radio? En over de kosten heb ik helemaal geen idee.

Kan iemand mij hiermee verder helpen?

Als laatste oplossing om een buizenradio op batterijen te doen spelen denk ik aan een 6V of 12V autoradio met buizen. Maar ik kijk natuurlijk het liefst naar de eerste mogelijkheid.

Alle input is welkom.

Met vriendelijke groeten,
PaulAGM

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Veel buizenradio's werkten wel gewoon op 2 batterijen. Je zou eventueel op radiomuseum.org kunnen zoeken of je leuke modellen ziet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

10 9 volt blokjes in serie :)
Zijn ze toch voor ontworpen :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
mel

Golden Member

Een BEETJE zendamateur maakt toch zelf een buizenradio :)
Batterijbuisjes, 90 volt plaatspanning,1,4 volt gloeispanning.Wel ff serie weerstandje toevoegen.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Er zijn op internet genoeg batterij vervangers voor dit soort raio's gepubliceerd.
Radio fans werden toen altijd erg zenuwachtig uit angst dat de batterij juist bij dat essentiële doelpunt het zou begeven.

Ik had zelf ooit een Elektronenflitser, die op een 1200V Varta batterij werkte. Kostte toen (jaren 50-60) 100 gulden!!!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 6 december 2017 17:01:49 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Wat was het typenummer van die buizen die ze vroeger in de eerste autoradio's gebruikten? Werkte op 12 Volt dacht ik.
Ff uit het hoofd,EC86?

Edit\ff gegoogeld
Dit buisje dus:http://www.b-kainka.de/bastel18.htm

Een Amroh Atom is ook leuk:https://www.radiomuseum.org/r/amroh_atom.html

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 6 december 2017 17:37:04 (17%)

Autoradio's werkten in het begin met standaard hoogspanningsbuizen, iets minder zwaar dan de thuistoestellen. Pas later kwamen de buizen die op 12v anodespanning werkten.
Ik nog een prachtige gereviseerde Novak buizen-autoradio in de aanbieding. Heeft een echte triller-omvormer voor de hoogspanning. Heb er evt ook een bakeliete autospeaker bij. Kun je een heel gave 50s kratradio van maken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Natuurlijk kun je makkelijk een batterij vervanger bouwen. Toch heeft het wel iets, zo'n origineel Berec 90V blok.

Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Beste,

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik zou het liefst naar de klassieke setup met de drie batterijen gaan.
Info die ik heb gevonden: Voor de gloeistroom werd vroeger ook vaak een loodaccu gebruikt die geladen werd met bijvoorbeeld het "theelichtje" van Philips.
Voor deze setup kom ik uit op radio's van nog wat langer geleden, jaren '30. Of die nog te vinden zijn weet ik niet.

Met buizen heb ik totaal geen ervaring, maar misschien moet het er toch eens van komen en ga ik proberen zelf iets te bouwen.
Ik ga eens op zoek naar schema's. Iemand een idee voor een eenvoudig schema?

Zoals in de replies gezegd is de anodespanning gemakkelijk te maken met een stapel 9V batterijtjes en dit wil ik dan ook graag doen.

Met vriendelijke groeten,
PaulAGM

Tidak Ada

Golden Member

Misschien kun je hier ook nog eens je licht opsteken: www.antiquewireless.org.

Deze club heeft veel know how, aangezien op het Amerikaanse platte land nog heel lang met batterij gevoede Radio's is gewerkt. Het is immers commercieel niet haalbaar om op grote uitgestrekte, spaarzaam bewoonde gebieden overal elektriciteit aan te leggen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 7 december 2017 09:24:56 schreef PaulAGM:
Beste,

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik zou het liefst naar de klassieke setup met de drie batterijen gaan.

Eigenlijk was de meest gebruikte toepassing een anode en een gloeistroombatterij. Die werden het zwaarst belast. Wat een leuk schema is en makkelijk na te bouwen is het oerhollandse bouwpakket Amroh Nucleon. Maar die heeft wel een draadantenne nodig. Als er een sprietantenne wordt gebruikt kan je beter een radio voor de FM band bouwen met wat HF ervaring is dat goed te doen. Op de MG zit niet zoveel soeps wat het beluisteren waard is en als het draagbaar moet zijn, ook in het vrije veld, is een ferrietstaaf als antenne wel handig. De LG en KG banden ontvangen zijn ook een optie...
https://www.google.nl/search?q=amroh+nucleon&tbm=isch&tbo=u&am…

Op de MG zijn weer tientallen nieuwe zendertjes actief. Het zijn wel lokale zendertjes met beperkt bereik, maar wie weet zit er een interessante in jouw stad.

Voor een radio met echt 3 batterijen zit je pre-1930 te kijken. Zeldsaam spul, wees bereid om er een paar honderd euro aan uit te geven.

Als het niet écht oud hoeft te zijn, maar wel geconstrueerd volgens de leer van die tijd: http://www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Sets/NH…

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 7 december 2017 22:30:55 (22%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Beste Tidak, RAAF12 en Ledlover,

Dat zijn allemaal goeie tips. Ik ga er dit weekend eens wat extra zoekwerk doen en er werk van maken.
Wat voor mij vooral telt is de setup volgens die dagen. Het moet niet per se zo oud zijn.
Zo te zien is er toch wel één en ander te vinden. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Bedankt een goed weekend!

Met vriendelijke groeten,
PaulAGM

Arco

Special Member

De meeste radio's uit de jaren '50 hadden 2 batterijen.
(wel, de radio in mijn link had er 4, maar dat was 2x2 in serie, dus in principe ook 2... :) . 2x67.5v anode, en 2x1.5v gloei)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je zelf iets wil bouwen, deze buisjes vind ik zelf erg leuk speelgoed: http://www.radiotechnika.hu/images/1P24B.pdf

Waarschijnlijk kun je dan gewoon op 12V werken als je niet teveel uitgangsvermogen nodig hebt. Enkele tientallen milliWatts krijg je er dan nog wel uit. :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Van die buisjes heb ik behoorlijk wat informatie.
Get zijn zogenaamde 'gammatrons'. Dat zijn buizen zonder fysieke roosters, maar met andere vormen van elektroden, die die functie vande roosters uitvoeren. In dit geval gaat het om staafjes.
Deze constructie maakt de buisjes zeer schokbestendig
Er gaat het gerucht rond dat dit de buizen zijn die in die naar Japan gevluchte Mig25 (of was het nu en 26?) werden aangetroffen en hilariteit in het westen veroorzaakte. Later bleek echter dat het een anti-ECM maatregel was tegen EMP.
Mogelijk werden ze ontwikkeld voor het Russische ruimtevaartprogramma.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

In mijn verzameling oude buizenradio's heb ik 7 verschillende portable radio's.
Een klein aantal daarvan heeft een ingebouwde netvoeding, de meeste kunnen alleen uit batterijen worden gevoed.
Het zijn wel allemaal radio's die ná WO2 zijn gebouwd en werken met slechts 2 batterijen, een anode batterij van 67,5 of 90V en een gloeistroombatterij.

Radio's met 3 batterijen - 1 extra voor de negatieve roosterspanning - vind je vrijwel alleen bij radio's uit de jaren '20 en '30.
De buizen die daarin werden gebruikt zijn tegenwoordig schaars en moeilijk te vinden.
De "modernere" radio's zijn meestal voorzien van de buizen uit de Dx90 serie (1,4V gloeispanning). Veel couranter.
De Ferguson 205B in mijn verzameling is daarop een uitzondering. Hierin worden buizen met 2V gloeispanning gebruikt, de Kx30 serie. Maar ook slechts 2 batterijen.

Het lijstje met mijn portable buizenradio's:
- Ferguson 205B (1948)
- Vidor CN381B (1948)
- Ever Ready Sky Baronet (1958)
- Philips LX381B (1949)
- Philips LX422AB (1952) (+ ingebouwde netvoeding)
- Grundig Teddy Boy (1957) <de enige met FM-band> (+ ingebouwde netvoeding)
- Ultra R656 (1949)

In de boekjes Jongensradio van de Muiderkring staan verschillende bouwinstructies en -schema's voor radio's met batterijbuisjes.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

ik heb nog wel een model voor je staan met voeding
zit leven in maar moet wel even gechekt worden

pm me maar
(ik zou jouw pmen maar je hebt geen email)

RAAF12

Golden Member

Op 8 december 2017 18:26:56 schreef evdweele:
- Ferguson 205B (1948)
- Vidor CN381B (1948)
- Ever Ready Sky Baronet (1958)
- Philips LX381B (1949)
- Philips LX422AB (1952) (+ ingebouwde netvoeding)
- Grundig Teddy Boy (1957) <de enige met FM-band> (+ ingebouwde netvoeding)
- Ultra R656 (1949)

Een mooie verzameling en ik neem aan dat ze ook allemaal in werkende staat zijn...
De pdf's met MK boeken ook even opgeslagen want dat is erfgoed :-)

Dergelijke buizenradio's zijn nog goed te vinden op marktplaats en tweedehands.nl. Verder beurzen als de nostalgia beurs en antiek beurzen. Op radiobeurzen valt mij de keuze altijd tegen en dan zijn ze erg duur.

Het is overigens lastig om portabele buizen ontvangers te onderscheiden van de eerste transistor ontvangers. De kasten lijken erg op elkaar. Maar vaak staat ergen iets op als transistorized of all transistor of met vijf transistors ofzo. Daar kun je het verschil aanzien. Voor de tweede wereldoorlog waren er nog niet echt portabele radio's in de zin zoals wij ze kennen. De toestellen waren erg groot en zwaar en daar hoorden lastige grote zware batterijen bij die niet erg lang meegingen. De buizen uit de jaren 20/30 waren ook enorme stroomvreters. Het werden in die tijd ook niet voor niets lampen genoemd. De gloeidraden waren enkele watts en gaven net zoveel licht als bijvoorbeeld het gloeilampje in je oven of koelkast. De uitvinding van gloeidraden met grotere emissie bij een lager stroom-verbruik veranderde dat. De Philips miniwatt buizen werden toen geboren.

Dit was bijvoorbeeld een draagbare radio uit die tijd:

Ik heb een paar radio's gerestaureerd en ben ook vervangende batterijen aan het maken. De originele wikkels van de batterijen heb ik op internet gevonden evenals de afmetingen. Van printplaat maak ik dan een doosje van de juiste afmetingen en in dat doosje stop ik dan een moderne oplaadbare batterij met een omvormertje die de juiste spanning maakt.

Ziet er redelijk origineel uit en de radio kan weer helemaal gebruikt worden.

Deze radio heb ik hersteld. Met een paar zelfgemaakte batterijen ernaast:

Kijken of de batterijen passen:

Deze radio ben ik mee bezig:

Hier met geopende achterkant en weer een paar batterijen:

Het is best veel werk om zo'n oud radio'tje weer goed te laten werken. Ik bedoel dus stabiel (de zender loopt niet weg) De gevoeligheid en selectiviteit is weer zoals bedoelt enz. Buizenradio's werken meestal nog wel maar als je echt goed gaat kijken werken ze na 60 jaar niet heel erg goed meer. Ook de geluidskwaliteit was best heel goed. Onze (over)grootouders hielden ook echt wel van goed verstaanbaar geluid en goed afluisterbare muziek. Muziek op een AM radio klonk in grootmoederstijd echt niet verkeerd. Het was dan wel geen HIFI maar het klonk veel beter dan wat je tegenwoordig uit die ipods en soortgelijke kwetterdoosjes kan horen. En niet omdat het buizenradio's zijn maar eerder omdat er zwaardere kasten om de grote luidsprekers zaten.

Een van de leukste radio's vind ik deze:

Dit is de Emmerson 747 uit ongeveer 1953/54 ofzo. Deze radio is uitgerust met 4 buizen en twee batterijen. Een batterij van 45 volt en een batterij van 4,5 volt. De gloeidraden van deze buizen zijn 1,2 volt en staan in serie. Deze buizen waren de laatste stand van de buizentechniek voordat de transistoren het overnamen. Het zijn Raython buizen die ooit ontwikkeld zijn om z.g. proxi sensoren in vliegende bommen mee te maken. Maar ze werden ook gebruikt in de lucht en ruimtevaart. Ze konden tegen extreme schokken en versnellingen en waren zeer zuinig.

Van dit radio'tje heb ik alleen de kast en een afstemcondensator en luidspreker in bezit. Zou het graag weer reconstrueren maar kan de onderdelen niet echt vinden helaas. Volgens zeggen was dit radiootje zeer gevoelig en werkte het lang op een paar batterijen.

Ben nu met de reconstructie van deze radio bezig. Geen portable maar wel een van de eerste wekkerradio's.

Ik wil hem gewoon weer gaan gebruiken dus het moet een goede veilige (Het is een u buizenradio) restauratie worden.