3-standen cv pomp, condensator functie ?

Ik had een probleem met mijn cv-pomp, het debiet was veel te laag. De pomp is ondertussen vervangen, cv werkt weer naar behoren. Bij het verder onderzoek naar de oude pomp, kon ik eigenlijk alleen maar een foute condensator waarde meten (1,3 µF ipv 2,6 µF). Kan dit de oorzaak zijn van het pompprobleem ? Ik dacht dat dit een startcondensator was. Hoe worden eigenlijk de verschillende snelheden geregeld, er zit geen enkele electronica in de pomp, wel verschillende spoelaansluitingen.

Ondertussen heb ik met een goede condensator de pomp terug kunnen repareren. Het is dus geen aanloopcondensator, maar een condensator die ook in de normale bedrijf werkzaam is ! Die kan men ook zien aan de kleine waardes (2.6 µF). Als je dus ooit problemen hebt met deze kleine circulatiepompen (max 80 W), meet dan de condensator eens door ! Foutbeeld : pomp draait te traag, te weinig vermogen. Als de pomp geblokeerd is, kan je via de grote schroef achteraan de as bereiken. Hier kan je met een schroevendraaier trachten de pomp los te krijgen. Dit kan onder druk, er lekt wel wat water weg, maar het spuit er zeker niet uit.

pamwikkeling

Special Member

Bij het in dienst nemen van zo een pomp, moet je ervoor zorgen dat er water aan de achterzijde uit de pomp komt.

Meestal zit er een inox huls (tussen twee rubberen O-ringen) in de stator en draait het anker in het "water". Dat water dient ook voor de smering van de bussen waarin het anker draait.

er zit een bedrijfscondensator op, gezien de pomp meteen druk moet leveren ( zeker met veel thermostaatkranen ) zorgt een gare condensator voor een lager pomptoerental.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

IDD indien condensator defect is, stokt pomp in toeren of start totaal niet meer.