Weet iemand iets van deze dit controllerboard?

PE9SMS

Special Member

Zo te zien op ieder net een testpunt. Opzich zie je dat vaker bij industriele elektronica. Dan kun je de print volledig en automatisch testen.

This signature is intentionally left blank.

@Maarten:
Ik ook niet..., het zal nog wel een hele toer gaan worden om aan vervangende exemplaren te komen, of zouden het gewone standaard SMD zekeringetjes zijn?
Hmmm 2013 vrij nieuw spul dus idd.... het zou gaan om een hele rits compleet geassembleerde kasten waarvan de productie is verhuisd naar China, en het bleek te duur de reeds gemaakte exemplaren daarheen te verschepen.

@rew:
Dat leek mij ook.... (gaaf ding en intern flash van 1MB) En vervolgens heel veel gebufferde/optisch gescheiden IO er aan!

@Blackfin & PE9SMS:
Het aantal testpunten was mij ook opgevallen... Misschien handig om uit te vinden wat waarheen gaat... Het wordt denk ik wel lastig om te bepalen welke IO-pin op de BGA van de STM32 uitkomt. Er zitten wel throughole vias onder de chip, maar die zijn afgelakt.

Maar zou ik op een of andere manier mijn eigen software er op kunnen krijgen?
Heeft iemand een idee hoe ik daar een begin mee zou kunnen krijgen?
1+2MB Flash lijkt mee i.i.g. te weinig om een linuxachtig iets op te zetten... Zal dus een C-programmaatje moeten worden o.i.d.

H.E. van Neck
bprosman

Golden Member

Schema's en dergelijke zullen wel ergens op de High Tech Campus liggen,

Als je weet waar dan... :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

@HansN: grote kans dat er toch wel een OS op loopt, anders hadden ze misschien zonder die extra flash gekund. Een of ander real time OS of een kale Linux wellicht. Je zou eens kunnen proberen uit te lezen en reverse engineeren wat er nu in zit.

De zekeringen zullen wel standaard SMD zijn inderdaad.

En als ik manager was zou er nu iemand ontslagen zijn. Op zijn minst degene die geen goedkope container naar China kon regelen (importvolume is daar kleiner dan exportvolume dus dat moet kunnen). Misschien ook wel degene die die containers daar wilde bouwen maar dat lijkt me in dit geval nog wel goed te praten.

@bprosman: dus je hebt geen systeem voor je neus waar je een codenummer intypt en dan meteen degene op je scherm krijgt die zich daaraan schuldig gemaakt heeft? :9

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 11 december 2017 12:13:53 (53%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

STM32F4 – Deploy FreeRTOS Embedded OS in under 10 seconds!

https://istarc.wordpress.com/2014/07/10/stm32f4-deploy-freertos-in-und…

Op het Discovery bordje zit een STM32F407VGT6

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Thevel

Golden Member

Op 10 december 2017 22:52:06 schreef maartenbakker:
SMD zekeringhouders, heel apart, nog nooit gezien.

Had niet verwacht dat jij die dingen nog nooit gezien hebt.
Ik gebruik ze al jaren.
https://nl.rs-online.com/web/p/fuse-blocks/7693716/

Naast de ARM zit een 6-pins connector. CHECK:
pin 1 is 3V3.
pin 3 is GND.

Indien ja:
pin 2 is SWCLK
pin 4 is SWDAT
pin 5 is NRST
pin 6 is meestal NC.

Koop een Nucleo, discovery of STLINK (goedkoop in china) en dan kan je hem programmeren. Met Nucleo of discovery moet je de 6 pins gewoon 1:1 doorverbinden en als je twee jumpers weghaalt, kan je dit bordje als extern bordje programmeren ipv de CPU op de nucleo (of discovery).

Edit: Links: de goedkoopste nucleo. Toevallig met de CPU die 217ps tijd-resolutie heeft.... Als je een heftigere CPU wil, is de '432 de eerste die me gunstig lijkt. Maar de 476 is ook gaaf. Volgens mij is het bord goedkoper dan de CPU.
discovery Hmm. Het lijkt er op dat de meeste bij farnell op "niet langer geproduceerd" staan.
stlink De eerste de beste zonder op prijs te sorteren. Wacht Dit keer heeft ebay WEL m'n voorkeur voor "op prijs sorteren" bewaard.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 11 december 2017 21:11:10 (49%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Wil je ze niet toevallig kwijt?? Ik heb er wellicht wel belang bij en denk dat ik wel 1 of 2 toepassingen ken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Inderdaad, rew heeft het (weer) bij het rechte eind. Kan gewoon met de SWD interface geprogrammeerd worden.

Koop inderdaad een nucleo, rond de 15-16 euro. Zit een afbreek bordje op waar de SWD de USB->target mee geprogrammeerd kan worden.

Met de CubeMX software en de (Eclipse) STM32AC6 software (gratis te downloaden) kun je er een leuk systeempje mee maken. Wel een nachtmerrie om het op de site te vinden.

Daar zit ook FreeRTOS in: aanklikken en je bent al een heel eind.

Aangezien overal testpads op zitten kun je de I/O pinnen ook nog wel terug traceren.

-edit- Er zit trouwens ook ethernet op, ik dacht al dat ik die DP83.. chip herkende als ethernet transceiver.

In het CubeMX pakket zit ook de Lwip TCP/IP stack dus hoef je ook weinig voor te doen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 11 december 2017 22:10:26 (15%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik denk zelfs dat die 20pin boxedheader naast de batterij een volwaardige JTAG aansluiting is.

Hartelijk dank tot zo ver voor alle reacties!

@High met Henk:
Ik heb ze van Marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1225742596
Ik denk dat er nog wel wat over zijn; ik heb er 4 en hij (dhr vd Ven uit Veldhoven) had er rond 2 december nog een stuk of 6.

@rew:
Ik ga dit vanavond eens even checken.... Die 6 pins connector zit wél aan UART3 ik weet niet zeker of het boardje standaard daar op wil reageren, of zegt dat verder niets?
Ik heb rond 10 december een st-link clone besteld op aliexpress ik hoop dat die z'n werk een beetje wil doen. (Ik had voor dat geld achteraf beter een Nucleo of Discovery bij Farnell kunnen bestellen zie ik, scheelt maar een paar euro. Maar misschien dat ik dat alsnog doe)
Ethernet is momenteel functioneel dood; Waarschijnlijk niet in het programma opgenomen.

@2N3055:
Ik vermoedde ook dat dit de J-Tag connector was; Ik denk en hoop dat dit vooralsnog de meeste kans gaat maken... Even wachten nog tot mijn ST-link binnenkomt.

@allen:
Bedankt voor alle software tips! Best veel mogelijkheden... Ik was vooral bang dat het daar op stuk zou lopen. Ga ik vanavond eens naar kijken.

Voordat ik weer "beren op de weg zie" (ben ik erg goed in ;-( )... Kan er nog een vorm van locking (hardware of software) op zo'n board zitten? Of is dat erg onwaarschijnlijk?

Gr. Hans

H.E. van Neck

WAARSCHIJNLIJK is de code tegen uitlezen beveiligd. De boel is dan redelijk dichtgetimmerd: Als je dan nog steeds code naar RAM kan uploaden en executeren kan die niet bij de flash om van binnenuit de flash aan jou door te geven. Of ze hebben dan "upload naar ram" ook uitgezet. Ik weet de implementatie niet exact uit m'n hoofd.

Bij Atmel zat er een bug in dat je byte-voor-byte de data kan uitlezen door een NMI te triggeren "over 3 clock cycles" (*) en dan naar de flash te springen. Ik dacht niet dat STM een dergelijke bug had. Ik vermoed trouwens dat de STM hardware wel als debug-functie-voor-de-fabriek een unlock optie heeft. Je moet een 64bit key weten om dat voor mekaar te krijgen. Maar dat is niet gedocumenteerd.

Maar je kan altijd een "erase everything" commando geven. Dan wist ie eerst de flash en daarna de copieerbeveiliging. Dan kan je hem weer volledig programmeren.

Als die 6pins connector aan de uart hangt, dan zou het een boot-procedure-connector kunnen zijn. Mogelijk moet je dan iets van pootje laag trekken (de boot pin), dan power aanbrengen (of reset loslaten) en kan je vervolgens via de UART de boel programmeren.

Als die 20pins JTAG connector er is, dan zitten daar OOK de SWDAT en SWCLK signalen op. Ik zou die dan proberen te gebruiken ipv de hele JTAG. De reden is dat ik hier ervaring mee heb en niet met JTAG. Maar dat kan dus anders zijn bij jou.

(*) Ik weet het exacte getal niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb die van mij gisteren binnen gekregen, in de originele doos lijkt mij. Er zit namelijk tape met de volgende opdruk op:

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@rew:
Dat ik hem opnieuw zou kunnen flashen en erase heeft mijn hoogste prioriteit, Dat lijkt dus te kunnen.....
Het uitlezen zou handig kunnen zijn om te kijken welke poort waaraan hangt. Maar als dat niet lukt zou ik door eerst alles als input te definiëren, de input statussen moeten kunnen wegschrijven naar de seriële poort of rs232 of eventueel later als ik wat verder ben naar LCD (maar dan moet ik toch i.i.g. al wat achtergrondinfo moeten hebben kunnen verzameld denk ik) Ik ben i.i.g niet uit op het intellectueel eigendom van de makers ;-) want waar de programmatuur voor is gemaakt, daar ga ik hem toch niet voor inzetten.
Als ik het goed heb komt aankomende week de st-link clone binnen.

Naast de ARM zit een 6-pins connector. CHECK:
pin 1 is 3V3.
pin 3 is GND.

Er zijn er 2: één zes-op-een-rij (parrallel met de processor op de hoek vd SD card) en één van 3x2 (naast de witte j-tag header). Maar op geen van beide zit 3v3 op pin 1. Ik wil nog wel even proberen te kijken of ik een overzichtje kan maken wat de pinbezettingen wel zijn?

@roland:
That the one! Hij heeft ze bij mij echter uit de verpakking gehaald en met z'n vieren in 1 doos verzonden, anders moest het in 2 keer. De bubbeltjes-plastic met tape zat daar wel nog omheen.
Bij je er zelf al wat verder mee gekomen? Of ging het je in de eerste instantie ook om de kastjes.

Nog even een algemene aanvulling: Er zit ook een Jumo-meetomvormer in. Deze is bedoeld om de geleidbaarheid van water te meten. Nu wil ik een hoop kunnen meten en sturen daarop (bv lichtsterkte, temperatuur, weerstand, luchtvochtigheid enz.) De geleidbaarheid van water is echter voor mij absoluut geen interessant gegeven...
Dus mocht iemand belangstelling hebben laat het dan maar weten; Ze mogen tegen verzendkosten weg!

H.E. van Neck
maartenbakker

Golden Member

@roland: staan er op de doos verder nog markeringen of nummertjes?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij je er zelf al wat verder mee gekomen?

Nee, ik moet 'm nog aan mijn STLink hangen, wanneer ik meer weet post ik het hier.

@maartenbakker

Buiten deze tape staan er geen markeringen of nummertjes op.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

In die jumo's ben ik misschien wel geinteresseerd. Waren het losse kastjes? Zo ja: welk type?
Je email is niet publiek dus kan je niet emailen.

PINS zit inderdaad op de campus EHV, zo ver ik weet maken die normaal zelf geen echte producten alleen maar proof of concept spul?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hoi Henri,

Mijn e-mailadres is nu wel publiek... (jaren geleden hier al een account op aangemaakt; weet niet waarom die niet publiek was...).

Het gaat om: Jumo ecoTrans Lf 01
Ziet er een beetje uit als een dinrail 1 fase installatieautomaat.

Van de 4 wil ik er graag 1 houden; Ik weet niet zeker of ik hem kan gebruiken om op een of andere manier de Ph waarde te meten? In dat geval ga ik hem misschien nog gebruiken om van het water in mijn regentank de kwaliteit te kunnen meten.
De andere 3 mogen dus weg.

Laat maar even weten...

Waren wel veel kastjes dan (minstens 10) voor een POC ;-) BTW: Ik heb na veel zoekwerk naar WTS40 wat foto's gevonden van waterzuiverings-installaties waarin deze kastjes in gebruik lijken te zijn, samen met een zelfde type kast met controlelampjes en drukschakelaars.

[Bericht gewijzigd door HansN op maandag 18 december 2017 22:25:06 (15%)

H.E. van Neck

Ik had dit plaatje gevonden op Slideplayer, staat Aquaver bij.

Aquaver is a cleantech company headquartered in Voorburg, Netherlands, with offices at the High Tech Campus Eindhoven. Aquaver is acknowledged to be the first company worldwide to develop commercial systems based on membrane distillation, a novel technology for water treatment.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Even een hele korte update:

Ik heb de st-link binnen en aangesloten op de vermoedde j-tag connector.
STM32 st-link utility herkende meteen de processor en en 1MB Flash.

Echter wat ik met deze tool precies zou moeten kunnen is me nu nog niet duidelijk. Ik kan wel de processor flash erasen... Dus zou programmeren volgens mij ook moeten gaan.

Hetgeen hij nu uitleest (uiteraard vóór erase...) lijkt mij niet op programma code en waarom leest st-link utility adres 0x08000000 en verder uit? Dit stuk geheugen is in ieder geval leeg.
ST-Link zou ook iets moeten kunnen met een "externe loader" maar daar staat mijn flash-chip niet tussen.

Vooralsnog ga ik binnenkort eens kijken of ik er RTOS op kan gaan zetten, zoals Roland van Leusden voorstelde:

STM32F4 – Deploy FreeRTOS Embedded OS in under 10 seconds!

H.E. van Neck

Voor deze processoren heb je een "Datasheet" en een "reference manual". De reference manual beschrijft een grotere variatie aan processoren dan de datasheet. De datasheet heeft dingen als pinout, memory map en electrical characteristics. De reference manual dingen als IO module beschrijvingen.

In de memory map kan je zien dat op 0x08000000 het ingebouwde flash begint. Als dat 1Mb lang is, dan eindigt dat op 0x08100000.

wat de chip je stuurt als z'n flash voor uitlezen beschermd is, dat weet ik niet.

Het ding heeft diverse boot mogelijkheden. Uit m'n hoofd: boot-from-internal-flash, boot-from-sram en boot-to-bootloader.

Dit wordt door de "BOOTx" pinnen bepaald (x=0/1).

Omdat bij opstarten er niet van uitgegaan kan worden dat de SRAM data bevat, moet je buiten het lab voor "bootloader" of "boot-from-flash" kiezen. Als de flash echt leeg is, dan zouden ze iets met de bootloader moeten doen. Raar.

D'r zijn zogenaamde "option bytes". Daarin is opgegeven of de boel tegen lezen bechermd is. Die zou je altijd moeten kunnen uitlezen.

P.S. Met het gegeven screenshot is 100% zeker de flash leeg of niet uit te lezen: 0x08000000 bevat het STACK adres wat bij opstarten gebruikt moet worden, 0x08000004 bevat de program counter waar begonnen moet worden. 0xffffffff kan voor allebij niet.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 21 december 2017 08:37:16 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 december 2017 00:19:28 schreef HansN:
Even een hele korte update:

Ik heb de st-link binnen en aangesloten op de vermoedde j-tag connector.
STM32 st-link utility herkende meteen de processor en en 1MB Flash.

Dat is al een goed begin. Wat wil je als toolchain ofwel IDE gaan gebruiken?

Wat je ook kunt doen is het CubeMX tool downloaden. Daarme knutsel je zo een project in elkaar. Samen met de AC6 eclipse suite weleenswaar.
Ik heb dat eens tot op de bodem uitgezocht wat je precies moet doen om een minimale set te krijgen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 21 december 2017 19:00:55 (26%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Voor een "enkel" project is dat cube gedoe prima spul. Maar het ontwerp deugt niet.

D'r zitten grappen in als: clicketyclick... hier is je opstart file.

Dan zit daar code in om b.v. je clock te initializeren. In plaats van dat je een library functie mag aanroepen die de clock voor je regelt, genereert dat ding de code voor je. En dan staat er ergens:

code:

if (timeout) // insert your code here for error situation: clock does not start. 

Dat kan je dan al dan niet doen, maar bij een upgrade van de cubemx software waarbij er een verbetering aan deze opstartroutine is, dan moet je dus overnieuw beginnen met het invoegen van je code. Veel beter was het geweest om

code:

error = initialize_clock (how-i-want-it); 

aan te bieden. De functie-interface kan je upgraden (nieuwe define voor een andere klokmode toevoegen) zonder dat bestaande code aangepast hoeft te worden. De gebruiker kan de error code negeren, net als de gebruiker van cubemx die dat opstartfile niet goed bestudeert. (echt, die klok doet het vrijwel altijd).

Ik ben geen grote voorstander van die software. Ik gebruik Chibios, maar daar zitten eerlijkgezegd ook ontwerpfouten in.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Klopt, CubeMX is niet alles en de HAL functies ronduit een klein drama: barst van de fouten.

Maar om snel iets aan de praat te krijgen werkt het wel.

Verder wat overschrijven van code betreft: En staan in de code comment-blocks waartussen je je eigen code neer MOET zetten wil je het niet kwijtraken.

Soms zit er nog code ergens in de weg en dan ontkom je er niet aan en stukje aan te passen wat je weer kwijt bent na her-generatie van de code. Kwestie van effe documenteren en later weer aanpassen. Of een conditioneel pre-build patch script maken.

De laatste versies van de software zijn al een stuk beter als de oude.

Kwa ontwerp had men beter stub functies kunnen maken waar je je eigen hooks in hangt. Desnoods de code includen in de file waar ze gebruikt worden zodat de compiler lege functies wegcompileerd. Dan bereik je precies hetzelfde.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Precies! In 5 minuten hebben we met mekaar 3 verschillende manieren bedacht om het beter te doen. Zo is het met software. Je moet eerst een paar minuten rustig op de bank gaan zitten voordat je begint met typen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/